Powrót

Toshiba 55U7863DG | TEST | 55″ Ultra HD 4K poniżej 2,5 tys zł!

Słowem wstępu

Marki Toshiba myślę, że nie muszę Wam przedstawiać. Z pewnością każdy, kto ma choćby najmniejsze pojęcie o rynku RTV, czy PC zna tę japońską firmę z charakterystycznym czerwonym logo. W kategorii wyświetlaczy ma ona bardzo ciekawą historię. Przykładowo, w 2012 roku posiadała w ofercie model ZL2, który był jedynym domowym ekranem z 3D działającym bez okularów! Najprawdopodobniej był to też pierwszy TV z matrycą 4K, choć oczywiście o podawaniu takiej rozdzielczości do ekranu nie było mowy. Dodatkowe piksele służyły właśnie technologii 3D. Niestety niedługo później wieści o nowych produktach przycichły. Toshiba produkowała wprawdzie jakieś wyświetlacze, jednak nie była zbyt obecna ani w mediach, ani na targach. Czy w roku 2018 odrodzi się niczym feniks z popiołów? Jest taka szansa, ponieważ podjęta została współpraca z tureckim poddostawcą – Vestelem, a line-up składający się z kilku modeli dostępny jest na polskim rynku. Telewizory oferują także ciekawą specyfikację. Testowany dziś 55U7863DG nabyć za 2499 zł i w tej cenie otrzymamy telewizor z szeroką paletą barw i technologią Dolby Vision, wyposażony w głośniki certyfikowane przez Onkyo. Aż trudno uwierzyć w tak niską cenę przy takich parametrach. Przekonajmy się zatem co potrafi!

Wygląd

Kształt telewizora jest nowoczesny i gustowny. Wykorzystano tu design z minimalnym prześwitem pomiędzy telewizorem, a meblem na którym się on znajduje. Jest to dosłownie kilka milimetrów. Telewizor utrzymuje się na metalizowanej podstawie.

Od spodu widzimy także listwę, w którą wbudowano głośniki Onkyo. Są one skierowane do przodu co polepsza jakość i głośność dźwięku, ale o tym więcej w dedykowanym akapicie.

Jeśli chodzi o obudowę telewizora to przyznać trzeba, że w dotyku czuć akurat, że nie są to materiały najwyższej jakości, ale niczego innego nie można by oczekiwać od telewizora o takiej cenie. Grunt, że wygląda on dobrze, bo przecież telewizor do macania nie służy..

Akcesoria

Do telewizora dołączono dwa piloty. Mniejszy z nich powstał przez okrojenie większego z klawiszy numerycznych, oraz z klawiszy do obsługi odtwarzacza multimediów. Fajnie, że udało się umieścić duże klawisze kierujące bezpośrednio do najpopularniejszych serwisów wideo jak Netflix czy YouTube. Oba kontrolery komunikują się przez IR, więc należy klasycznie celować nimi w TV. Wykonanie nie jest może górnolotne, ale w użyciu piloty są bardzo wygodne. Design niech każdy sam oceni.

Złącza

Wszystkie złącza HDMI obsługują pełne 4K 18Gbps, więc nie ma znaczenia gdzie podłączymy urządzenie. Godnym uwagi jest też tuner satelitarny i obsługa modułów CI+! To co zwraca uwagę to także dostęp do klasycznych analogowych portów jak np. VGA czy composite. Telewizory w tej cenie często trafiają do ludzi, którzy nadal korzystają ze starszych urządzeń, które ich wymagają jak odtwarzacze DVD czy dekodery telewizyjne.

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
ROZDZIELCZOŚĆ I PRZEKĄTNA EKRANU 3840×2160, 55″
TYP MATRYCY LCD z podświetlenie PFS LED typ. VA
ODŚWIEŻANIE MATRYCY (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 60Hz
KONTRAST ANSI, BEZ WYGASZANIA (więcej – lepiej) 3 300:1
KONTRAST W FILMACH (więcej – lepiej)
  • średni: 2 900:1
  • max: 4 000:1
  • min: 2 400:1
MAKSYMALNA JASNOŚĆ PO KALIBRACJI
  • SDR: 180 cd/m2
  • HDR: 205 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
POWŁOKA MATRYCY ekran satynowy
BŁĘDY ODDANIA BARW, PO KALIBRACJI (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 3,3
  • maks. dE: 7,9
ŚREDNIA JASNOŚĆ EFEKTU HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 175 cd/m2
INPUT LAG (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 31ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 31ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 26ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
PEŁNA ROZDZIELCZOŚC KOLORU – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Tak
OBSŁUGA 10 BITOWEGO KOLORU Tak (w UHD)

