Skocz do zawartości
Maciej Koper

LG 55 UH7707 TEST Super UHDTV HDR Dolby Vision

Rekomendowane odpowiedzi

Słowem wstępu

Firma LG wprowadza właśnie na rynek najnowsze telewizory Super UHD oraz UHD (LCD). Linie 2016 to wiele nowości w tym wielce oczekiwane wsparcie dla technologii Ultra HD. Jak już wiecie z naszych poprzednich artykułów, firma jako praktycznie jedyna na rynku europejskim, wspiera obie wersje HDR (HDR10 i Dolby Vision). Daje to nadzieję, że telewizory te będą gotowe bardziej na przyszłość niż inne produkty dostępne w sklepach. Dodatkowo w tym roku, pojawia się odświeżona wersja doskonałego systemu WebOS w wersji 3.0.

Pełny spis nowych linii telewizorów LCD 2016

Pierwszym telewizorem jaki trafił do naszej redakcji jest model UH7707 w 55 calach, który zalicza się do gamy telewizorów Super UHDTV. Jest to najniższy model z najwyższych, jeżeli można tak to ująć. Dokładną hierarchię modelową możecie zobaczyć na powyższym zdjęciu.

Wygląd

[slider=800,451]http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/3.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/3.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/4.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/4.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/5.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/5.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/6.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/6.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/7.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/7.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/8.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/8.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/9.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/9.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/10.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/10.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/11.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/11.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/12.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/12.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/13.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/13.jpg;http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/14.jpg,http://hdtvpolska.com/MEGATEST/lguh7707/14.jpg[/slider]

LG UH7707 jest dobrze wykonany. Materiały i spasowanie nie budzą większych zastrzeżeń. Matrycę otacza ramka o grubości około 12mm. To niewiele. W związku z tym warto zawiesić tego typu ekran na ścianie. Tył telewizora jest ciemny i lakierowany. Sam sprzęt jest także dość smukły. Od góry to tylko 20mm. Idąc w dół w stronę elektroniki jego grubość zwiększa się do nieco ponad 50mm. Złącza najbardziej popularne czyli HDMI umieszczono z boku natomiast część portów (na szczęście tych rzadko używanych) posiada wejścia prostopadle do obudowy. Akurat to rozwiązanie jest średnio udane. Lepiej aby wszystkie porty szły z boku lub od dołu ze względu na komfortowe wieszanie telewizora na ścianie.

Podstawa to jeden element w kształcie półksiężyca. Została wykonana w tym samym kolorze co srebrna ramka. Ładnie współgra z całym telewizorem. Jej szerokość to 87cm a głębokość 26cm.

Szerokość podstawy to 87 cm a głębokość 26cm (wersja 55 cali)

Szerokość ramki otaczającej ekran to 12mm. Grubość ekranu schodzi z 20mm do nieco ponad 50mm.

Rozstaw śrub jest standardowy i wynosi 300 x 300 mm.

[/td]

W tym przypadku polecamy np. uchwyt obrotowy firmy Vogel's. Telewizor testowaliśmy z modelem W53080.

Wyposażenie i Złącza

Telewizor jak przystało na wyższą klasę jest dobrze wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in trzy złącza HDMI 2.0a (4K 60/50p z technologią HDCP 2.2), trzy złącza USB (jedno w wersji 3.0), złącze component, ethernet, wyjście optyczne dźwięku oraz na słuchawki. Do tego możliwość umieszczenia modułu dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC czy satelitarnej nc+. Tutaj należy też wspomnieć o tunerze telewizji naziemnej oraz satelitarnej (pojedyncze wejście). Telewizor posiada oczywiście wbudowaną kartę WiFi.

Kolejną zmianę zaliczył pilot czyli Magic Remote. Nie jest to jednak żadna rewolucja a raczej ewolucja polegająca na dodaniu kilku funkcji oraz zmianie umiejscowienia klawiszy funkcyjnych. Sam pilot umożliwia obsługiwanie każdej funkcji telewizora oraz tunera cyfrowego przy użyciu gestów oraz poleceń głosowych. Działa to doskonale i tutaj firma właściwie nie musi już nic zmieniać. Centralne miejsce zajął tym razem klawisz szukaj, który umożliwia wyszukiwanie interesujących nas rzeczy, także za pomocą głosu. W prawym dolnym rogu znajdziecie też nowy klawisz FOCUS pozwalający na zabawę w przybliżanie różnych partii oglądanego obrazu.

26.jpg

[/td][td]

27.jpg

[/td]

17.jpg

Dla porównania pilot 2015

Menu telewizora

[slider=800,450]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/menu1.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/menu1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/menu2.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/menu2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/menu3.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/menu3.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/menu4.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/menu4.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/menu5.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/menu5.jpg[/slider]

Testy syntetyczne

średni: 2 600:1 max: 6 550:1 min: 1 550:1[/td]

Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

"IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']ipsva.png[/td]

[/td]
LG UH7707 wyposażony został w autorską matrycę IPS, która posiada 120Hz odświeżanie i pełnoprawny system poprawy płynności i ostrości ruchu (tzw. upłynniacz). Od razu muszę powiedzieć jak bardzo cieszy mnie ta informacja, w świetle tego, że testuję dziś 55" przekątną telewizora. W ubiegłorocznych modelach z serii "7" i "8" 120Hz upłynniacz (z dwoma suwakami "de judder" i "de blur") występował dopiero od 65" w obrębie tej samej serii. Nie jestem w stanie jeszcze zagwarantować, że w modelach oznaczonych UH (na 2016) upłynniacz znajdzie się we wszystkich rozmiarach wyświetlaczy, ale jego obecność w 55" jest praktycznie wystarczająca. Kupowanie mniejszego telewizora Ultra HD w zasadzie i tak mija się z celem. Ponadto przy małych telewizorach różnica między 60, a 120 hercami nie jest tak mocno zauważalna jak przy większych.
Podświetlenie ekranu, testowanego telewizora, jest krawędziowe, a diody rozmieszczone są na jednej poziomej lub obu poziomych krawędziach. W takim układzie tworzą strefy, które mogą być niezależnie gaszone w celu poprawy czerni, o czym tradycyjnie więcej napiszę w dedykowanym akapicie. Wspomnę tylko, że stref jest około dziesięciu, a diody użyte do podświetlenia są zwykłymi białymi diodami LED. Oznacza to niewielki potencjał do wyświetlania barw z szerokiej palety, jaka będzie używana w filmach Ultra HD, ale to dokładnie sprawdzę w adekwatnym akapicie. Uspokoję jednak - telewizor jest kompatybilny zarówno z szeroką paletą barw, jak i HDR'em i to także z tym o rozszerzonej specyfikacji (Dolby Vision), który będzie wykorzystywany w przyszłości.

