Skocz do zawartości
Gmeru

Jaki kupić projektor? Natywny Ultra HD 4K czy z funkcją e-shift / 4K Enhancement

Rekomendowane odpowiedzi

Mam wrażenie małego Déjà vu. To rok 2015 miał być rokiem Ultra HD. Czy tak się stało? Po części tak. Dostaliśmy bowiem, możliwość zakupienia wybranych telewizorów oraz projektorów w pełni gotowych na przyjęcie i wyświetlenie materiałów zgodnych ze specyfikacją Ultra HD. Jednak doskonale wiemy, że w mijającym właśnie roku nie doczekaliśmy się nowego standardu filmów czyli odtwarzaczy Ultra HD Blu-ray. Te, pojawią się w pierwszym kwartale 2016 roku. Jednak w pogoni za świątecznymi prezentami, także tymi "grubszymi", dobrze wiedzieć za co się płaci często nie małe pieniądze. Dobrze też wiedzieć czego tak naprawdę potrzebujemy. Oraz skąd biorą się wysokie ceny np. w przypadku konkretnych modeli projektorów.
Oglądanie filmów zawsze związane było z kinem oraz ogromnymi przekątnymi. To właśnie na takich ekranach możemy bez końca oddać się hollywoodzkiej rozrywce. Póki co, temat projektorów z obsługą rozdzielczości 4K był w 100% zarezerwowany dla firmy Sony. Czy coś się zmieniło pod koniec bieżącego roku? Teoretycznie nie. Firma z Japonii umocniła się wręcz na pozycji lidera zgodności z Ultra HD wypuszczając do sprzedaży model VW520 (nasz pełny test). I póki co jest to jedyny model na rynku, który jest w 100% zgodny z nowym standardem.
Inni producenci oferują albo projektory Full HD albo projektory posiadające namiastkę współpracy z Ultra HD. Warto tutaj chociażby wspomnieć o takich firmach jak Epson czy JVC. Produkt tego pierwszego, z obsługą technologii 4K Enhancement, mogliście obadać w naszym dokładnym teście tutaj. Za projektory JVC weźmiemy się już wkrótce ale w przypadku tego producenta zastosowano tzw. e-shift. Oba rozwiązania są właściwie zbieżne i robią dokładnie to samo. Co dokładnie? O tym przeczytacie w dalszej części tekstu.
Jaki zatem wybrać projektor z najwyższej półki? W pełni zgodny z Ultra HD czy może z funkcją "ulepszania" obrazu Full HD do 4K?

Natywne 4K - Ultra HD

Jak już wyżej napisałem, jedynym producentem na ten moment, posiadającym w swojej ofercie projektor w 100% zgodny z Ultra HD jest firma Sony. Model VW520 jest świetnie przygotowany do jego obsługi. Podobnie jak ubiegłoroczny sprzęt (VW500), przyjmuje on wszelkie formaty Ultra HD przez złącze HDMI 2.0, aczkolwiek wciąż jest ograniczony do tak zwanego "poziomu A", czyli 2160p60Hz obsługuje jedynie przy próbkowaniu barw 4:2:0. Do filmów nie ma to żadnego znaczenia, jednak gdy podłączymy na przykład komputer to drobne kolorowe czcionki będą lekko rozmyte.

[td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']Obsługa rozdzielczości 3840x2160@60Hz 4:2:0[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']TAK[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']Obsługa rozdzielczości 3840x2160@24Hz 4:4:4[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']TAK[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']Obsługa rozdzielczości 3840x2160@60Hz 4:4:4[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']NIE[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']Kompatybilność z HDCP 2.2[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']TAK - HDMI 2[/td]
Z punktu widzenia użytkowników kina domowego, znacznie ważniejsza jest jednak tegoroczna nowość na dwóch polach. Przypominam tutaj slajd z premiery projektorów na targach IFA
hdrnowy.jpg
VW520 jest pierwszym projektorem na rynku z pełnym wsparciem zarówno dla standardu HDR jak i szerokiej palety barw - Rec 2020! Producent wyraźnie deklaruje, że urządzenie samoczynnie rozpozna obydwie funkcjonalności po podłączeniu odtwarzacza Ultra HD Blu-ray wraz z odpowiednią płytą.
8.jpg
Aby zobaczyć pełnię możliwości nowego standardu Ultra HD Blu-ray, będzie potrzebny projektor zgodny w 100% z normą Ultra HD
Pokrycie szerszej palety barw, jak i błędy jej odwzorowania, możemy sprawdzić z miejsca, bowiem w menu projektora można wybrać ręcznie tryb Rec 2020. Nie ma jednak do wyboru palety DCI, która także będzie (potencjalnie) miała zastosowanie w filmach nowej jakości. Nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie by ustawić jedną z pozostałych, predefiniowanych, przestrzeni barw do DCI, ale czy też projektor przełączy się automatycznie na nią? Tego nie wiemy, jak i nie wiemy czy w ogóle filmy w DCI będą wychodziły na płytach Blu-ray. Póki co, cieszy nas bardzo kompatybilność z Rec 2020. Oznacza to, możliwość reprodukcji niektórych kolorów, których nie zobaczymy w obecnym standardzie dla HD – Rec.709. Jeżeli chcecie już teraz zobaczyć jak może wyglądać film z szerszą paletą barw, zapraszam do cyfrowego kina.

