Jump to content

Recommended Posts

Wstęp

Kilka dni temu miałem okazję uczestniczyć w pierwszych oficjalnych pokazach PlayStation VR w Polsce. Trudno tutaj mówić o premierze gdyż ta nastąpi dopiero 13 października tego roku ale rzeczywiście, premierowo w Polsce mogłem zobaczyć i ocenić nową zabawkę od Sony oraz sporo gier zmierzających na ten sprzęt. Ponieważ wiele czasu spędziłem też z rozwiązaniami dostępnymi na PC dlatego nie omieszkam wrzucić nieco moich osobistych przemyśleń dokonujących małych porównań z HTC Vive / Oculusem.
5.JPG

Wywiady

Na miejscu udało mi się przeprowadzić dwa ciekawe wywiady z przedstawicielami PlayStation. Monika Paplińska, która odpowiedzialna jest za PR oraz dyrektor ds. marketingu czyli Maciej Kmiołek. Oboje opowiedzieli dość dużo na temat samego PlayStation VR oraz gier jakie zmierzają na ten sprzęt. Oprócz tego usłyszycie nieco mojej opinii na temat wrażeń płynących z grania na VR od Sony. Zapraszam do oglądania!
Pokaz przedpremierowy PlayStation VR. Wywiad: Monika Paplińska, Piotr Gmerek
Pokaz przedpremierowy PlayStation VR. Wywiad: Maciej Kmiołek, Piotr Gmerek

Czy PlayStation VR okaże się sukcesem na tle PC VR?

W moim odczuciu temat VR ciągnie się już od lat tylko prawie ciągle jest VR ;-) Na finalnego Oculusa i HTC Vive czekaliśmy, czekaliśmy a gdy już weszły do sprzedaży to ciśnienie opadło. Dlaczego? Patrząc na katalog gier w Steam to tak naprawdę nie ma w co konkretnie zagrać. Chodzi mi o porządne, dedykowane gry pod VR a nie całą masę drobnych produkcji, które już po kilku minutach wywołują znużenie. Przekornie więc zacznę od obecnej sytuacji PC.
Osobiście do zakupu HTC póki co przekonuje mnie... patch do Project CARS gdzie w końcu można w super grafice, z odpowiednią kierownicą założyć na głowę gogle i mieć mega radość z jazdy. Dosłownie zanurzamy się w wirtualnym kokpicie. Generalnie już byłem osobiście bliski zakupu tego sprzętu chociaż po ostatnim kolejnym już spotkaniu z NVIDIą ponownie trochę odstraszyło mnie to całe okablowanie, czujniki, wymagana przestrzeń w pokoju itd. No właśnie a na tym spotkaniu NVIDIA przywiozła nowe próbki możliwości gdzie piekielną rolę odgrywała fizyka. Ale dwie karty graficzne w SLI to wymóg aby można było w to zagrać. Tylko to nadal demo demo demo. Powalające możliwościami i interakcją. Pokazujące co nas czeka na mocniejszych wersjach konsol w przyszłości. Jednak ciągle demo. Poniżej mała próbka tych niesamowitych rzeczy:
NVIDIA VRWorks VR Fun House Demo
I tutaj przechodzimy płynnie do PlayStation VR. Sporo osób porównuje te zabawki głównie pod względem jakości widzianego obrazu. I to jest jasne. Sam nie ruszam się bez SLI bo dla mnie np. na ten moment 4K to must have. Jestem wzrokowcem a wizualia są dla mnie kluczowe ;-). Od zawsze. Jednak prawda jest taka, że aby złożyć cały zestaw PC pod np. Project CARS to spokojnie 12K – 15K zł trzeba wyłożyć. DUŻO! Gogle, kierownica, bardzo mocny komputer. A w co zagramy? I tutaj zaczyna być problem patrząc na to co znajduje się na ten moment w Steam. Niby gier jest dużo ale naprawdę poważnych produkcji jest jak na lekarstwo.
8.jpg
A PlayStation VR? On stoi grami. I dlatego średnio widzę porównywanie bezpośrednio gogli od Sony z całą konkurencją, która jak dla mnie nie jest wcale aż tak bezpośrednia. To trochę jak z porównywaniem konsol i PC pod względem gier. Konsole stały zawsze ekskluzywnymi grami. Więc na PC części z nich nie zobaczymy. I podobnie jest z VR. Sony stawia na ogromną ilość gier i spora część z nich nie wygląda na ten moment biednie czy popierdółkowato. Rok temu może tak. Były to głównie dema techniczne tak samo jak na HTC czy inne gogle. Ale teraz to już jest inna rozmowa. Dlatego idąc na warszawski pokaz PS VR, zmieniłem swoje podejście i skupiłem się nie tylko na wizualiach ale też na treści. A i tak nie zobaczyłem przecież tych wielkich tytułów pokazanych na tegorocznym E3 jak Gran Turismo Sport, Batman VR, Star Wars VR, Farpoint, Robinson: The Journey, Star Trek VR czy Resident Evil VII VR. Ale zajawka była ogromna mimo, że VR Sony miałem już kilka razy na głowie podczas różnych targów. Bo zobaczyłem nowe tytuły! A nie dema technologiczne pokazujące głównie techniczne możliwości czy potencjał ;-). Dodatkowo wcale nie odczułem braku możliwości chodzenia w przestrzeni gdyż trochę mnie to męczy i nie czuję się pewnie ;-), szczególnie z tym dużym kablem za głową. Wolę siedzieć. Tak samo nie odczułem jakieś mocno gorszej jakości grafiki względem tego co widziałem do tej pory na PC a ekrany OLED dostarczyły mi czerń na wiadomym poziomie! Oczywiście, rozdzielczość mogłaby być wyższa oraz pole widzenia jest nieco ograniczone ale i tak patrząc na cenę tego urządzenia to dostajemy naprawdę bardzo mocny sprzęt:

