TEST: Panasonic CS520 50" Full HD LED LCD

TEST: Panasonic CS520 50" Full HD LED LCD

690
0

Słowem wstępu

Seria CS500/520 jest aktualnie najbardziej przystępną linią telewizorów firmy Panasonic na rok 2015. Obejmuje ona modele z ekranami LCD o przekątnych od 24 do 55 cali i rozdzielczościach Full HD (40, 50 i 55 cali) lub HD Ready (24, 32 cale). Cena detaliczna testowanego modelu TX-50CS520E to około 2600 zł. Nie ukrywam, że z niecierpliwością oczekiwałem tego modelu ponieważ Panasonic pokazał już w poprzednich odsłonach, że potrafi w tym przedziale zaskoczyć czernią oraz pokazać, że telewizor do filmów nie musi być wcale drogi a wręcz może być tani i dostępny dla wszystkich. Czy ta sztuka udała się także w tym roku?

 



Wygląd

 

Choć z wyglądu przypomina ubiegłorocznego TX-50AS500E (którego także testowaliśmy na portalu), nowy model prezentuje się korzystniej dzięki gustownym srebrno-złotym listwom umieszczonym zarówno na dolnej ramce wokół ekranu, jak i przodzie podstawy. Obudowa spoczywa na ramowej podstawie wykonanej z wierzchu z tworzywa sztucznego. Naszym zdaniem zastosowane materiały i wykończenie są adekwatne do ceny i dość typowe dla telewizorów z tej półki cenowej. Pilot zdalnego sterowania jest duży i wygodny.

 

2.JPG 10.JPG

W tym roku Panasonic mamy dość “lekkie” podejście do tematu podstawy. Wygląda ona bardzo ładnie i pasuje do ekranu.

11.JPG 12.JPG

Ramka otaczająca ekran to niespełna 11 mm. To naprawdę minimalna grubość jaką praktycznie można zaproponować w tym temacie. Nie trzeba chyba pisać, że ekran z taką ramką najładniej prezentuje się powieszony na ścianie

13.JPG 14.JPG

Rozstaw śrub jest standardowy

 



Wyposażenie i Złącza

Zestaw gniazd obejmuje: jedno złącze Scart, Ethernet i komponentowe oraz dwa złącza HDMI. Telewizor ma jeszcze jedno gniazdo USB, gniazdo słuchawkowe, złącze CI oraz pozwala oglądać telewizję kablową (DVB-C) lub naziemną cyfrową (DVB-T/T2).

15a.JPG 16a.JPG

 

Pilot to doskonale znana konstrukcja. Nie zmieniło się tutaj wiele. Jest dobrze wykonany a gumowe klawisze wciskają się bez problemów. Ciekawie wygląda dedykowany klawisz dla Netflixa. Kto wie: może w końcu serwis zawita do Polski skoro firma pozostawiła go na nasz rynek?

 

19.jpg

 

 

 



 



Testy syntetyczne

Rozdzielczość i przekątna ekranu 1920×1080, 50″
Typ matrycy LCD z podświetleniem W-LED typ. VA
Odświeżanie matrycy: 60Hz
Kontrast natywny (bez wygaszania): 5 500:1
Kontrast w filmach: średni: 6 200:1 max: 7 500:1 min: 5 200:1
Maksymalna jasność po kalibracji 400cd/m2
Odbicia od ekranu: średnie, ekran satynowy
Błędy barw po kalibracji średnia dE: 1,6 maks. dE: 6,4
Rozdzielczość ruchomego obrazu 550 TVL krawędzie powielone
Input Lag 45ms w trybie gra, 45ms w trybie standardowym
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) tak, w trybie “Gra”
Poprawna obsługa klatkaży 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK
Obsługa 10 bitowego koloru Nie (degradacja do 8 bitów)

 



Matryca, zalecane ustawienia

Koniecznie kliknij i przeczytaj też artykuł o matrycach:

“IPS vs VA czyli którą matrycę wybrać”

ipsva.png

 
W telewizorze zastosowano matrycę LCD typu VA. Wyświetlacze tego typu z reguły zapewniają mniej lub bardziej głęboką czerń i dobry kontrast, kosztem dość szybkiego spadku nasycenia kolorów przy oglądaniu pod kątem. Matryca pracuje z częstotliwością 60Hz i choć nie jest w stanie zapewnić najwyższej możliwej ostrości ruchu, to jest typowa dla telewizorów tej klasy. Wyświetlacz podświetlono za pomocą diod LED rozmieszczonych wzdłuż krawędzi ekranu. 
 

