653
0
Odwzorowanie ruchu
Panasonic AX630 został scharakteryzowany jako “1200 Hz Backlight Scanning 4K IFC“. Sama ta nazwa, choć wygląda dosyć enigmatycznie, dostarcza już sporo informacji o wyświetlaczu. Podobnie jak w teście Panasonic AX900 rozszyfrujemy ją. 1200Hz to oczywiście jedynie marketingowe oznaczenie powiązane z rzeczywistym odświeżaniem matrycy, która faktycznie ma 120Hz. Backlight Scanning to nazwa technologii synchronizacji diod podświetlających matrycę z jej odświeżaniem. Pozwala na uzyskiwanie dużo wyższej ostrości ruchomego obrazu w bardzo ciekawy sposób – w momencie, gdy matryca odświeża się (zmienia klatkę) to diody gasną, by “zakryć” moment smużenia matrycy, a także zredukować efekt S&H (opisany w teście LG EA980W). Jak sprawdza się to w praktyce sprawdzimy zaraz. 4K IFC to skrót mający na celu sugerować, że technologia poprawy płynności i ostrości ruchu - Intelligent Frame Creation działa także przy sygnale 4K.
System Intelligent Frame Cration (IFC), który pozwala zrobić użytek z dodatkowych herców matrycy, zmienia nazwę na 24p Smooth Film w zetknięciu z materiałem filmowym (24Hz) to pozwala zapisać w telewizorze oddzielne ustawienia poprawy ruchu dla filmów (by nie powodować nadmiernego efektu teatru), a oddzielne dla materiałów wideo (50Hz). Pewnym mankamentem rozwiązania jest to, że decyzja o stopniu ingerencji podejmowana jest na podstawie wchodzącego sygnału, a nie na podstawie rozpoznanej treści (jak np. u Samsunga i LG). W praktyce oznacza to, że w przypadku zewnętrznego tunera telewizyjnego jedno ustawienie IFC będzie obowiązywało zarówno dla np. transmisji sportowych (50i) jak i dla filmów (które mają w prawdzie 24 klatki/sek, ale są przerobione na 50 dla potrzeb transmisji). Mamy cztery warianty ustawienia systemu: Wyłączone, Minimalne, Pośrednie, Maksymalne.
Bez zaprzęgnięcia IFC matryca telewizora smuży, jak w każdym telewizorze LCD bez wspomagaczy. Włączenie go na dowolny tryb (minimum, pośrednie, maksimum) zwiększa jednak drastycznie ostrość obrazu do takiego poziomu, że wszyscy Ci z nie-najwyższymi wymaganiami będą zadowoleni ostrym i wyraźnym obrazem. By skorzystać natomiast z dobrodziejstw technologii Backlight Scanning należy zmniejszyć suwak podświetlenie, a diody zaczną migotać (oczywiście migotanie będzie dla nas niezauważalne) i ostrość obrazu ruchomego jeszcze bardziej się zwiększy. Przy ustawieniu “35” obraz ma jasność adekwatną na noc, a smużenie praktycznie nie występuje. To powinno zadowolić nawet purystów odwzorowania ruchu.
Tryb | Rozdzielczość | Smużenie | Powielenie krawędzi | Maks. jasność | Poprawa płynności obrazu (filmy – 24Hz) |
---|---|---|---|---|---|
Wyłączony | <300 | bardzo duże | brak (krawędzie rozmyte) | 353cd/m2 | brak |
Minimalne | ~320 | umiarkowane | nieznaczne | 300cd/m2 | umiarkowana poprawa płynności |
Pośrednie | ~335 | umiarkowane | nieznaczne | 300cd/m2 | mocne upłynnienie (z efektem teatru) |
Maksymalne | 380 | małe | nieznaczne | 300cd/m2 | idealna płynność (mocny efekt teatru) |
Maksymalne+podświetlenie ’35’ | >980 | praktycznie brak | praktycznie brak | 120cd/m2 | idealna płynność (mocny efekt teatru) |
Wiele osób (włącznie ze mną) narzeka na to, że telewizory Panasonic’a nie posiadają 10 stopniowej skali regulacji upłynniacza, co bardzo ułatwia wybranie, odpowiedniego dla siebie, wariantu poprawy płynności filmów. W przypadku AX630 myślę jednak, że nikt nie będzie rozczarowany. Ustawienie “minimalne” redukuje bowiem znacząco skaczący ruch w filmach, a przy tym nie zakrawa jeszcze o efekt teatru. Miłośnicy idealnie płynnego i ostrego obrazu mogą zawsze wybrać wyższy wariant i mieć to czego pragną.
59
Zobacz więcej komentarzy na forum
59
Subskrybuj
0 komentarzy