Matryca, zalecane ustawienia

Matryca w Toshiba U7683DG

Telewizor wyposażono w 60Hz (co nie powinno dziwić w tej cenie) panel typu VA. Pomimo niskiej ceny udało się jednak zastosować bardziej zaawansowany rodzaj podświetlenia – są to diody PFS LED dostarczające dużo szersza paletę barw niż zwykłe białe LEDy (white LED). Jest to bardzo ważne, by móc wyświetlić wszystkie kolory np. z płyty Ultra HD Blu-ray czy gier z nowych konsol. Pod mikroskopem matryca ma osobliwą budowę, ponieważ subpiksele RGB ułożone są w pionie, a nie w poziomie.

Zalecane ustawienia

Podstawowe menu obrazu.

Telewizor produkowany jest w fabryce Vestela, co oznacza zastosowanie typowego dla tego producenta oprogramowania i menu obrazu. Pod względem ustawień jest ono niestety ubogie i trochę archaiczne. Pierwszym problemem jest brak możliwości bezpośredniej regulacji jasności matrycy. Możemy jedynie włączyć czujnik światła. Na szczęście są 4 tryby działania, więc jakoś tą jasność w ten sposób wyregulujemy. W menu brakuje też bardziej precyzyjnych ustawień obrazu. Przykładowo odcień bieli możemy regulować jednym suwakiem, który przenosi nas w stronę chłodnych, lub ciepłych tonów. Nie rozumiem implementowania takich ustawień, ze względu na to, że regulacja RGB, która obecna jest we wszystkich innych telewizorach, jest dużo precyzyjniejsza i łatwiejsza do zastosowania. Zapewne w przyszłości producent będzie modyfikował te elementy.

Zaawansowane menu ustawień obrazu.

Sugerowanym wyborem dla widza jest tryb “Kino”. Następnie musimy bezwzględnie dokonać kilku ustawień, by doprowadzić obraz do ładu:

 

Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

Fabrycznie (tryb Prawdziwe Kino)

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 5,5 maksymalna 10,3
Średnia deltaE barw ze wzornika 6,0 maksymalna 10,0
Średnia deltaE palety szarości 6,6 maksymalna 10,1

Profesjonalna kalibracja Toshiba U7863DG

Funkcje kalibracji w testowanej Toshibie są niestety szczątkowe i niejasne. Musimy jednak rozprawić się z dosyć grubymi problemami, więc korzyści powinny być wymierne.

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 3,8 maksymalna 8,8
Średnia deltaE barw ze wzornika 3,3 maksymalna 7,9
Średnia deltaE palety szarości 2,7 maksymalna 4,4

W najlepszym trybie fabrycznym, opisanym we wstępie, obraz ma zdecydowanie zbyt zimną tonację, co odznacza się dominantą błękitów. Pomimo poszerzenia palety barw ponad normę, odcienie kolorów żółtych i czerwonych są osłabione. W konsekwencji odcienie skóry wyglądają trochę trupio i bez wyrazu. Na szczęście punkt bieli da się ustawić w miarę poprawnie za pomocą regulatora “temperatura koloru”. Niestety nie rozwiązuje on jednak wszystkich problemów. Pomimo tego, że jasne biele mają odpowiedni odcień, to w ciemnych szarościach jest za dużo zieleni. Manifestuje się to nieznacznym, ale widocznym, zielonym zafarbem w ciemnych scenach. Podczas oglądania np. serialu “Ozark” rzucały się one w oczy. Podobnie jak zbyt niska gamma, przez którą obraz nie ma kinowej głębi. Na te cechy niestety nic nie możemy poradzić w Toshibie. Nie zrobimy także nic z paletą barw, która jest oddawana trochę po swojemu, szczególnie w obszarach najbardziej nasyconych kolorów. Czerwień, czy zieleń jest mocniejsza niż w naturze, ale już np. żółcie, które są mieszanką tych dwóch barw są pozbawione nasycenia.

