Powrót

Panasonic OLED HZ2000 | TEST | Referencja obrazu filmowego dostępna w domu!

Tegoroczna oferta telewizorów OLED od Panasonic jest bardzo szeroka. Poczynając od modelu “wejściowego” HZ980 poprzez HZ1000, HZ1500 oraz tego na który czekaliśmy najbardziej: flagowy HZ2000. Jest to bezpośredni następca zeszłorocznego GZ2000, który uznawany był w kręgach purystów obrazu za najlepszy telewizor na rynku pod względem reprodukcji obrazu. I to już po wyjęciu z pudła. W naszym fachowym teście zyskał także ogromne uznanie, zdobywając nagrodę Referencji, która jest niezwykle rzadkim widokiem na HDTVPolska. Panasonic dzięki autorskim udoskonaleniom matryc OLED, które znamy doskonale z innych telewizorów, wzbił się na wyżyny ich możliwości i wycisnął właściwie wszystko to, co najlepsze. Nazwano je Master HDR OLED Professional Edition. Japoński producent przy projektowaniu swoich flagowych modeli, zażądał głębszego dostępu do elektroniki sterującej panelem. Podobnie postąpiono przy modelu HZ2000. Czy można poprawić ideał? Okazuje się, że zawsze znajdzie się jakieś pole, które można ulepszyć. Przekonajmy się jakie i czy wszystkie poprawki ponownie pozwolą uznać produkt Panasonica za referencyjny!

Telewizor testowany przez Maciej Koper i Piotr Gmerek

Nasza wizyta redakcyjna w Londynie na szkoleniu z HZ2000
Przy tworzeniu modelu HZ2000 brał udział znany kolorysta, Stefan Sonnenfeld (Hollywood)
Czytelniku. Jako jedyni w kraju sprawdzamy osobiście opisywane telewizory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:
  • Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K8
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia

Zacznijmy od tego, czym Panasonic chwali się w swoich oficjalnych komunikatach.

Cechy charakterystyczne telewizorów Panasonic OLED na 2020 rok to:

Inteligentny procesor HCX PRO

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Wygląd

Panasonic HZ2000 robi wrażenie znacznie większego niż sugerowałaby jego przekątna. Wynika to z faktu, że posiada pod sobą soundbar, który jest idealnie zlicowany z ekranem. Takie wykonanie budzi respekt! W samym designie postawiono na minimalistyczną elegancję. Grubości i ciężkości dodaje także metalowy radiator chłodzący matrycę. W związku z tym tył uległ poszerzeniu i znalazło się miejsce na głośniki skierowane w sufit, by dobrze odtwarzać ścieżki audio Dolby Atmos. To jeden z największych wyróżników najwyższej serii HZ2000!

Akcesoria

W zestawie z telewizorem otrzymamy pilot, który jest doskonale znaną konstrukcją z ubiegłorocznych modeli premium Panasonica. Jest bardzo dobrze wykonany, bo ze szczotkowanego aluminium, a takich pilotów już się raczej nie spotyka na rynku. Duży plus. Dodatkową funkcjonalnością jest możliwość podświetlenia klawiszy. Bardzo przydatna funkcja nocą.

 

Dlaczego właśnie telewizor OLED?

Budowa ekranu OLED vs LCD.

Zalety wyświetlaczy organicznych wynikają przede wszystkim z faktu jak generowany jest obraz. Każdy subpiksel jest niezależnie sterowaną diodą, czyli bezpośrednim źródłem światła. Oznacza to zdolność do uzyskania prawdziwej czerni (zerowej emisji światła), czyli czegoś, co w każdym z widzów budzi podziw podczas oglądania ulubionego filmu czy serialu. Kontrast jest bowiem najważniejszym kryterium jakości. Gdy czerń jest dobra, to mówimy ogólnie, że obraz jest dobry. Drugą zaletą są znacznie lepsze kąty widzenia, przy których nie spada nasycenie, ani nie zaburza się tonalność obrazu tak jak w większości telewizorów LCD. Więcej o zaletach (i wadach) technologii przeczytamy w temacie: Czym jest OLED i dlaczego tak bardzo go lubimy?

Perfekcyjna czerń w telewizorze OLED

Powidoki i wypalenia – okiem praktyka

Najczęściej poruszanym temat, o który w nieskończoność pytają użytkownicy, jest kwestia wypaleń. Tak, faktem jest, że matryca OLED ma niższą odporność na to zjawisko niż LCD, ale na przestrzeni lat na tyle jednak rozwinięto systemy kompensacji, że osobiście marginalizowałbym ten problem. Jeśli rozważamy użytkowanie telewizora przez zwyczajnego widza, który ogląda filmy, seriale, telewizję i gra po kilka godzin w weekendy to nie przejmowałbym się tym wcale.