[td]dci_cov.jpg[/td][td]rec2020_cov.jpg[/td][td]Pokrycie palety: 92%[/td][td]Pokrycie palety: 68%[/td]
DCI P3 Rec 2020

Jak widać na powyższych diagramach, pokrycie jest całkiem niezłe, aczkolwiek nie aż tak dobre jak w telewizorach. Super jednak, że podjęto kroki w celu uzyskania bogatszego spektrum barw, oraz, że cel został w pewnym stopniu osiągnięty. Dzięki temu, że wyboru możemy dokonywać ręcznie, możliwa jest też ocena przekłamań kolorów w trybie Rec 2020.

[td]dci.jpg[/td][td]rec2020.jpg[/td]
Ustawienie Rec 2020 vs norma DCI Ustawienie Rec 2020 vs norma Rec 2020

Jak widzimy na załączonych obrazkach, czerwienie całkiem nieźle układają się do właściwej normy Rec 2020. Zielenie jednak biegną swoim torem. Widocznie nie jest możliwe ich pełne skorygowanie. Wygląda też na to, że te rejony barw lepiej pasują do DCI aniżeli do Rec 2020. Cóż, mamy trochę pomieszanie z poplątaniem :) Fajnie jednak, że jest ta szeroka paleta. Jak widać, nie uda się jej referencyjnie odwzorować, ale jak mógłbym ganić za to projektor, skoro inne projektory nie mają takiej kompatybilności wcale?

Gdy wyjdą filmy z szerszą paletą kolorów, będziemy mogli się lepiej temu przyjrzeć, a tymczasem sprawdźmy jak działa HDR. Również istnieje możliwość wymuszenia go w menu projektora:

menu6.jpg

Na początek wytłumaczmy prostymi słowami co to jest HDR czyli szerszy zakres dynamiki?. Wyobraźcie sobie, że patrzycie np. na zachód słońca. Czy często macie wrażenie, że słońce Was oślepia? No właśnie. A może macie podobne wrażenie gdy patrzycie na jupitery na stadionie? Aby przenieść ten efekt na ekran telewizora, potrzebny jest HDR czyli punktowe, o wiele jaśniejsze biele i głębsza czerń.Oczywiście na dzień dzisiejszy brakuje źródeł HDR, jednak na potrzeby testów otrzymaliśmy pendrive z plikiem testowym dedykowanym do wyświetlenia właśnie na VW520. Został on nagrany kamerą Sony CineAlta i po wymuszeniu trybu HDR prezentuje się wręcz rewelacyjnie! :)

hdr.jpg

Plik HDR Ultra HD wyświetlony przez VW520 - istny opad szczęki!

Oczywiście nie wstawiam powyższego zdjęcia w ramach próby pokazania jak wygląda HDR - na zdjęciu się nie da tego zaprezentować. Chciałbym tylko przedstawić w jakich momentach ma on szansę zrobić największe wrażenie - tam, gdzie mamy punktowo wysoką jasność w scenie. Przykładem tego są chociażby podświetlenia wiszącego mostu. Tam właśnie przy obrazie HDR powinna być wyższa jasność niż zazwyczaj. Czy tak też było w przypadku VW520? Powiem szczerze, że obraz wyglądał wręcz powalająco, jednak samego efektu HDR zbytnio nie odczuwałem. Powiedzmy sobie jasno: projektor nie ma raczej potencjału by wygenerować wyższą jasność na ekranie punktowo. Takie rzeczy najlepiej działają w telewizorach, gdzie podświetlenie może dać znacznie wyższą moc w danym obszarze. Przy profesjonalnych systemach projekcji, stosuje się przeważnie dwa projektory by uzyskać taki cel. Tu mamy raczej pokaz tego, że technologia działa i jest dobrze obsługiwana przez VW520, oraz, że dobrze przygotowany materiał i tak powoduje opad szczęki. Jednak efektu HDR, w stricte tego słowa znaczeniu, specjalnie się nie odczuwa.

Emocje w Ultra HD

Po obejrzeniu kilku materiałów w natywnym Ultra HD 60p postanowiłem wzbogacić ten tekst o subiektywne odczucia zarówno z oglądania filmów jak i grania na PC. Efekt jaki robi ten projektor przy podaniu odpowiedniej, natywnej, treści, po prostu wyrywa z kapci! UHD na 120" ekranie jest wręcz magiczne, hipnotyzujące. Odkąd zobaczyłem to, już trudno mi oglądać filmy Full HD. Tej wielkości przekątne dopiero pozwalają na zrobienie prawdziwego użytku z treści o ultra-wysokiej-rozdzielczości, dokładnie tak jak edukujemy w naszych testach i w kalkulatorze odległości. Co innego jednak opowiadać, a co innego widzieć. Nawet Ja - osoba tak doświadczona, że niewiele już ją porusza czy zaskakuje - byłem wryty z wrażenia.

uhd1.jpg

Natywne Ultra HD na 120", w świetnej tonacji i dynamice - dla takich chwil warto żyć!

Na tak wyglądającą przyszłość właśnie czekam! Nie marnej jakości streaming'i oglądane na telewizorach o śmiesznych przekątnych, a gęsty materiał z płyty na wielkim ekranie, z projektora o rewelacyjnym kontraście i dynamice!

