Jakość efektu HDR
Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o HDR: “HDR, Co to jest HDR, HDR10 kontra Dolby Vision” |
Po kalibracji trybu do oglądania Ultra HD/HDR, KS9500 mógł pochwalić się maksymalną jasnością wynoszącą 1 280cd/m2. Ta ogromna wartość jest jednak dostępna tylko i wyłącznie na niewielkiej białej planszy znajdującej się pośrodku ekranu. W ten sposób sprawdza jasność konsorcjum UHD Alliance podczas przyznawania certyfikatu Ultra HD Premium. Dużą przewagą KS9500 nad pozostałymi modelami SUHD (z podświetleniem krawędziowym) jest fakt, że telewizor jest w stanie podtrzymać tak wysoką jasność obrazu przez dłuższy czas. Oznacza to, że podczas oglądania filmów nie ma momentów pulsowania jasności, wywołanych nagłym załamaniem efektu. Widać zatem przewagę, która wieści większy potencjał w rzeczywistych scenach filmowych. Przejdźmy wiec do badań w mojej autorskiej procedurze, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Jej dokładny opis znajduje się w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!
Scena | Opis sceny | Jasność HDR |
Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2 | 590 cd/m2, widać wyraźnie wahania jasności podczas odtwarzania sceny | |
Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność | 1 050 cd/m2 | |
Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie | 1 100 cd/m2 | |
Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR | 640 cd/m2 | |
Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance | 1 280 cd/m2 |
Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
- 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
- 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
- 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
- 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR jest wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
- 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, osoby stykające się z tym po raz pierwszy robią WOW
- > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze. Możliwe, że w tym roku jeszcze takie zobaczymy (być może Samsung KS9500, być może coś nowego od Sony lub TCL i coś o czym jeszcze nie wiemy a zostanie ujawnione np. na IFA 2016).
Procedura pokazuje wyraźną przewagę KS9500 nad telewizorami Samsunga z podświetleniem krawędziowym. Bardzo dobre wyniki plasują telewizor w ścisłej czołówce wyświetlaczy do oglądania treści z HDR. W ujęciach, gdzie jaskrawe elementy były niewielkie, a całkowita jasność obrazu niezbyt wysoka, nie było problemem uzyskać jasności ponad 1 000cd/m2, a to robi piorunujące wrażenie, uwierzcie mi! Trochę niższa jasność dostępna była w przypadku, gdy cały ekran musiał oddawać więcej światła, lub gdy w sąsiedztwie znajdowała się czerń. Wtedy telewizor podejmował decyzję o ograniczeniu ilości światła, by nie powodować efektu halo. Dawało to dobry, zbilansowany rezultat. Przykładowo w DX900 wyższa jasność dostępna była częściej, ale i algorytm wygaszający działał agresywniej.
Wartym zaznaczenia jest, że aby uzyskać najlepszą (pod względem obiektywnym) jakość reprodukcji obrazu z HDR należy skorzystać z trybu Film, podobnie jak przy “normalnym” obrazie, a następie upewnić się co do dwóch ustawień:
Obraz -> Tryb Specjalnego Wyświetlania -> Tryb HDR+ -> Wyłączony
Obraz -> Ustawienia Eksperckie -> Diody Smart LED -> Wysoki
Pierwsza opcja może być domyślnie włączona, a to, podczas odtwarzania treści HDR, skutkuje mocnym podbiciem jaskrawości. Uzyskujemy zatem bardziej przetworzony i “wzmocniony” obraz, czego nie chcemy robić, bowiem filmy Ultra HD i tak porywają swą jakością. Ustawienie lokalnego wygaszania na tryb wysoki jest z kolei ważne, ponieważ przy innych ustawieniach telewizor nie będzie w stanie oddać odpowiedniej ilości światła w jaskrawe rejony obrazu.