Home Testy Telewizory LCD Samsung Samsung QLED Q8C (2018) QE55Q8CNA | TEST | Zakrzywiony QLED LCD
Samsung QLED Q8C (2018) QE55Q8CNA | TEST | Zakrzywiony QLED LCD

Samsung QLED Q8C (2018) QE55Q8CNA | TEST | Zakrzywiony QLED LCD

12.26K
0

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Skalibrowany tryb Film (HDR)

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,2 maksymalna 2,3
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,3 maksymalna 3,1
Średnia deltaE palety szarości 2,0 maksymalna 7,5

Odwzorowanie barw po kalibracji wypada nieźle, ale też z pewnymi mankamentami, czyli podobnie jak w trybie SDR. Niektóre odcienie kolorów są trochę wzmocnione, a inne osłabione. Kolory potrafią także zbaczać ze swoich pożądanych pozycji. Nie jest to raczej doskwierające przy oglądaniu, tym bardziej, że mało jest telewizorów na rynku, które idealnie radzą sobie z tonacją odcieni szerokiej palety barw, więc na brak 100% zgodności z monitorem referencyjnym przymyka się oko. Większym problemem jest natomiast oddanie poziomów jasności w zależności od filmu, więcej o tym poniżej:

Film masterowany do 1000/1100 nitów (połowa filmów na rynku) Film masterowany do 4000 nitów (połowa filmów na rynku)
Sztucznie wzmocnione jasności, obraz zbyt jaskrawy Poprawna reprodukcja stopni jasności

W przypadku filmów masterowanych do 1000 lub 1100 nitów Q8CNA ma bardzo brzydką manierę, którą zaobserwowałem w teście Q9FN – sztucznie podbija jasność obrazu, przez co efekty wydają się mocniejsze niż na innych telewizorach o takiej samej maksymalnej jaskrawości. Taki zabieg wydaje się kuszący z perspektywy producenta, ponieważ dzięki niemu ekran będzie bardziej krzykliwy i pozornie lepszy od innych. W praktyce zabiera to jednak wierność przekazu filmu, a czasami obraz jest po prostu wyraźnie za jasny, bo podbicie występuje także w “SDR-owej” części obrazu HDR. Filmów masterowanych w ten sposób jest ok. połowa w skali wszystkich tytułów wydanych w Ultra HD. Przykłady to np: “La La Land”, “The Revenant”, czy “The Martian”. Gdy jednak tylko zmienimy płytę na taką, masterowaną na monitorze Dolby Pulsar, np. “Furious 8”, czy “Pan” to krzywa jasności pokrywa się z pożądaną i obraz nie zabija jasnością.

(12261)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

2
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x