Kolejnym testem pokazującym moc UHD z projektora to podłączenie do niego mocnego PC zdolnego wyświetlić gry w rozdzielczości 4K. Od pewnego czasu dysponujemy mocną maszyną redakcyjną wyposażoną w karty GTX980 a osobiście w domu także korzystam z dość mocnej konfiguracji czyli GTX780 w SLI.

[td]
1.jpg
[/td][td]
2.jpg
[/td]

Sprzęt, którym dysponujemy został wyposażony w części firmy Intel, ASUS, HyperX a całość złożona w firmie HyperCube

29.jpg

Po podłączeniu projektora, PC od razu wykrywa możliwość ustawienia rozdzielczości 4K aż po 4096 x 2160

Do testów zostaliśmy wyposażeni w najnowsze pozycje m.in od Electronic Arts Polska. Bardzo dobrze się składa gdyż hity tegorocznej jesieni i zimy są naprawdę gorące od EA. Mowa oczywiście m.in o Star Wars: Battlefront czy FIFA16. Ten pierwszy wypala wręcz gałki oczne dopracowaną grafiką zatem odpalenie tej pozycji w 4K zapowiadało ogromne emocje. Dodatkowo sam projektor posiada niskiego laga, który wynosi 34ms. Mamy zatem idealne wręcz warunki do grania w tego typu gry.

[td]
3.jpg
[/td][td]
4.jpg
[/td][td]
5.jpg
[/td][td]
6.jpg
[/td]
Po odpaleniu PC, bez problemu ustawiłem rozdzielczość 3840x2160. Przy dwóch kartach graficznych zazwyczaj nie było problemu by płynnie grać na maksymalnych detalach chociaż trzeba przyznać, że gry są cholernie wymagające. Szczególnie SW:B. Jednak zobaczyć walki w 4K to jest przysłowiowy opad szczęki. Czegoś takiego jeszcze wcześniej nie widziałem. Różnica między projektorem Full HD, nawet z trybem opisanym w dalszej części tekstu jest powalająca. Dlaczego tak się dzieje? Wszystko ze względu na przekątną. 120 cali powoduje, że wręcz wymagane jest coś więcej niż Full HD. Dzięki tak dużej rozdzielczości możemy podejść do ekranu nawet na jeden metr a ilość szczegółów nie spadnie nawet o połowę. Nadal jest bardzo ostro i wyraźnie. To jest właśnie potęga Ultra HD na wielkich przekątnych.
Na koniec pewny pół środek jeżeli chodzi o filmy w 4K. W chwili obecnej, substytutem jakości Ultra HD mają być reedycje niektórych filmów, wydanych przez Sony Pictures. Są one opatrzone napisem „Mastered in 4K”. Wydania te mają mieć poprawione barwy, oraz znacznie mniejszy stopień kompresji, który ma dać przedsmak obrazu 4K. Podczas testu sprawdziłem kilka takich płyt. Między innymi stary „Spider Man 2”, oraz nowszy „The Amazing Spider Man”. Filmy faktycznie miały znacznie wyższy bitrate, oscylujący w okolicach 35Mbps i doskonały obraz pozbawiony artefaktów kompresji. Film „Spider Man 2” faktycznie wyglądał na mocno podrasowany. Ewidentnie poprawiono odwzorowanie barw, szczególnie w ujęciach outdoorowych. Trzeba mieć jednak na uwadze to, że oryginał tego filmu nie wyglądał najlepiej, więc było duże pole do popisu. W przypadku „TASM” różnice były, niestety, na progu percepcji, lub nie było ich wcale. Wydanie „Mastered in 4k” rzekomo korzystają z szerszej palety barw – xvycc, o czym pisaliśmy swego czasu więcej w teście Sony W905. Nie udało się nam jednak zmusić odtwarzacza Blu-ray Sony S790 do wysłania sygnału w takim formacie. Suma summarum niektóre nowe wydania płyt są znacznie lepsze, ale ulepszeniami możemy cieszyć się na wszystkich projektorach i telewizorach.

7.jpg

Różnicę na filmach "Mastered i 4K", względem ich starszych wydań, mogą być bardzo duże, a może ich nie być prawie wcale (jak na "The Amazing Spider Man"), jednak tam widać, że... kadr filmu jest szerszy w nowszym wydaniu!

4K Enhancement/e-shift - czy to jest już 4K/Ultra HD?