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz kadr z filmu:
Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb Fabryczny
  • Najlepszy tryb fabryczny
  • Profesjonalna kalibracja
  • Referencja (studio)

Po optymalnym skalibrowaniu U7863DG (choć może kalibracja jest tutaj za dużym słowem), kolory dało się zaakceptować, choć okazjonalnie było widać, że coś jest nie do końca dopracowane. W tej cenie telewizora nie uznawałbym jednak tego za coś skreślającego telewizor.

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
oraz w temacie: Wielki test kalibracji

Zamów sprawdzoną kalibrację TV (w całej Polsce)

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

By uzyskać odpowiednie proporcje obrazu, bez obciętych krawędzi, musimy ustawić Zoom obrazu na pozycję “Full”, ale to już opisałem we wstępie. Zaleciłem także ustawienie ostrości na “0”. Niestety nawet przy takim ustawieniu obraz jest sztucznie wyostrzany i na krawędziach da się zauważyć uwydatnione kontury. Najbardziej ewidentne jest to na tekście, gdzie wokół czarnej czcionki widać wyraźne “halo”.

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Równomierność ekranu

Matryca Toshiby U7863DG była raczej wolna od efektu brudnego ekranu, który mógłby przeszkadzać podczas oglądania sportu. Dało się jednak zauważyć dysproporcję jasności, w szczególności na jasnych tłach. Oczywiście biała plansza jest skrajnym tego przypadkiem.

Tak wyglądało to okiem kolorymetru:

-31% -31% -28% -30% -35%
-19% -19% -20% -16% -22%
-14% +1% ref. -4% -14%
-18% -12% -4% -5% -14%
-20% -10% -9% -13% -11%

Kontrast i Czerń

Toshiba U7863DG wykorzystuję matrycę VA, o naturalnej stopie kontrastu wynoszącej około 3 400:1. Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń jest akurat domeną tego typu panelu. Można zatem spodziewać się, że podczas nocnych seansów głębia i plastyka obrazu będzie na niezłym poziomie, choć oczywiście nie tak dobrym, by obraz zlewał się z ramką telewizora. Warto też nadmienić, że wynik kontrastu matrycy plasuje ją raczej w środku stawki matryc VA.

SCENA
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik kontrastu
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 2 700:1
CZERŃ OTOCZONA Z KAŻDEJ STRONY DETALAMI, WYMAGAJĄCA SCENA, PORADZĄ Z NIĄ SOBIE JEDYNIE NAJLEPSZE SYSTEMY WYGASZANIA 2 400:1
PAS W FILMIE SĄSIADUJĄCY Z OBRAZEM O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE WYRAŹNIE ODCINA SIĘ OD RAMKI TELEWIZORA 4 000:1
DUŻA POWIERZCHNIA CZERNI BEZ SĄSIADUJĄCYCH DETALI, PRZY NISKIM KONTRAŚCIE ŁATWO DOSTRZEC ŚWIECENIE CZERNI 2 700:1

Toshiba nie posiada jakichkolwiek funkcji lokalnego wygaszania, toteż wynik kontrastu w powyższym teście wynika tylko i wyłącznie z poziomu czerni i bieli w danych punktach matrycy. Wyniki są zasadniczo typowe dla tego typu, prostego, telewizora. Nie ma rewelacji z czernią, ale też nie jest tragicznie jak np. w matrycach IPS.

Obsługa Ultra HD / 4K

Toshiba U7863DG zapewnia kompatybilność z treścią Ultra HD wraz ze wszystkimi walorami (HDR, szeroka paleta barw). Potrafi ją odtworzyć zarówno przez HDMI, jak i streamingu, czy tunerów. Jest także wsparcie dla rozszerzonej normy HDR – Dolby Vision. Czy to dziwne w telewizorze o takiej cenie? Z jednej strony tak, bo licencja Dolby podnosi koszt produkcji, z drugiej jednak nie, bo to właśnie w telewizorach o niskich możliwościach efekt jest najbardziej widoczny.