[td=style='border:1px solid #ccc;']Technologia ekranu[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']OLED[/td]

[td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']Przekątna ekranu[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']5,7 cala[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']Rozdzielczość ekranu[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']1920 x RGB x 1080 (960 x RGB x 1080 na każde oko)[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']Częstotliwość odświeżania[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']120 Hz[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']Pole widzenia[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']100 - stopniowe[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']Input Lag[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']poniżej 18ms[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']Sensory[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']akcelerometr, żyroskop, dziewięć diod, pozwalających „widzieć” pozycję sprzętu w przestrzeni[/td]

[td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']Porty[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']HDMI, USB, port słuchawkowy[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']Elementy zestawu[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']gogle VR; zewnętrzny tzw. processor unit [/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']Wymiary[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']gogle VR: 187×185×277 mm; zewnętrzny procesor: 143×36×143 mm (szerokość x wysokość x długość)[td]
Jeżeli chodzi o błędnik to tylko jeden tytuł wywołał u mnie mały problem: Here They Lie czyli słynny Horror. Niby tylko chodzimy ale coś było nie tak. Jadąc kolejką w Until Dawn: Rush of Blood wszystko było ok. A przecież działo się dużo więcej i szybciej.
12.jpg
Until Dawn :Rush of Blood to przykład, że naprawdę się wciągnąłem! Kupię ten tytuł jako pierwszy. Dalej już widzę siebie grającego nocą w Resident Evil VII w VR. Na pokazie były także dostępne tytuły w które można było zagrać razem. Jeden gracz jest w goglach VR i widzi cały świat oczami postaci, którą drugi gracz obserwuje grając swoją postacią na ekranie telewizora! Super doświadczenie!
I można by tutaj dalej wymieniać. Czyli gry i jeszcze raz gry, których zazwyczaj nie zobaczymy na PC więc i nie zagramy np. na HTC czy Oculus. A dodatkowo ogromna prostota w podłączeniu całego zestawu oraz gotowa milionowa baza potencjalnych klientów. Widzę tu trochę analogii w popularyzowaniu przez Sony nośnika DVD a potem Blu-ray. Najpierw pojawiły się na rynku drogie odtwarzacze ale to dopiero najtańszy odtwarzacz w postaci PS2 a potem PS3 spopularyzował filmy na nowych nośnikach. Pewnie teraz to samo zrobi Xbox One S z czytnikiem Ultra HD Blu-ray. A może i PS4 Neo też będzie miało BD UHD?
[td]
9.jpg
[/td][td]
11.jpg
[/td]