 
Zalecane ustawienia:
 
Najlepszym trybem obrazu Panasonica TX-50CS520 jest Prawdziwe kino. Dla uzyskania najlepszej jakości obrazu zalecamy dokonanie następujących zmian w ustawieniach domyślnych tego trybu:
 
Menu -> Obraz -> Redukcja szumów -> ustawić na „Wyłączony”
Menu -> Obraz -> Redukcja szumów MPEG -> ustawić na „Wyłączony”
Menu -> Obraz -> Ustawienia na ekranie > 16:9 Overscan -> ustawić na „Wyłączony”
 
Powyższe funkcje mają negatywny wpływ na jakość obrazu i dlatego zalecamy wprowadzenie powyższych zmian.
 


Reprodukcja Obrazu

Najlepszy tryb fabryczny (prawdziwe kino):

wb_pre.png gamut_pre.png

W ustawieniach fabrycznych trybu „Prawdziwe kino” biel jest nieco ocieplona głównie na skutek niedoboru składowej niebieskiej. W ustawieniach domyślnych barwy są nieco zbyt mocno nasycone, zarówno przy pełnym, jak i niepełnym poziomie nasycenia. Ma to wpływ na odwzorowanie odcieni skóry, choć nie każdy użytkownik zauważy to gołym okiem. Innym odstępstwem od normy jest zbyt ciemna charakterystyka jasności niemal w całej palecie szarości, co skutkuje między innymi niewłaściwym odwzorowaniem ciemnych detali (podatność na zlewanie się ciemnych szczegółów).

 

Po kalibracji 

wb_post.png gamut_post.png
Opcje kalibracyjne telewizora obejmują dwupunktową regulację bieli, trzyosiową kalibrację kolorów RGB oraz predefiniowane ustawienia gammy. Kalibracja balansu bieli skutecznie przywraca jej właściwy odcień (6500K), a kalibracja kolorów poprawia ich odwzorowanie – odcienie skóry wyglądają bardziej naturalnie niż w ustawieniach fabrycznych. Choć TX-50CS520 nie oferuje zaawansowanej kalibracji gammy jak droższe modele Panasonica, to zmniejszenie gammy zdecydowanie poprawia odwzorowanie detali w ciemnych szarościach. Choć przebieg krzywej jasności nadal odbiega od ideału, z pewnością po kalibracji jest zdecydowanie lepiej niż w ustawieniach fabrycznych. W ogólnej ocenie skalibrowany obraz otrzymuje ocenę pozytywną.
 
Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: http://hdtvpolska.com/topic/26929-wielki-test-kalibracji-tv-czy-to-jest-rzeczywiscie-potrzebne/

Oraz w temacie: http://hdtvpolska.com/topic/35061-czym-jest-profesjonalna-kalibracja-telewizoraprojektora/

 

Pobierz pełny raport z kalibracji TV DA9KoI.png



Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Cyfrowa obróbka obrazu była na dobrym poziomie. Wyłączenie zbędnych „dopalaczy” jak np. redukcja szumów pozwala zachować oryginalny obraz z płyty, czy innego źródła. W ustawieniach fabrycznych trybu Prawdziwe kino krawędzie nie były sztucznie uwypuklone. Jednakże przy oglądaniu materiałów nadawanych z silną kompresją, jak na przykład telewizji, można pozwolić sobie na nieznaczne przesunięcie suwaka „ostrość” w prawo.
 
