W Nowym Jorku odbyło się wydarzenie 8K Display Summit. W jego trakcie różni przedstawiciele branży audio-wideo wyrazili swoje zdanie na temat wejścia technologii 8K na rynek masowy. Ich zdaniem jest to nieuniknione. Przy okazji omówiono korzyści, jakie płyną z produkcji w tej rozdzielczości.
W trakcie 8K Display Summit odniesiono się do obaw odnośnie wejścia tej rozdzielczości wyświetlania obrazu oraz tego, jak wpłynie ona na produkcję.
Przejście na kamery 8K miałoby całkowicie wyeliminować nieostrości krawędzi obrazu. Zdaniem Floriana Friedricha z FF Pictures sam fakt kręcenia filmów w tej rozdzielczości poprawi jego jakość, nawet jeśli będzie on skalowany w dół – do 4K. Operowanie materiałem źródłowym w wyższej rozdzielczości nie przeszkadzałoby zarazem w post-produkcji w przycinaniu bądź powiększaniu partii obrazu do 4K. Specjalista od post-produkcji, Dan Duran (z RED Digital Cinema), w tej kwestii jest również podobnego zdania.
Ponadto Friedrich odniósł się do pewnych uprzedzeń związanych z 8K. Jego zdaniem jest nieprawdą, że ta rozdzielczość wymaga oglądania z 60 centymetrów przy 65-calowym telewizorze. Tak samo bezzasadne są według niego głosy mówiące o tym, że aby zobaczyć różnicę w jakości, potrzeba lornetki.
Friedrich wraz z Duranem i Philem Hollandem są zgodni, że kluczowym komponentem obrazu jest HDR, który przy ponad 33 milionów pikseli mógłby tchnąć w nie dużo więcej “życia”. Dużo mniej istotne jest ich zdaniem dostrzeganie każdego piksela z osobna. To drugie mogłoby stać się źródłem problemu, tak samo jak migotanie obrazu. Po prostu pośród takiej liczby pikseli mogłoby pojawić się więcej tzw. artefaktów obrazu. Rozdzielczość 8K mogłaby natomiast nadać obrazowi jeszcze większej głębi, uwypuklić obraz, nadać mu “efektu okna”.
Oczywiście przeszkodą w upowszechnieniu się 8K są jeszcze ceny odbiorników oraz stworzenie efektywnych algorytmów kompresji. Niemniej jednak filmowcy już pracują w tej rozdzielczości. Do produkcji nakręconych częściowo w 8K należą serial Netflixa “Zagubieni w kosmosie“, film “Zabójcze maszyny“, a także “Mission Impossible: Fallout“.
ZOBACZ TAKŻE: Który kodek wideo jest najlepszy? Mamy wyniki testów BBC
Warner Bros. odświeżyło rok temu “Odyseję Kosmiczną” dla japońskiej stacji NHK BS8K. Ponadto inne filmy nakręcone na analogowej taśmie 65/70 mm nadają się do transferu do 8K, w tym “Dunkierka” Christophera Nolana i “Morderstwo w Orient Expressie” Kennetha Branagha.
Źródło: Advanced Television, Home Cinema Magazine
(1455)