Co roku moja firma (SkalibrujTV.pl) kalibruje kilkaset telewizorów OLED różnych producentów i powidoki, w postaci wypalonych pasów, interfejsów gry, czy pasów z TVN24 to pojedyncze przypadki. Nie powiem zatem, że temat wypaleń nie istnieje, ale bez dwóch zdań na forach jest zbyt mocno spotęgowany i daje złudzenie, że jest to jakaś plaga i duże zagrożenie. W rzeczywistości są dziesiątki tysięcy ludzi w Polsce, którzy korzystają ze swoich ekranów OLED i nie wiedzą nawet, że taki problem może istnieć. Nie uznaję więc tego za istotne zagadnienie chyba, że jak napisałem, ktoś jest zapalonym graczem i traktuje TV bardziej jako monitor. Potwierdzeniem może być także nasze niemałe forum (166 000 użytkowników) na którym rocznie pojawia się kilka-kilkanaście wpisów związanych z trwałością matrycy. Jest to promil w tysiącach postów, które powstają co miesiąc.

Na pewno w temacie powidoków warto wspomnieć metalowy radiator zastosowany w telewizorze, który ma na celu schładzać matrycę. Sprawia on, że krótkotrwałe powidoki znikają znacznie szybciej niż u innych producentów! Dosyć dobrze powinno to rokować na ogólną trwałość matrycy.

Przejdźmy więc na kolejnych podstronach do tego, jak nowy HZ2000 świeci i jakich używa technologii by obraz był jak najlepszy.

Testy syntetyczne

Czytelniku. Jako jedyni w kraju sprawdzamy osobiście opisywane telewizory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:
  • Spektroradiometr Jeti Specbos 1211
  • Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K8
  • Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
  • Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
  • Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
  • Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink

Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 65″
Typ matrycy OLED (WRGB)
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 120Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) ∞:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: ∞:1
  • max: ∞:1
  • min: ∞:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 415cd/m2 (skrawek ekranu), HDR: 880 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran błyszczący
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 0,5
  • maks. dE: 1,1
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 800 cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 21ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 22ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 22ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak, 2160p60 w trybie „Pure Direct 4K”
Dodatkowe funkcje dla graczy
  • ALLM – automatyczny tryb gra
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Wszystkie testy w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Matryca, zalecane ustawienia

Panasonic HZ2000 wykorzystuje matrycę WRGB OLED o nowej strukturze (inny kształt subpikseli w porównaniu do swojego poprzednika – GZ2000). Ekran ten posiada posiada autorskie udoskonalenia Panasonic’a (Master HDR OLED Professional Edition). Producent, projektując model HZ2000 zastosował metalowy radiator na matrycy, by lepiej odprowadzać ciepło, a następnie zażądał głębszego dostępu do elektroniki niż w innych modelach. Dzięki temu może zaoferować (teoretycznie) wyższe parametry jasności niż inni producenci. Zaraz się przekonamy co z tego wyszło.

Zalecane ustawienia

Lista trybów obrazu odchudziła się o tryby “THX”. Organizacja ta zdaje się być niezainteresowaną dalszą współpracą z producentami TV. Doszedł natomiast tryb “Filmmaker” i nie różni się on kompletnie niczym od swojego poprzednika – tak jak tryb “THX” oferuje on najlepszą fabrycznie reprodukcję barw, a także poprawne proporcje obrazu (brak obciętych krawędzi) i zablokowany upłynniacz obrazu. To ostatnie nie jest wcale optymalnym rozwiązaniem, więc upłynniacz (intelligent frame creation) możemy śmiało włączyć, ale więcej o tym w akapicie o odwzorowaniu ruchu. Jeśli chcemy regulować obraz po swojemu, to najlepiej użyć do tego trybu “Ustawienia własne”. Jedynym krokiem na uzyskanie jeszcze lepszej jakości obrazu jest od razu kalibracja telewizora.

Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

Fabrycznie

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,1 maksymalna 2,4
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,5 maksymalna 2,8
Średnia deltaE palety szarości 1,8 maksymalna 2,8

Profesjonalna kalibracja Panasonic HZ2000 OLED

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 0,5 maksymalna 1,3
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,5 maksymalna 1,1
Średnia deltaE palety szarości 0,4 maksymalna 0,7

