Home Fachowa publicystyka i artykuły Nasza kalibracja telewizorów dla Netflix | SkalibrujTV.pl
Nasza kalibracja telewizorów dla Netflix | SkalibrujTV.pl

Nasza kalibracja telewizorów dla Netflix | SkalibrujTV.pl

3.52K
30

Tym razem w nieco innego roli aniżeli szefa działu testów na HDTVPolska, chciałem pochwalić się kolejnym wydarzeniem które miało miejsce w rozwoju mojej firmy. W miniony weekend, zostaliśmy bowiem zaproszeni do samej europejskiej centrali firmy Netflix, by fachowo skalibrować siedem monitorów, na których przeprowadzana jest kontrola jakości filmów i seriali trafiających na platformę. To kolejny znak, że Nietflix z niesłychaną starannością podchodzi do tego co prezentuje na platformie. Firma już dawno odskoczyła swoim największym konkurentom pod względem jakości obrazu serwując od dawna 4K Ultra HD ze wszystkimi jego aspektami. Jak więc widać, kalibracja telewizorów to nie jedyny krok by obraz w naszych domach był taki jak widział go reżyser w studio filmowym. Zapraszam do relacji!

Wydarzenie to nie jest wyjątkowe w kontekście obsługi dużego, profesjonalnego studio, ponieważ w portfolio firmowym mamy i regularnie wykonujemy usługi dla instytucji takich jak Telewizja Polska S.A., czy TVN, a także dla studiów postprodukcji filmowej których jest ponad 50 i znajdują się tam największe firmy – Platige Image, The Chimney Pot, Lunapark, Televisor, ColorOffOn, Orka, i wiele wiele innych, o czym więcej na stronie SkalibrujTV.pl – Co nas wyróżnia. Wykonujemy usługi także dla zagranicznych producentów filmów takich jak Crosshill Studios, czy Storz & Escherich Berlin. Każda z tych firm jest dla nas ważna, ponieważ produkuje treści trafiające do kin, telewizji, czy internetu. Jak więc widzicie, kalibracja telewizorów w domu to dopiero początek albo i wisienka na torcie gdyż wszystko co związane z najwierniejszym oddaniem obrazu w domu zaczyna się dużo wcześniej. Po raz pierwszy przyszło nam jednak pracować dla kogoś kto ma zasięg globalny i jest niekwestionowanym liderem rynku, a taka jest właśnie firma Netflix!

Studio Netflix

Studio Netflix to cztery piętra w biurowcu o pokaźnych rozmiarach, który jednak z zewnątrz w ogóle nie zdradza co jest w środku. Po wejściu jednak od razu można się wczuć w klimat, bo wszystkie korytarze i sale zaprojektowane są na wzór kultowych seriali, czy filmów, dostępnych na platformie. Opis w tym przypadku musi wystarczyć, ponieważ nietaktem byłoby robić zdjęcia w biurze pełnym pracowników. To co było w moim obszarze zainteresowań, to kilka osobnych sal odglądowych, kilka telewizorów LG OLED (konkretnie 5 sztuk telewizorów OLED65C8 oraz OLED55C8), oraz oczywiście monitory studyjne takie jak Sony BVM-X300 (to ten referencyjny ekran za 180 tys zł) i PVM-A170.

Z racji, że Netflix dostarcza treści najwyższej jakości to ekrany musiały zostać skalibrowane do wielu norm, m.in:

  • Rec 709 / 100 nitów / gamma 2.4 – do podglądu zwykłej treści (SDR)
  • P3 + ST2084 / 1000 nitów – do podglądu surowej treści HDR, przed eksportem do Rec2020
  • Dolby Vision – do podglądu treści bezpośrednio z platformy Netflix’a

Oczywiście wszystko najlepszymi technikami, tj. poprzez budowanie indywidualnych tablic 1D i 3D LUT do telewizorów LG OLED. Jest to technika przekraczająca to co wykonujemy dla klientów prywatnych. Jednak zmiany są już subtelne i nie ma możliwości zapisania ustawień do protokołu (po zresetowaniu TV konieczna jest ingerencja serwisowa). W tym przypadku była jednak konieczna, ponieważ ekrany pracowały obok siebie z referencyjnymi i każdy niuans się liczył. Za punkt honoru postawiłem sobie nie odchodzić od żadnego TV dopóki deltaE2000 nie zostanie sprowadzona poniżej wartości 1,5 na wzorniku CC-SG. Po to, by pracownicy Netflix’a mogli najkrytyczniej jak się tylko da przyjrzeć się temu co trafia na platformę – do Was 😉

Podsumowanie

Był to bardzo pracowity dzień, ale też niezwykle miło było nam gościć u lidera usług VoD na świecie, jakim jest właśnie Netflix. Moja wrodzona skromność została na chwilę uśpiona, gdy zdałem sobie sprawę, że renoma niewielkiej, specjalistycznej, polskiej firmy zaczyna sięgać daleko poza granicę kraju! Mam nadzieję, że dzięki temu będzie mniej wątpliwości czy kalibracja telewizora powinna zostać powierzona skalibrujtv 😊

Połowa holenderskiej kolacji, dzięki której nadal żyję 😉

W Netflix’ie zeszło się około 14 godzin ciągłej pracy. To dużo i niedużo, patrząc względem korzyści jakie może przynieść temu rynkowi pewność, że jeśli dany materiał został zaakceptowany w Europie, to właśnie na porządnie skalibrowanych ekranach. Zadanie było bardzo ciężkie, ale wydatek energetyczny na szczęście szybko uzupełniłem holenderskim podwójnym burgerem, a właściwie dwoma takimi burgerami, z tym, że pierwszy nie załapał się do zdjęcia 🙂 Kilkanaście godzin później byłem już z powrotem w kraju by, a jakże, testować dla Was kolejne modele telewizorów wchodzących na rynek 🙂


Kalibracja telewizorów: Chcesz by Twój TV był skalibrowany tak jak ekrany w studio Netflix?

