Sony VPL-VW890ES – testujemy najwyższej jakości projektor 4K HDR z laserowym źródłem światła i dużym, super ostrym wielosegmentowym obiektywem!
- Technologia SXRD – podstawowe informacje
- Jak prezentuje się projektor?
- Wyposażenie i Złącza
- Testy syntetyczne
- Instalacja projektora
- Jakość optyki
- Ustawienia obrazu
- Reprodukcja kolorów
- Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
- Kontrast i czerń
- Jednorodność obrazu
- Obsługa Ultra HD / 4K
- Reprodukcja kolorów 4K HDR
- Odwzorowanie ruchu
- Technologia 3D
- Granie na konsoli i PC
- Podsumowanie i ocena
Reprodukcja kolorów 4K HDR
Fabrycznie (po autokalibracji)
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 9,9 | maksymalna | 13,5 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 6,0 | maksymalna | 9,3 |
Średnia deltaE palety szarości | 4,2 | maksymalna | 8,6 |
Niedociągnięcia w charakterystyce obrazu HDR były podobne do tych z SDR, co jest logiczne. Obraz miał dominantę błękitu, a także niedostateczne nasycenie kolorów. Szczególnie dotykało to odcieni skóry, oraz innych barw z obszaru żółci – były one trochę wyblakłe.
Po profesjonalnej kalibracji
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,4 | maksymalna | 3,9 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,0 | maksymalna | 1,6 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,2 | maksymalna | 6,0 |
Kalibrując projektor w 4K HDR możemy pozbyć się opisanych wyżej niedoskonałości – barwy zyskały więcej nasycenia, a biel udało się ustawić na wzorcowy odcień D65. Dodatkowo polepszyła się jasność obrazu (wykres EOTF) bez utraty detali w bielach. Finalnie było bardzo dobrze, jednak zarówno przed jak i po kalibracji pozostają jednak dwa niuanse, których poprawić się nie da. Pierwszy z nich to niepełne pokrycie szerokiej palety barw DCI P3 – wynosi ono 86% i jak widać najgłębszych czerwieni, czy zieleni VPL-VW890ES nie jest w stanie wyświetlić. Druga sprawa to widoczność detali w czerni. Właściwie jest to problem wszystkich projektorów Sony po aktualizacji oprogramowania. Miała ona na celu poprawić reprodukcję ciemnych tonów obrazu. W praktyce kilka pierwszych odcieni nie jest widoczne, a kolejne mają zawyżoną jasność, która zmniejsza kontrast obrazu. Poniższe zdjęcie wizualizuje problem – pierwszym widocznym odcieniem powinien być ten oznaczony 17d. W praktyce widać dopiero 21d. Oznacza to, że w HDR nie widać pierwszych (najbliższych czerni) 16 przejść tonalnych, a kolejne są zbyt jaskrawe.
(7474)
Macieju mylisz się, Barco oferuje na rynek konsumencki projektory z 6P RGB źródłem laserowym światła np. Barco Thor i Thor+ ….