Pozostali producenci projektorów z najwyższej półki, póki cały czas idą w rozwiązania częściowego wsparcia dla 4K. Zapewne tak samo będzie w 2016 roku. Co może dziwić dlatego przyjrzymy się o co dokładnie chodzi. Opis działania takiej funkcji pokażę na przykładzie Epsona LS10000. Nie posiada on natywnej rozdzielczości Ultra HD, jednak jest w stanie ją uzyskać za pomocą systemu 4K Enhancement (technologia podobna do tej stosowanej np. w JVC czyli e-shift). System ten bazuje na rysowaniu co drugiej klatki przesuniętej o 0,5 piksela w prawo i w dół względem oryginalnej. Przy 120Hz przetworniku obrazu jest to możliwe do wykonania bez widzialnego efektu migotania. Tego typu fizyczne przesuwanie obrazu jest zaś możliwe dzięki wykorzystaniu tzw. zjawiska dwójłomności światła. W torze optycznym projektora zastosowano odpowiedni polaryzator, oraz soczewkę przesuwającą obraz w zależności od kierunku polaryzacji światła. Takie samo zjawisko można zaobserwować w naturze po przejściu spolaryzowanego światła przez niektóre minerały, np. Kalcyt:
Calcite.jpg
Zjawisko dwójłomności światła w naturze.
A tak wygląda to w projektorze:
eshift2.jpg
Dodatkowe elementy toru optycznego w LS10000.
Dzięki przesunięciu jednej klatki względem drugiej możliwe jest wyrysowanie teoretycznie czterokrotnie większej liczby pikseli. Testowany projektor może zrobić to zarówno dla sygnału Full HD, skalując go do Ultra HD, jak i przyjąć natywnie sygnał UHD i postarać się go wyświetlić odwzorowując jak najwięcej detali.
eshift.jpg
Zarówno sygnał Full HD może zostać przeskalowany do UHD jak i UHD może zostać przyjęty natywnie.
Oczywiście metoda ta ma pewne ograniczenia. To czego nie można jej jednak odmówić, to fakt, że generuje gładszy obraz ze zdecydowanie mniej widoczną strukturą pikseli.
[td]piksele2.jpg[/td][td]piksele1.jpg[/td]
Obraz standardowy vs. skalowany do 4K przez 4K Enhancement w tym drugim przypadku siatka pikseli jest wcale niewidoczna.
Krawędzie są jednak nieco zmiękczone, ale tutaj zależy to od ustawienia pracy systemu i rozmaitych ustawień sztucznego wyostrzania. Generalnie skalowanie obrazu zawsze go zmiękcza, szczególnie, gdy jest przeprowadzane w ten sposób, więc i lekkie wyostrzanie musi być nieodłącznym elementem pracy takich funkcji. Samych trybów przeskalowywania mamy kilka:
menu8.jpg
Tryby skalowania do 4K za pomocą funkcji 4K Enhancement.
Moim zdaniem, najlepszym wyborem jest 4K-1, ewentualnie 4K-2. Kolejne tryby zbyt mocno uwydatniają krawędzie.
Co jednak stanie się gdy podamy na projektor natywny sygnał 4K licząc, że wyświetli jak największą ilość detali? W tym przypadku faktycznie zobaczymy ich trochę więcej! Zerknijmy na dokumentację zdjęciową, którą zgromadziłem robiąc zdjęcia przy tych samych ustawieniach aparatu. Następnie zostały one przeskalowane dwukrotnie.

[td]Wyłączony, sygnał 1080p[/td][td]1080p.jpg[/td][td]4K-1, sygnał 1080p[/td][td]4k1.jpg[/td][td]Wyłączony, natywne Ultra HD[/td][td]uhd.jpg[/td][td]4K-2, sygnał 1080p[/td][td]4k2.jpg[/td]
Tryb 4K Enhancement, typ sygnału Obraz wynikowy
Jak widzimy na powyższej scenie, tryb 4K-2 naprawdę mocno wzmacnia lokalny kontrast, więc wstawiam zdjęcia tego trybu tylko w celach informacyjnych. Skupmy się jednak na 4K-1. Takie ustawienie generuje wyraźnie gładszy obraz, bez widocznej siatki pikseli, co będzie bardzo korzystne dla widza znajdującego się w odległości mniejszej niż około 4cm/cal ekranu, czyli zalecanej do UHD, jak wynika z naszego kalkulatora odległości. Samo przeskalowanie nie dodaje jednak nowych detali, nie ma przecież takiej opcji. Bardzo ciekawe jest natomiast porównanie obrazu skalowanego do podanego natywnie w UHD ze źródła. Różnice w tych dwóch wariantach można odczytywać jako faktyczną zdolność systemu 4K Enhancement do wyświetlania wyższej rozdzielczości. Jak widzimy na zdjęciach, porównanie wypada na korzyść wariantu UHD, jednak różnica nie jest wielka. Da się zauważyć więcej detali na drzewach w tle i na ramie statku. Ta różnica jest jednak wciąż daleka tej, którą powinniśmy widzieć porównując do projektora z natywnym 4K.
Na podstawie powyższych analiz wynika zatem, że Epson LS10000 robi dobrą robotę i daje poczuć wyższą rozdzielczość obrazu niż Full HD, jednak za pomocą technologii 4K Enhancement nie jest w stanie dać tego co natywna matryca Ultra HD. Podobne wnioski można wysnuć z drugiej sekwencji testowej. Tutaj różnice są trochę mniejsze, ponieważ 4K Enhancement gorzej radzi sobie przy obrazach o mocno kontrastujących konturach:
[td]Wyłączony, sygnał 1080p[/td][td]1080p_2.jpg[/td][td]4K-1, sygnał 1080p[/td][td]4k1_2.jpg[/td][td]Wyłączony, natywne Ultra HD[/td][td]uhd_2.jpg[/td][td]4K-2, sygnał 1080p[/td][td]4k2_2.jpg[/td]
Tryb 4K Enhancement, typ sygnału Obraz wynikowy
Jeśli chodzi o techniczne możliwości dostarczenia sygnału 4K do projektora, to prezentują się one jak poniżej w tabelce. Generalnie rzecz ujmując, HDMI 1 jest pełnoprawnym portem 2.0, aczkolwiek poziomu A (czyli bez 600MHz). Oznacza to, że wszystkie formaty z próbkowaniem 4:2:0 doprowadzić można bezpośrednio.

