Kontrast i Czerń
Matryca zastosowana w telewizorze cechuje się naturalnym kontrastem (bez wsparcia ze strony systemu wygaszania) na poziomie 2600:1 po kalibracji i około 2200:1 fabrycznie. Są bardzo przeciętne wyniki, jednak nie po to zaimplementowano złożone algorytmy poprawy czerni, by oceniać obraz bez nich W JS9000 znajdują się aż dwie funkcje:
- Diody Smart LED (Menu -> Obraz -> Opcje obrazu) – zwana dalej “wygaszanie” – funkcja przygaszająca podświetlenie telewizora w miejscach gdzie zawartością ekranu jest czerń.
- Czerń Kinowa (Menu -> Obraz -> Opcje obrazu) - funkcja, której celem jest wygaszenie konkretnych obszarów czerni, powstających powyżej i poniżej obrazu przy filmach o proporcjach 2,40:1. W dalszych testach jest cały czas włączona.
Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)
Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | |||
wygaszanie: WYŁ | wygaszanie: MINIMUM | wygaszanie: POŚREDNIE | wygaszanie: MAKSYMALNE | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 2 400:1 | 4 600:1 | 4 700:1 | 5 500:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 2 700:1 | 3 100:1 | 3 200:1 | 3 300:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 3 700:1 | 13 000:1 | 12 900:1 | 12 100:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 2 700:1 | 4 500:1 | 4 200:1 | 5 100:1 | |
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni | 3 600:1 | 4 500:1 | 4 500:1 | 4 300:1 | |
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) | 3 100:1 | 3 800:1 | 3 800:1 | 3 800:1 |
Przy wieczorno-nocnych seansach JS9000 dostarczał nie najgorszą czerń, aczkolwiek po testach fenomenalnego modelu JS9500 dało się odczuć, że czegoś tu brakuje. W mrocznych scenach z filmu “Oblivion” dało się zauważyć, że emituje światło i nie jest tak smolista jak bym sobie życzył. Z tego powodu obraz tracił trochę na “wypukłości” i plastyczności. Algorytm wygaszania niestety nie jest na tyle skuteczny by dać z siebie więcej. Pocieszeniem jest to, że nie powoduje przynajmniej degradacji obrazu (jak zobaczymy w tabelce poniżej). Sytuacja wygląda znacznie lepiej jeśli rozważamy tylko czerń na pasach, które powstają przy filmach o kinowych proporcjach 2,40:1. Tu telewizor wyszedł jednak obronną ręką, dostarczając wysoki kontrast, powodujący, że w większości scen pasy dosłownie zlewają się z ramką ekranu. Jeśli w obszarze pasa dolnego pojawią się napisy to czerń oczywiście się tam rozjaśnia, ale nie bardzo mocno.
Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie
Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:
Tryb funkcji wygaszania | Zdjęcie obrazu | Opis |
Wyłączone + wygaszanie pasów | Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. | |
Minimum + wygaszanie pasów | W trybie tym nie następuje żadna widzialna degradacja obrazu | |
Pośrednie + wygaszanie pasów | W trybie tym nie następuje żadna widzialna degradacja obrazu | |
Maks + wygaszanie pasów | Degradacja obrazu jest bardzo mała, w zasadzie na pograniczu widzialności |
Jak widzimy na powyższych przykładach, oba algorytmy wygaszania w zasadzie przy dowolnej konfiguracji nie powodują jakiejkolwiek degradacji obrazu. To bardzo dobrze! Dzięki temu możemy cieszyć się poprawioną czernią bez poświęcania wiernego odwzorowania obrazu.
Dla najbardziej ciekawych prezentuję nagranie dokumentujące działanie stref wygaszania w Samsungu JS9000. Jak widzimy są one na tyle rozległe, że nie ma mowy by dał się nam we znaki jakikolwiek efekt halo.