Home Testy Konsole Premiera PS4 Pro w Londynie – Byliśmy na “Future of Play” – Relacja
Premiera PS4 Pro w Londynie – Byliśmy na “Future of Play” – Relacja

Premiera PS4 Pro w Londynie – Byliśmy na “Future of Play” – Relacja

3.32K
0

Dzięki uprzejmości PlayStation Polska, mieliśmy okazję uczestniczyć w piątkowej imprezie “Future of Play” w Londynie, która była niejako premierą i pokazem możliwości najnowszej odsłony konsoli PlayStation czyli PS4 Pro. W Polsce sprzęt pojawi w sklepach już na dniach czyli 10 listopada. Był to idealny moment by sprawdzić, ile nowy model czerpie z formatu Ultra HD i jak bardzo wykorzysta telewizory najnowszej generacji.

PS4 Pro na Future of Play

Prezentacja PS4 Pro od PlayStation Polska podczas eventu "Future of Play" w Londynie

Opublikowany przez HDTVPolska.com na 8 listopada 2016

Producenci gier a Ultra HD

Nie ukrywam, że byłem dość mocno podekscytowany całym wyjazdem. Zastanawiałem się bowiem nie tyle co zobaczę na pokazie ale co usłyszę z ust samych deweloperów. Czy użyją języka typowego dla siebie opisującego co zmienili w danym tytule, ile dodali szczegółów albo jak zmieniła się mechanika czy też może skupią się na stronie mocno technicznej z benefitów jakie płyną z zastosowania technologii Ultra HD w PS4 Pro. Liczyłem na to drugie i na szczęście się nie rozczarowałem. Mam wrażenie (patrząc na twarze wielu dziennikarzy), że było aż za bardzo Pro. Ale w końcu to PS4 Pro prawda?

PS4 Pro

Już początek był dość mocny ze względu na ogólną prezentację Ultra HD. Wszystko oczywiście w pełnej synergii z telewizorami Sony Bravia. Niby nic nowego aczkolwiek wszystko to było potrzebne by wprowadzić słuchaczy do świata, który dość znacznie różni się od tego co widzieliśmy do tej pory na ekranach Full HD. Wspomniano też, że już na początku premiery będzie dostępnych ponad 40 gier wspierających Ultra HD. Większość z nich to znane tytuły, które dostały lub dostaną dedykowanego patcha. Było jednak kilka tytułów w które zagramy w najbliższej przyszłości takich jak Gran Turismo Sport czy Horizon: Zero Dawn. Jednak najlepsze było dopiero przede mną.



Gran Turismo Sport

Na scenie pojawił się sam Kazunori Yamauchi – producent gry i szef Polyphony Digital. Od razu wiedziałem, że będzie technicznie > ten człowiek zawsze skupia się głównie na takich aspektach. Oczywiście nie omieszkałem zrobić sobie pamiątkowej fotki życia 😉

Pierwsze slajdy i? Wkraczamy na poważnie w erę Ultra HD. Gra będzie wykorzystywać rozdzielczość 4K, 60fps, HDR, szeroką paletę barw oraz VR. W tle stały oczywiście dwa najlepsze z obecnie dostępnych telewizorów LCD Ultra HD na rynku od Sony czyli modele ZD9. Przypominam, że test tego referencyjnego ekranu znajdziecie na naszej stronie tutaj. Najpierw trochę teorii:

Sony PS4 Pro

Chyba najmniej ekscytującym tematem jest sama rozdzielczość, która akurat w dobie Ultra HD nie ma wcale tak wielkiego znaczenia jakby się wszystkim mogło wydawać. Dlatego też mnie osobiście mało podnieca 😉 czy jest to natywna rozdzielczość czy też może skalowanie za pomocą różnych technik, w tym przypadku akurat tej o nazwie “checkerboard rendering”. Wszystko zależy bowiem w jakiej odległości siedzicie od telewizora Ultra HD. Jak mniemam, większość czytających ten test siedzi sporo dalej niż jest to zalecane by nie tracić konkretnej ilości szczegółów. Kto jeszcze nie zapoznał się z naszą tabelą odległości, polecam do niej zajrzeć tutaj. Oczywiście checkerboard rendering daje naprawdę widoczne rezultaty (szczególnie w statycznych scenach) i grzechem byłoby napisać, że nie widać różnicy względem obrazu Full HD. Tak, różnicę widać ale należy podejść do ekranu naprawdę blisko. Dlatego nie dziwię się, że sami developerzy przestali się czaić tylko wprost mówią i piszą, że ich gra obsługuje rozdzielczość 4K. Bo w istocie finalnie widzimy obraz, który jest bardzo zbliżony do natywnego 4K chyba, że staniemy pół metra od 65″ ekranu. Wtedy różnice będą już większe na korzyść oczywiście natywnego rozwiązania.