Zalecane ustawienia

Menu ustawień obrazu, w systemie WebOS, przeszło jak co roku lekki tuning. Standardowo dostajemy się do niego przytrzymując trochę dłużej "zębatkę" na pilocie. Przenosi na ona do głównego menu ustawień:

menu5.jpg

Główne menu ustawień telewizora

Omówmy teraz znajdujące się tam elementy. Na głównym polu wybieramy fabrycznie definiowany tryb obrazu. Najlepszym wśród dostępnych jest "Kino". Ma on na celu wyświetlanie obrazu najbliższe normom studyjnym, do których kalibrowane są monitory referencyjne. Innymi słowy, działając w trybie "Kino" otrzymujemy obraz zbliżony do tego, który widział reżyser. Czy występują w nim jakieś błędy przekonamy się w kolejnym akapicie. Do dyspozycji są także inne tryby:

menu3.jpg

Wszystkie dostępne tryby obrazu - jest ich 10.

W stosunku do ubiegłego roku znajduje się tu nowa pozycja - "Efekt HDR". Tryb ten symuluje w pewnym stopniu to co możemy zobaczyć na płytach Ultra HD Blu-ray. Jest to jednak forma sztucznego przetwarzania obrazu, która nie ma nic wspólnego z tym co widział autor na ekranie. Odradzam więc korzystanie z niego na co dzień, poza sprawdzeniem z ciekawości. Podobnie radziłem kilka lat temu w przypadku konwersji obrazu do 3D. Tego typu funkcje bywają ciekawe, jednak nie mają wiele wspólnego z wrażeniem jakie wywiera prawdziwy obraz HDR (lub analogicznie 3D).

W menu znajdują się także dwa tryby "Ekspert" przeznaczone do profesjonalnej kalibracji obrazu, które mają za zadanie wyeliminować wszystkie przekłamania obrazu. Opiszę je później. W starszych modelach LG tryby te nazywały się dokładniej "ISF Ekspert", ponieważ telewizory były certyfikowane przez firmę ISF. Czy UH7707 posiada taki certyfikat nie jestem przekonany, jednak nie ma to najmniejszego znaczenia, ponieważ tryby Eksperckie pozwalają na dokładnie to samo co gwarantuje certyfikacja przez zewnętrzną firmę. Mianowicie:

Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci (jeden do ustawień dziennych, drugi do nocnych), na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza. Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, technik (lista certyfikowanych kalibratorów w Polsce) może zablokować te tryby specjalnym pinem i zmienić ich nazwę na ISF-Dzień oraz ISF-Noc (fabrycznie nazywają się one Profesjonalny-1 i -2).

Skupmy się jednak na dalszych ustawieniach trybu "Kino", ponieważ to z niego powinien w pierwszej chwili korzystać nabywca telewizora. W 2016 roku telewizory nie obcinają już domyślnie krawędzi obrazu (jak było to w latach poprzednich). Zakładka proporcji przeszła lekki lifting. Warto do niej wejść i upewnić się, czy na pewno dla każdego źródła spełnione jest to co właśnie napisałem:

menu4.jpg

Zakładka "Proporcje ekranu"

Aby uzyskać poprawne mapowanie piksel-do-piksela należy wybrać format 16:9 i włączyć funkcję "Skanuj". Odpowiada ona właśnie za overscan (a raczej za blokowanie jego). Ostatnim elementem jest weryfikacja, czy na pewno funkcje zbędnej obróbki obrazu zostały wyłączone:

  • Obraz -> Opcje obrazu -> Korekcja MPEG -> Wyłączony
  • Obraz -> Opcje obrazu -> Redukcja szumów -> Wyłączony
I czy wykorzystujemy potencjał upłynniacza (TruMotion). By zminimalizować smużenie obrazu musimy ustawić go dokładnie tak jak na poniższym obrazku. Znajduje się on także w ustawieniach "Opcji obrazu":
menu1.jpg

TruMotion, czyli upłynniacz zlokalizowany jest także w ustawieniach Opcji obrazu.

Ustawienie suwaka De-Blur na 10 minimalizuje smużenie, następnie możemy ustawić pożądaną płynność w filmach suwakiem De-Judder. Wedle własnych upodobań w zakresie od 0 do 10.

Reprodukcja Obrazu - SD/Full HD

Fabrycznie

Średnia deltaE barw standardowych 3,0 maksymalna 6,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 3,9 maksymalna 6,8
Średnia deltaE palety szarości 2,7 maksymalna 6,8

W przypadku LG UH7707, do całkowitej poprawności odwzorowania barw brakuje kilku elementów. W prawdzie nie ma żadnych "grubych" błędów. W fabrycznym trybie "Kino", nie giną detale w cieniach, nie ma mocno przekontrastowanych, czy przesyconych elementów. Jest jednak kilka pomniejszych mankamentów, które są widoczne i godne uwagi. Jaśniejsze biele znacznie odbiegają w stronę żółci, nadając jaskrawym elementom nazbyt ocieplony odcień. Jest więc wrażenie nałożenia lekkiego filtru sepii. Obraz ma też spłyconą kontrastowość i nasycenia barw, a to głównie za sprawą gammy, która jest fabrycznie zbyt niska. To, wraz z ocieploną bielą, daje efekt nieco wypranego obrazu "a'la stare zdjęcie". Oczywiście nie dosłownie, bo przekłamania te nie są bardzo duże. Warto jednak przejść do kalibracji, by zobaczyć na ile się je da wyeliminować.

Po kalibracji

Średnia deltaE barw standardowych 1,3 maksymalna 3,5
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,0 maksymalna 3,4
Średnia deltaE palety szarości 0,6 maksymalna 1,9

Zgodnie z przewidywaniami, bardzo bogate funkcje kalibracyjne w trybach Eksperckich, pozwalają umieścić kolory na swoich pożądanych pozycjach. Różnica jest duża. W prawdzie nie da się wszystkiego ustawić pod linijkę, jednak pozostałe błędy na poziomie 3,5 dE są niegroźne i widoczne tylko okazjonalnie dla bardzo wprawionych widzów. Można uznać, że UH7707 jest w stanie oddawać obraz tak jak chciał go reżyser, o czym można się samodzielnie przekonać w galerii przekłamań (w następnym akapicie).

movie2.jpg

Przykładowo w tego typu scenach nie zaobserwowałem jakichkolwiek przekłamań barw po kalibracji. Obraz wyglądał żywo i naturalnie.

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze - nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

Pobierz pełny raport z kalibracji TV download-icon.png

Galeria przekłamań obrazu
[galeria][naj_fabryczne]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/bf1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/bf2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/bf3.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/bf4.jpg[/naj_fabryczne][referencja]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/r1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/r2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/r3.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/r4.jpg[/referencja][skalibrowany]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/c1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/c2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/c3.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/c4.jpg[/skalibrowany][ust_fabryczne]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/f1.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/f2.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/f3.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/galeria/f4.jpg[/ust_fabryczne][/galeria]

Co to jest galeria przekłamań i dlaczego nie są to zdjęcia wykonane aparatem fotograficznym? Wygenerowanie jej polega na zmierzeniu od kilkuset do kilku-tysięcy próbek barw, a następnie naniesienie przekłamań na wycięty kadr filmu. Technika ta wykorzystuje transformacje barw oparte o tablice 3D LUT i wykonywana jest oprogramowaniem Lightspace CMS. To co widać w powyższej galerii to nie byle jakie zdjęcia. To najwierniejsze na świecie odwzorowanie przekłamań kolorów w telewizorze.

