Samsung Q9 – TEST najlepszego TV QLED 2017 (65″)
- Słowem wstępu
- Wygląd
- Złącza i Akcesoria
- Testy syntetyczne
- Matryca, zalecane ustawienia
- Kontrast i Czerń
- Odwzorowanie ruchu
- Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Równomierność ekranu
- Obsługa Ultra HD / 4K
- Jakość efektu HDR
- Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
- Kąty widzenia
- Granie na konsoli i PC
- System i Smart TV
- Jakość dźwięku
- Podsumowanie i ocena
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)
Rodzaj palety barw | Wynik |
Pokrycie szerokiej palety barw DCI | 99% |
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 2020 | 79% |
Wspomniane kwantowe kropki nowej generacji, pozwoliły poszerzyć paletę barw, które reżyser ma do dyspozycji tworząc film. Mowa tutaj dokładnie o palecie DCI. Samsung chwali się pełnym jej pokryciem, z moich testów wynika, że jest raptem o 1% mniej, co jest rewelacyjnym wynikiem i trudno wymagać czegokolwiek więcej od telewizora pod tym względem! Zobaczmy jednak rzecz znacznie istotniejszą – jak telewizor radzi sobie z oddawaniem mieszanek barw w porównaniu do monitora studyjnego, na którym powstają filmy Ultra HD.
Ustawienia fabryczne
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 4,2 | maksymalna | 6,3 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,7 | maksymalna | 6,9 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,8 | maksymalna | 6,9 |
Ustawienia fabryczne trybu “Film” są dosyć dobre. Poziomy jasności mapowanie są odpowiednio, z niewielkimi odstępstwami. Czarna linia odchodzi od pomarańczowej (referencyjnej) tylko w przedziale 10-25% jasności, co powoduje pewne wzmocnienie jasności elementów umiarkowanych. Daje to wrażenie jaśniejszego obrazu całościowo, ale nie wpływa negatywnie na subiektywną jakość obrazu. Biel ma nieco zbyt chłodny odcień, ale to bardzo drobny mankament, widoczny bardziej na wykresie niż w praktyce 🙂 Barwy są lekko osłabione.
Po kalibracji Ultra HD
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,8 | maksymalna | 5,2 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 2,5 | maksymalna | 4,4 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,2 | maksymalna | 3,7 |
Kalibrację trybu do HDR da się zapisać pod tym samym trybem co do SDR. Dzięki temu nie ma potrzeby ręcznej zmiany ustawień przy oglądaniu filmów Ultra HD. Różnica po kalibracji była, aczkolwiek nie tak duża jak w zwykłym trybie SDR. Stwierdziłem, że korzystniejsze od podbicia jasności jest jej lekkie przytemperowanie, co pozwoliło uzyskać także wierniejsze, bardziej nasycone kolory. Lepsze dopracowanie charakterystyki będzie możliwe w przyszłości, gdy firma PortraitDisplay wyda nową wersję aplikacji kalibracyjnej. Ręczna edycja tychże ustawień jest z pewnych przyczyn niemożliwa, a na pewno nie uzasadniona czasowo.
(30370)