Podsumowanie

Cena w graniach 1700 - 2000 zł, ilość gier, dobra jakość obrazu (ekrany OLED z super czernią!, rozdzielczość HD, płynność, generalnie brak problemu z błędnikiem), prosta i szybka instalacja oraz ogromna wygoda w stosunku do innych rozwiązań, ogromna potencjalna baza użytkowników, premiera 13 października czyli przed gwiazdką: będzie szał. To pewne. A czy to wpłynie na popularyzację VR na PC? Wcale nie byłbym tego taki pewny i nie wiem czy bym to łączył. Konsole to konsole i rządzą się nadal swoimi prawami. Chyba, że domowi moderzy zmuszą sprzęt do działania z PC co jest całkiem prawdopodobne. Niewątpliwie końcówka roku będzie należała do tematyki VR!

[td][/td]

[td][/td]

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jak z oglądaniem filmów na tym? Coś gdzieś kiedyś było mówione, że będzie posiadać taką możliwość.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no właśnie Gmeru - da radę na tym wynalazku coś obejrzeć w 3d z filmów? z BD? z mkv w SBS?

albo jeszcze lepiej czy da radę podłączyć to przez HDMI do np. playera BD?

Share this post


Link to post
Share on other sites

o kurde. Czuję się zaskoczony ; ) Takie rzeczy będę mógł sprawdzić jak wpadnie mi to już do redakcji. W sumie już trochę tych gogli było od Sony co? Będzie porównanie. Ale z tego co pamiętam to ma być tam tryb cinema więc raczej wszystko pójdzie bo jak wyżej kolega napisał: sony mówiło.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cena i ilość gier tutaj może zrobić przewagę dla SONY :) jednak te koszty za Oculusa i Vive to jest kosmos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W sumie to... już przeżywa? :D:lol: :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może samych gier, z licencją Sony, nie - ale jakieś wynalazki, które podpadną pod "film interaktywny" - czemu nie?

Wtedy wrzucasz na PS4 jak każdy film Blu-ray, wkładasz gogle... i "PS Move" do ręki ;)

A propos renesansu natomiast:

http://thenextweb.com/insider/2016/07/04/vr-porn-festival-people-cant-come/#gref

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawy jestem tych gogli,bo już na Galaxy S6,który ma większą rozdziałkę,widzę piksele jak 10 lat temu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sony już wciskało PS MOVE, PS Vitę.... jako takie wsparcie było rok, dwa i kicha

Trzeci raz zrobić w jajko się nie dam, tym bardziej że nie jest to dla mnie szczyt marzeń

- słaba rozdzielczość

- pole widzenia

- kabel

Odpuszczam. Wolę się skupić na XboX Scorpio i PS4 Neo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

- słaba rozdzielczość

- pole widzenia

- kabel

wady te same co w HTC Vive a cena 2,5 raza niższa

oby działało na tym hdmi z komputerem to odpalenie gry w 3d z kompa nie bedzie problemem

Edited by klaus71

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja myślę, że szybko to zmodują i wtedy może być bardzo ciekawie : )

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak tam hełm w obecnym stanie ? będzie jakiś opis wrażeń?

może jakieś porównanie w stosunku do HTC Vive?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, byłem w piątek na testach ponownych. Mam HTC i zrobiłem film. Jutro postaram się zrobić upload;) musze zmontować.

Generalnie jest WOW i HTC chyba sprzedam bo nawet nie chce mi się tego montować wszystkiego. Tyle to trwa. Ograłem nowe kody na PS VR i liczą się tylko gry. A jakość obrazu jest obecnie na poziomie HTC. Nie widzę szans by VR nie wypalił. Gry są mega dostosowane. I jest ich dużo.