[td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']Obsługa rozdzielczości 3840x2160@60Hz 4:2:0[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']TAK[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']Obsługa rozdzielczości 3840x2160@24Hz 4:4:4[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']TAK[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']Obsługa rozdzielczości 3840x2160@60Hz 4:4:4[/td][td=style='background-color:#ececec;border:1px solid #ccc;']NIE[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']Kompatybilność z HDCP 2.2[/td][td=style='border:1px solid #ccc;']TAK - HDMI 1[/td]
Dyskusyjną kwestią jest szeroka paleta barw, bowiem LS10000 oferuje nawet specjalny filtr by poszerzyć spektrum kolorów. Nie ma jednak jakiejkolwiek gwarancji, że przełączy się w jeden z tych trybów (trudno nawet przewidzieć w który miałby się przełączyć) gdy dostanie informację ze źródła, że film zakodowany został w szerokim gamucie. Niemniej postanowiłem sprawdzić pokrycie, jest na bardzo dobrym poziomie:

[td]dci.jpg[/td][td]rec2020.jpg[/td][td]Pokrycie palety: 97%[/td][td]Pokrycie palety: 72%[/td]
DCI P3 Rec 2020

Co się stanie gdy podłączymy komputer i zechcemy zagrać w coś w 4K? Okazuje się, że PC wykryje możliwość włączenia rozdzielczości 4K. Jednak jakość obrazu pozostawia dość sporo do życzenia. Widać, że brakuje linii a obraz jest mniej wyraźny. Widać to oczywiście z bliska. Odchodząc dalej zatracamy możliwość dostrzeżenia defektów i widzimy obraz poprawnej jakości aczkolwiek bardzo zbliżonej do Full HD.

Słowem podsumowania: mimo, że nie jest to natywny projektor Ultra HD, to nieuprawnionym jest też mówić, że oferuje "tylko Full HD". LS10000 jest gdzieś pomiędzy tymi dwoma technologiami. Daje poczuć wyższą rozdzielczość obrazu, aczkolwiek nie pozwala jej ujrzeć w pełni. Dodatkowo trzeba być naprawdę blisko ekranu aby te różnice dostrzec.

Podsumowanie

Z całą pewnością początek roku 2016 zaowocuje nam dostępem do natywnych filmów wspierających w pełni standard Ultra HD. Jeżeli zatem zdecydujemy się zainwestować w projektor w pełni zgodny z technologią Ultra HD możemy być pewni, że "za chwilę" będziemy mogli wykorzystać jego możliwości w 100%. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby podłączyć obecnie mocnego PCta i cieszyć się grami w niesamowitej rozdzielczości. Dla osób mających mniejszy budżet mogę polecić takie rozwiązania jak produkty z funkcją 4K Enhancement/e-shift.



Ten post został wypromowany na artykuł

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy hadmi 2.0 i Rec. 2020 jest ostatnim potrzebnym standartem ? Czy za 2-3 lata znowu w wyniku ewolucji wcisną nam , że do pełni szczęścia potrzebujemy hdmi 3.2 i Rec. 3030 ?

Moim zdaniem 35-43k na projektor , który w momencie wyciagnięcia go z kartonu jest już przestarzałą technologią , jest (nie chcę nikogo obrazić ) głupotą , a przynajmniej nierozważnym ruchem . Bez materiału ogólnie dostępnego , to bujanie w obłokach .

Ile razy mozna oglądać dema w 4K ? Jestem ciekaw kiedy pojawi się jakiś ambitny film w tym formacie .

Mam JVC X 500 i myśle , że to jest max , co mi jest potrzebne . Za 1/3 ceny Sony naprawdę nie ma czego się przyczepić . Fakt , do gier on się nie nadaje , ale chyba nie do tego zostało stworzone KD .

Do gier wystarczy jakaś Optoma za 3k lub mniej:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy hadmi 2.0 i Rec. 2020 jest ostatnim potrzebnym standartem ? Czy za 2-3 lata znowu w wyniku ewolucji wcisną nam , że do pełni szczęścia potrzebujemy hdmi 3.2 i Rec. 3030 ?

REC raczej na razie nie będzie zmieniane za to HDMI na pewno tak.

Należy pamiętać że specyfikacja UHDTV obejmuje sygnał 3840x2160/120kl/sek i 7680x4320/120kl/sek.

Jak widać ze specyfikacji obecne HDMI nie jest na dzień dzisiejszy w stanie przesłać w pełni nawet mniejszej rozdzielczości.

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak kupować to tylko natywne 4K i niestety jeszcze ... czekać na zaimplementowanie najnowszych wynalazków do projektorów i spadek ich cen.

Pozdro


Czy połączenie CAT 5 potrafi wszystko przesłać bez problemu ?

Z moich doświadczeń z sygnałem do 1080p 3D z HDMI 1.4 że tak. Pomimo, że mój extender potrafi obsłużyć 4K i ma HDMI 2.0 nie mam jak tego sprawdzić. Warunkiem jest tylko dobra skrętka w ścianie (solid core), a nie badziewiaste druciki w kabelku z 15 złotych.

