Home Testy Telewizory LCD Samsung Samsung QLED Q8D (2018) QE55Q8DNA | TEST | Direct LED 4K z systemem Tizen
Samsung QLED Q8D (2018) QE55Q8DNA | TEST | Direct LED 4K z systemem Tizen

Samsung QLED Q8D (2018) QE55Q8DNA | TEST | Direct LED 4K z systemem Tizen

33.54K
0

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Fabryczny tryb Film (HDR)

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 13,2 maksymalna 19,0
Średnia deltaE barw ze wzornika 8,7 maksymalna 18,2
Średnia deltaE palety szarości 6,7 maksymalna 15,6

Odwzorowanie barw w HDR jest przyzwoite, chociaż nie można powiedzieć, że zgodne z pierwowzorem. O ile nasycenia i odcienie barw nie są bardzo złe, to poziomy jasności są sztucznie podbite. Tą samą manierę zaobserwowaliśmy z resztą w przypadku Q9FNA. Tutaj problem jest mniejszy, pewnie dlatego, że telewizor sam w sobie jest ciemniejszy. Nie świadczy to zbyt korzystnie o wierności przekazu obrazu HDR, choć pozwala trochę wizualnie oszukać zmysł wzroku i skompensować niezbyt wysoką jasność telewizora w HDR. Finalnie obraz przynosi dużo frajdy dzięki szerszej palecie barw, wyższej dynamice i większej ilości detali w bielach. Nie jest to jednak dokładnie to co powinniśmy widzieć sensu stricto.

Film masterowany do 1000/1100 nitów (połowa filmów na rynku) Film masterowany do 4000 nitów (połowa filmów na rynku)
Sztucznie wzmocnione jasności, obraz zbyt jaskrawy Względnie poprawna reprodukcja stopni jasności

W przypadku filmów masterowanych do 1000 lub 1100 nitów Q8DNA ma bardzo brzydką manierę, którą zaobserwowałem w teście Q9FN – sztucznie podbija jasność obrazu, przez co efekty wydają się mocniejsze niż na innych telewizorach o takiej samej maksymalnej jaskrawości. Taki zabieg wydaje się kuszący z perspektywy producenta, ponieważ dzięki niemu ekran będzie bardziej krzykliwy i pozornie lepszy od innych. W praktyce zabiera to jednak wierność przekazu filmu, a czasami obraz jest po prostu wyraźnie za jasny, bo podbicie występuje także w “SDR-owej” części obrazu HDR. Filmów masterowanych w ten sposób jest ok. połowa w skali wszystkich tytułów wydanych w Ultra HD. Przykłady to np: “La La Land”, “The Revenant”, czy “The Martian”. Gdy jednak tylko zmienimy płytę na taką, masterowaną na monitorze Dolby Pulsar, np. “Furious 8”, czy “Pan” to krzywa jasności pokrywa się z pożądaną i obraz nie zabija jasnością.

(33536)

3 2 głosy
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

19
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x