Jeżeli będą na to wydawać tytuły to nie widzę blisko śmierci ;-). Za tydzień WGW i premiera PS VR> Wpadnę tam na cały dzień i też zdam relację. Ale ja to kupuję jak będzie dostępne za tydzień.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taka premiera a tu nikt nic nie pisze - ktoś to sobie kupił?

Jestem właśnie po odpaleniu gogli - naprawdę nawet niezły produkt jak na 1600zł

wykonanie niezłe, leżą na głowie super, obraz mega płynny i w gry(dema) w które grałem nie miałam problemów by kamera się pogubiła

wrażenia z gry eve valkyrie vr i driveclub vr mega fajne - wręcz szok - zero laga, odświeżanie mega płynne

niestety rozdzielczość trochę dołuje - liczę na ps 4pro bo gry wyglądają bardziej jak z ps3 - słabe tekstury i widać schodki (a może to dlatego bo odpaliłem demka bez patchy)

filmy z BD wyglądają też jakoś tak słabo - za duży obraz - tak na oko 120cali z 1,5-2m

mimo tego jako zabawka do grania to może być mega hit zwłaszcza jak wyszłoby na nie gran turismo

 

 

Edited by klaus71

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja też już mam ale zero czasu na opis tak wciągnęło nas.. nas gdyż oczywiście dzisiaj wieczór z kumplami przy takim wydarzeniu.

Powiem krótko: REZ i żadne inna gra. To jest jakiś kosmos jak ta gra wygląda na VR. To jest jej drugie życie. Polecam przejść ją całą i wtedy odkrywamy level, który został stworzony specjalnie pod VR (sama gra jest z konsoli Dreamcast z 2001 roku).

Jutro test kolejnych tytułów. Dzisiejszy wieczór stał pod znakiem REZ.

Kto nie ma a jest z Wawy niech pędzi jutro na WGW i wypróbuje to cudo. HTC VIVE chyba już nie wyjmę... Prostota montażu + jakość + gry = sukces.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no ale co z tą rozdzielczością w porównaniu z HTC Vive.

naprawdę na Vive jest pod względem ostrości/rozdzielczości identycznie co w sony?

ze specyfikacji wydaje się że Sony powinno być nawet lepsze mimo że na portalach piszą że jest pod względem rozdzielczości gorsze

- owszem ma niby o około 12% mniejszą rozdzielczość ekranu: 1920x1080 vs 2160x1200,

- ale FOV w Sony to 100stopni vs 110 (czyli jak rozumiem rozdzielczość na 1stopień kąta widzenia praktycznie się wyrównuje),

- Vive/Oculus ma ekrany pentile czyli w praktyce mamy nawet o 30% mniej subpixeli niż w Sony (w tv LG taki ekran UHD został zdaje się na forum zjechany jako zupełny shit),

- ponoć optyka w Sony też jest lepsza/bardziej przemyślana.

 

Czyli jak jest Gmeru z odczuwaną rozdzielczością - mi jej brakuje - naprawdę w HTC Vive jest podobnie?

W sumie jak porównuję do tego co widziałem na Samsungu VR i ich goglach (też chyba ekran pentile ale rozdziałka jeszcze lepsza 2560x1440 ) to wydaje mi się że tam pixeloza była dużo większa.

 

Spróbuj Rigs daje niesamowite wrażenie.

Edited by klaus71

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Gmeru napisał:

Kto nie ma a jest z Wawy niech pędzi jutro na WGW i wypróbuje to cudo.

A dzisiaj nie można? Jest osobne stoisko, czy jakoś trzeba się prosić? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, ambidark napisał:

Nad filmami z BD 3D podobno pracują. Co do SBS wątpię, mając na uwadze, jak Sony jest wyczulone na wszelkie niekoszerne formaty :)

tylko zasadniczo to może nie być taka super funkcja jak się wydaje - FOV 100stopni powoduje że postrzegana rozdzielczość jest w okolicach jakości SD / HD ready.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jak ktoś nie spróbował to DriveClub VR z kierownicą daje mega super wrażenia - pełen odlot - tylko ostrości brakuje - oby PS4Pro to poprawiło

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...