Odwzorowanie ruchu
Odwzorowanie ruchu jest zdecydowanie najważniejszym zagadnieniem w przypadku monitora dla graczy. 144Hz odświeżanie matrycy, oraz funkcje ograniczające smużenie znalazły swoją implementację w LG 34UC79G właśnie po to, by gracz nie przegapił najdrobniejszego detalu przy szybkich ruchach w grze, a także po to, by owe ruchu były płynne i wykonywane bez odczuwalnego opóźnienia. Zacznijmy zatem od samej teorii. 144Hz monitor cechuje się przede wszystkim niskim efektem Sample&Hold (czyli głównym winowajcą smużenia), bowiem czas trwania każdej klatki obrazu to zaledwie ~7[ms]. Spójrzmy jak świetnie poprawia się ostrość obrazu w ruchu, pod wpływem samego zwiększania częstotliwości odświeżania monitora:
Ustawienia Motionflow | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
Sygnał: 60Hz
1ms Blur Reduction: Wył Response Time: Fast |
Smużenie:
bardzo duże Maksymalna jasność: 250 cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
|
|
Sygnał: 144Hz
1ms Blur Reduction: Wył Response Time: Fast |
Smużenie:
umiarkowane Maksymalna jasność: 250 cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
|
Analizując powyższe, można zastanawiać się jak bardzo można podnosić odświeżanie monitora, jeśli rezultaty 60 vs 144Hz są tak spektakularne. Odpowiedź brzmi: maksymalna częstotliwość odświeżania będzie zależała od czasu reakcji matrycy. Jeśli bowiem piksele nie będą w stanie przejść ze stanu A do stanu B, np. od czerni do bieli, w czasie trwania jednej klatki obrazu, to poskutkuje to gorszym rozmyciem, niż gdybyśmy zostali z mniejszą ilością klatek. Matryce IPS nie słyną akurat ze zbyt szybkiej reakcji. Na szczęście producent zastosował funkcję overdrive, pod nazwą “Response Time”. Zwiększa ona prędkość zmiany stanu pikseli. Sugeruję ustawić na najwyższą wartość (Fast), bo nawet przy niej nie widać artefaktów podczas ruchu.
Drugą funkcją ograniczającą smużenie, jest “1ms Blur Reduction”. Funkcja ta powoduje, że diody podświetlające ekran wygaszają się w momencie odświeżania się matrycy. Widz nie zauważa więc momentu przejściowego, a także widzi obraz w jednym położeniu krócej, więc mamy mniejszy efekt Sample&Hold. Pozwala to uzyskać jeszcze wyraźniejszy obraz. Przynajmniej w teorii. Zobaczmy zatem jak poradzi sobie monitor ze wspomaganiem, oraz bez, w trzech typowych scenariuszach – 100Hz, 120Hz i 144Hz.
Tabela wyników jasno pokazuje rezultaty, jakimi może pochwalić się LG 34UC79G. Zdecydowanie zasługuje on na miano monitora gamingowego, dzięki wysokiej ostrości obrazu w ruchu, szczególnie przy użyciu funkcji “1ms Blur Reduction”. Jedynym “kosztem” stosowania jej, jest spadek jasności (o 40%), co opisałem już wcześniej, a także wzrost wartości input lag, o czym zaraz. Tak czy inaczej, widać, że obraz pozostawia za sobą pewną ilość powielonych krawędzi. Niestety matryca IPS nie jest wystarczająco szybka, by być wolną od takich zjawisk, jednak nie przeszkadzają one w rozgrywce. Najważniejszy jest fakt, że obraz pozostaje bardzo czytelny w ruchu. Inne niedogodności można wybaczyć, mając na uwadze przyjemność używania matrycy IPS. Widzimy też, że funkcja redukująca rozmycie bardzo dobrze radzi sobie już od 100Hz. Może być więc to dobry wybór dla osób posiadających słabszą maszynę, która nie jest w stanie uzyskać stabilnego odświeżania 120, lub 144Hz.