Panasonic przyzwyczaił już nas, że najlepszy fabrycznie tryb oferuje z miejsca niezłe oddanie barw. Podobnie jak w zeszłym roku wykazuje on jednak czerwoną dominantę, która manifestuje się głównie na kolorach pastelowych i bielach. Drugą uwagę, jaką można było skierować do obrazu, to widoczność detali w czerniach. Tym razem były one sztucznie uwydatnione ponieważ charakterystyka jasności (gamma) była zbyt niska. Wartość poniżej 2.4 może być odpowiednia do jasnego salonu, ale nie jest to ustawienie referencyjne, do użytku w warunkach kinowych. To wszystkie zastrzeżenia, które można skierować do fabrycznego Panasonic HZ2000. Poza nimi kolory były w porządku. Jeśli chodzi natomiast o sprawność oddania barw po kalibracji to ponownie można powiedzieć, że mamy tu styczność z referencją i właściwie stworzenie telewizora z wierniejszą reprodukcją kolorów w Rec 709 (filmy Full HD i SD) jest prawie niemożliwe. Nasyceniu barw, czy ich naturalności po kalibracji nie da się zarzucić kompletnie nic. Tam gdzie kolor ma być żywy i nasycony jest dokładnie taki, a tam gdzie ma być pastelowy – jest stonowany tak jak trzeba. Wszystko pod wyśmienitą kontrolą rodem z ekranu studyjnego i to dosłownie. Na Panasonic OLED HZ2000 próżno szukać jakichkolwiek najmniejszych niuansów pod tym względem. Zadowoleni będą nawet profesjonaliści i także im dedykuję ten telewizor.

Kalibracja Panasonic HZ2000 za pomocą spektrometru Jeti Specbos 1211 i kolorymetru Klein K10A
Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)
Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
o
raz w temacie: Wielki test kalibracji

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), Panasonic HZ2000 OLED może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Warto tylko pamiętać, że jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka „ostrość”. Warto także pochwalić gradację ciemnych tonów na HZ2000, która jest naprawdę dobra i nie ma jakichkolwiek efektów “błyskania kolorów”, czy nadmiernego bandingu (który by nie wynikał z cech materiału wideo). Pod tym względem HZ2000 jest w stanie zapewnić lepszą jakość materiału SD niż inni producenci telewizorów OLED. Niestety telewizor nie posiada jednak funkcji, która mogła by zamaskować banding powstały na skutek nadmiernej kompresji wideo. To fajny dodatek, którzy stosują inni.

 

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Kontrast i Czerń

Bezwzględnie najważniejszym, a ostatnio coraz mniej docenianym kryterium jest czerń i kontrast. Temat czerni w telewizorze można porównać do silnika w samochodzie. Jest to najważniejsza, fundamentalna cecha obrazu, klasyfikowana najwyżej w skali wpływu na postrzeganą jakość. Możemy mieć wszystko najlepsze – wierne barwy, dużą jasność i nieskazitelną ostrość, ale bez odpowiednio dobrej czerni nie będą one robiły wrażenia. Pod tym fundamentalnym względem nie ma więc lepszego wyboru niż ekran OLED – niezależnie sterowany każdy piksel sprawia, że uzyskujemy perfekcję czerni. To tak jakbyśmy mogli nabyć auto napędzane perpetuum mobile. Możemy konfrontować różne ekrany LCD z HZ2000, ale żaden z nich nie wyjdzie zwycięsko w konfrontacji kontrastu. Może co najwyżej starać się dorównać!

I nie, nie jest to tak, że dostrzeżemy go tylko i wyłącznie w całkowicie ciemnym pomieszczeniu. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że różnice w czerni pomiędzy ekranem OLED, a dowolnym LCD widać nawet w bardzo jasnym pomieszczeniu sklepowym.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA ∞:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA ∞:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI ∞:1

Rynek zna telewizory LCD, które uzyskują na niektórych scenach także wynik nieskończoności, jednak żaden z nich nie jest w stanie wygenerować takiej czerni w każdym miejscu matrycy. Panasonic HZ2000 OLED, potrafi to zrobić nawet w obszarze kilku pikseli, więc wciąż ma przewagę nad telewizorami z podświetleniem direct LED. Te mogą posiadać od kilkudziesięciu do kilkuset niezależnych obszarów wygaszania. OLED posiada ich tyle co pikseli, czyli całe 8 294 400. Polecam każdemu miłośnikowi seansów w warunkach kinowych!

Magia telewizora OLED – czyli nie wiemy gdzie się zaczyna, a gdzie się kończy telewizor.

Jasność, praca w warunkach dziennych

Maksymalny poziom jasności matrycy organicznej zależy od tego, na jakiej powierzchni uzyskać chcemy tą jasność. Przykładowo w scenie nocnej, drobny błyszczący element będzie jaśniejszy, niż gdyby znajdował się on w scenerii dziennej (i większa powierzchnia ekranu musiałaby być jasna). Taką uśrednioną jasność całego kadru określamy parametrem APL.

