Samsung Q90R | TEST | Topowy QLED 4K w historii firmy
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
W najnowszych telewizorach Samsung, “Ustawienia Trybu gra” i opcje z nim związane znajdują się w głównym menu każdego QLED. Tryb gra, aktywuje się samoczynnie po wykryciu konsoli. Po sprawdzeniu np. z Xbox One X tak właśnie się dzieje, wystarczy wybrać opcję “Auto”. Po wejściu w “Ustawienia Trybu gra” naszym oczom ukazuje się dość rozbudowane menu przeznaczone dla każdego użytkownika konsoli oraz PC. Trzeba zaznaczyć, że jest to najbardziej rozbudowanego tego typu menu ze wszystkich dostępnych telewizorów na rynku. Samsung zaczyna się tutaj zbliżać do rozwiązań stosowanych w monitorach co cieszy gdyż telewizory mają ogromny potencjał a ich zaletą jest oczywiście ogromny rozmiar w stosunku do (z reguły) małych monitorów. W menu znajdziemy znane z 2018 roku opcje jak “Ustawienia gry Motion Plus” czy “FreeSync” ale doszły także tajemnicze funkcje o nazwie “Wzmacnianie Gier”, oraz “Dynamiczny korektor czerni” o których w dalszej części tekstu.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 13 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 13 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | HDMI: PC | 13 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 13 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 13 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | 93 ms |
[GRY] 4K / 1080p + upłynniacz gra |
Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Gra” | 38 ms |
Zacznijmy od pomiarów i wyników input lag czyli najważniejszego elementu podczas grania – szczególnie w dynamiczne gry wymagające szybkiej reakcji między padem a tym co dzieje się na ekranie telewizora. Od 2 lat telewizory Samsunga wykazują tutaj bardzo dobre wyniki i nie inaczej jest w przypadku modeli QLED w tym Q90R.
W klasycznym trybie “Gra” lag jest niezwykle niski, bo wynosi zaledwie 13 ms. To już poziom niektórych monitorów dedykowanych dla graczy! Praktycznie nie da się już zrobić nic lepiej, bo od czasu wyświetlenia pierwszej linii, na górze telewizora, upływa zaledwie ok. 5ms! Tak krótki czas nie ma prawa być zauważony, ani odczuty w jakikolwiek sposób. Generalnie wszystko co poniżej 30ms traktujemy już jako placebo. Fani liczenia każdej milisekundy mogę śmiało sięgać po Samsung Q90R.
Upłynniacz 120Hz w trybie Gra (Gra Motion Plus)
W zeszłym roku w telewizorach Samsung pojawiła się funkcja, która zasługiwała na miano prawdziwego przełomu. Chodzi oczywiście o możliwość użycia systemu upłynniacza w trybie Gra! W tym roku także w zakładce znajdziemy dedykowane do tego opcje:
Jak widać, do dyspozycji mamy dokładnie takie same suwaki jak w zwykłej zakładce Motion Plus! Możemy zatem uzyskać dwie, a w zasadzie trzy rzeczy:
- Interpolację gier z niską płynnością (30fps) do 120fps, by uzyskać wrażenie lepszej płynności, jakby gra miała prawie 60fps natywnie! (“Redukcja drgań”)
- Interpolacje gier z wysoką płynnością (60fps) do 120fps, by znacząco zmniejszyć rozmycie obrazu! (“Redukcja rozmycia”)
- Drastyczną poprawę ostrości ruchu gier z niską lub wysoką płynnością poprzez migoczące podświetlenie (“Wyraźny ruch (LED)”)
Zalety zastosowania systemu wyglądają naprawdę imponująco. Nadal zastanawiające jest dlaczego żaden z innych producentów nie poszedł taką, rewolucyjną ścieżką? Myślę, że problem jest nadal w odpowiednio szybkim procesorze obrazu, który udało się Samsungowi zbudować. Upłynniacz jest funkcją znacząco podwyższającą wartość input lag i tworzenie trybu “Gra” polega przede wszystkim na zablokowaniu tej funkcji. Na rynku były w prawdzie telewizory, które z upłynniaczem miały niewielką wartość opóźnienia np. ok. 50ms, co pozwalało pograć np. w gry wyścigowe, ale w strzelankach już było irytujące.
Samsung Q90R natomiast, wraz z upłynniaczem, ma opóźnienie na poziomie 38ms. Jest to w prawdzie wartość powyżej progu placebo i zarazem wyższa niż w zeszłym roku, jednak algorytm przeszedł ewidentny tuning i teraz zapewnia jeszcze mniejsze rozmycie, a także mniejsza ilość artefaktów niż w modelach QLED 2018! Zobaczmy teraz jakie korzyści, w kontekście odwzorowania ruchu niesie za sobą system Motion Plus w grach:
Patrząc na ostatnie zdjęcie można wręcz nie dowierzać, lub zastanawiać się jak to możliwe, że dotychczas grało się z tak dużym rozmyciem! Bez dwóch zdań granie z funkcją “wyr. ruch LED” to przepaść względem grania na innym TV, szczególnie w grach 60fps, gdzie ruch ma tendencję do rozmywania się. Uchwycenie przeciwnika w celownik jest dużo prostsze!
