MEGA-TEST Samsung BD-P2500 – pierwsze wrażenia i odpowiedzi na najważniejsze pytania

MEGA-TEST Samsung BD-P2500 – pierwsze wrażenia i odpowiedzi na najważniejsze pytania

73
0

Dodany obrazek

Witam,

No to trafia nam si wielka gratka, jak pierwsi w Polsce, zapewne i pierwsi w Europie (znowu areadvd.de jest w tyle za nami ;) ), a moe i na wiecie (avsforum.com tez milczy :P ) mamy okazj przetestowa dla Was najnowszy odtwarzacz Blu-Ray ze stajni Samsunga czyli BD-P2500.
A dlaczego wydaje si nam, e temat jest bardzo gorcy? Ano poniewa ma to by bezporednia odpowied Koreaczykw na zabawk Panasonica czyli BD50 ale w znacznie przystpniejszej cenie. Czy tak jest przekonamy si juz niedugo.
Odtwarzacz dostalimy do testw dziki Samsung Polska, za co serdecznie dzikujemy.

Jak zwykle za rozbieranie klamorka zabraem si ja czyli pmcomp, natomiast Gmeru opisz funkcjonalno i wraenia z testw odsuchowych i odgldowych (czy takie sowo jest poprawne? ;) ).

Ten player od pocztku wzbudza due zainteresowanie na rynku, take na naszym portalu. Powodowa take due kontrowersje poniewa nie do koca byo wiadomo co bdzie potrafi, mao tego plotki gosiy, e wbrew zapowiedziom nie potrafi wszystkiego. Ju teraz, dzisiaj, na przystawk, odsonimy Wam rbka tajemnicy.

Oto i on … BD-P2500, z zewntrz bardzo podobny do modszego brata czyli BD-P1500. Czarny, fortepianowy (ale z plastiku) panel przedni kurzy si jak u poprzednika. Powierzchnia dla odrnienia ma lekko sfrezowane krawdzie, moim zdaniem “na pask” w 1500-ce wygldao to lepiej:

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Na zdjciach powyej pokazalimy player wyjty z kartonowego pudeka, ktre jak zwykle oblepiono marketingowymi informacjami czego to ON, ten wewntrz znakomity BD-P2500 nie potrafi:

Dodany obrazek

W rodku oprcz gwnego aktora znajdujemy pilota z bateriami, prosty kabelek ktry nada si znakomicie do podwizania drzewka w ogrdka w rozdzielczoci SD oraz to co interesowao mnie bardzo czyli instrukcj (bardzo grub zreszt). A chciaem w niej od razu przeczyta o pewnych wanych funkcjach. Niestety moje rozczarowanie byo pene poniewa instrukcja zawieraa literki uoone w sowa i zdania woskie, francuskie, portugalskie, hiszpaskie i holenderskie, a mnie niestety w podstawwce tych jzykw nie nauczyli. Nie liczyem na polski, ale ten oglnowiatowy i od zachodniego ssiada mgby by. Tak wic z instrukcji nie dowiedziaem si nic :angry: , mam nadziej, e w wersji “na Polsk” instrukcja ju bdzie w porzdeczku.

Dodany obrazek

Ju zaraz przetestujemy jak to z tym naprawd jest:

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Specjalici od marketingu Samsunga nie zapomnieli oczywicie oblepi take samego odtwarzacza:

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Poniewa tak jak napisaem z instrukcji nic dla mnie nie wynikao poniej poka Wam kart produktu, ktr dostalimy z Samsung Polska:

Dodany obrazek

Na to moje wasne zaznaczenia, ktre wydaj si bardzo wane.

HQV – to brzmi znajomo i znakomicie, zobaczymy ci siedzi w rodku:

Dodany obrazek

Odtwarzanie AVCHD – niektrzy spece od wesel bd zadowoleni:

Dodany obrazek

Wbudowane dekodery audio, razem z najnowszymi formatami Audio HD, to brzmi znakomicie, wraz z analogowym wyjciem 7.1 i HDMI 1.3 do przesyania bitstreamu. Czyby dla Audio-HD Maniakw fullWypas ???:

Dodany obrazek

Profil tylko 1.1 ale od razu informacja o upgrade’ie (to wyjasnia co to jest wg. Samsunga to BD Live Ready), do tego z moliwoci odtwarzania DviX (nie wiadomo po co :P – to to player HD):

Dodany obrazek

Najlepsze zachowaem na koniec, wyczytane w “najwaniejszych cechach”:

Dodany obrazek

Tak “zniewalony” (a moe zniewolony :lol: ) przystpiem do ogldu tylnego panela, ktry wyglda IMHO imponujco i jest … prawie kompletny (no wygldaby gdyby jeszcze terminale byy zocone, a oczywicie nie s … Samsung wychodzi widocznie z zaoenie e biuteri w postaci zotego kilogramowego acucha nosi si na szyji:

Regionik B dla Blu-Ray i 2 dla DVD oczywicie, chyba nie liczylicie na multiregion:

Dodany obrazek

Zacze RJ-45 do podczenia do sieci LAN (w domyle do internetu, co daje moliwo aktualizacji oprogramowania wewntrznego i da ju niedugo, mamy nadziej, moliwo wykorzystania interaktywnych moliwoci profilu 2.0), port USB (nie wiem po co, moe te do upgrade’u, a moe jaki DviX ze sticka?), wyjcie HDMI (specyfikacja 1.3 dla przypomnienia), optyczne wyjcie cyfrowe dla dwiku oraz trjka component, audio stereo i zwyky cinch video composite. Niestety brak cyfrowego wyjcia coaxialnego. Szkoda.

Dodany obrazek

No i na deser kompletne, analogowe wyjcie sygnau audio 7.1, co zapowiada dekodery na pokadzie:

Dodany obrazek

Z boku jeszcze wiatrak oraz ogon kabla zasilania, oczywicie nieodczany bo i po co … dobry audiofilski kabel zasilajcy kosztuje przecie tyle co 10 takich playerw ;) .

Wywietlacz, identyczny jak w 1500-ce:

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Szuflada, rozwizanie identyczne jak w 1500-ce:

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Na koniec sterowanie … klawisze i pilot, znowu identyczne jak w 1500-ce:

Dodany obrazek

Dodany obrazek

PODSUMOWANIE budowy zewntrznej:

BD-P2500 mona na pierwszy rzut oka pomyli z 1500-k, Samsung konsekwentnie zastosowa identyczn lini wzornicz. Minimalna rnica w przednim panelu, a z tyu oczywicie wicej gniazd co odpowiada zastosowanej specyfikacji technicznej. Pilot znowu ten sam, uywam go na codzie z 1400-k i ponownie stwierdz, e Samsung powinien pomyle nad nowym bardziej ergonomicznym i podwietlanym rozwizaniem. Bardzo lekka obudowa (2,9 kg netto) nie zapowiada, e w rodku znajdziemy co specjalnego. No c, mimo lepszej specyfikacji jest to odtwarzacz budetowy i z zaoenia nie ma konkurowa z produkatmi Denona, Pioneera czy Marantza. Ciekawym jest za to jak wypadnie w porwnaniu do bezporednich konkurentw czyli Panasonica, LG i SONY. Zajrzyjmy do rodka.

Na zacht tak player wyglda w rodeczku, BTW na pierwszy rzut oka bardzo podobnie do BD-P1500, dodatkowo dooono pytk audio z wyjciem 7.1:

Dodany obrazek

Po dokadnych ogldzinach wychodzi jednak, e budowa 2500-ki jest zupenie inna … i dobrze bo zapowiada to istotne zmiany w stosunku do 1500-ki, o ktre przecie nam chodzio.