Jak zachowuje się Panasonic OLED HZ2000 przy różnych wariantach scen prezentuje poniższy diagram:

Jak widzimy charakterystyka jest dosyć „stroma” w przypadku ekranów Panasonic’a (w zasadzie wszystkich firm, poza LG). Ekran oferuje swoją maksymalną jasność tylko przy niskich wypełnieniach. Przy codziennych treściach raczej nie będzie to problemem, bo filmy z reguły mają poniżej 30% średniego wypełnienia. Przy oglądaniu sportu, np. skoków narciarskich, czy hokeja będziemy jednak widzieć już przygasanie ekranu. Warto jednak zauważyć, że do rzeczonych 30% wypełnienia (a więc w większości scen) HZ2000 oferuje aż 415 nitów jasności. To naprawdę sporo!

Odwzorowanie ruchu

Matryca Panasonic OLED HZ2000 ma 120Hz odświeżanie. Oczywiście wykorzystanie tych możliwości matrycy możliwe jest tylko i wyłącznie dzięki systemowi poprawy płynności i ostrości ruchu, bowiem materiały, które podajemy nie mają przecież 120fps. Przeważnie są to filmy (24fps), lub materiały wideo (50/60fps). W przypadku Panasonic’a system ten nazywa się Inteligent Frame Creation i jest on bardzo rozbudowany. Menu konfiguracji jest zakładką, jak widać na zdjęciu poniżej. Redukcja smużenia to nic innego jak obróbka materiałów wideo (50/60fps), a Płynność filmu to stopień poprawy płynności materiałów (24/25fps). Za pomocą tego pierwszego zmniejszymy smużenie, na przykład przy transmisjach sportowych. To drugie zmniejszy skokowość ruchu. Zalecanym przeze mnie ustawieniem jest w tym przypadku 10/5.

Wstawianie czarnej ramki

Ogromną tegoroczną nowością jest funkcja “wstawianie czarnej ramki”! Nazwę tą możemy w prawdzie kojarzyć z zeszłego roku, jednak słowo “nowość” jest tu jak najbardziej na miejscu, ponieważ nowa implementacja nie ma z nią nic wspólnego. Funkcja ta zmniejsza czasu przestoju każdej klatki w miejscu. Na podobnej zasadzie działa z resztą sam upłynniacz, powielając ilości klatek (np. z 60 do 120Hz) i każdy jest świadom jak bardzo zwiększa on ostrość ruchomego obrazu. Funkcja wstawiania czarnej ramki nie wylicza nowych klatek, tylko zamiast tego wstawia czarne klatki pomiędzy te oryginalne. Efekt jest zaś ten sam – dalszy wzrost ostrości, jakby matryca miała nie 120, a 240Hz! Tego w telewizorach OLED nigdy w poprzednich latach nie było!

Zobaczmy teraz jak telewizor przechodzi sekwencję testową:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Ustawienia IFC Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

415 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

Redukcja smużenia: 10

Płynność filmu: dowolnie

Wstawianie czarnej ramki: Wył

Smużenie:

umiarkowane

Maksymalna jasność:

415 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolna regulacja wg. gustu

Redukcja smużenia: 10

Płynność filmu: dowolnie

Wstawianie czarnej ramki: Min

Smużenie:

niskie

Maksymalna jasność:

370 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolna regulacja wg. gustu

Redukcja smużenia: 10

Płynność filmu: dowolnie

Wstawianie czarnej ramki: Pośr

Smużenie:

bardzo niskie

Maksymalna jasność:

300 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolna regulacja wg. gustu

Redukcja smużenia: 10

Płynność filmu: dowolnie

Wstawianie czarnej ramki: Maks

Smużenie:

brak

Maksymalna jasność:

250 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolna regulacja wg. gustu

I tu widzimy, że bez wsparcia żadnego systemu, Panasonic HZ2000 wykazuje typowy dla nowoczesnego telewizora ruch. Po użyciu IFC z funkcją wstawianie czarnej ramki sytuacja zmienia się jednak diametralnie! Na ekranie możemy podziwiać ostry jak brzytwa obraz nawet przy bardzo szybkich ruchach. Dosłownie jakby ekran miał 240Hz, co w połączeniu z bardzo niskim czasem reakcji matrycy zapewnia miejsce na szczycie telewizorów najlepszych do oglądania sportu! Jest to właściwie krok milowy w rozwoju tych ekranów i ogromny przełom! Brawo.