Skalowanie źródeł SD do Full HD przebiegało sprawnie. Warto przypomnieć, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał SD nie zawsze będzie wyglądał lepiej na matrycy Full HD. Wszystko zależy od konkretnej sytuacji, co najlepiej podsumowuje poniższe twierdzenie:
 
Siedząc przed ekranem w odległości optymalnej do oglądania treści HD czyli np. 2,3m dla 55″ ostrzejszy i subiektywnie lepszy obraz dostrzeżemy na wyświetlaczu Full HD, a nie na Ultra HD. Siadając jednak bliżej, dużo lepiej wygląda ekran o wyższej rozdzielczości, nawet jeżeli materiał źródłowy jest tylko skalowany (nie mówiąc już o natywnym). Nie widać bowiem struktury ekranu i tak zwanej “pikselozy” materiału.Trzeba nadmienić, że różnice są jednak dosyć małe, szczególnie z większych odległości.
By dowiedzieć się więcej o optymalnej odległości oglądania odwiedź nasz http://hdtvpolska.com/page/kalkulator_odleglosci_od_tv.html
 


Kontrast i Czerń

Testowany telewizor wyposażono w matrycę VA, która cechuje się naturalnym kontrastem na poziomie 5500:1. To rewelacyjny wynik w tej klasie cenowej zapewniający bardzo dobre wrażenia przy seansach nocnych. Oczywiście nie zapewnia on wrażenia zlewania się czerni z ramką, jednak plastyczność i “trójwymiarowość” obrazu jest naprawdę dobra. Telewizor wyposażono także w funkcję lokalnego wygaszania występującą w menu pod nazwą “sterowanie adaptacyjne podświetlenia”. Jak wskazują poniższe pomiary, uruchomienie systemu nie przynosi jednak dalszej poprawy kontrastu, ponieważ sterowanie podświetleniem następuje globalnie (przyciemniany jest cały obraz w ciemnych scenach) nie zaś strefowo. Choć faktyczny kontrast nie wzrasta od takiego działania funkcji, tak wizualnie czerń wydaje się głębsza, dlatego warto skorzystać z omawianej funkcji.

 

Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)

 

Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)

Opis sceny Wynik pomiaru
wygaszanie: WYŁ wygaszanie: WŁĄCZONE
scena1.jpg Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 5 500:1 5 500:1
scena2.jpg Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 5 200:1 5 200:1
scena3.jpg Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 7 000:1 7 000:1
scena4.jpg Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 6 300:1 6 200:1
scena5.jpg Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni 6 100:1 6 100:1
scena6.jpg Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) 7 500:1 7 500:1
 

 

Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie

Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. W Panasonic CS520 wygaszanie nie jest jednak lokalne (strefowe), a globalne (przyciemnia lub rozjaśnia się cały ekran) dlatego nie ma jakiejkolwiek degradacji obrazu.

 



Seans w dzień

Dzięki wysokiej maksymalnej luminancji, która po kalibracji wyniosła niemal 400 cd/m2 TX-50CS520E w jasnych pokojach radzi sobie znakomicie. W telewizorze zastosowano półmatową powłokę ekranową, która stanowi dość dobry kompromis pomiędzy przejrzystością, a redukcją odblasków. Pomimo tego najlepsze rezultaty osiągniemy stawiając telewizor, jeśli to możliwe, z dala od okien i sztucznych źródeł światła.

 



Równomierność ekranu

Telewizor wyposażono w podświetlenie krawędziowe, w którym trudniej osiągnąć jednolitą czerń niż w przypadku podświetlenia pełnego. Pomimo na ciemnych planszach testowych nie zauważyliśmy żadnych dokuczliwych przejaśnień.

 

 



Odwzorowanie ruchu

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”
trackingcamera.png

Adekwatnie do swojej półki cenowej, Panasonic CS520 oparty jest o matrycę 60Hz i nie posiada jakiegokolwiek systemu poprawy płynności ruchu. W konsekwencji obraz w szybkich ujęciach (szczególnie przy sporcie) cechuje się pewną dozą smużenia lub powielenia krawędzi, zależnie od ustawienia jasności wyświetlacza suwakiem “podświetlenie”. Dobrą cechą testowanego modelu jest jednak to, że jest on w stanie przyjąć i wyświetlić materiał filmowy (24p) bez dodatkowej degradacji płynności, co jest częstym problemem tanich telewizorów wyposażonych w 60Hz matrycę. Przeważnie pojawia się na nich mikroszarpanie. Dla CS520 obce są takie problemy.