Zacznijmy od mojego konika czyli zasilania, znowu podobnie jak w 1500-ce, cho troszk lepiej:

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Napd, wg. nowej mody i technologii w standardzie SATA, tym razem z zaoon od gry pokryw ekranujc:

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Rzut oka na pyt gwn i po lewej maa pytk z ukadami odpowiadajcymi za audio:

Dodany obrazek

Pyta gwna w caej okazaoci, znowu mao elementw, najciekawsze ukryto zapewne na drugiej warstwie pod spodem:

Dodany obrazek

oraz gniazda wyjciowe z pyty gownej:

Dodany obrazek

Po odkrceniu pyty gownej, na drugiej stronie:

Dodany obrazek

ukazuje si nam to co misie lubi najbardziej czyli procesor REON VX:

Dodany obrazek

otoczonego 2-ma pamitkami:

Dodany obrazek

no i oczywicie kostka od Broadcoma (opis):

Dodany obrazek

otoczonego 4-ema pamitkami:

Dodany obrazek

Potwierdzio si to czego oczekiwalimy. Mamy REON’a, do tego w towrzystwie procka od Broadcoma. KLASA !!!
Oba uozone na eczku z koderk sztucznego radiatorka:

Dodany obrazek

Teraz zdjcia kolejnych ukadw z pyty gwnej (nie bd ich opisywa, internet jest kopalni wiedzy, kady zainteresowany znajdzie potrzebne informacje):

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Ta kostka zastpuje chyba wysuonego Realteka i (zgaduj, wszelkie opisy w necie s po chisku) obsuguje Ethernet i USB:

Dodany obrazek

Czas na cz analogow playera:

Dodany obrazek

Dodany obrazek

tak po wydubaniu pytki na zewntrz:

Dodany obrazek

Wzmacniacze operacyjne to S4560, jest ich 5 tak wic zapewne dwa pracuj dla dwch kanaw przednich a pozostae 3 dla 6-u pozostaych:

Dodany obrazek

do ktrych sygna dochodzi zapewne z kostki ESS, ktra (zgaduj) jest omiokanaowym przetwornikiem DAC:

Dodany obrazek

Gniazda wyj audio 7.1 od strony pytki, po lewej stronie obudowa wiatraka:

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Na koniec sposb aczenia pyty gownej z pytk wywietlacza, zaekranowanego od wpywy na wraliwe ukady cyfrowe urzdzenia:

Dodany obrazek

Co ciekawe analogowe wyjcie audio dla kanaw przednich jest zdublowane i dla podstawowej pary jest obsugiwane przez dodatkowy bardzo przyzwoity DAC AK4396 pochodzcy od AKM’a:

Dodany obrazek

skd sygna analogowy wdruje do identycznego wzmaka jak na dedykowanej pytce:

Dodany obrazek

PODSUMOWANIE budowy wewntrznej:

Cz cyfrowa to klasa sama w sobie, ultranowoczesne procesory, a podejcie i ukady przecie inne ni w Panasonicu. Z czci analogow ju troszk gorzej, ja bym si tutaj audiofilskiego dwiku po analogach nie spodziewa. Trzeba bdzie uy HDMI czy sprawdzony SPDIF. Zasilanie jak w tego typu klockach (cinienie mi skacze, nie chc si denerwowa – niedugo poka Wam jak ja to rozwizaem w przypadku Popcorna B-110) – ogolone przez ksigowych. Nowoczesny napd, tym razem zaekranowany, moim zdaniem warto byo.
Generalnie misie podoba :lol: , na piatk z minusem (za zasilanie !!!).

REON jest … i dobrze, tym bardziej e do testw dostalimy specjaln pytk testow, a Gmeru sprawdzi co ten odtwarzacz potrafi zrobi z obrazem:

Dodany obrazek

Mnie osobicie najbardziej interesowao to jakie formaty Audio HD odtwarzacz ten potrafi zdekodowa na pokadzie i czy potwierdz si czasem plotki z internetu, e o DTS HD MA moemy zapomnie?

Do testw uylimy nastpujcych pytek:
– DOLBY The Sound of High Definition (do przetestowania dwiku DD+ i DD THD)
– 2007 DTS-HD Maste Audio Presentation Disc (do przetestowania dwiku DTS HD MA)
– Dark City (najnowsze dzieo na BD z audio w formacie DTS HD MA).

Jako sprzt towarzyszcy pracoway ONKYO 905 i reszta mojego znanego Wam sprzetu testowego (Krell, Marantz, PS3, SONY KDS 70R2000, goniki Thiel i Mirage).

Na pierwszy ogie poszed materia od Dolby Laboratories. Odtwarzacz poprawnie zdekodowa i wypuci po HDMI w postaci LPCM cieki zakodowane w DD+ 5.1, DD+ 7.1 oraz w Dolby TrueHD 5.1 i 7.1 (np. utwory Safari 7.1 i Clouds 7.1). Na wywietlaczu Onkyo poprawnie zapali si komunikat Mulichanell 7.1 czyli info, e amplituner przyj sygna LPCM 7.1.
Testw po wyjciach analogowych nie prowadziem poniewa trzeba mie nastrj i warunki do odrnienia czy player zdekodowa DD czy DD+, o materiale porwnawczym nie wspominajc. Znajc budow playera i zasady techniczne stwierdzam, e w 100%-ach player zdekoduje obie cieki HD w Dolby i wypuci po analogach w postaci 7.1 do zewntrznego przedwzmacniacza. I jako powinna by wtedy lepsza od cieki zdekodowanej ze zwykego poczciwego DD. Jakie przetworniki DA i reszt toru analogowego uyto w tym playerze opisz pniej, cho ju w tej chwili jestem si w stanie zaoy, e strumie DD wypuszczony przez wyjcie optyczne SPDIF i zdekodowany w hi-endowym procesorze dwiku np. Tah McLaren AV32 bdzie lepszy ni zdekodowany na pokazie tego playera i podany na wejcie analogowe tego samego Tag McLarena. Dlaczego tak jest? Poczytajcie test odtwarzacza HD Helios 5000 i inne wtki na tym portalu traktujce o dwiku KD.

Teraz przejdmy do czci ciekawszej czyli sprawdzeniu co piszczy z materiau ze stajni DTS Inc. Niestety nie mam dobrych wieci … player nie dekoduje na pokadzie materiau DTS HD MA. Dlaczego tak twierdz? Po wykonaniu testu z wykorzystaniem utworu nr 5 z pytki testowej czyli Omar Hakim – Listen Up!, zakodowanej w DTS HD MA 7.1. Po zdekodowaniu Samsung nie wypuci w postaci LPCM dwch tylnych kanaw (milczay jak zaklte). Przeoenie pytki do konsoli PS3 i zapuszczenie tego samego utworu spowodowao eksplozj dwikw z gonikw obsugujcych kanay Surround Back L i R (dla pewnoci wyczyem kocwki pozostaych kanaw).
Jaki z tego wniosek? BD-P2500 w tej chwili, z aktualn wersj firmware’u NIE DEKODUJE NA POKADZIE materiau w DTS HD MA i dekoduje tylko DTS core. Szkoda, mam nadziej, e t du przypado inynierowie od Samsunga zlikwiduj ju przy nastpnej aktualizacji firmware’u.

Jak si zapewne domylacie w Dark City tebyo bez tylnych kanaw i w DTS core. Omen w omen “audio ciemno widz” :( .