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Skalowanie materiałów o niższej rozdzielczości (niż rozdzielczość matrycy) przebiega sprawnie i nie ma na tym etapie żadnych niespodzianek. Nie ma także miejsca jakakolwiek wymuszona obróbka obrazu, o ile wyłączymy funkcje redukcji szumów, które opisałem we wstępie.
W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.
Jeśli chodzi o dodatkową obróbkę cyfrową, to w tej materii jest w zasadzie klasycznie - mamy dwa suwaki ostrości. Jeden z nich działa na krawędzie pionowe, drugi zaś na poziome. Ustawienie wartości większej niż 0 (przy 0 materiał ma swoją naturalną ostrość) następuje obróbka wyostrzająca. Rezultaty są szybko widoczne i można je określić korzystnymi, szczególnie przy gorszych źródłach sygnału, np. telewizji. Na niej sugeruję ustawić wartość rzędu 10/10 (pierwszy/drugi suwak), a obraz będzie wyglądał na tyle dobrze na ile się da i cała reszta jest już po stronie nadawcy.

Kontrast i Czerń

Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń nie są akurat najmocniejszą stroną matryc IPS. Bez wspomagania ze strony funkcji wygaszającej strefowo matrycę, są one w stanie osiągnąć kontrast na poziomie 800 - 1200:1, co generalnie nie zapewnia zbyt atrakcyjnej czerni w nocy. Widać wtedy jej świecenie. Testowany dziś LG UH7707 ma niezbyt tęgi kontrast - 920:1, ale na szczęście posiada ową funkcję, która może wspomóc czerń! Przejdźmy zatem do naszej sekwencji testowej.

Regulacja funkcji wygaszania strefowego znajduje się na samym dole menu "Opcje obrazu". Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb działania jej, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty.

menu2.jpg

Funkcja lokalnego wygaszania znajduje się w Menu -> Obraz -> Opcje obrazu. Zalecam tryb "Średnia".

Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem).

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)[/td][td=style='width:30%;']Opis sceny[/td][td]Wynik pomiaru[/td][td][/td][td][/td][td][/td]

WYŁ[/td][td]wygaszanie: NISKA[/td][td]wygaszanie: ŚREDNIA[/td][td]wygaszanie: WYSOKA[/td]

Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni[/td][td]930:1[/td][td]5 500:1[/td][td=style='background-color:#efefef']5 700:1[/td][td]6 500:1[/td]

Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania[/td][td]1 000:1[/td][td]1 300:1[/td][td=style='background-color:#efefef']1 500:1[/td][td]1 800:1[/td]

Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora[/td][td]1 500:1[/td][td]1 500:1[/td][td=style='background-color:#efefef']1 500:1[/td][td]1 600:1[/td]

Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni[/td][td]1 100:1[/td][td]1 400:1[/td][td=style='background-color:#efefef']1 600:1[/td][td]1 700:1[/td]

Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni[/td][td]1 200:1[/td][td]1 500:1[/td][td=style='background-color:#efefef']1 700:1[/td][td]2 200:1[/td]

Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu)[/td][td]1 300:1[/td][td]1 400:1[/td][td=style='background-color:#efefef']1 500:1[/td][td]1 700:1[/td]
Z poczynionych, przeze mnie, wcześniej obserwacji jasno wynikało, że telewizor posiada pionowe strefy wygaszania, których jest około dziesięciu. Widać to także po wynikach kontrastu w różnych scenach testowych. Generalnie tam, gdzie ilość czerni jest duża i nie zakłóca jej nic z dołu, czy z góry, telewizor może wygenerować dosyć głęboką czerń. W innych sytuacjach zachwytu nie ma. Kontrast rzędu 1500:1 oznacza, że widać jak czerń odcina się od ramki. Oczywiście jest to akceptowalne, nawet przy nocnych seansach, jeśli oświetlimy tło za telewizorem lekkim, zimnym, światłem. Wyniki nie zapewniają jednak dużej głębi i plastyki obrazu. Jeżeli szukacie głębokiej i niesamowitej czerni to wiecie za jakie produkty LG macie się zabrać. To oczywiście OLED.
Osobiście wybrałbym średni tryb wygaszania, aczkolwiek nawet najwyższy nie powoduje zlewania się detali w bielach, ani innych negatywnych skutków. Na mój gust, maksymalny tryb działania powoduje jednak nadmierne przyciemnianie całości obrazu w niektórych scenach. Wszystkie warianty ustawień są jednak dopuszczalne.

Seans w dzień

Telewizor posiada satynową matrycę na której odbicia są nieznacznie rozmyte, a czerń słabnie tylko trochę. W ciągu dnia możemy więc liczyć na niezłą czerń i redukcję dokuczliwych odbić.

Maksymalna jasność ekranu wynosi 360cd/m2. Wynik ten nie jest ponadprzeciętny i w przypadku jasnego salonu może okazać się, że w godzinach około południowych ekran jest nieco za ciemny.

Równomierność ekranu

uniformity.png

Równomierność barwy - da się dostrzec lekką nierównomierność barw i przyciemniania na dolnej krawędzi.

Jeśli chodzi o równomierność koloru, to była ona również przeciętna. Poszczególne fragmenty ekranu miały pewne przebarwienia, widoczne głównie na jednolitych tłach. Podczas oglądania filmów nie rzucały się one raczej w oczy.

[slider=800,450]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/100.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/100.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/20.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/UH7707/20.jpg[/slider]

No dolnych brzegach ekranu dało się też dostrzec spadek jasności. Na szczęście przy oglądaniu filmów są w tych miejscach zazwyczaj czarne pasy, więc przekłamania nie widać. Przy innych treściach dało się zaobserwować uszczerbek, jeśli użytkownik wiedziałby czego szukać.

Ultra HD - kompatybilność

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o Ultra HD:

"UHD? 4K? Czym jest technologia, która podbija rynek"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']uhd4k.png[/td]

[/td]

LG UH7707 może pochwalić się rozszerzoną kompatybilnością ze standardem Ultra HD. Ekran posiada oczywiście rozdzielczość Ultra HD (3840x2160) i pozwala na odbiór treści o takich parametrach zarówno z wbudowanych tunerów, przez złącza HDMI 2.0a, jak i z nośników USB. To z resztą powinno być już oczywiste. Telewizor obsługuje także szeroką paletę barw (Rec 2020), oraz HDR i to właśnie w przypadku HDR'a specyfikacja przekracza standardową, ponieważ UH7707 jest kompatybilny z rozszerzoną normą - Dolby Vision. Standard Dolby nie jest jeszcze stosowany na nośnikach fizycznych, wykorzystuje go wyłącznie Netflix w niektórych produkcjach. Wszystko wskazuje jednak na to, że za jakiś czas płyty Blu-ray zostaną wzbogacone o ten standard. Nastąpi to jednak nie prędzej niż w czasie wprowadzenia zaktualizowanego złącza HDMI 2.1. Czy UH7707 otrzyma wtedy stosowną aktualizację? Prawdopodobnie tak, na tę chwilę nie ma jeszcze potwierdzenia ze strony producenta. Równie ważnym pytaniem jest też jakie korzyści niesie ze sobą Dolby Vision. Te można jedynie wywróżyć z fusów na tą chwilę. Norma Dolby dokładniej opisuje przejścia tonalne obrazu, oraz sposób ich odtwarzania na danym wyświetlaczu. To potencjalna przewaga, która zapewne nie da jakieś dużej różnicy wizualnej. Potraktujmy ją na ten moment w ramach ciekawostki, którą warto mieć, ponieważ za jakiś czas może oznaczać kompatybilność z niektórymi wydaniami filmów.