 

Tryb Rozdziel-

czość

Smużenie Powielenie krawędzi Maks. jasność Poprawa płynności filmów (24p) Zdjęcie obiektu testowego
Podświetlenie 100 300 bardzo duże brak (krawędzie rozmyte) 400cd/m2 brak m_02.jpg
Podświetlenie 20 550 umiarkowane bardzo duże 120cd/m2 brak m_01.jpg

 



Kąty widzenia

Telewizor oferuje dobre kąty widzenia jak na matrycę VA. W związku z nieuchronnym spadkiem  nasycenia barw przy oglądaniu pod kątem, najlepsze rezultaty uzyskamy siedząc dokładnie na wprost ekranu.
 
https://www.youtube.com/watch?v=A0aqYOGDSCk&feature=youtu.be
 


Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”

lag.png

Input lag wyniósł 45 ms, co jest niezłą wartością, dzięki której telewizor można polecić graczom wykorzystującym go do gier z konsoli lub komputera.

 



Smart TV

Panasonic CS520 posiada rozbudowane możliwości Smart TV co w tej klasie może tylko cieszyć! Ustępuje wyższym modelom na FirefoxOS jednak i tak to co posiada może spokojnie konkurować z innymi producentami a nawet więcej. Włączając telewizor wita nas specjalnie przygotowane menu, które możemy w pełni custom’izować pod własne preferencje. To bardzo fajne rozwiązanie stawiające na funkcjonalność i oryginalność! Telewizor bez problemu podłączymy do sieci zarówno standardowym kablem jak również używając sieci WiFi. Ekran główny może być wypełniony np. kanałami z naziemnej telewizji cyfrowej jak również np. widgetami zegara, kalendarza itp. Przypomina to trochę różne pulpity na telefonie z Androidem. Dla każdego coś miłego ^_^
 

51.jpg

 

28.JPG

30.JPG

Smart TV to przede wszystkim dostęp do setek najróżniejszych aplikacji. Część z nich to oczywiście znane, polskie serwisy takie jak np. Player czy Ipla. Jak widzicie poniżej są też znane światowe serwisy video jak chociażby YouTube czy Eurosport.
 

 

Bardzo dobrze prezentuje się także przeglądanie stron www na wbudowanej przeglądarce. Do TV możemy podłączyć myszkę i klawiaturę. Wszystko działa szybko i płynnie. To jedna z lepszych przeglądarek zastosowanych w telewizorach.

 

 

Na uwagę zasługuje także REWELACYJNA aplikacja, która służy także do zarządzania naszym telewizorem. TV Remote 2 z powodzeniem zastąpi nam wszystkie piloty, myszki itd. a za jej pomocą kompleksowo zarządzimy naszym CS520.

 

Za jej pomocą możemy też korzystać z wielu dodatkowych funkcjonalności jak np. przesyłać wprost z telefonu na ekran telewizora zdjęcia, filmy oraz muzykę. Sprawdziłem i rzeczywiście funkcja Swipe & Share działa doskonale. Jedno przeciągnięcie palcem i dana treść od razu pojawia się na ekranie telewizora. Można także w ten sposób zapisywać materiał od razu na pamięć USB w telewizorze (!!).

 

 



Multimedia USB, DLNA

Kolejna ważna rzecz to odtwarzanie różnych plików. Telewizor posiada jedno gniazdo USB do podłączenia urządzeń pamięci masowej takich jak pendrive lub dyski twarde. Model ten całkiem nieźle radzi sobie z większością plików. Można na nim bez problemów i płynnie obejrzeć zdjęcia czy posłuchać muzyki (chodzą m.in pliki muzyczne FLAC). Oczywiście dla większości osób najważniejszym elementem będą pliki video. Jest dobrze: telewizor czyta popularne formaty jak np. MKV. Obsługuje też napisy .srt oraz .txt.