Oczywicie dodam, e player wypuszcza wszystkie formaty Audio HD (i te stare te) w postaci bitstream przez HDMI, gdzie mog one zosta poniej zdekodowane w zewntrznym amplitunerze czy procesorze. No sprbowaby nie !!!

Jakie z tego wnioski ???

Nie chc ferowa wyrokw bez dokadnej analizy funkcjonalnoci odtwarzacza i przetestowania jego toru video, co zrobi Gmeru, cho spodziwam si podobiestw do BD-P1500 i fajncyh dodatkw ze wzgldu na REON’a.

Wypowiem si tylko na podstawie tego co widziaem w rodku oraz testw audio wykonanych jw.

Gmeru:

Hm zbyt duo to dla mnie nie zostao ;-). ja standardowo przyjrz si naszemu nowemu playerowi od strony funkcjonalnej. Zobaczmy najpierw co mamy w menu. Jest bardzo podobnie do 1500 chocia doszy funkcje dotyczce poprawy obrazu (gwnie tyczy si to obrazu SD z pyt DVD-Video) oczywicie dziki temu, e w rodku mamy Reona:

Odpalamy 2500:
Dodany obrazek

Menu gwne podzielone na trzy sekcje: Video, Music i Setup
Dodany obrazek

Wchodzimy do setup:
Dodany obrazek

System setup:
Dodany obrazek

Sprawdzenie informacji o systemie:
Dodany obrazek

Jzyki:
Dodany obrazek

Audio setup. Ustawiamy tutaj m.in. czy dwik ma by dekodowany na pokadzie czy ma to robi zewntrzny amplituner:
Dodany obrazek

Dodany obrazek

Jeeli korzystamy z analogw to dokonujemy dodatkowych ustawie gonikw:
Dodany obrazek

Ustawienia obrazu:
Dodany obrazek

Dodany obrazek

Ustawienia HDMI. Tutaj mamy take bardzo istotne ustawienia dotyczce skalowania obrazu DVD:
Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Ustawienia sieci, ktre bd potrzebne w przyszoci gdy player otrzyma update profile 2.0
Dodany obrazek

Zabezpieczenie rodzicielskie:
Dodany obrazek

Odtwarzanie pyt:

Co czyta ten player? Pono wszystko za wyjtkiem pyt HD DVD ; ) oraz DVD+ i DVD-RAM. Ah szkoda, e nieradzi sobie z +…. ja np. mam wszystko w domu nagrane na+. Nie rozumiem takiej polityki.

Blu-ray:

Samsung radzi sobie z kadym typem pyt Blu-ray. Zarwno 50GB jak i 25GB (R i RE). Sprawdziem to na swoich pytach. Wrzuciem luzem filmy z kamery AVCHD ale trzeba zrobi struktur Blu-ray’a gdy inaczej odtwarzacz ich nie widzi.

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Jako testowy filmy wybraem jak zawsze RE:E. Ma PiPa wic akurat nadaje si do playera 1.1. Ciekawio mnie bardzo jak szybko Samsung bdzie wgrywa ten film. Od momentu nacinicia przycisku Power do wgrania si dysku mija…. 1 minuta 18s. o matko. Ale ale sam dysk wgrywa si najszybciej ze wszystkich stacjonarnych BD. Czyli jeeli mamy odpalonego Samsunga to wgra nam filmy najszybciej na rynku (pomijam PS3 i PC bo to demony nie do pokonania). Bravo. Czyli da si zrobi szybciej. Tylko czemu start trwa tak dugo?

Pomimo Reona w rodku w przypadku HD nie ma adnych rnic w stosunku np. do PS3. Waciwie tylko do PS3 miaem bezporednie porwnanie. HQV ma znaczenie ale w przypadku obrazu SD. W HD trudno namiesza skoro obraz i tak mamy idealny. Ja przynajmniej adnych rnic nie zobaczyem. Pomijam fakt, e w takim Onkyo 905 te siedzi Reon ale ustawiem go aby nie poprawia obrazu.

Sam film dziaa ok. Poprawnie zostaa take rozpoznana opcja BonusView – dostaem automatycznie komunikat w lewym grnym roku ekranu.
Dodany obrazek

Dodany obrazek

PiP czyli BonusView. Moemy go wywoa bezporednio z pilota:
Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

To samo tyczy si tworzenia listy ulubionych scen:
Dodany obrazek

Dodany obrazek

Przy okazji: tak Samsung wywietla informacje o dysku:
Dodany obrazek

Dodany obrazek

Nie moemy dokonywa adnych dodatkowych poprawek obrazu, tak jak ma to miejsce w Panasonicu BD50 (ostro, kontrast itd)

DVD-Video

Jak ju wszyscy dobrze wiedz, w rodku odtwarzacz siedzi zaawansowany REON czyli procesor Silicon Optix HQV. Ma on za zadanie czuwa nad obrbk obrazu i jeeli tylko jest to potrzebne – poprawia go jak tylko si da. Co takiego siedzi te np. w Onkyo 905 i innych do drogich urzdzaniach. Czyli jest to miy bonus w porwnaniu do Panasonica BD50.

Sam HQV na bardzo wysokim poziomie usuwa przeplot z prawdziwym uwzgldnianiem ruchu na poziomie pikseli a nie klatki. Do tego dochodzi take:

1. zaawansowana redukcja szumw
2. uwydatnianie szczegw nazywane te wyostrzaniem
3. skalowanie 1024-punktowe
4. 10-bitowy kolor 4:4:4

Co to jest przetwarzanie sygnau wideo?

Ruchomy obraz o duej rozdzielczoci to wspaniaa sprawa. Kto by nie lubi piknego obrazo oraz cyfrowego dwiku dookolnego? Kto nie zamieniby starego 27 lub 32-caloego telewizora kineskopowego na pikny, nowy telewizor HDTV. Ju czas poegna si na zawsze z ma rozdzielczoci oraz plamkami na obrazie z analogowych sygnaw o niskiej jakoci. Nieskazitelny obraz o rozdzielczoci HD umili nam ycie, nieprawda?
Nie tak szybko. Z pewnoci, teraz mona wywietla sygnay o rozdzielczoci HD i uzyska wspania jako obrazu. Co si jednak stanie, gdy zechcemy obejrze jeden ze starych, ulubionych programw telewizyjnych, ktry nie jest nagrany w rozdzielczoci HD? Wszystkie szumy i zakcenia obrazu nie znikn, a nawet zostan uwydatnione! Wiele osb jest zaszokowanych widzc, e podczas wywietlania ulubionych programw obraz na nowym telewizorze HDTV wyglda gorzej ni na starym!

W odrnieniu do konwencjonalnych telewizorw kineskopowych, dzisiejszy rynek kina domowego zosta zdominowanych przez urzdzenia o staej liczbie pikseli, od projektorw jednoukadowych i telewizorw projekcyjnych po telewizory LCD i plazmowe. Konkurujce ze sob urzdzenia s oznaczane akronimami okrelajcymi technologi wywietlania obrazu, takim jak LCD (wywietlacz ciekokrystaliczny), DLP (Digital Light Processing™), LCoS (cieky kryszta na krzemie) i PDP (wywietlacz plazmowy).