Pozdro



Podsumowanie

Z całą pewnością początek roku 2016 zaowocuje nam dostępem do natywnych filmów wspierających w pełni standard Ultra HD. Jeżeli zatem zdecydujemy się zainwestować w projektor w pełni zgodny z technologią Ultra HD możemy być pewni, że "za chwilę" będziemy mogli wykorzystać jego możliwości w 100%. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie aby podłączyć obecnie mocnego PCta i cieszyć się grami w niesamowitej rozdzielczości. Dla osób mających mniejszy budżet mogę polecić takie rozwiązania jak produkty z funkcją 4K Enhancement/e-shift.

Nie zgadzam się z tym podsumowaniem.

Kupowanie projektora 4K z eshiftem za dzisiejszą kasę to totalna głupota.

Natomiast jestem się gotów założyć, że za chwilę standard UHD ponownie zostanie o coś rozbudowany i płacenie dzisiaj 40 tys za projektor jest nieuzasadnione. Chyba, że ktoś śpi na kasie i liczy się z wymianą i stratą np. 20 tys złotych przy zamianie na kolejny. Tym bardziej, że materiału 4K ciągle w sklepach brak.

Na podsumowanie dostępu do filmów z treściami UHD w 2016 roku proponuję poczekać. Bo na razie mamy szumne zapowiedzi i jeden player w Japonii za kosmiczną kasę.

Stawiam, że w 2016 roku w Europie pojawi się w sprzedaży jakieś 30 tytułów. Ilość imponująca :).

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam e-shift i sobie bardzo go chwalę , ale projektor kosztował 2.5 razy mniej niż cudowny Epson .

  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Mam e-shift i sobie bardzo go chwalę , ale projektor kosztował 2.5 razy mniej niż cudowny Epson .

Dokładnie...

Ja to już nie chcę komentować kolejnych super mądrych postów pmcompa. ;) Eshift dostępny jest od wielu lat (2012 rok PANIE). Nie wiem o jakie duże pieniądze chodzi i jaką głupotę (wyżej koledzy wyraźnie napisali Epson a ty napisałeś, że projektora z eshift). JVC X70 chodzi za grosze w stosunku do tego ile kosztował na dzień dobry. I jest to nie głupie rozwiązanie na przetrzymanie do natywnego UHD. Test playera UHD także szybko się pojawi - tak, ja to wiem i pisząc w podsumowaniu nie wymyślam sobie tego :lol: . Ale spoko. Jak zwykle próba zrobienia afery :lol: :lol: :lol: Policz sobie, ile masz filmów 3D nad którymi widziałem zawsze miliony postów zachwytów a 95% z nich to minimum efektu 3D więc 3D generalnie zdechło :) Napiszę po raz enty: więcej czytania i edukowania się a mniej aferowania. Wystarczy nam to co widzimy w TV (nawiązując do klimatu postów bo ja generalnie politykę mam głęboko).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bez materiału (programow telewizyjnych , dysków ! sieciowej dystrybucji ) wszystkie te nowości można sobie w d... wsadzić .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Bez nowości nie byłoby zabawy ; ) Potem nowość spływa do ludu. Tak było jest i będzie ; ) (VHS, Laser dyski, DVD itd...). Kto ma kasę będzie kupował. Kto zabroni ;) Jak ktoś chce natyw UHD już dziś i pograć sobie z PC na 120" to kupi Sony i będzie miał to co inni za kilka lat. Jak ktoś chce mieć laser już dziś :) kupi Epsona. Itd.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie...

Ja to już nie chcę komentować kolejnych super mądrych postów pmcompa. ;)

Zdjae się że administrator przekracza swój regulamin i granice dobrego smaku. Bradzo niładnie :angry: . Wiadomo, że Twoje posty są najmądrzejsze bo Twojsze.

Mam prawo do własnych opinii i mam zamiar je ty publikować. Czy Ci sie podobają czy nie.

Nie pozdrawiam.

Mam e-shift i sobie bardzo go chwalę , ale projektor kosztował 2.5 razy mniej niż cudowny Epson .

Trudno żebyś go nie chwalił bo to dobry projektor tylko eshift jest tam na plaster. Ale kosztował dużo za duzo w stosunku do innych JVC tylko fullHD.

No przeciez nie napiszesz, że jest do doopy i będziesz się z nim męczyć do końca jego dni ;).

Na moje oczy różnica na tym projektorze przy materiale full HD z użyciem eshiftu w porównaniu do zwykłego projektora JVC fullHD jest żadna. To był czysty marketing i pokazanie gotowości JVC do 4K. A nie są gotowi. Pisałem z jakich powodów.

Czekam na pełne 4K do JVC.

Pozdro

Ale spoko. Jak zwykle próba zrobienia afery :lol: :lol: :lol: Napiszę po raz enty: więcej czytania i edukowania się a mniej aferowania. Wystarczy nam to co widzimy w TV (nawiązując do klimatu postów bo ja generalnie politykę mam głęboko).

Widzę, że zaczynasz na forum szukac Maciarewicza. On dzisiaj robił w Warszawie na swojej manifestacji. Trzeba było dołączyć, wtedy na pewno doszedłbyś do porozumienia żeby zamknąć aferzystę pmcompa :P .

Tylko pmcomp swoje wie i swoje pisze, a na portalu ostatnio pisze się to co trzeba pisać. Tzw. poprawność polityczna.

Gmeru ... powody znasz, nie ma się co rozpisywać :D;):P:lol: .

Pozdro

Edytowane przez pmcomp

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak ktoś chce już poprawić swoje KD i Full HD , wystarczy zainwestować w Darbee DVP 5000 , koszt śmieszny (1-1.1k) w porównaniu do cen Sony UHD lub pseudo UHD Epsona , JVC .