 

Obsługiwane są następujące systemy, formaty i kodeki:

  • FAT 16, FAT 32, exFAT,
  • pliki foto: JPG, JPEG
  • pliki audio: AAC, FLAC, LPCM (*.wav), MP3
  • pliki wideo: 3GPP, ASF, AVI, FLV, MP4, MKV, PS, TS, WMV
  • napisy: SRT, SUB, TXT

 

51.JPG

 

 

CS520 obsługuje serwery DLNA. Możemy na nim oglądać zasoby sieciowe znajdujące się np. na naszym PC. Wszystko jest umieszczone w katalogach. W przypadku filmów bez problemu działają napisy.

 

38.jpg

 

 



Jakość dźwięku

TX-50CS520 wyposażono w dwa szerokopasmowe głośniki o mocy 10W (RMS) każdy, co sprawia, że trudno od tego urządzania oczekiwać brzmienia hi-fi. W ogólnym rozrachunku dźwięk jest dość poprawny i mało zniekształcony nawet na wyższych poziomach wysterowania, choć brakuje mu finezji, polotu i wyrafinowania. W ustawieniach fabrycznych trybu Standardowy i Muzyka słychać pewne rezonanse na niskich częstotliwościach, czemu można zaradzić redukując wzmocnienie basu.
 

24.JPG

 

 



Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S

CS520 posiada wbudowane tunery m.in naziemnej telewizji cyfrowej (także DVB-T2) czy kablowej. Brakuje trochę DVB-S2.

 

53.JPG

Menu z EPG jest czytelne chociaż osobiście podrasowałbym trochę grafikę gdyż mogłoby to wszystko wyglądać bardziej nowocześniej. Ale tutaj Panasonic nie jest wyjątkiem. Większość producentów ma dość prostą szatę graficzną w przypadku menu związanego z telewizją. Telewizor obsługuje oczywiście HbbTV. Należy odnotować brak możliwości nagrywania na nośniki zewnętrzne (posiadają to wyższe modele).
 

Działanie HbbTV:
 

29.JPG 30.JPG

 



Pobór energii

Tryb obrazu Standardowy 63 W
Tryb obrazu Ustawienia własne (po kalibracji)  59 W
Tryb czuwania  <1 W

 



Podsumowanie i ocena

Podobnie jak recenzowany przez nas wcześniej poprzednik TX-50AS500E, Panasonic TX-50CS520E stanowi bardzo atrakcyjną ofertę na rynku telewizorów LCD z 50-calowym ekranem. Najważniejszą zaletą telewizora jest ciemna czerń i wysoki kontrast oraz dobre odwzorowanie kolorów (szczególnie po kalibracji). Telewizor oferuje dobry stosunek jakości do ceny, w związku z czym nie pozostaje nam nic innego jak go polecić, szczególnie do oglądania w warunkach kina domowego. Fani nocnych seansów filmowych będą zachwyceni! (testował Gmeru Maciej Koper)

polecamy.png

PLUSY

  • Wykonanie
  • Wysoki kontrast – doskonale nadaje się do nocnych seansów filmowych
  • Wysoka jasność – doskonale nadaje się do oglądania w dzień przy mocnym świetle
  • Dobre odwzorowanie barw w trybach fabrycznych (z naciskiem na Prawdziwe kino)
  • Równomierne podświetlenie
  • Brak dokuczliwego efektu mikroszarpania podczas oglądania filmów 24p
  • Doskonała współpraca z aplikacją Panasonic TV Remote 2
  • Dźwięk
  • Dobra obsługa multimediów ze źródeł zewnętrznych
  • Wbudowane WiFi
  • Stosunek cena jakość!

 
MINUSY

  • Kąty (standard przy matrycy VA)
  • Brak funkcji upłynniania obrazu (może wystąpić efekt smużenia przy bardzo szybkich ujęciach sportowych)
  • Tylko dwa gniazda HDMI

 

Cena: Panasonic TX-50CS520E około 2600 zł
 
Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic
 
 
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

                                                                                  x77k.png Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.                                                                                  

(690)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

34
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x