Samsung KS9500/KS9800 (UE65KS9500) Test – Flagowy Direct LED, SUHD, Ultra HD Premium
- Słowem wstępu
- Wygląd
- Złącza i Akcesoria
- Testy syntetyczne
- Matryca, zalecane ustawienia
- Kalibracja, reprodukcja kolorów – SD i Full HD
- Galeria przekłamań obrazu
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i Czerń
- Równomierność ekranu
- Obsługa UltraHD / 4K
- Jakość efektu HDR
- Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec2020)
- Odwzorowanie ruchu
- Technologia 3D
- Kąty widzenia
- Granie na konsoli i PC
- System operacyjny, obsługa multimediów
- Jakość dźwięku
- Podsumowanie i ocena
Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec2020)
Rodzaj palety barw | Wynik |
Pokrycie szerokiej palety barw DCI | 95% |
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 2020 | 76% |
KS9500 pokrywa taki zakres przestrzeni kolorów co inne wyświetlacze Samsunga wyposażone w kwantowe kropki. Jest to całkowicie wystarczające, bowiem paleta kolorów DCI, w której w rzeczywistości powstają filmy (przed przeniesieniem ich do kontenera Rec2020) jest odwzorowana w aż 95%. Na czas testów nie byłem niestety w stanie ocenić szczegółowo poprawności odwzorowania kolorów przez problemy techniczne (to wciąż wczesny etap metod pomiarowych związanych z Ultra HD i telewizorami). Nic jednak nie zwróciło mojej szczególnej uwagi w kontekście negatywnym. Barwy wyglądały należycie z wyjątkiem lekkiego ochłodzenia obrazu i nadmiernej ekspresji ciemnych detali, co dało się zauważyć w konfrontacji z LG OLED65B6J, który stał obok. Jak się okazało, KS9500 faktycznie nieco odbiegał od ideału właśnie w tym kierunku. Potwierdziły to pomiary:
Oprogramowanie telewizorów Samsunga pozwala jednak na przeprowadzenie oddzielnej, pełnoprawnej kalibracji trybu Ultra HD. Dzięki temu możliwe jest dopracowanie takich niuansów, jakie opisałem powyżej.
Pomiar po kalibracji trybu HDR
Po kalibracji nic nie brakowało treści Ultra HD. Powyższy pomiar zdradza też ciekawą rzecz – Samsung KS9500 wyświetla detale aż do 4000cd/m2. Oznacza to, że wszystko co artyści chcieli przedstawić w obecnych na rynku filmach (które są obrabiane na ekranie Dolby Pulsar, o właśnie takiej jasności), będzie wyświetlone na ekranie. Od około 900cd/m2 w górę wyświetlacz “ściska” odcienie, by zawrzeć w nich te znajdujące się w wyższych zakresach. Tłumaczy to dlaczego w niektóre sceny zdają się posiadać więcej detali w jaskrawych światłach, niż na innych telewizorach. Okazyjne da się zauważyć jednak nie idealną płynność przejść tonalnych.
(26160)