Warto pochylić się także nad tym jak wygląda ilość rozmycia przy treści HDR. W tym przypadku, konkurencyjne telewizory LCD nie mogą korzystać ze wszystkich swoich technik wspomagania ruchu. W takich scenariuszach zaczyna się ponownie liczyć czas reakcji matrycy, który… jest bezkonkurencyjny w telewizorach OLED, takich jak Panasonic OLED HZ2000! Różnica nie jest miażdżąca, ale istotna:

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Telewizor LCD – treść sportowa HLG HDR Telewizor OLED – treść sportowa HLG HDR

Równomierność ekranu

Telewizory OLED zawsze brylowały pod względem jednorodności jasności, ponieważ ich konstrukcja (bez elementu podświetlającego ekran) automatycznie rozwiązuje wiele problemów. Pod tym względem prześcigają więc telewizory LCD o lata świetlne. Panasonic OLED HZ2000 także zasługuje na wysoką ocenę za jednorodność, choć jak w przypadku innych TV OLED występowały lekkie zafarby. To jednak głównie kwestia sztuki i warto zobaczyć przed zakupem konkretny egzemplarz, lub zapewnić sobie prawo do zwrotu.

Niewątpliwie jednak należy pochwalić telewizor za jednorodność obrazu na ciemnych szarościach. Tutaj Panasonic wykazuje przewagę nad innymi producentami OLED i miałem okazję zaobserwować ją już na kilku matrycach. W żadnej z sytuacji nie było widać pionowych pasów, czy innych artefaktów charakterystycznych dla ekranów organicznych. Brawo!

Obsługa Ultra HD / 4K

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w redakcji przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Panasonic OLED HZ2000 jest jednym z pierwszych i nielicznych telewizorów na rynku, które posiadają tak bogate wsparcie dla norm Ultra HD / HDR. Telewizor wspiera bowiem oba formaty HDR premium jakie występują na rynku: HDR10+ oraz Dolby Vision. Implementacja obu technologii została przeprowadzona kompleksowo – dostępne są zarówno przez HDMI, jak i ze streamingu, a także z wbudowanych nośników. W przypadku Dolby, w HZ2000 wbudowany jest interpreter metadanych (tak samo jak np. w telewizorach LG) co oznacza znacznie lepszą kompatybilność z urządzeniami i bezproblemowość działania. O tym, że działa również HDR10, oraz telewizyjne HLG pisać już chyba nie trzeba w 2020 roku.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Cecha: Wynik:
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 99% / 75%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak, wszystkie HDMI
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision i HDR10+
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Pełna kalibracja na osobnym trybie obrazu

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Scena Opis sceny Jasność HDR
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 590 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 880 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 875 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 855 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 880 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Efekty HDR w Panasonic HZ2000 są bliskie rekordów telewizorów OLED! Jak widzimy, matryca LG Displays wzbogacona o autorskie rozwiązania pozwoliła wyjść ponad to co oferuje z pozoru podobna konkurencja. Pozwala to osiągnąć rewelacyjne efekty HDR, które dają przepaść jakościową gdy oglądamy treść Ultra HD, szczególnie w ciemnym pomieszczeniu względem obrazu Full HD SDR np. z Blu-ray! Oczywiście można by upierać się, że są telewizory LCD, które dają jeszcze więcej jasności i będzie to prawda, jednak żaden z nich nie zaoferuje jednocześnie tak dobrej czerni, czy kątów widzenia (a przede wszystkim braku efektu halo na czerni, pod lekkim kątem). HDR w HZ2000, jak to w oledach bywa, jest bardzo precyzyjny, ponieważ każdy piksel jest źródłem światła. W znacznej części filmów teoretycznie nie najwyższa na rynku jasność nie będzie zauważalna wcale ponieważ ekran inteligentnie rozpoznaje statyczne metadane i dobiera jasność pod najjaśniejsze efekty zakodowane w danym filmie. Następnie wykorzystuje funkcję, która analizuje nadchodzące klatki obrazu i jeśli nie ma tam zbyt jasnych efektów na możliwości matrycy to oddaje obraz ze źródłową jasnością nawet jeśli metadane mówią co innego!

Warto też wspomnieć, że rozwiązany został problem artefaktów w najjaskrawszych światłach. Na poprzednim modelu (GZ2000) występowały one okazjonalnie, prawdopodobnie ze względu na nadmierne wysilenie matrycy. Nieznacznie niższa luminancja HZ2000 może być tutaj ruchem w dobrą stronę.

W przypadku oglądania treści HDR w całkowicie ciemnym pomieszczeniu, telewizor OLED należałoby zakwalifikować do kategorii czwartej w powyższej tabelce, pomimo słabszych efektów świetlnych. Nasze oczy ulegają złudzeniu wyższej jasności, ponieważ źrenice rozszerzają się mocno i uwrażliwiają na światło. Ponadto, nie do przecenienia pozostają idealne czerni i brak irytujących rozjaśnień na matrycy (na obiektach sąsiadujących z czernią).