Technologie te rni si sposobem tworzenia elektronicznego obrazu, jednak maj jedn wspln cech: sta matryc pikseli tworzcych obraz. Ta staa struktura pikseli przekada si na fizyczn rozdzielczo wywietlacza i jest typowo okrelana jako „rozdzielczo podstawowa”.
W celu dostosowania wszystkich doprowadzonych sygnaw wideo do podstawowej rozdzielczoci okrelonego wywietlacza, producenci musz wyposaa urzdzenia w procesor obrazu. Oprcz skalowania obrazu do rozdzielczoci podstawowej, typowy procesor obrazu realizuje funkcje poprawiajce jako obrazu oraz usuwa znieksztacenia spowodowane konwersj i przesyaniem sygnau wideo. O dziwo, procesor obrazu moe mie znaczy wpyw na ogln jako obrazu, nawet w przypadku programw nagranych w rozdzielczoci HD.

Niestety, technologia przetwarzania sygnau wideo nie dotrzymuje kroku moliwociami wspczesnych, coraz wikszych wywietlacze HD, co skutkuje uwydatnieniem niedoskonaoci obrazu spowodowanych zym przetwarzaniem sygnau wizyjnego. Kady wywietlacz o duej rozdzielczoci jest wyposaony w procesor obrazu, jednak tylko najlepsze procesory mog zachowa wszystkie niuanse i detale zawarte w materiale rdowym. Na rynku s dostpne rnorodne procesory obrazu, od podstawowych ukadw kosztujcych 10 dolarw i stosowanych w najtaszych produktach, po warte 70 000 dolarw urzdzenia wielkoci lodwki, ktre s uywane w hollywoodzkich wytwrniach filmowych. Dlatego, rodzaj zastosowanego procesora ma decydujcy wpyw na jako obrazu.

Historia technologii

Korzenie procesora Silicon Optix HQV sigaj pocztku lat osiemdziesitych, gdy koncern Lockheed Martin opracowa technologie przetwarzania obrazu i wideo przeznaczone dla wojskowoci. W cigu ponad 15 lat prac prowadzonych przez koncern Lockheed Martin, w technologie te zainwestowano ponad 100 milionw dolarw oraz uzyskano 13 patentw.

W celu komercyjnego wykorzystania technologii koncernu Lockheed Martin, w roku 1998 zostaa zaoona firma Teranex. Od tego czasu, dziki intensywnej pracy zespou doskonaych inynierw z firmy Teranex, zgoszono sze dodatkowych patentw dotyczcych sprztu, oprogramowania oraz algorytmw.
Firma szybko zorientowaa si, e technologia przetwarzania obrazu moe przynie ogromne korzyci szczeglnie w brany cyfrowych multimediw. Platformy przetwarzania wideo firmy Teranex kosztuj nawet 100 000 dolarw i s uywane przez czoowych nadawcw na wiecie, takich jak NBC, CBS, ABC, FOX i WB, a take innych nadawcw w Japonii, Australii, Chinach i Korei Poudniowej. Procesor obrazu firmy Teranex jest preferowanym rozwizaniem, poniewa moe przetwarza materiay kadego rodzaju, zarwno wideo, filmy, animacje, zaszumiane transmisje satelitarne, czy wysokiej jakoci sygnay z kamer, zapewniajc najwiksz gbi i czysto obrazu i to bez adnego udziau uytkownika. Na przykad, audycje nagrane w rozdzielczoci HD s emitowane tylko przez kilka godzin w cigu doby, przewanie pamie najwikszej ogldalnoci. Przez pozosta cz doby, nagrania o standardowej rozdzielczoci musz by konwertowane do rozdzielczoci HD przy uyciu sprztu, takiego jak Teranex Xantus.

Rwnie brana postprodukcyjna stosuje sprzt firmy Teranex w celu zapewnienia idealnej konwersji midzy rnymi formatami, a take do przetwarzania obrazu z tamy filmowej na posta elektroniczn (tzw. telekino). W celu uzyskania przyjemnego obraz i wspomagania kodowania w formacie DVD, w procesie telekina trzeba usuwa zanieczyszczenia i zarysowania tamy filmowej, a take minimalizowa ziarno emulsji wiatoczuej. System Teranex Image Restore jest najlepszym na rynku i moe w stopniu oczyszcza nagrania nie wywoujc rozmycia lub smuenia. Jest te w peni automatyczny.
W roku 2002, firmy Silicon Optix i Teranex uznay, e technologia pprzewodnikowa osigna ju poziom umoliwiajcy zaimplementowanie duego procesora obrazu Teranex w postaci pojedynczego, niedrogiego ukadu scalonego. We wrzeniu 2004, ogoszono informacje o procesorze Realta HQV, ktry swoj wydajnoci dorwnuje kosztujcemu 60 000 dolarw urzdzeniu firmy Teranex.

Programowalne korzyci

Architektura firmy Teranex zyskaa tak due uznanie nadawcw i firm postprodukcyjnych, poniewa jest w peni programowalna. Dziki niej procesor obrazu Teranex moe by dostosowywany do zmieniajcych si formatw oraz standardw, stosowanych we wszystkich krajach wiata. Realta HQV jest pierwszym programowalnym procesorem obrazu przeznaczonym na rynek konsumencki.

W przeszoci, algorytmy przetwarzania obrazu byy na stae zapisywane w krzemowym ukadzie scalonym, natomiast ukad Realta HQV wykonuje wszystkie algorytmy programowo w jednym z najlepszych na wiecie procesorw macierzowych. Jest to szczeglnie wane przy zakupie telewizora, ktry powinien suy przez co najmniej 5 – 10 lat. Procesor obrazu, ktry moe by dostosowany do szybko zmieniajcych si standardw jest po prostu sensownym rozwizaniem. Konsumenci mog wreszcie kupi „przyszociowy” produkt, ktry nie zestarzeje si po kilku miesicach. Ponadto, gdy zostan opracowane nowe funkcje, uytkownik moe je po prostu wczyta do urzdzenia. W miar pojawiania si nowych formatw, takich jak Blu-Ray i HD DVD, mona pobiera i Internetu zaktualizowane algorytmy przetwarzania obrazu, dostosowujc w ten sposb urzdzenie do najnowszych technologii.
Zamiast opracowywania ukadu prbujcego obsugiwa wszystkie typy wywietlaczy ze staymi „przecitnymi” wartociami, ktry w rezultacie zapewnia „przecitn” jako obrazu we wszystkich urzdzeniach, w ukadzie HQV zastosowano programowe algorytmy, ktre mona dostosowa i zoptymalizowa dla kadej technologii wywietlacza. Dziki temu uzyskuje si optymaln jako obrazu w kadym urzdzeniu.

HIV jest te wolny od innej wady, charakterystycznej dla wielu innych procesorw obrazu, ktre zostay zaprojektowane z myl o wykonywaniu tylko zupenie niezbdnych operacji. Ponownie, szerokie moliwoci programowania ukadu HQV pozwalaj producentom na atwe implementowanie zaawansowanych funkcji i znaczne przeduenie uytecznoci produktu wyposaonego w ten ukad.

Wedug Steva Sechrista z Insight Media, czoowej firmy analizujcej rynek wywietlaczy „dla naszej brany jest to naprawd rewolucyjny produkt. Nie tylko dla tego, e producenci stosujcy technologi Realta HQV uzyskuj dzi obraz o jakoci „jak z procesora za 60 tysicy dolarw”. Programowalno ukadu Realta, pozwala wczytywa nowe algorytmy, poprawki i aktualizacje do telewizorw oraz odtwarzaczy DVD, czynic te urzdzenia przyszociowymi i rozwiewajc obawy nabywcw.”

Oczywicie, jedn z gwnych zalet tego ukadu jest oprogramowanie do przetwarzania obrazu Teranex, ktre zostao udoskonalone w wyniku weryfikowania 100 000 godzin materiaw, w cigu ostatnich szeciu lat przez setki najbardziej wymagajcych klientw z caego wiata – „zote oczy” Hollywood firm postprodukcyjnych oraz nadawcw, takich jak NBC, CBS, ABC, FOX, WB oraz Turner networks.