Cecha: Wynik:
CERTYFIKAT UHD PREMIUM Nie
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW (DCI / Rec 2020) 90% / 70%
OBSŁUGA ROZDZIELCZOŚCI 2160p60 RGB PRZEZ HDMI Tak
FORMATY PREMIUM HDR (Dolby Vision / HDR10+) Dolby Vision
MOŻLIWOŚĆ WYKONANIA OSOBNEJ KALIBRACJI DO UHD Brak, ustawienia współdzielone z trybem do SDR

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Wył.
NAJJAŚNIEJSZA ZE SCEN, WYMAGAJĄCA DLA TELEWIZORA, BLASKI SŁOŃCA OSIĄGAJĄ JASNOŚĆ 2000cd/m2 195 cd/m2
SCENA O NISKIEJ JASNOŚCI, GDZIE WYŚWIETLACZ MOŻE POKAZAĆ SWOJĄ MAKSYMALNĄ JASKRAWOŚĆ 160 cd/m2
NAJCIEMNIEJSZA ZE SCEN, TELEWIZOR MUSI POKAZAĆ ZARÓWNO JASKRAWĄ BIEL JAK I DOBRĄ CZERŃ 195 cd/m2
ZBILANSOWANA SCENA O ŚREDNIEJ JASNOŚCI, CZĘSTO WYSTĘPUJĄCA W FILMACH 140 cd/m2
PLANSZA “L20” NA TAKIEJ WYKONYWANE SĄ TESTY PRZEZ KONSORCJUM UHD ALLIANCE 205 cd/m2
Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):
  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Wraz ze swoimi wynikami Toshiba 55U7863DG zajmuje pierwsze miejsce, niestety od końca. Jednak wcale mnie to nie dziwi gdyż od zawsze wiadomo, że aby mieć jasności HDR, które pokażą potencjał materiału Ultra HD z HDR trzeba zakupić telewizor z minimum średniej półki a co za tym idzie wydać około 1,5-2 razy więcej niż za testowany ekran a najlepiej aby był to model premium. Dlatego nie ma tutaj zaskoczenia, że tak ciemnego telewizora w HDR nie mieliśmy jeszcze okazji gościć w redakcji. Rodzi to spory problem przy odtwarzaniu treści z HDR, bo telewizor raz, że fizycznie nie będzie w stanie wygenerować efektu HDR nawet w najmniejszym stopniu, a dwa jest duża szansa, że treść HDR będzie wyglądała zwyczajnie niekorzystnie. Filmy wykonywane w tej technice mają z reguły bardzo dużą ilość przejść tonalnych w przedziale 200 – 300 nitów, a już to leży daleko poza możliwościami telewizora. Spójrzmy jak wygląda np. kadr z filmu “Pan”.

I tu widzimy esencję problemu – całe niebo jest jedną białą plamą, bo zakres dynamiki telewizora nie pozwala oddać tych jasnych detali.

Dolby Vision

O ile z treścią HDR10 jest duży problem przez brak jasności i zbyt szybką, w związku z tym, utratę przejść tonalnych, o tyle Dolby Vision dysponuje dynamicznymi metadanymi, precyzyjnie opisującymi ile detali oddawać w każdej scenie. Teoretycznie różnica powinna więc być duża. Jak to wygląda w praktyce?

W scenie z serialu “Lost in Space” w Netflix faktycznie nie ginęły detale w bielach, a przynajmniej nie taka ilość jaką obserwowaliśmy w filmach HDR10. Suma summarum obraz wyglądał po prostu… poprawnie. Technologia Dolby potrafiła sprowadzić reprodukcję treści HDR do akceptowalnego poziomu. Podobny efekt zauważyć się dało odtwarzając film “Furious 8” z Ultra HD Blu-Ray, z którym Toshiba U7683DG współpracowała bezbłędnie. Zwróćmy uwagę ile więcej detali w chmurach widać na filmie w technologii Dolby, podczas gdy średnia jasność obrazu jest podobna.

