341
0
Odwzorowanie ruchu
|
Testy przeprowadzone za pomocą szybko rejestrującej kamery wykazały, że jego matryca ma 120Hz. Do tej wartości zostanie powielona ilość klatek obrazu, jeśli tylko włączymy funkcję Intelligent Frame Creation. Samo powielenie ilości klatek daje wymierne rezultaty. Ostrość przy szybkich ruchach wyraźnie wzrasta, co widać na zdjęciach poniżej. Telewizor wykorzystuje ponadto funkcję “scanning backlight” czyli technologię synchronizacji modulacji podświetlenia z odświeżaniem matrycy. Mówiąc bardziej ludzkimi słowami matryca wygasza się gdy następuje moment odświeżenia obrazu i zapala dopiero gdy następna klatka jest już gotowa do przedstawienia na ekranie. Ta fenomenalna funkcja zapewnia dużo ostrzejszy i wyraźniejszy obraz, szczególnie przy transmisjach sportowych jak zaraz zobaczycie w tabeli. Nie trzeba jej nigdzie włączać – wystarczy zmniejszyć jasność obrazu suwakiem “podświetlenie” by funkcja zaczęła przynosić efekty w postaci znacznie ostrzejszego obrazu w ruchu.
Niestety system IFC nie działa stabilnie i często rozsynchronizowuje się z matrycą, czego efektem jest powielenie konturów. Wygląda też na to, że obiekty poruszające się bliżej krawędzi ekranu rozjeżdżają się bardziej niż te po środku. Zjawisko to uchwycone zostało na ostatnim zdjęciu…
Nazwa trybu | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
Wyłączony | Smużenie:
bardzo duże
Maksymalna jasność: 380cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
Poprawa płynności filmów (24p): brak |
|
Minimalne/Pośr/Maks
Podświetlenie: 100 |
Smużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność: 380cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
Poprawa płynności filmów (24p): brak (tryb Wył/Min) lub bardzo duża, z ef. teatru (tryb Pośr, Maks) |
|
Minimalne/Pośr/Maks
Podświetlenie: 20 |
Smużenie:
umiarkowane, jednak upłynniacz działa niestabilnie
Maksymalna jasność: 120cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (i smużenie) lub duże (bez smużenia)
Poprawa płynności filmów (24p): brak (tryb Wył/Min) lub bardzo duża, z ef. teatru (tryb Pośr, Maks) |
Teraz trochę o odwzorowaniu ruchu w filmach, które mają 24 klatki i prezentują się całkowicie inaczej niż materiały wideo 50 fps (wspomniany sport itp.). System Intelligent Frame Cration (IFC) zmienia nazwę na 24p Smooth Film w zetknięciu z materiałem filmowym (24Hz) to pozwala zapisać w telewizorze oddzielne ustawienia poprawy ruchu dla filmów (by nie powodować nadmiernego efektu teatru), a oddzielne dla materiałów wideo (50Hz). Pewnym mankamentem rozwiązania jest to, że decyzja o stopniu ingerencji podejmowana jest tylko na podstawie wchodzącego sygnału, czyli jeśli podamy sygnał 1080i50 to mamy IFC, a jeśli 1080p24 to 24p Smooth Film. W praktyce oznacza to, że w przypadku zewnętrznego tunera telewizyjnego jedno ustawienie IFC będzie obowiązywało zarówno dla np. transmisji sportowych (50i) jak i dla filmów transmitowanych tą drogą.
Panasonic CR730 poprawnie przyjmuje i wyświetla materiał 24 klatkowy. W trybie filmowym jego upłynniacz jest jednak ciężki do regulacji. Tryb minimalny nie odróżnia się w ogóle od wyłączonego, więc filmy cechują się swoim charakterystycznym, kinowym, szarpaniem (judderem). W pośrednim jak i maksymalnym są już na tyle mocno upłynnione, że większość osób określiłaby je mianem teatralnych (niemniej wielu osobom ten efekt odpowiada i tego właśnie oczekują). Podsumowując, nie da się uzyskać obrazu filmowego o polepszonej płynności, ale nie do takiego stopnia by film wyglądał jak opera mydlana.
Odwzorowanie ruchu w filmach zadowoli więc tych, którzy albo preferują nie ingerować w płynność wcale (i oglądać z charakterystycznym kinowym judderem), albo upłynnić na tyle by ruch był idealnie gładki, na co używa się określenia “efekt teatru”.
1
Zobacz więcej komentarzy na forum
1
Subskrybuj
0 komentarzy