Obsługa HDR i szerokiej palety barw

Skoro powiedzieliśmy już sobie o kompatybilności, to przejdźmy teraz do jakości odtwarzania efektów Ultra HD. Zacznijmy od palety barw. Podświetlenie zastosowane w telewizorze, jak już wspomniałem na wstępie, to białe diody led, które nie mają dużego potencjału do wyświetlania szerokiej palety barw. Z tego względu UH7707 wyświetla jedynie trochę ponad normę Rec 709 (do filmów HD).

DCI P3 Rec 2020

Nie znaczy to jednak, że barwy na wyświetlaczu będą wyprane. Oznacza tylko to, że nie zobaczymy najbardziej nasyconych kolorów, jakie mogą okazjonalnie występować w filmach Ultra HD, wykorzystujących paletę barw Rec 2020.

W kwestii HDR'a także jest przeciętnie. Osobiście byłem bardzo ciekawy jak ten efekt sprawdzi się na telewizorach z niższej półki z obsługą HDR. Okazuje się, że maksymalna jasność, jaką jest w stanie uzyskać ekran to 360cd/m2, bez względu, czy na skrawku ekranu (przy tak zwanym pomiarze L20, który został w międzyczasie ustandaryzowany), czy na całym ekranie jednocześnie. Taka jasność nie pozwala telewizorowi reprodukować jasnych efektownych świateł, z dużą intensywnością. Ponownie, nie znaczy to, że obraz jest za ciemny jako całość, a jedynie, że efekty, które miały być jaskrawe są przygaszone i zawierają mniej detali. Z uwagi na ograniczony potencjał wyświetlacz nie otrzymał certyfikatu Ultra HD Premium. Należy też pamiętać, że przed sobą mamy jeszcze kilka wyższych modeli a tzw. HDR Lite (moja nazwa własna ;) ) jest obecny u wszystkich producentów telewizorów na rynku. Ale tego dokładnie spodziewaliśmy się w 2016 roku.

Reprodukcja obrazu UHD (Rec 2020 i HDR)

Niestety w czasie testu nie udało mi się wymusić trybu ST2084/Rec2020 za pomocą generatora obrazów testowych, co uniemożliwiło mi dokonanie pomiarów i obiektywną ocenę reprodukcji obrazu. Na szczęście odtwarzacz UHD Blu-ray (Samsung K8500) działał z telewizorem bez problemu, a za pomocą splittera HD Fury Integral, udało się rozdzielić sygnał UHD na dwa wyświetlacze jednocześnie z zachowaniem szerokiej palety barw i HDR'a. Porównanie było ciekawsze tym bardziej, że drugi telewizor był skalibrowany (co dało obiektywny pogląd na kolory), oraz generował maksymalną jasność ok 1000cd/m2. Mogłem więc ocenić ile brakuje treści HDR na wyświetlaczu o niższej jasności.

hdr1000vs300_2.jpg

Smerfy 2 w HDR na dwóch wyświetlaczach. LG UH7707 z lewej. Zdjęcie poglądowe nieoddające realnych możliwości technologii HDR.

Porównując oddanie barw, pierwsze co rzuciło się w oczy to przyciemniony (jako całość) obraz na LG UH7707. Detale w czerniach były trochę mniej widoczne i miejscami miały tendencję do zlewania się. Efekt ten nie wynikał raczej z ograniczonej jasności ekranu. To bardziej przekłamanie kalibracyjne, którego niestety nie ma jak skorygować. Całe menu ustawień balansu bieli i gamma jest niestety niedostępne, gdy telewizor wchodzi w dedykowany tryb "HDR Standardowy".

hdrmode.jpg

Po otrzymaniu treści HDR wyświetlacz przełącza się w dedykowany tryb, niestety większość ustawień jest w nim zablokowana.

Powyższe zdjęcie ze sceną i smerfem, jak i drugie, które pojawi się zaraz nie obrazuje realnie tych różnic, ponieważ zdecydowałem się przestawić nieco obraz na drugim wyświetlaczu, by uzyskać lepszą zgodność. To pozwala skupić się lepiej na różnicy w efektach - jasnych światłach. Wracając do różnic w barwach, to sprowadzają się one głównie do tej ciemniejszej tonacji. Kolory były dosyć podobne na obu telewizorach, co dobrze świadczy o fabrycznych ustawieniach LG UH7707 i sugeruje, że za znacznie poszerzoną paletą barw nie ma co tak tęsknić, ponieważ braki z nią związane da się dostrzec bardzo rzadko.

Jak widzimy na zdjęciach, efekty są ciemniejsze na LG z uwagi na jego mniejszą jasność. Poniższe zdjęcie jest jeszcze ciekawszym przykładem, ponieważ następuje tu wycięcie części detali z jaskrawych bieli. Jest ono nieuniknione przy mapowaniu obrazu HDR do jasności telewizora.

hdr1000vs300.jpg

Smerfy 2 w HDR na dwóch wyświetlaczach. LG UH7707 z lewej.

Choć utrata detali jest minimalna, to w tej scenie rzucała się w oczy wyraźnie niższa skuteczność odtwarzania efektu na UH7707. Na wyświetlaczu zdolnym do wyświetlania 1 000 cd/m2 obraz był zwyczajnie ciekawszy przy tego typu ujęciach. Są to jednak wybrane momenty w filmach, a tak naprawdę najważniejszym wnioskiem płynącym z testów HDR jest:

Pomimo gorszego oddawania efektów, LG UH7707, zdolny do wyświetlania maks. 360cd/m2 jasności, wciąż ukazywał znaczną przewagę treści HDR w stosunku do SDR (zwykłej płyty Blu-ray). Większość scen zyskiwała wiele na możliwości wyświetlania wyższej jasności punktowo. Ujęcia w filmach były bardziej zróżnicowane pod względem oddania różnych tonów.

Dobrym przykładem sceny, w której HDR wnosił znaczną zmianę, w stosunku do wersji SDR tego samego filmu, było na przykład nocne ujęcie na most:

movie1.jpg

Mimo ograniczonej jasności LG UH7707, wciąż widać bardzo dużą różnice HDR vs SDR. Na przykład w takich ujęciach jak powyżej.

W scenie tej światła na linach mostu, choć nie były tak jaskrawe jak być powinny, to wciąż miały znacznie wyższą ekspresję niż w wersji blu-ray tego samego filmu. HDR pozwolił bardziej zróżnicować przejścia tonalne. Nie jest więc tak, że przy 360cd/m2 nie ma on sensu. Faktem jest jednak, że jest to dosyć niska jasność, nie pozwalająca oddać aż tak dobrze efektów jak byśmy chcieli. Na dzień dzisiejszy myślę, że próg około 300cd/m2 jest granicą od której HDR ma sens.