PS4 Pro

To co w takim razie robi tak dużą różnicę względem obrazu Full HD? Oczywiście kolejny element jakim jest HDR. Temu zagadnieniu poświęcono bardzo dużą część wystąpienia tłumacząc i pokazując jak on działa. Okazuje się, że z samej gry może on osiągnąć maksymalną póki co ustaloną rynkową wartość czyli 10000 cd/m2. WOW. Pewnie coś takiego wyciśniemy z telewizorów, które pojawią się za 5 lat ;p Ale jednak. Obecnie w filmach spotyka się detale o jasnościach do 4 000 cd/m2, bo tyle zapewnia wyświetlacz Dolby Pulsar na którym tworzone są filmy. Stawia to bardzo wysokie wymagania telewizorom, które są uznawane za bardzo premium już przy zdolności do oddawania jasności rzędu 1 000cd/m2. A taki właśnie stał za plecami występujących czyli ZD9. Wrażenia na gorąco? Pokazywano oczywiście głównie sceny nocne oraz takie gdzie reflektory samochodów czy lamp na ulicy były włączone. Na ZD9 efekt był powalający. To naprawdę robi różnicę względem trybu SDR. Na mnie większą niż w przypadku filmów. Rewelacyjnie wyglądało to też w trybie fotograficznym, który na ten moment naprawdę można nazwać fotorealistycznym.

I na koniec temat jakże ważny jak nie najważniejszy czyli szeroka paleta barw. Tak bardzo pomijana póki co w jakichkolwiek ocenach. A to właśnie ona rzuca się chyba w oczy najbardziej gdy zrobimy porównania oko w oko na dwóch telewizorach koło siebie. Kazunori Yamauchi odpalił garaż na obu ekranach a w nim Mazdę MX-5 w znanym kolorze Soul Red. Na telewizorze bez Ultra HD była ona wręcz wyprana z kolorów względem tego co zobaczyliśmy na ekranie ze wsparciem BT2020. Oczywiście poczujemy to dopiero gdy zobaczymy porównanie. Nikt przecież w domu aktualnie nie uważa, że widzi wyprany obraz ;-). Do czasu gdy nie pozna różnicy… potem zaczyna się to już zauważać. I nie pomogą tutaj żadne ustawienia gdyż paleta Rec 709 czy też sRGB to zaledwie około 30% tego co widzi ludzkie oko. Mało… Tutaj kolejna ciekawostka podobnie jak w przypadku HDR. O ile filmy tworzone są w palecie DCI-P3 o tyle gra od razu wykorzystuje maksymalną paletę BT2020. To obecnie max jaki został ustanowiony przez rynek. Podobnie jak z HDR 10000 tak samo tutaj możemy oczekiwać, że gdy podłączymy do PS4 Pro najnowszy telewizor za rok czy dwa to zobaczymy jeszcze więcej kolorów na ekranie niż obecnie. Aktualnie najlepsze telewizory mają pokrycie DCI w granicach 95% – 100% a BT2020 około 70%.

Podsumowując pokaz GT Sport jestem pod ogromnym wrażeniem profesjonalizmu jaki zobaczyłem na scenie. I jestem spokojny: oni naprawdę wiedzą o co chodzi w Ultra HD i nie dziwię się, że opóźnili premierę. To chyba jedyny raz kiedy możemy im wybaczyć ;-). Bo różnice jakie było widać w Ultra HD względem Full HD były kolosalne.



Nioh

To kolejny tytuł, który w bardzo interesujący sposób wykorzysta moc PS4 Pro. Tym razem prezentowano różne możliwości ustawień graficznych pod względem rozdzielczości oraz wyświetlanych klatek animacji. Zrobiło się trochę jak na PC… ;-). Wyglądało to tak:

PS4 Pro:

  • Telewizor Full HD – Movie Mode – rozgrywka w stabilnym 1080p z wysokiej jakości antyaliasingiem i w 30 klatkach na sekundę
  • Telewizor Full HD – Action Mode – rozgrywka w stabilnym 1080p i w 60 klatkach na sekundę
  • Telewizor Ultra HD – Movie Mode – rozgrywka w stabilnym 4K i 30 klatkach na sekundę
  • Telewizor Ultra HD – Action Mode – rozgrywka w stabilnym 1080p i 60 klatkach na sekundę

PlayStation 4:

  • Movie Mode – rozgrywka oferująca wysoką rozdzielczość przy stabilnych 30 klatkach na sekundę
  • Action Mode – rozgrywka w 60 klatkach na sekundę
  • Movie Mode (zmienne fps) – rozgrywka oferująca wysoką rozdzielczość przy płynnych klatkach na sekundę

Sama gra prezentowała się bardzo ładnie i ponownie było spory skok względem “zwykłej wersji”. Twórcy jednak aż tam mocno nie skupiali się na technikaliach a bardziej na samej rozgrywce. Na większe testy przyjdzie czas już podczas osobistego zagrania w ten tytuł w domowych warunkach na dobrym ekranie.