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Fabryczny tryb Filmmaker (HDR)

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 4,8 maksymalna 8,8
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,5 maksymalna 4,2
Średnia deltaE palety szarości 2,3 maksymalna 4,4

Profesjonalna kalibracja HDR w Panasonic OLED HZ2000

Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 2,1 maksymalna 3,4
Średnia deltaE barw ze wzornika 0,8 maksymalna 1,3
Średnia deltaE palety szarości 0,7 maksymalna 1,4

Barwy w materiałach wideo, wykorzystujących szeroką paletę Rec 2020, jednakże mają tendencję do kierowania się w odcienie czerwieni. To konsekwencja niedopracowanego balansu bieli, podobnie z resztą jak w trybie SDR. Na szczęście istnieje możliwość dokonania pełnej kalibracji także w tym trybie i czerwoną poświatę można zniwelować do zera! Skalibrowany tryb HDR w Panasonic HZ2000 nie pozostawia właściwie nic do życzenia!

HDR10+

Telewizor wspiera technologię HDR10+, która jest rozwinięciem HDR10 o dynamiczne metadane. Pozwalają one w sposób kontrolowany radzić sobie ze scenami przekraczającymi możliwości telewizora. Innymi słowy nie musi on cały czas przyciemniać obrazu na podstawie kilku danych charakteryzujących cały film (coś czemu tegoroczna funkcja dynamicznego mapowania stara się przeciwdziałać) ponieważ każda klatka ma swoje odrębne, bardzo precyzyjne, parametry. Okazja do przetestowania HDR10+ nadarzyła się przy użyciu filmu “Bohemian Rhapsody”. Nie udało się jednak wychwycić różnic w stosunku do wersji HDR10 używając tego samego ekranu i robiąc porównanie na zasadzie jeden-po-drugim. Być może gdyby można było zobaczyć obie wersje na raz różnica byłaby dostrzegalna. Widać jednak, że telewizor z tak dobrymi algorytmami mapowania tonów zwyczajnie nie zyskuje aż tak dużo na filmie HDR10+, który nie posiada dużej ilości bardzo jaskrawych efektów.

Dolby Vision

Implementacja Dolby Vision w Panasonic HZ2000 OLED, jak już wspomniałem, jest kompleksowa (“tv-led”), aczkolwiek także wymusić format player-led. Dzięki temu nie ma problemów z kompatybilnością. Technologia Dolby, podobnie jak HDR10+, dostarcza dużo więcej informacji jak oddawać poszczególne tony jasności. Ponadto materiał kodowany jest 12, a nie 10 bitowo. W teorii standard powinien dostarczać dużo wyższą jakość obrazu. Z testów wynika jednak, że różnica w stosunku do HDR10+, czy nawet czystego HDR10 nie jest aż tak znacząca, niemniej zauważalna. Na pewno dobrze, że Panasonic zdecydował się na wsparcie dla tej technologii, bo jest ona pożądana na rynku. W telewizorze została także zaimplementowana metoda kalibracji trybu Dolby (jest to osobny tryb obrazu) i daje bardzo dobre efekty.

W tym roku dodano także tryb Dolby Vision IQ, który dostosowuje obraz w DV pod bieżące warunki świetlne w pokoju. Rzeczywiście funkcja działa i może być przydatna podczas seansów filmowych.

Kąty widzenia

Matryca OLED, taka jak użyta w Panasonic HZ2000 OLED wykazuje tylko minimalną wrażliwość na zejście z osi obrazu. Lekko zmienia się odcień obrazu, jednak są to jednak nieporównywalnie mniejsze straty niż w przypadku telewizorów LCD. Poza odcieniem jednak, wszystkie walory pozostają zachowane. Zarówno kontrast, jak i widoczność detali w czerniach pozostaje na tym samym poziomie. Patrząc więc na temat jakości obrazu z różnych kątów widzenia, plasuje to telewizor OLED HZ2000 na nieporównywalnie wyższym poziomie, niż dowolny ekran LCD! Z uwagi na podobieństwo ekranów posłużymy się tutaj filmem z EZ1000:

Granie na konsoli i PC

Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0

Dużym ukłonem w stronę graczy, jest tegoroczna implementacja funkcji ALLM, dzięki czemu telewizor automatycznie uruchamia tryb z niskim opóźnieniem, gdy tylko włączamy grę i automatycznie go wyłącza, gdy z niej wychodzimy. Wystarczy, że uruchomimy funkcję w odpowiednim do tego menu:

Oczywiście możemy też ręcznie aktywować ustawienie “gra”, ale wymaga to przedzierania się przez gąszcz ustawień, tak jak w ubiegłych latach.

