Telewizor do konsoli w najlepszej cenie | WRZESIEŃ 2019 |
Aktualnie na rynku obecnych jest wiele telewizorów, które pochodzą z różnych generacji. Zbliża się czwarty kwartał 2019 roku a w sklepach nadal znajduje się cała masa telewizorów z poprzedniego roku. Wady takiej sytuacji? Niewiele. Zmiany względem dwóch sąsiadujących ze sobą generacji są często kosmetyczne a nawet zdarza się, że telewizor z 2019 potrafi mieć nieco gorsze parametry obrazu niż jego bezpośredni następca. Zalety? Oczywiście cena, która potrafi być nawet dwa razy niższa niż przy ich rynkowej premierze. Zobaczmy więc jaki telewizor do konsoli będzie dobrym wyborem oraz nie zrujnuje naszej kieszeni. Także z 2019 roku.
Możecie również u nas przeczytać:
- Dokładny test trybu Motion Plus Gra w telewizorach Samsung
- MagicLink 2.0. Najlepszy kabel HDMI na rynku? | TEST |
- Xbox One X TEST najnowszej konsoli od Microsoftu! Gry i Ultra HD Blu-ray
Na jakie funkcje zwrócić uwagę?
Telewizor do konsoli czy PC, powinien charakteryzować się kilkoma ważnymi elementami. Kluczem do komfortowego grania jest: niski input lag, podstawowe lub rozszerzone wsparcie dla technologii 4K Ultra HD oraz poprawna obsługa chromy 4:4:4 dla PC. Te elementy są bez problemu do osiągnięcia w wybranych modelach dostępnych na rynku.
Zdarzają się też takie telewizory, które mają dużo więcej funkcji jak np. możliwość poprawiania płynności ruchu zachowując nadal niski input lag (tryb Motion Plus Gra) czy wsparcie dla technologii FreeSync. Obie funkcje wspiera firma Samsung. W telewizorach LG pojawiło się w tym roku z kolei wsparcie dla 4K przy 120 FPS / Hz oraz obsługa technologii NVIDIA G-SYNC®. Inną technologią, w którą wyposażone są nowe odbiorniki LG to Variable Refresh Rate (VRR). Jest to nic innego jak system kompensacji spadków FPS w grach oraz redukcji input lagu. Jeśli dany tytuł nie wyciąga stałych 60 klatek, lecz np. oscyluje w granicach 45-50, to dzięki VRR nie powinniśmy odczuć żadnego szarpania animacji, ani rozrywania ramek obrazu. Dopełnieniem tych gamingowych funkcji jest ALLM, czyli Auto Low Latency Mode. Przełącza on telewizor automatycznie w tryb gry bez potrzeby robienia tego rącznie. Jest to np. dostępne w telewizorach Philips.
Jak więc widać są to już funkcje, które zahaczają dość mocno o monitory komputerowe a nawet są unikalne i tam w ogóle nie występują.
Niski input lag
Gdy kupujemy telewizor do konsoli czy PC, to najważniejszym parametrem jest cały czas poziom input lag. Zasada jest prosta: im niższa wartość tym lepsza. Zwróćcie uwagę aby pomiar dotyczył sygnału nie tylko Full HD ale przede wszystkim 4K z HDR. O wynik tego ostatniego bardzo trudno w sieci. W Polsce tylko HDTVPolska podaje takie pomiary. Dlaczego tak ważny jest ten pomiar? Obecnie takie konsole jak PS4 Pro czy Xbox One S oraz X wypuszczają z siebie sygnał 4K i tak właśnie telewizor je rozpoznaje. I nie jest tu ważne czy sama gra działa np. w natywnym 4K czy skalowanym. Chodzi o sam sygnał wysyłany do telewizora. W tym momencie nie ma więc znaczenia jaki jest lag w trybie Full HD. On będzie tylko potrzebny przy zwykłej wersji konsoli PS4 (Slim). Pomiary laga podawane są w formie tabeli:
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | XX ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | XX ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Standardowy” | XX ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | XX ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra (HDR)” | XX ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | XX ms |
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
Jak bardzo telewizor wspiera technologię 4K Ultra HD
W cenie nawet poniżej 2000 zł dostaniemy telewizor do konsoli lub PC, wspierający rozdzielczość natywną 4K. I to jest najważniejsza wiadomość, szczególnie dla posiadaczy mocnych PC oraz konsol Xbox One X jak również PS4 Pro. Jest to też wielbiony parametr przez wszystkich maniaków grania. Pamiętajmy jednak, że aby dostrzec pełnię różnic pomiędzy rozdzielczością Full HD a 4K wypadałoby zasiąść dość blisko ekranu. Na ten temat przeczytacie w naszym kalkulatorze odległości dostępnym tutaj. Poniżej tłumaczę też na filmie, co to jest rozdzielczość 4K:
Drugi ważny parametr Ultra HD to HDR. W przypadku tanich telewizorów ale i tych droższych jest on niestety zawsze niskiej wartości w okolicach 200-300 nitów. Wyższy czyli 500+ kojarzy się z telewizorami ze średniej półki oraz premium. W końcu za coś dopłaca się do droższego telewizora. Jednak nawet niskie wartości HDR są widoczne w trakcie grania a obraz zazwyczaj wygląda lepiej niż w przypadku zwykłego Full HD w SDR. Na poniższym filmie dokładnie to wytłumaczyłem:
Na koniec WCG czyli szeroka paleta barw. O ile jeszcze niedawno nie było mowy by w tanich telewizorach była ona obecna to w tym momencie zdarzają się wyjątki gdzie ten element już jest zawarty! To doskonała wiadomość gdyż będziecie mogli zobaczyć dużo więcej kolorów w swoich ulubionych tytułach. I co ważne: nieosiągnięcie ich używając suwaka odpowiedzialnego za nasycenie barw. Poniższy film dokładnie to tłumaczy:
Chroma 4:4:4 (dla PC)
Dobrze by było aby telewizor poprawnie wyświetlał czcionki z PC (chroma 4:4:4). Zawsze badamy ten element podczas testów na portalu. Chyba nikt nie lubi, gdy czcionki nie są wyraźne, szczególnie na 55 calowym ekranie, który jest znacznie większy niż klasyczny monitor komputerowy.
Bardzo dobra jasność dla tego 803 jak na niezbyt drogi OLED.