Powrót

Philips PUS6262 TEST 2017 z Ambilight i matrycą IPS

Słowem wstępu

Testy telewizorów Philipsa, na 2017 rok, rozpoczynamy bardzo przystępnym reprezentantem serii “6”, czyli niedrogim telewizorem bez “bajerów”, dla osób, które interesuje przede wszystkim obraz z telewizji, czy Blu-ray. Mowa konkretnie o Philips PUS6262. Jak przedrostek “PUS” wskazuje jest to model Ultra HD. Pomimo swej niskiej ceny, nie posiada on w jakikolwiek sposób okrojonej matrycy, a więc oferuje m.in. pełną rozdzielczość (3840×2160). Jest to matryca typu IPS, przynajmniej w 49″ wersji telewizora, który dotarł do naszej redakcji. Na chwilę obecną nie jestem w stanie potwierdzić, czy inne calaże będą używać tej samej technologii.

Wygląd

Model PUS6262 oferuje dosyć podstawowy design. Ramki nie są tak wąskie jak w droższych modelach i ich wykonanie także jest adekwatne do poniesionych kosztów. Spasowane są dobrze, jednak przy naciśnięciu czuć, że się uginają. Jak więc to bywa z niedrogimi modelami, lepiej je oglądać, ale nie dotykać 😉

Podstawa jest niebrzydka i co najważniejsze, wypełnia mniejszą powierzchnię niż sam ekran, więc można go umiejscowić na mniejszych meblach. Stopę wykonano także z tworzywa, jednak ekran nie jest ciężki i nic mu nie grozi.

Telewizor łączy elementy srebrne (od frontu) z czarnymi (z tyłu).

Badana cecha Wartość
Wymiary ekranu (bez podstawy) 110,6 × 65,2 × 6,8 cm
Wymiary kartonu 120,0 × 80,0 × 15,0 cm
Odcisk stopy (minimalne wymiary stolika) 78 × 26 cm
Waga (bez podstawy) ok. 12,7kg
Otwory do montażu na ścianie VESA 200×200

Złącza i Akcesoria

Znakomita większość gniazd umieszczona została z tyłu telewizora, choć tak naprawdę, boczne wejścia mogą okazać się ważniejsze. W prawdzie po lewej stronie ekranu znajduje się tylko gniazdo CI, USB i HDMI, jednak to właśnie to złącze HDMI jako jedyne obsługuje wszystkie formaty Ultra HD (60Hz). Do niego powinniśmy podłączyć więc ewentualny odtwarzacz treści Ultra HD. Pozostałe gniazda przyjmują maksymalnie 4K 30Hz.

Pilot, w podstawowej wersji, znamy już dobrze z wyświetlaczy Philipsa. Posiada dedykowany przycisk “Netflix”. Jest elegancki i poręczny. Zdecydowanie lepiej się go używa niż niedrogich pilotów u innych producentów. Ten kontroler nie posiada jednak klawiatury QWERTY na odwrocie.

Ambilight

Diody systemu Ambilight z bliska.

Historia systemu Ambilight sięga 2004 roku kiedy to firma Philips postanowiła opatentować ten arcy-ciekawy pomysł związany z podświetleniem ekranu barwnym światłem. Był to prosty, dwustronny system, który reagował na to co dzieje się na ekranie telewizora. Aktualnie wraz z rozwojem przede wszystkim diod led możemy oglądać spektakularne efekty świetlne na tle ściany przed którą stoi lub na której jest zawieszony telewizor.

Model PUS6262 wyposażony został w 2-stronny system Ambilight. To oznacza, że z lewej i prawej strony telewizora znajdziemy rząd diod LED co zauważyliście już na pewno na powyższych zdjęciach. W najnowszych modelach są one pozbawione zewnętrznego dyfuzora, dzięki czemu jasność jest wyższa.

W menu mamy do wyboru wiele różnych ustawień związanych z tym systemem. Na pewno warto ustawić tryb w jakim będzie działał system. Do wyboru jest kilka ciekawych propozycji jak różne wartości jasności i dynamiki świecenia czy możliwość ustawienia stałego koloru.