Kolega Maciej K. określił , że ten e-shift lub Sonowy RC to takie właśnie Darbee .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak ktoś chce już poprawić swoje KD i Full HD , wystarczy zainwestować w Darbee DVP 5000 , koszt śmieszny (1-1.1k) w porównaniu do cen Sony UHD lub pseudo UHD Epsona , JVC .

Kolega Maciej K. określił , że ten e-shift lub Sonowy RC to takie właśnie Darbee .

Czyli twierdzisz, że pseudo UHD z eshiftu lub procesy w Darbee będzie lepsze od natywnego 4K ?

Nie oglądałem takiego porównania łeb w łeb ale stawiam duże pieniądze, że poznamy golasa w takim porównaniu ;).

Jesli postawisz odpowiednio dużą sumę zorganizuje takie porównanie :D .

Tutaj mamy zdjęcia marktingowe, tak ostatnio lubiane na portalu: http://static1.squarespace.com/static/54823afbe4b023af78555735/t/54d8f7fae4b04fa191e36a7e/1423505431644/Product+Brief+Darblet+20140111.pdf

Nie twierdzę, że Darbee nie poprawia obrazu w fullHD ale nie zrobi takiej róznicy jak w tej broszurce. NFW.

BTW gdzie znalazłeś DVB 5000 za 1000-1100 zł jak mniemam?

Pozdro

Edytowane przez pmcomp

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To zanim zaczniesz komentować w tak mocny sposób czy eshift jest fajny czy nie to najpierw podjedź np. do firmy HCX w Wawie bo mają na miejscu wszystkie projektory, podłącz PC - odpal film, zobacz różnicę i wtedy wróć do tego tematu i napisz opinię (jeżeli wyczerpujące porównanie z pierwszego postu Ci nie wystarcza). Zajmie Ci to godzinę a ile wiedzy od razu do głowy wpadnie zamiast tracić czas na rozmowę z Gmerem czy Koprem, który wszystko widział i dlatego coś napisał (albo koledzy powyżej, którzy to mają i korzystają).

Ciekawe czy jakbym zapytał Cię czy jeden głośnik gra lepiej od drugiego to byś nie zasugerował mi posłuchać? Nie lubię jak ktoś jest czegoś pewny ale... nie widział albo widział na targach gdzie nie da się ocenić niczego - można tylko próbować (sam tak robię np. teraz na zbliżającym się CES będę próbował ocenić Ultra HD Blu-ray ;) ). To jak z tym: "nie słuchałem ale wiem".

I błagam Cię, nie mieszaj w to polityki bo już mnie zbiera na wymioty jak słyszę o tym. To nie forum o tym. Nikogo to tutaj nie interesuje.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To zanim zaczniesz komentować w tak mocny sposób czy eshift jest fajny czy nie to najpierw podjedź np. do firmy HCX w Wawie bo mają na miejscu wszystkie projektory, podłącz PC - odpal film, zobacz różnicę i wtedy wróć do tego tematu i napisz opinię (jeżeli wyczerpujące porównanie z pierwszego postu Ci nie wystarcza). Zajmie Ci to godzinę a ile wiedzy od razu do głowy wpadnie zamiast tracić czas na rozmowę z Gmerem czy Koprem, który wszystko widział i dlatego coś napisał (albo koledzy powyżej, którzy to mają i korzystają).

I błagam Cię, nie mieszaj w to polityki bo już mnie zbiera na wymioty jak słyszę o tym. To nie forum o tym. Nikogo to tutaj nie interesuje.

To się porzygaj to ci dobrze zrobi :lol: .

Nie musisz mi mówić co mam robić. Robię to na co mam ochotę.

Projektory z eshiftem w działaniu widziałem, w porównaniu do fullHD. I zdania nie zmienię. Nie warto wydawać na eshift kasy, trzeba poczekać na większą dostepność projektorów z natywnymi matrycami 4K.

Zrozum, że to jest moje zdanie tak jak ja rozumiem, że Ty czasami musisz pisać to co musisz.

Nawiązując do twojego przedostatniego zdania między twoimi wierszami wyczytuję prawdę, że Koper i Gmeru są wszystkowiedzący i wszystkie rozumy pozjadali. Analogia do polityki aż się prosi, teraz też mamy takiego wszystkowiedzącego. I po miesiącu naród wychodzi na ulicę.

Proponuje Gmeru więcej pokory, tak jak kiedyś, bo czasami samozachwyt Cie zaślepia i przytłumia zdrowy rozsądek :).

Howgh.

Edytowane przez pmcomp

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie mowię , że Darbee jest równe 4K , ale wyciąga wisienkę z Full HD . Za śmieszną kwotę . Napisz do Markus 77 , chyba jeszcze posiada w swojej ofercie to pudełeczko . Puki nie jest ogólnym standardem UHD , można przeczekać ten czas na e-shifcie , Darbee lub RC od Sony .

Wywalanie 30-40k jest dla mnie lansem , bycia ,,bo mam" .

Trzeba jeszcze zwrócić uwagę , że 3/4 posiadaczy KD -projektorów nie ma przystosowanych sal ( jaskiń) . A taki projektor ( UHD ) także jest wymagający w tym temacie .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To się porzygaj to ci dobrze zrobi :lol: .