Odwzorowanie ruchu

LG UH7707, wyposażono w 120Hz matrycę IPS. Wyświetlacz poprawnie przyjmuje i wyświetla wszystkie klatkaże obrazu - 24p, 50p i 60p, oraz oferuje upłynniacz - system TruMotion, który powiela ilość klatek do maksymalnych możliwości matrycy. Dodatkowym wsparciem dla jakości odwzorowania ruchu jest system "scanning backlight" czyli technologia synchronizacji modulacji podświetlenia z odświeżaniem matrycy. Mówiąc bardziej ludzkimi słowami matryca wygasza się gdy następuje moment odświeżenia obrazu i zapala dopiero gdy następna klatka jest już gotowa do przedstawienia na ekranie. Ta fenomenalna funkcja zapewnia dużo ostrzejszy i wyraźniejszy obraz, szczególnie przy transmisjach sportowych jak zaraz zobaczycie w tabeli. Nie trzeba jej nigdzie włączać - wystarczy zmniejszyć jasność obrazu suwakiem "podświetlenie" by funkcja zaczęła przynosić efekty w postaci znacznie ostrzejszego obrazu w ruchu.
System TruMotion, który zapewnia powielenie ilości klatek obrazu (do tych 100/120Hz, bo jak wiadomo treści mogą mieć 24,50 lub 60 klatek maksymalnie) jest fenomenalny w regulacji. Po ustawieniu TruMotion -> Własny dostajemy dostęp do dwóch suwaków regulacyjnych:
  • De-Judder - do regulacji płynności w materiałach filmowych. Przy ustawieniu 4 lub 5 uzyskujemy złoty środek, czyli polepszoną płynność filmu, ale nie do tego stopnia by była ona teatralnie sztuczna.
  • De-Blur - do redukcji rozmycia w materiałach wideo takich jak na przykład transmisje sportowe. By uzyskać najwyraźniejszy obraz sugeruję użyć ustawienia 10. Wtedy też będzie należycie działać technologia "scanning backlight".

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
"Śledząca Kamera - najlepsze kryterium odwzorowania ruchu"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']trackingcamera.png[/td][/td]

Nazwa trybu[/td][td=style='background-color:#eee;']Informacje[/td][td=style='background-color:#eee;'][/td][td=style='background-color:#eee;']Obraz postrzegany w ruchu[/td]Wyłączony[/td][td]Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

360cd/m2[/td][td]Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak[/td][td]m_3.jpg[/td]

dowolnie

De-Blur: 10[/td][td]Smużenie:

duże

Maksymalna jasność:

360cd/m2[/td][td]Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

płynna regulacja suwakiem "De-Blur"[/td][td]m_2.jpg[/td]

dowolnie

De-Blur: 10[/td][td]Smużenie:

średnie

Maksymalna jasność:

120cd/m2 (przy obniżeniu podświetlenia dla lepszej ostrości)[/td][td]Powielenie krawędzi:

lekki ghosting

Poprawa płynności filmów (24p):

płynna regulacja suwakiem "De-Blur"[/td][td]m_1.jpg[/td]

Regulacja płynności w filmach działa świetnie i to zarówno w przypadku materiałów Ultra HD, jak i Full HD. Dziesięcio-stopniowa skala pozwala wyregulować ruch dokładnie tak jak chcemy i ograniczyć tym samym szarpanie (judder), ale tak by nie powodować efektu opery mydlanej (o ile sobie nie życzymy). Sprawność odwzorowania ruchu przy materiałach typu sport jest jednak ograniczona. Jak widzimy na zdjęciach rozmycie jest niestety dosyć spore, nawet przy użyciu upłynniacza. Wynika to na pewno w dużej mierze z dłuższego czasu reakcji matrycy IPS, a także z faktu, że podświetlenie telewizora nie jest zbyt jasne i nie pozwala wygaszać matrycy na zbyt długo, by nie przyciemnić nadmiernie obrazu. W konsekwencji na ekranie da się zaobserwować pewną dozę smużenia, szczególnie przy dynamicznych materiałach w telewizji.

Kąty widzenia

Jak zobaczycie na poniższym wideo, UH7707 jest jednym z tych wyświetlaczy, które nadają się do oglądania pod kątem. Nawet przy dużym zejściu z osi nasycenie barw i kontrastowość obrazu pozostaje stała. Dla osób siedzących na wprost telewizora jest to również istotne, choć często niedocenianie. Siedząc w optymalnych odległościach, które można wyliczyć z naszego kalkulatora. Znaczący kąt tworzy się nawet podczas patrzenia w róg ekranu i kontrastowość spada na matrycach VA. Matryce IPS wolne są od tego zjawiska! Jedyne negatywnej cechy można dopatrzeć się obserwując czerń pod kątem, szczególnie pionowym. Widać wtedy tak zwane srebrzenie, czyli zabarwienie czerni barwą szaro-srebrną.

Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

"Input Lag, chroma 4:4:4 - czy są istotne?"[/td][td=style='padding:5px 0;background-color:#f0f0f0; border:1px solid orange;border-left:none;']lag.png[/td]

[/td]

LG UH7707 sprawdza się w roli telewizora do konsoli, jednak nie jest na tym polu szczególnie mocny. Input lag o wartości 57ms może potencjalnie przeszkadzać szczególnie uważnym graczom FPP. Dla lwiej większości weekendowych graczy pozostanie jednak bez znaczenia.


lag.jpg

Input Lag nie jest alarmująco wysoki, jednak mógłby być niższy.

W trybie Gra oczywiście nie można użyć upłynniacza, ponieważ podnosi on znacząco Input lag. Jak więc rozmycie obrazu w takim ustawieniu? Rzekłbym, że standardowe:

Nazwa trybu[/td][td=style='background-color:#eee;']Informacje[/td][td=style='background-color:#eee;'][/td][td=style='background-color:#eee;']Obraz postrzegany w ruchu[/td][td=style='background-color:#eee;']Tryb "Gra", sygnał 2160p60 (z komputera)[/td][td]Smużenie:

bardzo duże

Maksymalna jasność:

360cd/m2[/td][td]Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak[/td][td] m_4.jpg [/td]

Reprodukcja chrominancji w pełnej rozdzielczości (4:4:4 / RGB) jest bezproblemowa i włączenie jej nie wpływa negatywnie na input lag. By uzyskać wyraźne czcionki przy sygnale Ultra HD musimy wejść w ustawienia opcji i włączyć tryb HDMI UHD Color, a następnie oflagować złącze HDMI jako PC. Robimy to przytrzymując przycisk "input" na pilocie, a następnie zmieniając "ikonę wejścia" na "PC"

chroma444.jpg

Chroma 4:4:4 z włączonym HDMI UHD Color.

W trybie HDMI UHD Color i podłączonym komputerze. Opóźnienie wyniosło 54ms. Pomiar został wykonany taką samą metodą jak w przypadku monitora dla graczy - BenQ XL2730Z. W jego teście znajduje się dokładny opis procedury.