Zanim jednak omwimy funkcje tego oprogramowania, musimy zrozumie natur sygnaw wideo, w szczeglnoci sygnaw z przeplotem, oraz sposb ich przetwarzania na potrzeby wywietlaczy ze sta liczb pikseli. Po zrozumieniu podstawowych poj, mona w peni doceni moliwoci procesora HQV w urzdzeniach wideo dostpnych teraz i w przyszoci.

Usuwanie przeplotu

Wikszo rde sygnau wideo, takich jak DVD, telewizja o standardowej rozdzielczoci, oraz telewizja HD o rozdzielczoci 1080i dostarcza nam obrazy z przeplotem. Zamiast przesyania kadej klatki wideo jako caoci (co jest nazywane skanowaniem progresywnym), wikszo rde wysya w danej chwili tylko poow klatki. Ta koncepcja dotyczy te nagrywania wideo: kamery oraz urzdzenia do przenoszenia filmw rejestruj w kadej klatce tylko poow obrazu.

Sowa „przeplot” oraz „skanowanie progresywne” pochodz z epoki telewizorw kineskopowych, w ktrych obraz kadej klatki jest tworzony przez wizk elektronow przemiatajc ekran poziomo linia po linii, od gry do dou. Kada pozioma linia „rysowana” przez wizk zawiera cz obrazu, przypadajc na przestrze zajmowan przez dan lini. Gdy skanowanie odbywa si z przeplotem, dla kadej klatki wizka elektronowa przemiata co drug lini, tzn. najpierw wszystkie linie nieparzyste – ten zbir linii jest nazywany nieparzystym pobrazem. Nastpnie wizka powraca w gr ekranu i uzupenia brakujce informacje, przemiatajc wszystkie linie parzyste, ktre s cznie nazywane parzystym pobrazem. cznie oba pobrazy tworz pen klatk wideo.
W ten sposb do niedawna dziaay wszystkie telewizory kineskopowe. Dlatego sygna przesyany do nich zawiera kolejne pobrazy nieparzyste i parzyste. Taka metoda bya dopasowana do moliwoci telewizora, a take zmniejszaa o poow ilo informacji, ktre musiay by wysane w danej chwili. Innymi sowy, dwukrotnie obniaa zmniejszaa pasmo transmisyjne, co byo korzystne dla nadawcw. (Niektre nowoczesne telewizory kineskopowe mog wywietla ca klatk w jednym przebiegu wizki elektronowej, i dla tego s nazywane telewizorami ze skanowaniem progresywnym).

Dzi, do wywietlania wideo o duej rozdzielczoci stosuje si technologie DLP, LCD, LCOS (w tym jej warianty SXRD i D-ILA) oraz technologi plazmow. Zamiast „rysowania” poszczeglnych linii na ekranie, w urzdzeniach tych obraz jest tworzony przez matryc pikseli, a kada klatka jest wywietlana natychmiast w caoci. Innymi sowy, w odrnieniu od obrazu na kineskopie, wszystkie piksele s pobudzane jednoczenie tworzc peny obraz.
Pomimo tego, sygna wideo, od ktrego zaley obraz wywietlany przez urzdzenia, nadal zawiera przeplot albo jest progresywny. Oznacza to, e rdo sygnau wysya albo kolejne pobrazy, albo ca klatk na raz. Cyfrowe wywietlacze wymagaj jednak sygnau ze skanowaniem progresywnym. Dlatego, gdy odbieraj sygna z przeplotem, w celu wywietlenia obrazu musz przetwarza go na sygna progresywny.

Tak wic, wszystkie wywietlacze cyfrowe wymagaj przetwarzania sygnau z przeplotem, np. z pyt DVD i audycji 1080i, na sygna progresywny. Operacja ta jest wykonywana przez procesor obrazu i jest nazywana usuwaniem przeplotu. Procesory obrazu znajduj si we wszystkich wywietlaczach cyfrowych, a take w wielu odtwarzaczach DVD i innych urzdzeniach wideo.

Jeeli obraz wideo zawiera nieruchome obiekty, to usuwanie przeplotu jest bardzo atwe– aby utworzy pen klatk wystarczy naoy na siebie dwa pobrazy. Jeeli jednak obraz jest rejestrowany z przeplotem, to dwa pobrazy tworzce pen klatk nie s zapisywane w tej samej chwili. Kada klatka jest rejestrowana dwuetapowo: najpierw pobraz nieparzysty a po 1/50 lub 1/60 sekundy pobraz parzysty.

Jeli wic obiekt przemieci si w tym czasie, to zwyke poczenie pobrazw prowadzi do znieksztace obrazu, takich jak poszarpane krawdzie.
Najprostsze podejcie konkurentw (adaptacyjne bez uwzgldniania ruchu)
Najprostszy sposb unikania takich znieksztace obrazu polega na ignorowaniu parzystych pobrazw. Podejcie to jest nazywane metod adaptacyjn bez uwzgldniania ruchu. W tym przypadku, gdy do procesora docieraj dwa pobrazy, dane z pobrazu parzystego s cakowicie ignorowane.
Ukad przetwarzajcy obraz odtwarza lub „interpoluje” brakujce linie uredniajc piksele z dwch ssiadujcych linii nieparzystych. Teraz obraz nie zawiera ju znieksztace spowodowanych ruchem, jednak ze wzgldu na utrat poowy szczegw i rozdzielczoci jego jako ulega pogorszeniu.

Praktycznie we wszystkich procesorach obrazu o standardowej rozdzielczoci s implementowane bardziej zaawansowane algorytmy. Ze wzgldu na znaczne wymagania dotyczce mocy obliczeniowej i przepustowoci danych, przy przetwarzaniu sygnaw o duej rozdzielczoci jest jednak stosowana metoda podstawowa.

Procesory obrazu oferowane przez niektrych konkurentw generuj obraz ze rda o formacie 1080i wykorzystujc tylko 540 linii. Dzieje si tak nawet w przypadku procesorw pochodzcych od firm, ktre mona uzna za producentw najlepszych urzdze o standardowej rozdzielczoci.
Zaawansowane podejcie konkurentw (adaptacyjne z uwzgldnianiem ruchu na poziomie klatek)
Bardziej zaawansowana metoda usuwania przeplotu, stosowana przez konkurencj, jest oparta na algorytmie adaptacyjnym z uwzgldnianiem ruchu na poziomie klatek. Standardowo, te procesory obrazu korzystaj z tego samego, poprzednio omwionego algorytmu. Na podstawie nieskomplikowanych oblicze procesor obrazu moe wykry brak ruchu w caym obrazie.

Gdy obraz nie zawiera poruszajcych si obiektw, procesor czy bezporednio dwa pobrazy. W przypadku tej metody, obrazy statyczne maj pen pionow rozdzielczo 1080 linii, jednak gdy tylko pojawi si ruch, poowa danych jest odrzucana i rozdzielczo maleje do 540 linii. Dlatego statyczne obrazy testowe s ostre, a ruchomy obraz ju nie.

Algorytmy ruchowo-adaptacyjnego usuwania przeplotu z analiz klatek s obecnie powszechnie stosowane w procesorach obrazu o standardowej rozdzielczoci. W przypadku sygnaw wideo o duej rozdzielczoci, wykrywanie ruchu nawet na poziomie klatek jest zoonym zadaniem obliczeniowym, dlatego nadal jest rzadko spotykane w procesorach o duej rozdzielczoci.