Zamów profesjonalną kalibrację TV (w całej Polsce)

 

(3520)

Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

Comment(30)

  1. Gdyby była od razu odpowiedź to bym nie pisał. Widać nie trudno coś odpisać. A że polegam na waszych testach to nie miejcie pretensji. Tak kupiłem LG B7. I jestem zadowolony. Pozdro.

    Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka

  2. To podsumowując ten mały offtopic: w tej cenie nic lepszego nie ma (mówię o W2700). 4K super ostre, współpraca z hdr i wcg. Trochę ciemny w UHD i lag 60ms. Kolory spoko chociaż trzeba trochę z nimi podziałać. Pozbyto się szarej ramki widocznej wokół wyświetlanego obrazu. Prawdopodobnie oba projektory (W2700 i W5700) pojawią się w tym tygodniu. Ale nie chcę pisać, że na 100% bo ciągle coś wyskakuje.

  3. Wow!!! To jest coś!!! Gratulacje dla całej ekipy! :)

  4. 21 godzin temu, Deimos napisał:

    Szkoda, że nie otrzymaliśmy tej informacji przed wyjazdem. A na pewno znalazłoby się do nich parę pytań. Kiedy wreszcie przestaną nas raczyć jakimiś hinduskimi i  koreańskimi gniotami, albo jakieś pierdoły kreskówki typu "Hotel Transylwania". No niestety, ale 80% ich pozycji nie nadaje się do oglądania...

    Sporo Hiszpańskich pozycji, ale coś z Kanady znaleźć, to prawie niemożliwe.

    Inżynierów obrazu, z którymi współpracowałem miałem pytać o takie rzeczy? :D Oni nie mają wpływu przecież co zlecają inne działy. Treść nawet nie powstaje w studio Netflix, tylko w zewnętrznych domach produkcyjnych i post-produkcyjnych. 

  5. 21 godzin temu, Deimos napisał:

    Szkoda, że nie otrzymaliśmy tej informacji przed wyjazdem. A na pewno znalazłoby się do nich parę pytań. Kiedy wreszcie przestaną nas raczyć jakimiś hinduskimi i  koreańskimi gniotami, albo jakieś pierdoły kreskówki typu "Hotel Transylwania". No niestety, ale 80% ich pozycji nie nadaje się do oglądania...

    Pierwszy raz takie 'COŚ' czytam lub słyszę.Każdy ze znajomych narzeka że za ''DUŻO'',nie wie co oglądać.Chyba że ktoś siedzi 24 na dobę z 2 lata to może?????

    Sam mam spore zaległośći.Nie wszystko powinno się oglądać w dzień,chyba że mamy małą salę kinową lub mieszkamy w Bunkrze.

  6. Nie chce mi się zaśmiecać forum, ale jakbym zaczął wypisywać tytuły tych gniotów, to ze dwie strony by zajęło pewnie najmniej...

  7. 22 godziny temu, Mr.Hankey napisał:

    Takie krótkie zdanie, a zawarłeś w nim dwa błędy - C8 wydaje się raczej odpowiedni, a został skalibrowany przez brata Maćka niespełna dwa tygodnie temu, więc pudło w obu przypadkach. 

    Hmmm. Telepatia nie należy do moich licznych talentów ;)

    22 godziny temu, Mr.Hankey napisał:

    Nie będę się tutaj odwoływał do tego, co napisali inni w tym temacie, ale mam nadzieję, że samo to, co napisał Maciek, da Ci trochę do myślenia. Wygląda na to, że to u Ciebie netflix wyświetla treści inaczej niż w oryginale... 

    Proponuję zresztą przeprowadzić prosty test. Włącz dowolny film z netflixa przez aplikację w TV z DV, i ten sam film z urządzenia zewnętrznego z wymuszonym HDR10. Ta druga opcja w połączeniu z dynamicznym mapowaniem tonów dostępnym w oledach, zostawia netflixowe DV daleko w tyle pod względem jasności. 

    Tak. Ale jak możesz porównywać DV z HDR10 z dynamicznym mapowaniem tonów? Przecież to algorytm, a nie wizja reżysera (kolorysty?) działa w takim przypadku. 

    Oczywiście możesz mieć rację, że to mój TV za bardzo podbija jasność. Może czas na wizytę Macieja? :P



  8. Tak. Ale jak możesz porównywać DV z HDR10 z dynamicznym mapowaniem tonów? Przecież to algorytm, a nie wizja reżysera (kolorysty?) działa w takim przypadku. 
    Oczywiście możesz mieć rację, że to mój TV za bardzo podbija jasność. Może czas na wizytę Macieja?


    Maciej rekomenduje podczas kalibracji włączenie dynamicznego mapowania tonów.
  9. 46 minut temu, chmiel2k napisał:

    Maciej rekomenduje podczas kalibracji włączenie dynamicznego mapowania tonów.

     

    Tak, co nie zmienia faktu, że funkcja ta często wyraźnie zawyża jasność. Jeśli mielibyśmy porównywać, czy DV jest faktycznie za ciemne względem HDR10 to powinniśmy to robić na wyłączonym dyn. mapowaniu tonów.

  10. wow, gratulacje 👍