Klatka nr. N

lagpc0.JPG

[/td][td]

Klatka nr. N+54[msec]

lagpc54.JPG

[/td]

Miło, że przy sygnale UHD opóźnienie nie tylko nie wzrasta, ale wręcz maleje w stosunku do Full HD (na przykład z konsoli)! Opóźnienia tego rzędu nie odczuwa się bardzo mocno na myszy.

A jak się gra na takim ekranie w gry w rozdzielczości 4K? Co tu dużo pisać: jest to dużo większy rozmiar niż typowy monitor, nawet 32". Wrażenia są niesamowite a granie na telewizorze w pełni przygotowanym na współpracę z PC to czysta przyjemność.

44.jpg

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980 przygotowany we współpracy z firmą HyperCube Stacje Graficzne. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska oraz PlayStation Polska

WebOS 3.0

System WebOS 2.0 sprawiał, że telewizor zmieniał się w multimedialne centrum rozrywki. Trudno było spodziewać się by najnowsza wersja przyniosła jakieś druzgocące zmiany. Po prostu ciężko jest poprawiać coś co jest doskonałe. Firma postanowiła zatem zrobić mały tuning i dodać kilka ciekawych funkcjonalności. Jakich? Wszystkiego dowiecie się z poniższego wywiadu.

Wywiad z Panem Wiesławem Kowalczykiem z LG Electronic Polska

Obcowanie z WebOS 3.0 rozpoczynamy od głównej belki startowej, która nie jest przeładowana w żaden sposób a oferuje nam wszystkie podstawowe funkcje TV. Możemy z niej dotrzeć m.in do sklepu LG z aplikacjami, ulubionych kanałów telewizyjnych, plików z pamięci masowych i DLNA, przeglądarki internetowej czy najważniejszych aplikacji video jak YouTube, Player oraz Ipla. Tutaj należy zaznaczyć, że WebOS jest systemem wielowątkowym co oznacza, że przy przełączaniu się zarówno między telewizją a różnymi aplikacjami zawsze po ich uruchomieniu zastaniemy moment kiedy zakończyliśmy z nimi działania. Czyli np. przeglądarka internetowa będzie na tej samej stronie a na YouTube będzie leciał ten sam film, który przerwaliśmy i wyłączyliśmy aplikację. Wszystko działa w tym samym czasie. Bez żadnych zwolnień czy zawieszania się systemu. Aby ułatwić dostęp do podstawowych funkcji ekranu, zastosowano boczne menu "na skróty", z którego możemy się bardzo szybko dostać do klasycznego już menu obrazu czy dźwięku.

39.jpg

[/td][td]

105.jpg

[/td]

Dwa kluczowe miejsca w WebOS 3.0. Jedno podstawowe menu oraz drugie podręczne. Dzięki nim dotrzecie w każdy zakątek swojego telewizora w mgnieniu oka.

Jak już wspomniałem telewizor posiada dostęp do szeregu aplikacji takich jak video, gry i inne. Z polskich aplikacji mamy wszystkie najbardziej popularne.

40.jpg

Całym systemem sterujemy za pomocą pilota multimedialnego, którego opisałem we wstępie. Używamy albo strzałek kierunkowych co jest raczej wątpliwe albo kursora co jest oczywiście najlepszym wyjściem. Dzięki temu, że jest on dopracowany do perfekcji sterowanie jest proste i szybkie. Wystarczą małe ruchy nadgarstka by wybrać to co nas akurat najbardziej interesuje.

Wbudowana przeglądarka to kolejny pokaz mocy WebOSa. Jest tak dobra, że spokojnie może zastąpić nam komputer czy urządzenie mobilne. Szybka, stabilna z możliwością zapamiętywania zakładek.

41.jpg

[/td][td]

42.jpg

[/td]

Ekran wspiera także łączenie się z urządzeniami mobilnymi poprzez Miracast oraz nową funkcję Magic Mobile Connection. Dzięki niej na ekranie telewizora można łatwo wyświetlać treści ze smartfona. Wystarczy tylko jednorazowe sparowanie telefonu z telewizorem a ponowna taka akcja z naszej strony nie będzie już potrzebna. Do telewizora można też oczywiście wydawać komendy głosowe.

43.jpg

Na koniec warto wspomnieć o fajnym bajerze w postaci funkcji Magic Zoom. Dzięki niej możemy bawić się w przybliżanie różnych fragmentów obrazu bez potrzeby zatrzymywania go.

44.jpg

Obsługa multimediów

Testowy model jest niemalże idealnym telewizorem jeżeli chodzi o odtwarzanie wszelkiej maści multimediów. Prostota i szybkość WebOS 3.0 dała także znać w przypadku tego jakże ważnego aspektu funkcjonalności TV. Mamy bardzo dobrze skonstruowane ekrany wyboru konkretnych nośników jak dyski twarde, peny czy też dostęp sieciowy do sprzętów przez DLNA. Wszystko proste i przejrzyste.

45.jpg

Telewizor doskonale radzi sobie zarówno z plikami wideo jak również zdjęciami oraz muzyką. Ostanie dwa typy są oczywiste i wspomnę tylko, że zdjęciom można dodawać różne efekty specjalne i je edytować. W 4K wygląda to rewelacyjnie.

Natomiast dużo więcej dzieje się w przypadku odtwarzania wideo. Oczywiście chodzą właściwie wszystkie typy plików filmowych oraz wszelkiej maści napisy txt czy srt. Ale ilość opcji dodatkowych jest zaskakująca i np. możliwość zabawy z napisami jest ogromna. To już jest poziom najlepszych odtwarzaczy sieciowych. Można ustawiać ich kolor (!!), synchronizację, wielkość. Zaskakujące było też czytanie plików wyjętych z płyty Blu-ray wraz z napisami oraz ścieżkami zaszytymi w pliku. Jeżeli chodzi o 4K nie było zaskoczenia. Każdy plik zakodowany w HEVC HDR szedł jak burza. Podsumowując to najlepszy odtwarzacz multimediów z jakim miałem do czynienia do tej pory.

Jakość dźwięku

Telewizor posiada wbudowane dwa pełno zakresowe głośniki o łącznej mocy: 20 W (10 W x 2). Trzeba przyznać, że gra to bardzo przyzwoicie i do codziennego oglądania będzie w zupełności wystarczające. Jednak jeżeli chcemy oglądać na nim filmy czy koncerty to warto będzie zaopatrzyć się np. w soundbar czy kino domowe.

25.jpg

Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S / DVB-C

Na pokładzie mamy wszystkie możliwe tunery telewizyjne. Jak już czytaliście wyżej telewizor radzi sobie doskonale z 4K HEVC. Oznacza to, że bez problemu obejrzeliśmy na nim kanał satelitarny w rozdzielczości 4K. Ekran jest zatem gotowy na wszystko pod względem oglądania telewizji UHD. Samo menu oraz ekrany są oczywiście bardzo dopieszczone graficznie i funkcjonalnie. Z głównego menu WebOS możemy dodać swoje ulubione kanały i mieć je pod ręką. Gdy do ekranu podłączymy dysk twardy możliwym staje się nagrywanie kanałów także tych w 4K. Działa też funkcja time-shift. Bez problemu obejrzeliśmy także materiały z HbbTV (także testowe w 4K HEVC od TVP). Jedyny minus w tym wszystkim jest taki, że ekran ma tylko jedno złącze anteny satelitarnej.