Podejcie stosowane w procesorze Silicon Optix HQV (adaptacyjne z uwzgldnianiem ruchu na poziomie pikseli):

W procesorze HQV zastosowano najbardziej zaawansowan metod usuwania przeplotu: z prawdziwym uwzgldnianiem ruchu na poziomie pikseli. W algorytmie HQV ruch jest wykrywany na poziomie piksela a nie na poziomie klatki. Z matematycznego punktu widzenia, podczas usuwania przeplotu nie mona unikn pomijania ruchomych pikseli. Procesor HQV pomija jednak tylko te piksele, ktre mog spowodowa znieksztacenia obrazu. Pozostae czci klatki s wywietlane z pen rozdzielczoci.

Usuwanie przeplotu z analiz ruchu na poziomie pikseli pozwala unikn znieksztace ruchomych obiektw oraz zachowuje pen rozdzielczo nieruchomych fragmentw obrazu, nawet wtedy, gdy ssiednie piksele przemieszczaj si.

„Drugi etap” interpolacja po przektnej

W celu odtworzenia czci szczegw utraconych w obszarach z ruchem, w procesorze HQV zaimplementowano wielokierunkowy filtr przektny, ktry rekonstruuje cz danych utraconych na brzegach poruszajcych si obiektw i usuwa postrzpione krawdzie. Operacja ta jest nazywana „drugim etapem” interpolacji, poniewa jest wykonywana po usuniciu przeplotu, ktre jest pierwszym etapem przetwarzania obrazu. Interpolacja po przektnej jest niezalena od procesu usuwania przeplotu, dlatego konkurenci stosuj podobne algorytmy wraz z wasnymi metodami usuwania przeplotu z analiz klatek.

Prawda w marketingu:

Silikon Optix nie jest jedyn firm, ktra zaimplementowaa adaptacyjne usuwanie przeplotu z analiz ruchu na poziomie pikseli i trzeba podkreli, e wszystkie algorytmy oparte na tym podejciu nie s identyczne. Aby zrealizowa prawdziwe adaptacyjne usuwanie przeplotu z analiz ruchu na poziomie pikseli, procesor wideo musi analizowa cztery pobrazy. W celu rozpoznania przemieszczajcych si pikseli, oprcz dwch pobrazw biecej klatki s potrzebne dwa poprzednie pobrazy. Oczywicie, jeeli konkurencyjny algorytm usuwania przeplotu nie analizuje czterech pobrazw, to po prostu nie ma danych potrzebnych do prawdziwej analizy ruchu na poziomie pikseli. W niektrych konkurencyjnych produktach implementuje si analiz na poziomie obszarw, w ktrej ruch jest rozpoznawany na podstawie oceny wikszych blokw obrazu, a nie penych klatek czy pojedynczych pikseli. Oczywicie, w takim przypadku analizowanie „czterech pobrazw” nie oznacza usuwania przeplotu z uwzgldnianiem ruchu na poziomie pikseli.

Procesor HQV analizuje ruch na poziomie pikseli z uwzgldnieniem czterech pobrazw, nawet w przypadku sygnau o duej rozdzielczoci.

Klatkowanie filmu oraz rozpoznawanie wideo/film

Filmy kinowe s nagrywane z prdkoci 24 klatek na sekund. Gdy film jest przenoszony na pyty DVD lub emitowany w telewizji, 24 klatki musz zosta zamienione na 60 pobrazw z przeplotem. Rozwamy cztery klatki filmu: A, B, C, oraz D.
Pierwszy krok polega na przetworzeniu tych czterech klatek na osiem pobrazw. W ten sposb, 24 klatki na sekund zostaj zastpione przez 48 pobrazw na sekund. Nastpnie, aby uwzgldni najwiksz czstotliwo wywietlania obrazu w standardzie NTSC (w przyblieniu 30 klatek lub 60 pobrazw z przeplotem w cigu sekundy), trzeba powieli pewne pobrazy. W tym celu po co drugiej klatce wstawia si dodatkowy pobraz. Oznacza to, e s zapisywane oba pobrazy klatki A (A-nieparzysty, A-parzysty) oraz trzy pobrazy klatki B (B-nieparzysty, B-parzysty, B-nieparzysty). Cykl ten jest powtarzany dla klatek C i D. Jest to nazywane kratkowaniem 2:3, poniewa po dwch pobrazach jednej klatki s wywietlane 3 pobrazy nastpnej klatki.
Gdy ta sekwencja jest odtwarzana na wywietlaczu ze skanowaniem progresywnym, mona zastosowa te same co wczeniej metody usuwania przeplotu (bez uwzgldniania ruchu, z uwzgldnianiem ruchu, itp.). Mona te idealnie odtworzy klatki rdowe nie trac adnych informacji. W odrnieniu od wideo z przeplotem, gdzie dwa pobrazy s rejestrowane z niewielkim opnieniem, klatka filmu jest rejestrowana w caoci, a nastpnie dzielona na pobrazy.
Dlatego, aby wywietli sygna wideo wygenerowany z filmu o prdkoci 24 kl./s, wystarczy, e procesor obrazu przeanalizuje pobrazy i rozpozna ich regularnie powtarzajc si sekwencj. Ten algorytm rozpoznawania i rekonstruowania klatek jest nazywany konwersj 2:3 i jest implementowany we wszystkich, oprcz najgorszych, ukadach usuwajcych przeplot. Niestety, nic nie jest a tak proste.

Materiay mieszane wideo / film:

Czasami dalsze prace zwizane z montaem i postprodukcj wykonuje si na filmie przetworzonym na nonik elektroniczny. W ten sposb dodaje si napisy dialogowe, efekty przejcia, itp. W takich sytuacjach bezporednie odtworzenie penych klatek prowadzi do pojawienia si poszarpanych krawdzi, poniewa niektre fragmenty materiau lepiej jest przetworzy standardow metod usuwania przeplotu, natomiast inne bd wyglda lepiej po zrekonstruowaniu klatek rdowych.

Podobnie jak w przypadku standardowego usuwania przeplotu, mona stosowa rne metody przetwarzania materiaw mieszanych. Jeeli procesor interpretuje materia jako film, to we fragmentach zapisanych jako wideo pojawi si postrzpione krawdzie. Gdy natomiast procesor interpretuje materia jako wideo, fragmenty filmowe bd wywietlane z rozdzielczoci zmniejszon o poow. Niektre procesory ustalaj, czy materia zawiera wicej fragmentw filmowych, czy te wideo, i wybieraj metod przynoszc wicej korzyci. Zazwyczaj wiksz cz stanowi materia filmowy, dlatego pojawiaj si postrzpione krawdzie. Inne procesory obrazu s projektowane z myl, e takie znieksztacenia nie mog by nigdy widoczne i dlatego, we wszystkich przypadkach stosuj metody usuwania przeplotu – kosztem dwukrotnego zmniejszenia rozdzielczoci.

Z drugiej strony, procesor HQV przy wszystkich operacjach analizuje poszczeglne piksele obrazu. Dziki temu, procesor HQV moe dla materiaw filmowych stosowa metod wykrywania sekwencji klatek, a dla materiaw wideo algorytm adaptacyjnego usuwania przeplotu z analiz ruchu na poziomie pikseli.

Inne sekwencje klatek:

Zaleta zastosowanego w procesorze HQV usuwania przeplotu z analizowaniem pojedynczych pikseli staje si jeszcze wyraniejsza podczas przetwarzania materiaw z innymi sekwencjami klatek. Filmy nagrywane z prdkoci 24 kl./s i zwizane z nimi klatkowanie 2:3 to najczciej spotykany format nagra, ale nie jedyny.