Można również skorzystać z dedykowanego trybu obrazu: Gra, który spełnia dokładnie taką samą funkcję. Plusem powyższego ustawienia jest jednak to, że nie zmieniamy parametrów związanych z reprodukcją obrazu, a więc nadal możemy korzystać z np. kalibracji kolorów w danym trybie obrazu.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD “ALLM” 21 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR “ALLM” 21 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) “Pure Direct 4K” 22 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR “ALLM” 22 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR “ALLM” 22 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek “Filmmaker” 123 ms
Wyraźne kolorowe czcionki z PC (chroma 4:4:4) w trybie Pure Direct 4K

Zarówno przy sygnale Ultra HD 4K (czy to z HDR, czy bez), jak i Full HD, a także w kombinacji Full HD + HDR (np. z klasycznej konsoli PS4) opóźnienie było bardzo niskie. Powinno to ucieszyć wszystkich graczy, ponieważ wartość ta mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie – placebo. Oznacza to, że laga za żadne skarby nie idzie wyczuć.

Xbox 360 bezproblemowo wykrył wsparcie dla automatycznego trybu z małym opóźnieniem, jak widzimy na obrazku powyżej. Grało się wyśmienicie 🙂

Mimo, że w menu powyżej możecie zobaczyć nazwę HDMI 2.1, to jednak nie chodzi tutaj o umieszczenie takiego portu na pokładzie telewizora. Firma nazwała zakładkę w ten sposób, ponieważ HZ2000 korzysta z funkcji tego portu ale jak wiemy do ALLM nie jest niezbędny fizyczny port HDMI 2.1. Może być to też HDMI 2.0. Jak więc widać poniżej, wsparcie dla konsol nowej generacji jest symboliczne i nie jest to mocna strona testowanego ekranu.

Rodzaj funkcji
Opis Dostępność
VRR-HDMI
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. NIE
VRR AMD FreeSync 2
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) NIE
VRR NVIDIA G-Sync
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) NIE
ALLM
Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S oraz One X obsługuję ALLM. PlayStation 4 oraz PlayStation 4 Pro nie. TAK
4K 120Hz
Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) NIE
1080p 120Hz
Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz NIE
QFT (szybka transmisja ramek) Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. b.d.

System i Smart TV

System operacyjny w testowanym telewizorze jest bardzo podobny do tego, co testowaliśmy w 2018 roku wraz z serią “FZ”. W związku z tym posłużymy się starszym wideo, by wprowadzić użytkowników w wygląd interfejsu telewizorów Panasonic. Obecna wersja nosi nazwę My Home Screen 5.0.

Dostęp do najważniejszych funkcji telewizora znajduje się na belce, którą przywołujemy przyciskiem “Home”.

Na powyższym przykładzie jedna ze stron belki. Pomiędzy stronami przechodzimy przyciskami góra-dół. Do niektórych z nich możemy przypinać, wybrane przez siebie, ikony aplikacji. W powyższym przypadku przypięty został Netflix, co akurat nie jest konieczne, ponieważ mamy do niego dedykowany przycisk na pilocie. Aplikacji jest jednak całe mrowie i niektóre z nich na pewno moglibyśmy chcieć mieć pod ręką.

A jeśli któryś z programów okaże się dla nas szczególnie ważny to nie musimy nawet wywoływać menu by go włączyć. Możemy także przypisać go do dedykowanego przycisku na pilocie!

Bez wątpienia możliwość edycji pod wymagania użytkownika jest duża w systemie operacyjnym Panasonic’a. System wydaje się być dopracowany. Jedynym problemem jest nieco dyskusyjna atrakcyjność graficzna interfejsu. Jest on dosyć ascetyczny. Taki typowo japoński. Kwestia dyskusyjna, bo niektórym może się to podobać. W moje poczucie estetyki i funkcjonalności niestety nie trafia.

W tym roku nie nastąpiły jakieś szczególne zmiany w interfejsie graficznym EPG. Widok źródeł wygląda akurat dosyć nowocześnie i wygodnie. Ikony także można przypinać do belki. Chodząc po tej części menu ma się wrażenie jakby się pracowało z innym telewizorem niż przed chwilą.

Odtwarzacz plików (np. z nośników USB) wygląda dokładnie tak samo jak w poprzednich latach, co oznacza, że zarówno jego design jak i funkcjonalność nie jest na zbyt wysokim poziomie. Tak przykładowo wygląda ustawianie zewnętrznych napisów do filmu. Nie widać nawet nazwy pliku z napisami. Możliwości regulacji czcionki są też mocno ograniczone.

