TEST: Philips PFH 5500 40" Android TV
- Słowem wstępu
- Wyposażenie i Złącza
- Menu telewizora
- Testy syntetyczne
- Matryca, zalecane ustawienia
- Reprodukcja Obrazu
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i Czerń
- Seans w dzień
- Równomierność ekranu
- UltraHD / 4K
- Odwzorowanie ruchu
- Kąty widzenia
- Granie na konsoli i PC
- Android TV
- Obsługa multimediów
- Jakość dźwięku
- Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-C
- Podsumowanie i ocena
Kontrast i Czerń
Natywny kontrast Philipsa PFH5500 jest bardzo wysoki, ponad 5000:1! W tej półce cenowej to rewelacja, bo oczywistym jest, że telewizor za tak niską cenę nie posiada zaawansowanych algorytmów wygaszania strefowego matrycy. Tak duża stopa kontrastu gwarantuje jednak, że nawet bez dodatkowych systemów czerń będzie głęboka, a oglądanie po ciemku będzie sprawiać frajdę. To świetna wiadomość i zdecydowanie najmocniejsza strona telewizora pod względem oceny jakości obrazu.
Poniżej w tabelce opisałem jednak system wygaszania, jednak nie jest to wygaszanie strefowe. Tabelka dotyczy funkcji [Zaawansowane] -> [Kontrast] -> [Tryby kontrastu], która dostosowuje podświetlenie matrycy do danej sceny w filmie. W ciemnych scenach podświetlenie zmniejsza się by przyciemnić obraz i dać złudzenie lepszej czerni. Funkcja sprawdza się dobrze, więc jak najbardziej zalecam ją włączyć. Choć nie podnosi ona faktycznie kontastu, to daje wrażenie mniejszego świecenia czerni w ciemnych ujęciach filmowych.
Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)
Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | |||
wygaszanie: WYŁ | wygaszanie: “najlepszy obraz” | ||||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 3 800:1 | 3 800:1 | |||
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 3 500:1 | 3 500:1 | |||
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 6 400:1 | 6 400:1 | |||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 5 200:1 | 5 200:1 | |||
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni | 6 000:1 | 6 000:1 | |||
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) | 5 700:1 | 5 700:1 |
Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie
Jak już wspomniałem, wygaszanie nie jest lokalne, a globalne (cała matryca przyciemnia się na raz), wobec tego nie ma jakiejkolwiek degradacji obrazu. Efekt halo dookoła krawędzi, czy zlewanie się ze sobą jasnych tonów nie ma miejsc na tym telewizorze.
(402)