TEST: Panasonic CS520 50" Full HD LED LCD
- Słowem wstępu
- Wygląd
- Wyposażenie i Złącza
- Menu telewizora
- Testy syntetyczne
- Matryca, zalecane ustawienia
- Reprodukcja Obrazu
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i Czerń
- Seans w dzień
- Równomierność ekranu
- Odwzorowanie ruchu
- Kąty widzenia
- Granie na konsoli i PC
- Smart TV
- Multimedia USB, DLNA
- Jakość dźwięku
- Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S
- Pobór energii
- Podsumowanie i ocena
Kontrast i Czerń
Testowany telewizor wyposażono w matrycę VA, która cechuje się naturalnym kontrastem na poziomie 5500:1. To rewelacyjny wynik w tej klasie cenowej zapewniający bardzo dobre wrażenia przy seansach nocnych. Oczywiście nie zapewnia on wrażenia zlewania się czerni z ramką, jednak plastyczność i “trójwymiarowość” obrazu jest naprawdę dobra. Telewizor wyposażono także w funkcję lokalnego wygaszania występującą w menu pod nazwą “sterowanie adaptacyjne podświetlenia”. Jak wskazują poniższe pomiary, uruchomienie systemu nie przynosi jednak dalszej poprawy kontrastu, ponieważ sterowanie podświetleniem następuje globalnie (przyciemniany jest cały obraz w ciemnych scenach) nie zaś strefowo. Choć faktyczny kontrast nie wzrasta od takiego działania funkcji, tak wizualnie czerń wydaje się głębsza, dlatego warto skorzystać z omawianej funkcji.
Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)
Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | |
wygaszanie: WYŁ | wygaszanie: WŁĄCZONE | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 5 500:1 | 5 500:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 5 200:1 | 5 200:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 7 000:1 | 7 000:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 6 300:1 | 6 200:1 | |
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni | 6 100:1 | 6 100:1 | |
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) | 7 500:1 | 7 500:1 |
Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie
Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. W Panasonic CS520 wygaszanie nie jest jednak lokalne (strefowe), a globalne (przyciemnia lub rozjaśnia się cały ekran) dlatego nie ma jakiejkolwiek degradacji obrazu.
(690)