801
0
Odwzorowanie ruchu
Philips PUS9809 jak na dobrze działający telewizor przystało, poprawnie wyświetla i odtwarza wszystkie formaty wejściowe, z blu-ray’a, konsoli, czy komputera. Jak jednak wiadomo każdy telewizor LCD bez włączenia upłynniacza będzie smużył przy szybkich ruchach kamery i wyświetlał szarpiący ruch charakterystyczny dla filmów blu-ray. Testowany telewizor posiada oczywiście upłynniacz. Reguluje się go dwoma suwakami:
- Perfect Natural Motion
- Clear LCD
Odwzorowanie ruchu na telewizorze LCD zależy obecnie prawie jedynie od zastosowanych systemów poprawy płynności i ostrości (tzw. upłynniaczy). Bez nich materiał filmowy szarpie, a telewizyjny smuży. Zjawisko jest mniej więcej takie samo dla wszystkich telewizorów. Mam nadzieję, że każdy czytelnik to już wie
Podobnie jak w PFS8109, obie funkcje nareszcie działają niezależnie od siebie, wygląda więc na to, że poprawione odwzorowanie ruchu dotyczy modeli wyposażonych w platformę Android TV. Osoba, która chce uzyskać ostry obraz przy szybkich ruchach horyzontalnych kamery (na przykład przy transmisjach sportowych), a więc w zasadzie każdy z nas, nie jest już skazany na jednoczesne upłynnianie materiałów filmowych, czyli powodowanie tak zwanego efektu teatru. Wystarczy włączyć Clear LCD i ze zwykłego “gołego” telewizora, który oblewa test rozdzielczości, dostajemy maszynę, która uzyskuje wynik 380 TVL i wyświetla trudne testy ruchu poziomego z całkiem niezłą. Ostrość i smużenie nie jest rekordowo niskie, niemniej usatysfakcjonuje większość użytkowników oglądających football i pokrewne sporty, gdzie kamera rejestruje szybki przesuw. Skłamałbym jednak gdybym napisał, że jestem w pełni usatysfakcjonowany wynikami Philipsa w kategorii odwzorowania szybkiego ruchu. O ile w średniej klasie taki wynik byłby satysfakcjonujący, tak uważam, że w swoim flagowym modelu, producent mógł wysilić się bardziej i wyeliminować smużenie do zera tak jak się to udaje na przykład w telewizorach Sony. Podsumowując jest dobrze, ale nie doskonale.
Do poprawy płynności w filmach (które przez swoją 24 klatkową naturę zwyczajnie szarpią) wykorzystujemy “Perfect Natural Motion”. Funkcja ta ma trzy stopnie działania “Minimalne”, “Pośrednie” i “Maksymalne”. Przy ustawieniu minimalnym spotykamy się już z dosyć mocną poprawą płynności, która przypadnie do gustu jedynie gdy lubimy mocne upłynnienie obrazu (część czytelników nazwałaby je już teatralnym). Pośrednie i Maksymalne dają podobny efekt idealnej, nieskazitelnej płynności. Z 24 klatek robione jest wtedy 120. Mamy więc idealnie płynny i ostry ruch, jednak duch szarpiącego kina zostaje całkowicie pogrzebany. Z doświadczenia wiem, że zwolenników teatralnej płynności w filmach jest tyle samo co przeciwników. Dlatego tym bardziej cieszę się, że w razie co można wyłączyć udoskonaloną płynność przy filmach, a zachować ją przy materiałach wideo (sporcie i pokrewnych).
Tryb | Rozdzielczość | Smużenie | Powielenie krawędzi | Maks. jasność | Poprawa płynności obrazu (filmy – 24Hz) |
---|---|---|---|---|---|
Wyłączony | <300 | bardzo duże | brak (krawędzie rozmyte) | 375cd/m2 | brak |
Maksymalne | ~380 | umiarkowane | nieznaczne | 375cd/m2 | idealna płynność (mocny efekt teatru) |
Maksymalne + Obniżone Podświetlenie | 550 | niewielkie | duże | 120cd/m2 | idealna płynność (mocny efekt teatru) |
177
Zobacz więcej komentarzy na forum
177
Subskrybuj
0 komentarzy