Można by to uznać za sukces. Problem w tym, że jasność telewizora i tak nie pozwalała na uzyskanie efektu HDR. Równie dobrze można by więc pozbawić Toshibę U7863DG jakiegokolwiek HDR’a i efekt byłby podobny.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Badana cecha: Wynik:
POKRYCIE SZEROKIE PALETY BARW DCI 90%
POKRYCIE SZEROKIEJ PALETY BARW Rec 2020 70%

Toshiba obsługuje szeroką paletę barw i jest w stanie oddać 90% reżyserskiego DCI P3. Wynik nie jest może bardzo duży, ale różnica względem zwykłej (“wąskiej”) palety barw jest wyraźna. W tym przedziale cenowym trudno będzie znaleźć drugi TV oferujący przynajmniej takie wyniki. To bardzo duża zaleta tego ekranu.

Tryb Kino

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 7,1 maksymalna 10,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 5,6 maksymalna 7,6
Średnia deltaE palety szarości 4,3 maksymalna 6,9

Odwzorowanie ruchu

Toshiba 55U7863DG posiada 60Hz matrycę bez jakiegokolwiek systemu kompensacji ruchu. Oznacza to, że materiały z szybkim ruchem, np. mecze piłkarskie będą wykazywały pewną dozę smużenia, a filmy będą oddawane skokowo – jak w kinie.

Ustawienia
Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Dowolne Smużenie:

bardzo duże
Maksymalna jasność:

180 cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

Testowany telewizor poprawnie przyjmuje wszystkie klatkaże tj. 60, 50 i 24p. Ich płynność jest jednak podstawowa – typowa dla telewizora LCD pozbawionego wszelkich systemów wspomagających.

Kąty widzenia

Jak to zazwyczaj bywa w przypadku matryc VA, kąty widzenia nie są mocną stroną, szczególnie w przypadku telewizora o specjalizowanym podświetleniu, które poszerza paletę barw. Tak jest w przypadku U7863DG. Być może jest nawet poniżej średniej za co winiłbym pionowo ustawione piksele. Nawet po lekkim zejściu z osi widać już dużą zmianę odcienia obrazu i spadek kontrastowości.

Granie na konsoli i PC

Input lag telewizora jest dokładnie taki sam w każdym z trybów obrazu. Nie ma więc znaczenia w jakich ustawieniach będziemy grać na konsoli, czy na PC.

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD dowolne ustawienia 31 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR dowolne ustawienia 31 ms
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki)
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR dowolne ustawienia 26 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR dowolne ustawienia 26 ms
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek dowolne ustawienia 31 ms
Drobne kolorowe czcionki z PC są lekko rozmyte.

Input lag nie jest wysoki. W 4K mieści się on wręcz w najbardziej rygorystycznej skali “placebo” poniżej której żaden człowiek nie jest w stanie go odczuć. To świetna wiadomość dla graczy! Mogą oni śmiało sięgać po Toshibę U7863DG i na pewno nie będą rozczarowani! W przypadku współpracy z PC sytuacja ma się o tyle gorzej, że rozdzielczość chromy nie jest pełna, w związku z czym drobne kolorowe czcionki są lekko rozmyte.

FIFA 19 na Toshibie U7863 – sama przyjemność.

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 1080 Ti. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

System i Smart TV

Toshiba U7863DG posiada autorski system operacyjny, który zawiera pewne funkcjonalności Smart. Nie ma jednak interfejsu “Home” agregującego wszystkie aplikacje i wejścia. Jest za to belka na dole ekranu, którą wywołujemy niebieskim klawiszem na pilocie.

Belka ta jest w miarę interaktywna, bowiem pozwala przełączać pomiędzy kartami, a także wywoływać niektóre ustawienia bez potrzeby wchodzenia w pełne menu telewizora.

Jak widzimy są też najważniejsze aplikacje – Netflix, Youtube, Ipla, FilmBox Live, ale niestety Player.pl, czy HBO GO tu nie znajdziemy chociaż jest duża szansa, że ten pierwszy pojawi się w niedalekiej przyszłości. Co ciekawe YouTube działa w 4K HDR:

Do działania aplikacji Netflix również nie mam żadnych zarzutów poza tym, że wizualnie nie wygląda ona najlepiej. Widać, że interfejs ma okrojoną rozdzielczość. Najwidoczniej procesor nie jest w stanie obsłużyć interfejsu w wysokiej jakości. Manifestuje się to także tym, że podczas używania Netflix’a wszelkie zakładki menu chodzą wyjątkowo ociężale.