W praktyce, największy efekt “wow” uzyskamy oczywiście gdy odpalimy upłynniacz w grze, która działa w 30fps. Serio, złudzenie jest na tyle mocne, że mamy obraz, który wygląda “prawie jak w 60fps”. Nie jest to oczywiście takie samo 60fps jak natywne ale na oko to wygląda jak 30-50% efektu z 60fps. Najgorzej gdy po chwili chcemy wyłączyć upłynniacz. Wtedy dopiero widzimy jak np. Forza Horizon 4 szarpie. Notabene to doskonały tytuł na testy trybu Motion Plus Gra. Przypomnę, że możemy tam zagrać w natywnym 4K 30fps, który z trybem Samsunga jest mocno zbliżony do 60fps. Albo np. God of War i jego tryb 4K 30fps. Tutaj zobaczymy zdecydowaną poprawę ostrości obrazu i praktycznie brak smużenia. No właśnie. Ciekawa więc nastała sytuacja gdy to telewizor za pomocą swojej mocy obliczeniowej jest w stanie znacznie poprawić efekt płynności w grze a nie sama konsola
ZOBACZ TAKŻE: Forza Horizon 4 | RECENZJA | Xbox One X 4K HDR
Czy są jakieś wady?
Rozwiązanie jest tak dobre i skuteczne, że aż nie che dowierzać się, że może być bez wad, prawda? Niestety pewne wady występują. Uzyskanie tak wysokiej ostrości i praktycznie zerowego rozmycia, w trybie “wyr. ruch LED”, wiąże się z widocznym migotaniem i spadkiem jasności ekranu. To drugie nie jest problemem, bo Q90R ma bardzo duży zapas mocy, ale migotanie niestety widać i najprawdopodobniej nie wszyscy gracze będą je w stanie zaakceptować. Na szczęście wady takie nie dotyczą używania funkcji “redukcja rozmycia”. Obraz jest wtedy tak samo jasny i przyjemny jak bez upłynniacza. Mogą jednak występować artefakty przy ruchach kamery, podczas testów prawie ich nie zaobserwowaliśmy ale wiem z forum, że np. z FIFA nie wygląda to aż tak dobrze i obraz potrafi szarpnąć! Jednak jest to ekstremalny przykład tytułu, który od zawsze potrafił przyciąć przy szybkich ruchach w lewo prawo. Kwestia więc naszego wyboru z których funkcji skorzystamy. Tak szeroki wybór powoduje jednak, że Q90R jest najlepszym telewizorem do gier, jaki przyszło nam testować.
Pozostałe opcje trybu gra
Jak widzimy telewizor obsługuje także funkcję FreeSync po ostatniej aktualizacji oprogramowania. Z pewnością przetestujemy ją w działaniu niebawem.
Doszły także tajemnicze funkcje o nazwie “Wzmacnianie Gier”, oraz “Dynamiczny korektor czerni”. Pierwsza z nich to nic innego jak dodatkowy tryb “Dynamiczny” nakładany na tryb “Gra”, czyli cała mnogość filtrów wyostrzających, przesycających i ochładzających obraz. Raczej nic poważnego, choć fani jak wiadomo mogą się znaleźć.
Funkcja korektora czerni jest już dużo ciekawsza. Pozwala ona bowiem uwypuklić detale w czerni, co w niektórych grach typu FPP może ułatwić zauważanie przeciwnika w ciemnej scenerii. Dokładnie takie same funkcje znamy z monitorów komputerowych dla graczy. Może być przydatne!
Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę GeForce RTX 2080 Ti powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 1080 Ti. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.
Witam! Złącze HDMI z numerem 4 w moim 55Q90R to HDMI 2.1! Dzisiaj podłączyłem pod nie Xbox Series X i można ustawić rozdzielczość 4K przy 120hz! Dzwoniłem dzisiaj do Samsung Polska i pracownik poinformował mnie że aktualizacja odblokowała tą funkcje dla złącz numer 4. Bardzo się cieszę.
Jak długi jest kabel one connect?
No i dylemat dalej pozostaje, który wybrać Q90R – Q85R czy wystarczy Q80R. Miedzy Q80 a Q90 przy 65 calach to aż 2K różnicy, i nigdzie nie można znaleźć informacji odnośnie ilości podświetlania stref w tych w poszczególnych modelach.
Kto ogląda filmy w dzień? W dzień się pracuje na takie tiviki! Więc ten filtr antyrefleksyjny do niczego nie potrzebny.
lol. Nie mierz wszystkich swoją miarą! Ja oglądam w dzień filmy a pracować na tv nie muszę, bo mam taki system pracy, że pracuje kiedy chce a hajs i tak leci z firmy i wcześniej ugranych biznesów. Więc w dzień odpoczywam. i oglądam. Więc nie pisz mi proszę, że ten filtr nie jest do niczego potrzebny, tylko TOBIE nie jest potrzebny bo nie oglądasz w dzień. Wyobraź sobie, że istnieją ludzie, którzy nie muszą pracować od 8 do 16 i sobie w dzień i grają na konsoli i oglądają Netflixa.
Q70 ma subwoofer. 20W + 2x 10W… Czyżby był lepszy od flagowca w tej kwestii?
czy mogę na tym tv odpalić grę w 1440p i 120Hz? hdmi 2.0 powinno na to pozwolić?
HDMI 2.0 puszcza 60hz
nie gadaj glupot….
Displayspecification twierdzi że ten model ma aż 480 stref… To dużo, bardzo dużo podług niższych modeli z zaledwie 48… A dziwi że z bokiam, dołami czyli krawędziami jest coś nie tak według waszego testu… nieprawdaż?
Display to strona z suchymi faktami często błędnymi a nie testami. Nie polecam się za bardzo nią sugerować – oczywiście jako pomoc/sprawdzenie czegoś jest ok ale nic więcej bo pewności nigdy nie ma bez normalnego, dogłębnego testu.
No to ile stref może mieć ten q90???
Oraz dlaczego input lag w trybie ostatnim to “aż” 38ms podług testu q70 który wyniósł 28ms? Mała wpadka firmy?
Nie rozumiem dlaczego samsung nie moze dodać tego Dolby V i byłby święty spokój i brak dylematów tylko wybór pomiędzy jasnością, systemem lub pilotem