Czasami, aby uzyska wicej miejsca na reklamy, stacje telewizyjne przyspieszaj filmy i audycje telewizyjne usuwajc co dwunasty pobraz. Takie przyspieszenie jest zazwyczaj niezauwaalne dla przecitnego widza, jednak taki sposb nadawania sygnau skutkuje nietypowymi sekwencjami klatek, takimi jak np. 3:2:3:2:2. Wikszo konkurencyjnych procesorw nie rozpoznaje takiej sekwencji, wskutek czego tracimy poow rozdzielczoci.
Rnorodno sekwencji klatek jest jeszcze wiksza. Do produkcji telewizyjnych i filmowych coraz czciej s uywane profesjonalne kamery DVCAM. Aby uzyska maksymalny czas nagrywania, kamery te zapisuj progresywny sygna rdowy w formacie 480i z kratkowaniem 2:2:2:4 lub 2:3:3:2. W przypadku animacji gama sekwencji jest jeszcze bogatsza, od 5:5 do 6:4 albo 8:7 w przypadku filmw japoskich.

W celu prawidowego dekodowania, wikszo konkurencyjnych procesorw porwnuje przychodzce pola i prbuje dopasowa je do znanych sekwencji, takich jak 3:2 lub 2:2. Metoda ta sprawdza si w wikszoci przypadkw, jednak zanim procesor rozpozna sekwencj moe wystpi mae opnienie. Ponadto, przy nietypowej sekwencji, np. z filmu animowanego lub kamery DVCAM, procesor moe pomija poow danych, tak jak procesory bez algorytmw uwzgldniajcych ruch.

W przypadku procesora HQV nigdy nie wystpuj problemy z rozpoznawaniem sekwencji. Zamiast dopasowywania sygnau wideo do znanych sekwencji, procesor HQV po prostu na bieco rozpoznaje pene klatki. Procesor HQV rozpoznaje wszystkie znane obecnie sekwencje, nawet te najbardziej nietypowe i moe rozpoznawa sekwencje, ktre pojawi si w przyszoci.

Niezalenie od rodzaju oraz pochodzenia materiaw wideo, procesor HQV zawsze zastosuje najlepsz metod rekonstruowania obrazu.

Redukcja szumw

Przypadkowe szumy s nieodcznie zwizane z nagrywaniem obrazu i s przyczyn tak zwanego ziarna obrazu.
Szumy s wprowadzane zarwno podczas montau, czy te kocowej kompresji wideo, jak i podczas powstawania materiau rdowego na skutek ziarnistoci tamy filmowej lub szumw przetwornika obrazu. Algorytmy redukcji szumw mog zminimalizowa ziarno obrazu.
Najprostsze podejcie do redukowania szumw polega na zastosowaniu filtra przestrzennego odcinajcego due czstotliwoci. Przy tej metodzie, w danej chwili jest analizowana tylko jedna klatka, a elementy obrazu o wielkoci jednego lub dwch pikseli zostaj prawie wyeliminowane. W ten sposb zostaje usunity szum, jednak za cen pogorszenia jakoci obrazu, poniewa nie ma moliwoci rozrniania szumw oraz drobnych szczegw obrazu. Na skutek takich operacji obraz moe wyglda nienaturalnie, np. skra ludzka staje si podobna do plastiku. Jest to jednak najbardziej rozpowszechniona metoda usuwania szumw.

W filtrze czasowym wykorzystuje si fakt, e szumy obrazu maj charakter przypadkowy i zmieniaj si w czasie. Zamiast pojedynczych klatek, filtr czasowy analizuje kilka klatek na raz. Dziki rozpoznawaniu rnic midzy dwoma klatkami i usuwaniu takich danych z kocowego obrazu mona bardzo skutecznie redukowa widoczne szumy. Jeeli obraz nie zawiera ruchomych obiektw, metoda ta pozwala na praktycznie idealne usunicie szumw i zachowanie wikszoci szczegw. Podejcie te jest stosowane przez najlepszych konkurentw.

Trudnoci pojawiaj si, gdy obraz zawiera ruchome obiekty, ktre te s przyczyn rnic midzy kolejnymi klatkami. Oczywicie takie rnice trzeba zachowa. Jeli poruszajce si obiekty nie s odrniane od szumw, na ekranie wida rozmycia i smugi.

W celu uniknicia sztucznego wygldu obrazu oraz znieksztace powodowanych przez konwencjonalne filtry redukujce szumy, w procesorze HQV zastosowano ruchowo-adaptacyjn analiz pojedynczych pikseli oraz adaptacyjny filtr czasowy. Aby zachowa jak najwicej szczegw, ruchome piksele nie s poddawane niepotrzebnej redukcji szumw. W obszarach statycznych, intensywno redukowania szumw jest okrelana na poziomie pojedynczych pikseli, w zalenoci od poziomu szumw w przylegajcych pikselach a take w poprzednich klatkach. Dziki temu, parametry filtra mog by dostosowywane do iloci szumw w danej chwili. W rezultacie uzyskuje si naturalny obraz o minimalnych szumach i ziarnistoci a take zachowuje si maksymaln ilo szczegw.

Uwydatnianie szczegw

Uwydatnianie szczegw, nazywane te wyostrzaniem, jest niezbdnym etapem cyfrowego przetwarzania obrazu, zarwno przy standardowej, jaki duej rozdzielczoci. Niestety, ze wzgldu na dawne, niedoskonae implementacje algorytmw wyostrzajcych, proces ten zyska opini czego, czego naley unika.

W celu uniknicia faszywych kolorw oraz efektu mory, ktre mog pojawi si podczas digitalizacji, wszystkie cyfrowe sygnay wideo przechodz przez dolnoprzepustowy filtr antyaliasingowy. Filtr ten poprawia ogln jako obrazu, jednak powoduje niepotrzebne rozmycie niektrych szczegw. Cz detali moe by te tracona na etapie kompresji danych. Na szczcie, wiele z utraconych szczegw mona odtworzy metodami matematycznymi.

Oko ludzkie ocenia ostro obrazu na podstawie kontrastw, dlatego uwydatniajc rnice midzy jasnymi oraz ciemnymi obszarami mona uzyska wraenie ostrzejszego obrazu. Niestety, stosowane dawniej prymitywne implementacje algorytmw wyostrzania powodoway powstawanie jasnych obwdek wok obiektw. Uzyskany w ten sposb obraz ma niemiy, nienaturalny wygld. Efekt halo wok obiektw moe czasem bardziej przeszkadza od mikko nieskorygowanego obrazu. Z tego powodu, czsto zaleca si uywanie urzdze wideo z wyczon funkcj wyostrzania.

W procesorze HQV zastosowano inn technologi uwydatniania szczegw. Bardziej konserwatywny algorytm oraz selektywne identyfikowanie nieostrych obszarw przed przetwarzaniem sprawia, e funkcja HQV Detail Enhancement nie powoduje efektu halo nawet przy maksymalnych ustawieniach. Oczywicie, funkcj HQV Detail Enhancement mona te wyczy, gdy rdo sygnau stosuje wyostrzanie. Kluczow korzy z uwydatniania szczegw HQV Detail Enhancement polega na tym, e w poczeniu z naszym 1024-punktowym skalowaniem, pozwala na wywietlanie sygnau telewizyjnego o standardowej rozdzielczoci z jakoci zblion do HD.