Telewizor posiada także wbudowany tuner DVB-C/T i S. Odbiór kanałów z satelity był bezproblemowy. Interfejs graficzny wygląda jak na poniższym obrazku:

Odtwarzacz plików (np. z nośników USB) wygląda równie ascetycznie co pozostała cześć interfejsu telewizora. Nawigacja pomiędzy folderami i plikami działa dosyć sprawnie. Nie ma też problemu z odtwarzaniem dużych plików FHD w formacie mkv, plików z dźwiękiem DTS, czy z odtwarzaniem napisów. Nie działają jednak pliki filmowe w 4K.

Jakość dźwięku

Głośniki zastosowane w testowanym telewizorze są dwukanałowe i mają łącznie 20W mocy. Skierowanie ich do widza pozwala uzyskać większą klarowność i głośność dźwięku niż w przypadku umieszczenia ich z tyłu ekranu. Dźwięk został z resztą certyfikowany przez Onkyo i opatrzony firmowym logo:

Wrażenia z odsłuchu są raczej pozytywne. Nawet przy głośnym oglądaniu dźwięk nie staje się wypaczony. Nie jest to w prawdzie jakiś nadzwyczaj wysoki poziom dźwięku, bo brakuje szczególnie niskich tonów. Myślę jednak, że poszukując alternatywnych telewizorów w tej półce cenowej, ciężko będzie nam trafić na rywala dla U7863DG.

Podsumowanie i ocena

Toshiba U7863DG to telewizor, który należy oceniać przez pryzmat jego ceny. Pięćdziesięciopięcio calową przekątną tego telewizora dostaniemy za jedyne 2499 zł co jest bardzo dobrym stosunkiem ceny do jakości. Za jej równowartość otrzymamy ładnie zaprojektowany TV z niezłym dźwiękiem, certyfikowanym przez Onkyo. Jest to także najtańszy znany mi telewizor z technologią Dolby Vision i jak praktyka pokazuje, robi ona ogromną różnicę w telewizorze z tej półki cenowej. Właśnie do wyświetlaczy o takich możliwościach powinna być stosowana. Mówiąc jednak dokładniej o jakości obrazu, trzeba przyznać, że U7863DG raczej nie oferuje zbyt wiele bo byłoby to raczej trudne. Matryca ma na tyle niewysoką jasność (poniżej 200 nitów), że technologia HDR (konkretnie HDR10) bardziej psuje obraz niż pomaga. Dolby rozwiązuje ten problem, ale wciąż nie zapewnia jakiegoś wyraźnego postępu, bo przy takich możliwościach TV jest to fizycznie niemożliwe. Na plus, w kategorii całego Ultra HD, jest rozdzielczość 4K oraz szeroka paleta barw, dzięki której od czasu do czasu można zobaczyć bardziej nasycone kolory niż w filmach czy grach Full HD. W zwykłych filmach i telewizji oddanie barw jest jednak bardzo przeciętne i da się zauważyć wady. Warto też nadmienić niedopracowaną obróbkę obrazu, która skutkuje sztucznym wyostrzaniem krawędzi. W prawdzie może się to podobać, ale powinna być możliwość wyłączenia. Obsługa telewizora jest dosyć wygodna, choć wbudowany system operacyjny marki Vestel jest mało zaawansowany. Znajdziemy w nim Netflix’a, YouTube, oraz Iplę, ale brakuje kilka innych pozycji istotnych z punktu widzenia polskiego odbiorcy. Firma jednak obiecuje, że w najbliższym czasie będzie się to zmieniać.

Znając te wady i zalety telewizora, potencjalny nabywca będzie mógł zastanowić się, czy U7863DG jest pożądanym przez niego ekranem. Oczywistym jest, że schodząc do takiego pułapu cenowego będziemy musieli liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Telewizorem powinny zainteresować się osoby, które szukają niedrogiego ale dużego telewizora do codziennej telewizji, oglądania Netflixa czy YouTube oraz gracze.

PLUSY

MINUSY

Cena referencyjna: 55U7863DG: 2 499 zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma Toshiba


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

Wszystkie kalibracje w naszych testach wykonywane są za pomocą oprogramowania Calman firmy Portrait Displays.

(46710)