Podsumowanie i ocena


Super UHD LG UH7707 to dobry produkt, który w każdej kategorii testów ma coś do powiedzenia. Choć nie bije rekordów i nie wprowadza przełomu to wypada poprawnie zarówno w kwestii odwzorowania fabrycznych barw (po kalibracji jest na szkolną piątkę), ruchu, jak i kontrastu (w kategorii matryc IPS). Tu widać wyraźny postęp w stosunku do ubiegłorocznego UF7707, który był telewizorem 60Hz. Nowy model posiada ponadprzeciętną kompatybilność z Ultra HD, w postaci zgodności z Dolby Vision. W przyszłości może to zaprocentować - gdy jeden ze standardów bardziej opanuje rynek. Wybierając telewizor LG teraz, prawdopodobnie nie rozczarujemy się kiedyś brakiem wsparcia dla filmów Ultra HD w nowej specyfikacji. W kwestii obsługi efektów Ultra HD trzeba jednak przyznać, że nie jest wzorcowo względem modeli z HDR z najwyższej półki. Jasność przy HDR mogłaby być wyższa. 360cd/m2 pozwala jedynie trochę posmakować nowej jakości, a paleta barw nie jest prawie w ogóle poszerzona, więc na bardziej nasycone odcienie kolorów nie możemy specjalnie liczyć. Mimo wszystko miejmy na uwadze, że UH7707 jest podstawowym modelem Super UHD w ofercie koreańskiego producenta. Ogólnie rzecz biorąc tak będą prezentowały się telewizory z podstawową obsługą HDR na ten rok - także w przypadku innych producentów. Odrębną sprawą jest WebOS 3.0. Jest to naprawdę dobrze przemyślany system zamieniający nasz telewizor w domowe centrum rozrywki. Szybki, prosty i stabilny. Posiadający ogromne możliwości multimedialne. Osoby, które chcą więcej w temacie Ultra HD zapraszamy do testów wyższych modeli już niebawem. (testował Gmeru & Maciej Koper)

[/td][td]
polecamy.png
[/td]


PLUSY
  • Idealne kąty widzenia
  • Natywna matryca 120Hz
  • System WebOS 3.0
  • Doskonały pilot multimedialny Magic Remote 2in1
  • Ponadprzeciętna kompatybilność z Ultra HD (m.in. HDR od Dolby Vision)
  • Poprawne odwzorowanie fabryczne kolorów oraz świetne po profesjonalnej kalibracji
  • Perfekcyjna obsługa plików multimedialnych
  • Bezproblemowa współpraca z PC 4K
  • Dobry kontrast w kategorii matryc IPS
  • Doskonale przemyślany upłynniacz obrazu (duże pole do regulacji obrazu)
  • Bogata Ilość złączy
  • Doskonale przystosowany do zaawansowanej profesjonalnej kalibracji
  • Dźwięk
  • Pełna obsługa HEVC 4K - pliki, telewizja naziemna i satelitarna
  • Bardzo dobre wykonanie

MINUSY

  • Brak poszerzonej palety barw
  • Jasność ekranu mogłaby być większa w przypadku nasłonecznionych pokoi
  • Przy szybkich ruchach może trochę smużyć (w zależności od wprawnego oka)
  • Input lag na granicy odczucia w przypadku sygnału Full HD


Cena: LG 55 UH7707 około 6 999 zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma LG



Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?



Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj "Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?" oraz "Test kalibracji".
[/td][td] [/td]

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"firma jako praktycznie jedyna na rynku europejskim, wspiera obie wersje HDR (HDR10 i Dolby Vision)" - tylko na chwilą obecną zapomniał autor dodać, bo wsparcie dla obu wersji HDR (HDR10 i Dolby Vision) posiadać będą także flagowe modele TCL-a (S99) oraz Thomsona (B8), które jak najbardziej będą dostępne na rynku zarówno europejskim jak i nawet polskim. Poza tym w porównaniu do LG będą wspierać już standard UHD Premium, 288 stref wygaszania (o 278 więcej niż LG) i jasność 3x większą ok. 1000 cd/m2 ;) Zostaje poczekać na nie do jesieni po targach IFA w Berlinie.

Jeśli tylko TCL nie przesadzi z ceną to może to być kiler wśród flagowców ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Mam problem:

parametr: Paleta Barw:

Kto to i kiedy to zobaczy:

- na SAT TV ?

- cda.pl ?

HDR:

Od lat uznaję, że HDR VIDEO to istotne wzbogacenie doznań dla "kowalskiego".

Takie epizodyczne podanie "strzału jasności".

Tymczasem technologia HDR stała się głównym polem walki lcd/led kontra WRGB LG.

Edytowane przez 2015

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

MaXeN - Takie porównania nic nie wnoszą, też mogę napisać że pod koniec roku Sony wypuści ZX9 czy jak mu tam ... ma mieć 1024 strefy i ponad 4000 nitów jasności.

I będzie to killer wszystkiego z TV co na rynku wyszło , A zapewne za rok lub dwa ktoś wypuści TV z 4000 stref i 10.000 nitów jasności...

Tak jak byś chciał porównywać Lexusa LFA z Hyundaiem i30...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

też mogę napisać że pod koniec roku Sony wypuści ZX9 czy jak mu tam ... ma mieć 1024 strefy i ponad 4000 nitów jasności.

I będzie to killer wszystkiego z TV co na rynku wyszło

@kklos - Sony ma szanse być kilerem pod względem parametrów, ale nie sądzę aby także ceny, co pokazuje ich dotychczasowa polityka cenowa i pytanie czy będzie, bo oficjalnie Sony jeszcze nie potwierdziła tego modelu do wejścia na rynek w przeciwieństwie do modeli które wymieniłem. Póki co tym kilerem jest bez wątpienia Panas DX900, no ale ceny każdy zna lub może sobie sprawdzić (czy kogoś stać).

A TCL ma szanse zostać kilerem flagowców w swojej kategorii cenowej - to miałem na myśli ;)

No i oczywiście chodziło także na skromne zwrócenie uwagi na początkowy fragment testu, że LG nie jest jedyną firmą, która stawia na podwójny standard HDR (HDR10 oraz Dolby Vision) na naszym rynku ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jako praktycznie jedyna to nie znaczy jedyna ;) Ale póki co tylko LG to ładuje na maxa więc dla mnie PRowo nie ma innej firmy. Na jesieni to kilka kilerów będzie ale jak mówisz: tutaj może być kiler cena : ) W ogóle TCL do nas jedzie więc w końcu się weźmiemy za to. Musimy tylko rozładować taczki czyli obecne testy ; )

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z ciekawych modeli może być też Philips 65PUS7601 128 stref ,sugerowana cena 11.900,00

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

O kurcze, 120Hz matrycę jednak dali? A ja się specjalnie spieszyłem i kupiłem model z 2015 roku, bo patrząc na to co do tej pory robiła firma LG, spodziewałem się, że w tegorocznych modelach dadzą matrycę 30Hz, a 60Hz dopiero od serii 9 :) . Jakby tylko ten model 7707 miał 3D to bym go nawet chciał, a tak to tylko seria 8 zostaje z 3D, ale cenowo to już dla mnie za dużo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Po przeczytaniu testu wiem jedno (kiepska płynność do sportu, wąska paleta barw, wysoki na tle konkurencji input lag), LG UH7707 zostaje skreślony z mojej listy kandydatów do zakupu nowego TV. Przy wskazanych minusach cena 6999 zł za model 55" jest delikatnie mówiąc "nie na miejscu".