Nie musisz mi mówić co mam robić. Robię to na co mam ochotę.

Projektory z eshiftem w działaniu widziałem, w porównaniu do fullHD. I zdania nie zmienię. Nie warto wydawać na eshift kasy, trzeba poczekać na większą dostepność projektorów z natywnymi matrycami 4K.

Zrozum, że to jest moje zdanie tak jak ja rozumiem, że Ty czasami musisz pisać to co musisz.

Nawiązując do twojego przedostatniego zdania między twoimi wierszami wyczytuję prawdę, że Koper i Gmeru są wszystkowiedzący i wszystkie rozumy pozjadali. Analogia do polityki aż się prosi, teraz też mamy takiego wszystkowiedzącego. I po miesiącu naród wychodzi na ulicę.

Proponuje Gmeru więcej pokory, tak jak kiedyś, bo czasami samozachwyt Cie zaślepia i przytłumia zdrowy rozsądek :).

Howgh.

Tzn to jest bardzo proste: będziesz pisał nie na temat (polityka, obrażanie itd) to złamiesz regulamin i będą najzwyczajniej w świecie bany czy ostrzeżenia tak jak dostawałeś na audiostereo i innych forach. Nikt tego nie lubi. Więc udam, że nie widzę posta powyżej. A kolejny w tym tonie = ostrzeżenie itd. W życiu robisz to co chcesz ale nie na forum publicznym, które posiada swoje zasady i regulamin.

Ja mam swoje zdanie i je wyraziłem. Nie mieszając w to polityki i podając argumenty. Czekam na twoje. A jeżeli to są argumenty w stylu: tak mi się wydaje albo widziałem na targach to tyle w temacie z mojej strony. No bo co mam zrobić? Udowodnić Ci, że białe jest białe a czarne to czarne? Eshift daje tyle ile w poście numer 1. Czyli jak widać daje dość dużo ale za mało na pełne UHD. To wszystko. I oczywiście możesz napisać, że to lipa tak jak ja mogę napisać, że twoja opinia to lipa a ty, że moja poparta testami. Ale bez polityki i takich tam.

Nie mowię , że Darbee jest równe 4K , ale wyciąga wisienkę z Full HD . Za śmieszną kwotę . Napisz do Markus 77 , chyba jeszcze posiada w swojej ofercie to pudełeczko . Puki nie jest ogólnym standardem UHD , można przeczekać ten czas na e-shifcie , Darbee lub RC od Sony .

Wywalanie 30-40k jest dla mnie lansem , bycia ,,bo mam" .

Trzeba jeszcze zwrócić uwagę , że 3/4 posiadaczy KD -projektorów nie ma przystosowanych sal ( jaskiń) . A taki projektor ( UHD ) także jest wymagający w tym temacie .

Ja mam i codziennie gram w 4K ;p Dla mnie to rewolucja i ogromna przepaść między grami Full HD a 4K na 120". Tylko znowu: to trzeba zobaczyć takiego Battlefronta na max detalach w 60fps na 120" by zrozumieć jakie to jest mega.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
To wszystko. I oczywiście możesz napisać, że to lipa tak jak ja mogę napisać, że twoja opinia to lipa a ty, że moja poparta testami. Ale bez polityki i takich tam.

I napiszę:

Twoja opinia to lipa poparta testami, a moja to lipa widziana na moje oczy. Ty piszesz testy, a ja opisuje co widziały moje oczy. A użytkownicy czytają i wyciągają wnioski. Każdy swój rozum ma.

Jeśli chcesz to gdzieś w niezależnym miejscu popełnię tekst dlaczego tak jest i dlaczego czasami jest róznica. Nie spodoba Ci się.

Tyle w odpowiedzi na Twój tekst.

BTW w tym wątku odpowiadałem nie na test i nie na Twojego posta, sam wsadziłeś kij w mrowisko. Cytuję Ciebie: "Ja to już nie chcę komentować kolejnych super mądrych postów pmcompa." Jak nie chcesz komentować to zamilcz bo sam wywołałeś niemerytoryczną dyskusję.

I nie strasz mnie proszę bo znasz mnie i wiesz, że się nie boję :angry::wacko: .

Edytowane przez pmcomp

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie oglądałem takiego porównania łeb w łeb ale stawiam duże pieniądze, że poznamy golasa w takim porównaniu ;).

Jesli postawisz odpowiednio dużą sumę zorganizuje takie porównanie :D .

Twoja opinia to lipa poparta testami, a moja to lipa widziana na moje oczy. Ty piszesz testy, a ja opisuje co widziały moje oczy.

:huh:

A użytkownicy czytają i wyciągają wnioski. Każdy swój rozum ma.

Czy ty wiesz co piszesz? :ph34r:

Polecam poczytać zadymy pmcompa na innych forach. Admini nie dawajcie się! http://www.audiostereo.pl/dlaczego-watek-pmcompa-jest-zamkniety_111541.html

Edytowane przez MarcinC
  • Lubię 1

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy ty wiesz co piszesz? :ph34r:

Uwierz mi, bardzo dobrze wiem.

Pozdro

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

To się zdecyduj czy coś widziałeś czy może nie widziałeś a może widziałeś ale nie wiesz kiedy widziałeś. Bo do autora wątku nie mam problemu. Napisał i pokazał że widział.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić obrazków. Dodaj lub załącz obrazki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...