Wsparcie dla ścieżek audio DTS zostało porzucone kilka lat temu podobnie jak u koreańskiej konkurencji, więc nie da się usłyszeć fonii w plikach zakodowanych w ten sposób. Patrząc jednak przez pryzmat tego, że inni producenci także poszli tą drogą, nie jest to już aż tak duża wada. TV potrafi odtworzyć bezpośrednio nawet bardzo duże pliki Ultra HD z HDR. Nie można zapomnieć, że TV posiada też fenomenalną funkcję TV Anywhere, która pozwala na streaming z tunerów wbudowanych w telewizor, prosto na ekran naszego smartfona. Bez względu na to gdzie się znajdujemy i nawet gdy telewizor jest w trybie Standby.

Do telewizora bez problemu, podłączyliśmy też klawiaturę. W tym wypadku to najnowszy Logitech K830. Na ekranie pojawił się wskaźnik, który znacznie ułatwiał nawigowanie po menu:

Jakość dźwięku

Pokaźnej wielkości głośniki wbudowane w Panasonic’a HZ2000 dają bardzo przyjemny dla uszu efekt. Dźwięk jest dosyć pełny jeśli chodzi o zakres tonów, choć raczej nie aż tak dobry jak z zewnętrznego soundbara. Na pewno można jednak pochwalić przestrzeń, którą budują głośniki Atmos skierowane w sufit.

Tutaj jednak bardzo ważna będzie odpowiednia konfiguracja systemu audio, która przebiega przez kreator:

Moc głośników określona jest raczej wysoko, bo na 140 W (40 W x 2 + 20 W x 3). Gdy stwierdzimy, że wbudowane audio nas satysfakcjonuje, ale chcielibyśmy na przykład wzbogacić niskie tony, bo tu nie ma co się oszukiwać – membrana musi mieć odpowiednią średnicę by je wygenerować, to Panasonic pozwala na proste podłączenie takowego przez gniazdo słuchawkowe i precyzyjną kontrolę poziomu odcięcia.

Fajną aktualizacją w tym roku jest też pojawienie się funkcji eARC. Dzięki temu możemy wprowadzić z wyświetlacza fonię w formacie Dolby Atmos do np. naszego soundbara, czy rozbudowanego systemu hi-fi, gdyby wbudowany soundbar okazał się niewystarczający!

Podsumowanie i ocena

Najlepsza jakość obrazu. Te słowa definiują najlepiej nowego Panasonic’a OLED HZ2000. Japoński producent po raz kolejny wzbił się na wyżyny stosując unikalne chłodzenie matrycy, które dostarcza wyższą jasność i lepszą odporność na powidoki niż u konkurencji. Dzięki temu możemy cieszyć się lepszymi wynikami. W prawdzie są to różnice maksymalnie kilkunastu procent, ale to właśnie te kilkanaście ostatnich procent jakości pozwala stanąć na podium. HZ2000 szczególnie dobrze sprawdza się przy treściach HDR, tym bardziej dlatego, że wspiera wszystkie standardy: HDR10+ oraz Dolby Vision. Drugim obszarem w którym jest szczególnie mocny jest ruch. Nie ma obecnie na rynku telewizora, który oferowałby tak wysoką wyrazistość przy szybkich ruchach. Jego matryca jest w zasadzie 240 hercowa, co stanowi spory postęp w stosunku do modeli ubiegłorocznych!

Oprócz tych cech, można w zasadzie napisać te same rzeczy, o jakości obrazu, co w przypadku ubiegłorocznych modeli Panasonic’a. Testowany telewizor pod względem oddania barw w HD i Ultra HD był tak dobry, że śmiało można by go użyć w studio filmowym. Czerń jest – jak to w OLED’ach – hipnotyzująca. Z perspektywy gracza przydatna jest funkcja ALLM, która automatycznie włącza tryb niskiego input lag bez konieczności wchodzenia w jakiekolwiek menu! Lag jest nadal na poziomie placebo, więc pod tym względem można tylko chwalić. Nowością w tym roku jest też wsparcie dla eARC. Szkoda jednak, że nie udało się zaimplementować więcej funkcji z HDMI 2.1. Wiemy już, że wsparcie dla 4K@120Hz to temat, który przyda się w niedalekiej przyszłości, a do tego potrzeba pełnoprawnego portu. W ubiegłym roku było to jeszcze do obronienia, w tym już nie. Trzeba mieć na uwadze, że są to jednak funkcje głównie dla graczy a gier wykorzystujących 4K 120Hz będzie pewnie niewiele. Sam ekran zasłużył na najwyższe wyróżnienie – Referencja. Wręczamy je jednak warunkowo, z zastrzeżeniem, że pełnego HDMI 2.1 brak.

Nie wiesz jaki kabel HDMI 4K wybrać? Przeczytaj nasz test

PLUSY

MINUSY

Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic

Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

Przeczytaj również:

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

(55438)