Bardzo jestem ciekawy testu Samsunga 55KS7000, którego można kupić 1000 zł taniej od ww. LG-ka.


Jako praktycznie jedyna to nie znaczy jedyna ;) Ale póki co tylko LG to ładuje na maxa więc dla mnie PRowo nie ma innej firmy. Na jesieni to kilka kilerów będzie ale jak mówisz: tutaj może być kiler cena : ) W ogóle TCL do nas jedzie więc w końcu się weźmiemy za to. Musimy tylko rozładować taczki czyli obecne testy ; )

Kolego Gmeru, jakiego TCL-a będziecie mieli na testach i czy jest szansa na jego test przed Euro??? :)

Edytowane przez rafcio76r

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

MaXeN - Takie porównania nic nie wnoszą, też mogę napisać że pod koniec roku Sony wypuści ZX9 czy jak mu tam ... ma mieć 1024 strefy i ponad 4000 nitów jasności.

I będzie to killer wszystkiego z TV co na rynku wyszło , A zapewne za rok lub dwa ktoś wypuści TV z 4000 stref i 10.000 nitów jasności...

Tak jak byś chciał porównywać Lexusa LFA z Hyundaiem i30...

Nie dyskutuj z trolem bo to naganiacz jest. Z sasiedniego forum przylazl...

  • Lubię 2

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Czyli LG kłamie podając, że model UH77 posiada Color Prime ! Co więcej, np. na polskiej stronie LG (bo nie chce mi się teraz sprawdzać stron zagranicznych) widnieje nawet informacja w części opisującej funkcje TV, że ten model posiada Color Prime Plus. Chociaż takie, nazwijmy to delikatnie, przekłamania są u nich częste, bo np. w cechach TV wklejają przygotowane materiały dotyczące modeli najwyższych. Tylko, że przecież nie można tak oszukiwać ludzi nie znających się na rzeczy i nie czerpiących wiedzy z innych źródeł.

W każdym bądź razie w komunikatach prasowych rozpowszechnianiach od targów w Las Vegas LG informuje, że w funkcję Color Prime Plus są wyposażone modele UH950V i UH850V, natomiast UH77 w Color Prime (bez plusa). W domyśle - przynajmniej jak dla mnie - wynikało z tych informacji, że "ubiegłoroczny" Color Prime, który został zaimplementowany tylko w najwyższym modelu z 2015 roku, czyli w UF950V, w tym roku znalazł się na wyposażeniu UH77, natomiast modele UH85 i UH95 dostały poprawioną technologię rozszerzonej palety kolorów, czyli Color Prime Plus. Ale dzięki Waszemu testowi wiemy już gdzie znajdują się tegoroczne kłamstwa LG. Wynika więc z tego, że poszerzoną paletę kolorów mają tylko dwa najwyższe modele. Jak na razie wygląda mi to na to, że Color Prime Plus faktycznie mógł zostać trochę ulepszony (a prawie na pewno, bo podobno warstwa odpowiedzialna za to została pogrubiona), ale niewiele, bo najprawdopodobniej pokrycie kolorów DCI P3 wzroście z około 89% do może 91%.

Jakkolwiek może być też tak, że wprawdzie UH77 zasadniczo nie posiada poszerzonej palety kolorów, ale ubiegłoroczny model miał ją jeszcze węższą, więc może odrobinę to poprawili, nazywając to marketingowo Color Prime'm, chociaż nie ma to nic wspólnego z ubiegłorocznym Color Prime.

A jeśli chodzi o input lag, to faktycznie kiepsko, ale np. w teście na jednej zagranicznej stronie model ten posiada tylko 33.9 ms.

A tak w ogóle, to nawet jeśliby w tym TV paleta kolorów wyniosła ponad 90%, jasność była dużo większa i inne parametry lepsze, to i tak bym go na 100% nie kupił, bo dla mnie liczy się także wygląd, a pod tym względem liczy się tylko UH950V :D .

Edytowane przez WPPP

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

IPS-y :

LG 65UH950V Cena 12.900

LG 65UH8507 Cena 11.900

LG 65UH7707 Cena 9.990

Sony 65XD8505 Cena 9.600

Zakładam że obraz w Sony porównywalny z LG 65UH8507 , plus dla LG że wspiera 3D jeszcze...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)

Pisze Gmeru:

"Jako praktycznie jedyna to nie znaczy jedyna ;) Ale póki co tylko LG to ładuje na maxa więc dla mnie PRowo nie ma innej firmy. Na jesieni to kilka kilerów będzie ale jak mówisz: tutaj może być kiler cena : ) W ogóle TCL do nas jedzie więc w końcu się weźmiemy za to. Musimy tylko rozładować taczki czyli obecne testy ; )"

O co biega ?

No to się dziś w EURO poświęciłem i policzyłem.

Sprawdziłem jeden EURO w Warszawie..

Na tzw. ścianie 18 TV SONY, 16 TV Samsung, 4 TV LG, 4 Philips, 4 Panasonic ...

Podchodzimy do ściany a tam wiszą tylko TV SONY i Samsung.

Samsung się sprzedaje, ale SONY to zerowa sprzedaż. O co chodzi ?

Edytowane przez 2015

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W ogóle TCL do nas jedzie więc w końcu się weźmiemy za to. Musimy tylko rozładować taczki czyli obecne testy ; )

Dołączam do pytania przedmówcy: a zdradzisz Gmeru o jaki model chodzi TCL-a? Pewnie coś z linii Citi-line czy jak tam oni to nazywają? 50S7906 lub 55S7906? Zgadłem? ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Warto kupić ten tv w rozmiarze 55" . Byłem zdecydowany na Panasa 50dx750 ale ze względu na firefoxa odpuściłem i w oczy wpadł mi ten model.

Oglądam wszystkiego po trochu

Filmy 70%, programy dok 20%, sport 10%

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wrzucam screena, żeby można było zobaczyć jak wygląda u mnie ten problem z niektórymi zdjęciami w tym teście:

78d9e4267115f023b81f53911ce2c23f.jpg

Screen z TT, ale w pełnej wersji strony, czy to ma komputerze, czy urządzeniu mobilnym, w każdym przypadku zamiast foto, widzę długi link, a po jego kliknięciu wywala komunikat, że strona nie istnieje.

Napisane Z3c.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Witam, ja posiadam model 49 uh7709 i czemu nie ma u mnie  drugiego suwaka   De-Blur ,  jest tylko  De-Judder ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...