Microsoft chwali się zaletami wstecznej kompatybilności na Xbox Series X i S. Jak to będzie dokładnie działać?
Konsole Xbox Series X i S zaoferują wsteczną kompatybilność z grami z wszystkich poprzednich maszyn gamingowych Microsoftu – to wiemy od dawna. Gigant z Redmond idzie jednak o krok dalej i podejmuje sporo działań, by starsze tytuły wyglądały i działały najlepiej właśnie na sprzętach nowej, 9. generacji.
- PRZECZYTAJ TAKŻE: Xbox Series X rozpakowany – co znajdziemy w środku na premierę nowej konsoli? Zobaczcie unboxing!
Gry będą wyglądać i działać lepiej na Xbox Series X i S
W obszernym wpisie na blogu Xboxa Microsoft podsumował zalety programu wstecznej kompatybilności i wyjaśnił, jak to będzie tak naprawdę działać. Przede wszystkim producentowi zależało na tym, by gry z oryginalnego Xboxa, Xboxa 360 i Xboxa One prezentowały się na nowej generacji znacznie lepiej wydajnościowo. Do pracy zostały zaprzęgnięte potężne układy CPU i GPU Xboxa Series X i S, a także superszybki dysk SSD.
Microsoft gwarantuje pełne zaangażowanie mocy przerobowych swoich nowych konsol, dzięki czemu starsze gry mają działać na maksymalnych obrotach, czyli dokładnie tak, jak zaprojektowali je domyślnie twórcy. W praktyce zobaczymy więc w niedawnych tytułach i klasykach wyższą rozdzielczość, więcej klatek i znacznie skrócone czasy ładowania, dzięki wykorzystaniu możliwości dysku SSD.
Tryb Auto HDR w każdym starszym tytule
O tej przełomowej funkcji pisaliśmy już w osobnym tekście. Tryb Auto HDR uchodzi za jedną z ciekawszych implementacji w nowej generacji konsol od Microsoftu. W skrócie chodzi o to, by zapewnić obecność HDR-u w każdej grze, nawet takiej pamiętającej jeszcze czasy sprzed tej ery polepszania jakości obrazu. Specjalny algorytm pracuje na materiale SDR i choć wydaje się to na pierwszy rzut oka obejściem pewnych reguł technicznych, to faktycznie działa. Jasne fragmenty obrazu są znacznie jaśniejsze, a czernie są oddane wzorowo. Auto HDR generuje ponoć aż 1000 nitów jasności!
Zobaczcie jak to działa na poniższym materiale i zdjęciach porównawczych od Microsoftu:
Podwojona ilość FPS w niektórych grach
Xbox Series X i S zapewnią dużą swobodę w kwestii płynności tworzonych na nie produkcji. Wiemy przecież, że obecność standardu HDMI 2.1 pozwoli na obsługę sygnałów do 4K120fps i 8K60fps. Microsoft postanowił to wykorzystać w pracy nad tematem wstecznej kompatybilności. Niektóre starsze gry dostaną podwojoną ilość klatek na sekundę! Microsoft zastrzega oczywiście, że nie jest to możliwe w przypadku znacznej liczby tytułów, w których animacje nie były renderowane z myślą o takiej płynności, ale i tak w wielu tytułach zobaczymy znaczną poprawę. Jako przykład zespół Xboxa podaje Fallout 4, który na Xbox Series S w 60fps wygląda tak:
4K na Series X, 1440p na Series S
No i jest jeszcze przecież kwestia rozdzielczości. Wyobrażacie sobie, że gry z pierwszego Xboxa, w które bawiliście się w rozdzielczości 360p, teraz będą dostępne w 4K? Na nowej generacji będzie to możliwe! Autorska metoda “Heutchy”, która umożliwia upscaling, pozwoli na Xboxie Series S na rozgrywkę w 144op, natomiast na Series X – w 4K. Znacznej poprawie ulegnie między innymi jakość tekstur.
Zespół Xboxa cały czas pracuje nad usprawnieniem gier z przeszłości
Na technologicznych wodotryskach kwestia wstecznej kompatybilności się nie kończy. Microsoft informuje, że do czasu premiery Series X i S zespół odpowiedzialny za to wdrożenie przepracuje ponad 500 tysięcy godzin nad starszymi tytułami. Wszystko po to, by dodatkowo dostosować i zoptymalizować te tytuły pod nowe konsole. Producent nie zdradza wprawdzie, o jakie dodatkowe działania chodzi, ale można się domyślić, że to kwestia drobnych usprawnień i zmian w kodach gier z katalogu liczącego w sumie tysiące pozycji. Autorzy wpisu uspokajają jednak, że podejmowane przez nich działania nie wpłyną w żaden sposób na intencje i wizje odpowiedzialnych za te gry deweloperów.
Źródło: https://news.xbox.com/en-us/2020/10/13/xbox-series-x-and-xbox-series-s-backward-compatibility-update/
Więcej na temat konsol i gier:
- Xbox Series X rozpakowany – co znajdziemy w środku na premierę nowej konsoli? Zobaczcie unboxing!
- Xbox Series X już na magazynach sklepowych – są zdjęcia. Firma gotowa z konsolami na 10 listopada!
- Pierwsza od lat tak duża podwyżka cen gier na nową generację konsol PlayStation i Xbox. Dlaczego tak drogo?
- Nowe konsole Xbox w abonamencie? Partnerem Xbox All Access w Polsce będzie Media Expert! Ile trzeba będzie płacić?
- Telewizory z HDMI 2.1 do konsol i PC – aktualizowana lista | WRZESIEŃ 2020 |
- Sony oficjalnie potwierdza 8K, 4K@120Hz, HDR w PlayStation 5. Co to oznacza dla gracza i jaki potrzebuje telewizor?
- Potwierdzono kolejne gry 120Hz na nowe konsole! Sprawdź, czy twój telewizor to obsłuży!
- Cena i data premiery PlayStation 5 zostanie ujawniona za kilka dni! Sony wreszcie zapowiedziało kluczowy event
- Czym różni się konsola Xbox Series S od Series X? Nie dostaniemy 4K, ale będzie 120 klatek. Co jeszcze?