Inne tytuły a wsparcie Ultra HD

Po dwóch najważniejszych prezentacjach przyszedł czas na sprawdzenie w akcji innych gier, które albo już dostały odpowiedni update albo dostaną 10 listopada. Od razu poleciałem do takich tytułów jak Uncharted 4, Rise of the Tomb Raider – Edycja 20 Year Celebration, nowy COD, Infamous First Light czy też The Last of Us. Było tego dużo więcej i powiem Wam, że każdy z nich cechował się lepszą grafiką. Widać, że Sony poszło na grubo, przygotowując naprawdę solidne wsparcie ze strony gier na 10 listopada. Co ciekawe np. taki Tomb Raider skupia się na samej rozdzielczości 4K w różnych wariacjach. Czyli są wyjątki, że gra może nie mieć HDR czy szerokiej palety barw. Większość tytułów miała jednak pełne wsparcie Ultra HD.

Rise of the Tomb Raider – Edycja 20 Year Celebration

Kilka ciekawych opcji w wersji na PS4 Pro, które zostały specjalnie dodane z okazji premiery na PS4 Pro: Wysoka płynność, Wzbogacone efekty wizualne oraz Rozdzielczość 4K.

Gran Turismo Sport

GT Sport w Ultra HD na PS4 Pro

Gran Turismo Sport na #PS4Pro robi przeogromne wrażenie pod względem grafiki. Dla tej gry warto będzie zmienić telewizor na Ultra HD. #FutureOfPlay

Opublikowany przez HDTVPolska.com na 8 listopada 2016

O grze napisałem już właściwie wszystko przy prezentacji. Z miesiąca na miesiąc wygląda ona coraz ładniej. Wsparcie Ultra HD dodała jej bardzo dużo. Zobaczymy jak to wszystko wyjdzie finalnie ale o samą grafikę jestem spokojny.

GT Sport PS4 Pro

Uncharted 4

Uncharted 4 na PS4 Pro z HDR

Uncharted 4 też dostał stosowną łatkę pod PS4 Pro. HDR wygląd super!

Opublikowany przez HDTVPolska.com na 8 listopada 2016

Dedykowany patch dodaje obsługę technologii HDR.

The Last of Us

The Last of Us na PS4 Pro

Kilka dni temu The Last of Us dostał patch dla obsługi Ultra HD. Jak wygląda na #PS4Pro? #FutureOfPlay

Opublikowany przez HDTVPolska.com na 8 listopada 2016

Po ściągnięciu patcha w menu dostajemy możliwość odpalenia gry w HDR oraz.. natywnym 4K. To póki co jedyny tytuł, który posiada taką opcję.

Infamous Second Son / First Light

Infamous w Ultra HD na PS4 Pro

Najlepszy obecnie pokaz możliwości HDR na #PS4Pro ? Infamous i jego drugie życie na nowej PS4. #FutureOfPlay

Opublikowany przez HDTVPolska.com na 8 listopada 2016

Tytuł ten oferuje wiele dodatkowych ustawień graficznych na PS4 Pro. Co ciekawe, mimo upływu czasu ta gra nadal wygląda rewelacyjnie i jest wręcz stworzona przez swój klimat pod pokaz HDR i szerokiej palety barw. W menu możemy regulować HDR oraz ilość klatek animacji względem wyświetlanej rozdzielczości. Fajnie móc np. zagrać w ten tytuł w 60fps bo grafika jak już pisałem trzyma nadal bardzo wysoki poziom.



Podsumowanie

Tak jak wspomniałem na początku, jestem ogromnie zaskoczony jak bardzo świadomie deweloperzy korzystają z nowej mocy jaką dostali do dyspozycji dzięki PS4 Pro. Dopasowali się także w 100% ze swoim przekazem do najnowszych telewizorów Ultra HD będących w sprzedaży w tym roku. 4K, HDR i szeroka paleta barw. Trzy podstawowe składowe Ultra HD. Różnice względem zwykłego Full HD w SDR i sRGB są widoczne od razu i obawiam się, że przesiadka dla maniaków grafiki będzie obowiązkowa. Szkoda tylko, że za tymi zmianami idzie wydatek w postaci kupna nowego telewizora Ultra HD. Ja natomiast rozpakowuję właśnie swoją wersję PS4 Pro i już na dniach możecie spodziewać się obszernego testu tej konsoli zarówno w formie wideo jak i tekstu.

(3320)

0 0 głos
Article Rating
Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).

30
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x