Sony VPL-VW890ES – testujemy najwyższej jakości projektor 4K HDR z laserowym źródłem światła i dużym, super ostrym wielosegmentowym obiektywem!
- Technologia SXRD – podstawowe informacje
- Jak prezentuje się projektor?
- Wyposażenie i Złącza
- Testy syntetyczne
- Instalacja projektora
- Jakość optyki
- Ustawienia obrazu
- Reprodukcja kolorów
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i czerń
- Jednorodność obrazu
- Obsługa Ultra HD / 4K
- Reprodukcja kolorów 4K HDR
- Odwzorowanie ruchu
- Technologia 3D
- Granie na konsoli i PC
- Podsumowanie i ocena
Granie na konsoli i PC
Input lag
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia projektora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4/5, Xbox One/X/S, Nintendo Switch) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Redukcja opóźnienia: WŁ” | 36 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Redukcja opóźnienia: WŁ” | n.d. |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “Redukcja opóźnienia: WŁ” | 31 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Redukcja opóźnienia: WŁ” | 31 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One X/S/Series, PlayStation 4 Pro/5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Redukcja opóźnienia: WYŁ” | 31 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | dowolny tryb | 80 ms |
Sony VPL-VW890ES nadal nie obsługuje sygnału HDR w rozdzielczości 1080p, ale o tym można wspomnieć jedynie w ramach ciekawostki, bo raczej żaden nabywca nie będzie korzystał ze starej konsoli PS4 (nowsze konsole używają już sygnału 4K HDR).
W przypadku konsol najnowszej generacji też nie ma rewelacji. Urządzenia takie jak PS5, oraz Xbox Series X/S obsługują także formaty takie jak 4K@120Hz, a tego na projektor przesłać się nie da (z powodu braku HDMI 2.1). Nie otrzymamy także jakichkolwiek funkcji dla graczy, charakterystycznych dla nowej specyfikacji. Mam tu na myśli zmienną częstotliwość odświeżania (VRR), czy nawet tak podstawowe rzeczy, jak automatyczny tryb gra (ALLM).
Rodzaj funkcji |
Opis | Dostępność |
VRR-HDMI |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. | NIE |
VRR AMD FreeSync 2 |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) | NIE |
VRR NVIDIA G-Sync |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) | NIE |
ALLM |
Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S oraz One X obsługuję ALLM. PlayStation 4 oraz PlayStation 4 Pro nie. | NIE |
4K 120Hz |
Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) | NIE |
1080p 120Hz |
Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz | NIE |
QFT (szybka transmisja ramek) | Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. |
Input lag w prawdzie jest niski, więc nie ma problemu by grać w bardziej okrojonych formatach.
Trzeba jednak jasno napisać: rozgrywka na tak dużym ekranie projektora wciąga dużo bardziej niż na przykład na telewizorze, więc efekt jest świetny. Wrażenia są naprawdę niesamowite a sama jakość obrazu tylko je potęguje. Mamy jednak nadzieję, że w kolejnej generacji projektorów, Sony spojrzy łaskawiej w stronę hardcore’owych graczy i zaimplementuje takie elementy jak VRR, ALLM czy 4K@120FPS.
(7467)
Macieju mylisz się, Barco oferuje na rynek konsumencki projektory z 6P RGB źródłem laserowym światła np. Barco Thor i Thor+ ….