1024-punktowe skalowanie

Konwersja wideo o standardowej rozdzielczoci do duej rozdzielczoci wymaga szeciokrotnego zwikszenia liczby pikseli tworzcych obraz. Sposb wykonania tej operacji decyduje o jako przeskalowanego obrazu.

Najprostsze procesory obrazu podczas skalowania tworz jeden piksel analizujc co najwyej cztery piksele obrazu rdowego. Taka metoda jest nazywana skalowaniem 4-punktowym. (Bez wnikania w szczegy techniczne, liczba „punktw” odpowiada liczbie analizowanych pikseli.) Jeeli pozostae warunki przetwarzania s niezmienne, wiksza liczba punktw przekada si na lepsz jako skalowania. Przecitny algorytm skalowania analizuje co najwyej 16 punktw. Jednak nawet przy takim poziom skalowania obraz wynikowy moe by rozmyty.

W procesorze HQV zastosowano skalowanie 1024-punktowe. Ten poziom jakoci potwierdza, e korzenie procesora HQV wywodz si z algorytmw Teranex, ktre opracowano do analizowania obrazw w wojskowoci. W celu uzyskania najwyszej moliwej jakoci obrazu, podczas skalowania ze standardowej rozdzielczoci procesor HQV analizuje dla kadego piksela 1024 otaczajcych go pikseli. Ponownie, gdy ta zaawansowana technologia skalowania jest poczona z uwydatnianiem szczegw HQV Detail Enhancement, audycje telewizyjne o standardowej rozdzielczoci oraz filmy DVD mog by wywietlane z jakoci zblion do HD.

10-bitowy kolor 4:4:4 (wideo)

Oprcz jednych z najbardziej zaawansowanych algorytmw przetwarzania obrazu, w procesorze HQV zastosowano wewntrzne cieki danych obsugujce 10-bitow gbi koloru z penym prbkowaniem 4:4:4. (Termin „4:4:4” oznacza, e informacje o kolorze mog by wprowadzane przy penej rozdzielczoci poziomej, a 10-bitowe cieki danych zapewniaj 1024 stopnie jasnoci i koloru.) W rezultacie mona wywietli ponad 1 miliard kolorw. Dla porwnania, konwencjonalne procesory obraz maj tylko 8-bitowe cieki danych, co pozwala na wywietlanie tylko 16 milionw kolorw. W uproszczeniu, utrzymujc wicej bitw danych produkty HQV mog zachowa wszystkie drobne szczegy oraz zakres dynamiki z materiau rdowego.

Podsumowanie

Teraz mona zrozumie, e procesor HQV oznacza ogromny skok w dziedzinie przetwarzania obrazu, poniewa zapewnia prawdziwie sztandarow jako usuwania przeplotu, redukcji szumw oraz skalowania, dla sygnaw o standardowej, jak i duej rozdzielczoci. Procesor HQV zaprojektowany przez firm Silicon Optix jest bezkompromisowym rozwizaniem.

Wikszo konkurencyjnych procesorw obrazu ma moc obliczeniow wystarczajc do przetwarzania jednego strumienia wideo. Z tego powodu, przy wczonej funkcji obraz w obrazie lub podziale ekranu, dodatkowy obraz nie jest przetwarzany przy uyciu zaawansowanych algorytmw i w rezultacie zawiera o poow mniej szczegw. W wielu konkurencyjnych urzdzeniach wczenie funkcji obraz w obrazie lub wywietlania z podziaem ekranu powoduje, e rozdzielczo obu obrazw maleje o poow. Dla porwnania, procesory obrazu z technologi HQV maj moc obliczeniow, ktra wystarcza do wykonywania penego zestawu algorytmw poprawiajcych jako obrazu jednoczenie na dwch sygnaach wideo HD, bez zmniejszania rozdzielczoci obrazu. Przy takiej mocy obliczeniowej, po co wybiera co innego? Poszukaj urzdze wideo z procesorem HQV i sprawd, czego dotychczas nie dao si zobaczy.

Materia przygotowany przez Samsung Electronics Polska na podstawie informacji ze strony WWW.HQV.COM.

Dodany obrazek

Matrix Rewolucje DVD-Video
Dodany obrazek

Do testw, jak ju pisa pmcomp dostalimy pytk testow Silicon Optix, ktra doskonale potrafia pokaza ogromne zalety procesora.
Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Na koniec CD-Audio, ktre take idzie bez zastrzee:
Dodany obrazek

I jedna uwaga: bardzo gono chodzi czytnik. Jest to wrcz irytujca cecha gdy podczas wkadania pyty i jej wgrywaniu syszmy gone haasy z wntrza Samsunga. Zero wyciszenia.

ZA:

+ procesor REON na pokadzie = wysokiej jakoci skalowanie obrazu SD do 1080p
+ ciut lepszy zasilacz ni u poprzednika
+ nowoczesny design (cho ja wol drapane czarne aluminium i klocki o wadze czogu)
+ najnowsze i najnowoczeniejsze rozwizania sprztowe na pokadzie w sekcji cyfrowej (Broadcom, REON)
+ HDMI 1.3 + CEC Anynet+
+ wypuszczanie bitstream Audio HD (cho to powinno by ju standardem)
+ analogowe wyjcie 7.1
+ Profile 1.1 z moliwoci rozszerzenia do 2.0 (poyjemy, zobaczymy, znajc Samsunga tak bdzie)
+ odtwarzanie AVCHD
+ odtwarzanie 1080p/24
+ zapowied odtwarzania DviX (cho ja dalej jestem zdziwiony ;) )

PRZECIW:

– brak dekodowania na pokadzie DTS HD MA
– brak cyfrowego wyjcia coaxialnego audio
– przecitna budowa wewntrzna (zasilanie, panel przedni, obudowa, brak wytumienia drga itp.)
– przecitny pilot (no juz mgby si Samsung dorobi nastpnej generacji, ten nie jest zbyt ergonomiczny i funkcjonalny, szczeglnie w ciemnoci).
– gona praca czytnika BD

Podsumowujc na pewno nie jest to klocek audiofilski (czy wideofilski) ale zapewne nie mia w zamyle peni takich funkcji.
Najpowaniejszym mankamentem w tej klasie sprztu jest brak dekodowania na pokadzie DTS HD MA ale po usuniciu tej niedogodnoci (i dodaniu Profile 2.0 i tego DViX’a) bdzie to godny rywal dla Panasonica BD50, szczeglnie e jest taszy.

No i sam nie wiem czy mam by “zniewalony” ???? Co o tym sdzicie ???

I na tym kocz … czekajc na to, a wpadnie w moje apki do testw klocek z jeszcze wyszej pki czyli np. Pioneer LX91 czy SONY 5000 :lol: :P :lol:.

Pozdro

PS. po zamieszczeniu tego MEGA-TESTu dostaem informacje z Samsung Polska, e jeszcze w tym roku pod koniec wrzenia dostepny bdzie upgrade firmwareu do BD-Live (czyli Profile 2.0) i DviX. Pod koniec padziernika dostepny bdzie upgrade do dekodowania na pokadzie DTS HD HR. Obsuga DTS HD MA nie bdzie dostepna w tym roku.

(73)

0 0 głos
Article Rating
Piotr "Gmeru" Gmerek Redaktor naczelny HDTVPolska. Posiadacz THX Certified Level 2. Członek polskiego oddziału SMPTE. Maniak najwyższej jakości obrazu. Poniżej 4K nie schodzę ;-). Pasjonat i kolekcjoner konsol, gier oraz filmów. Na słowo "Limitowana edycja" dostaję gęsiej skórki ;-).

121
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x