Warto też ustawić kolor ściany na tle jakiej znajduje się telewizor. Ma to istotne znaczenie w przypadku intensywności i rodzajów kolorów jakie dobiera system.

Testy syntetyczne

Badana cecha: wynik:
Rozdzielczość i przekątna ekranu 3840×2160, 49″
Typ matrycy LCD z podświetleniem krawędziowym, typu IPS
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) 60Hz
Kontrast ANSI, bez wygaszania (więcej – lepiej) 860:1
Kontrast w filmach (więcej – lepiej)
  • średni: 920:1
  • max: 1 100:1
  • min: 820:1
Maksymalna jasność po kalibracji SDR: 295d/m2 (pełny ekran), HDR: 330 cd/m2 (skrawek ekranu – L20)
Odbicia od ekranu średnie, ekran półmatowy
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej)
  • średnia dE: 1,5
  • maks. dE: 3,8
Średnia jakość efektu HDR (więcej – lepiej, maks – 10 000cd/m2) 310cd/m2
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej)
  • 125ms – tryb gra – 1080p60 (konsole)
  • 125ms – tryb gra – 1080p60 + HDR (konsola PS4)
  • 125ms – tryb gra – 4K + HDR (najnowsze wersje konsol Xbox One S, PS4 Pro)
Pełna rozdzielczość koloru PC – 4:4:4 (wyraźne czcionki, po podłączeniu PC) Nie
Obsługa 10 bitowego koloru Tak (w UHD)

Matryca, zalecane ustawienia

Matryca telewizora pod mikroskopem.

Philipsa wyposażono w 60Hz matrycę IPS, wyprodukowaną przez firmę LG Displays. Posiada ona rozdzielczość 4K i podświetlenie krawędziowe białymi diodami led, co akurat jest typowe w tej półce cenowej telewizora. Oczywiście nie dostarczy to szerokiej palety kolorów, ta dostępna jest wyłącznie w telewizorach klasy premium.

Zalecane ustawienia

Model PUS6262 nie posiada trybów akredytowanych przez organizację ISF, więc wszelkie ustawienia obrazu zamknięte są w klasycznym menu ustawień obrazu. Do wyboru mamy sześć trybów definiowanych fabrycznie, jak na miniaturce po prawo. W kwestii konfiguracji obrazu jest kilka ważnych zaleceń. Najlepszym trybem fabrycznym jest Film, jednak ustawienie to jest i tak dosyć mocno niedopracowane. Kilkoma krokami możemy poprawić stan. Przede wszystkim:

Obraz -> Kolor -> ok. 60

Fabryczne ustawienie “50” daje obraz mocno wyprany, jak przeczytamy w kolejnych akapitach. W tej sytuacji podstawową poprawką jest poniesienie saturacji. Nie jestem w stanie podać na jaką wartość konkretnie (do tego konieczna jest profesjonalna kalibracja), ale w graniach 10 stopni w górę powinno być OK.

Do regulacji jasności wyświetlacza powinniśmy zaś używać funkcji Kontrast w głównym menu. Oczywiste? Niby tak, jednak jest jeszcze drugi suwak o tej samej nazwie w ustawieniach zaawansowanych, jak jest i regulator “Jasność”, który jasności wcale nie zmienia (jak we wszystkich telewizorach).

Kalibracja, odwzorowanie barw (SD i Full HD)

Fabrycznie

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 4,8 maksymalna 8,5
Średnia deltaE barw ze wzornika 4,7 maksymalna 5,9
Średnia deltaE palety szarości 3,6 maksymalna 4,3

Jak napisałem już w poprzednim akapicie, najlepszy tryb fabryczny Philipsa jest o tyle dziwny, że obraz w nim jest mocno wyprany z barw. Przez to jawi się pastelowy i nieciekawy. Na szczęście rada na to jest dosyć prosta – znacząco podbić suwak “kolor” i sytuacja ulegnie poprawie. Pozostaną wtedy do dopracowania niuanse związane z charakterystyką jasności (gamma), oraz odcieniem bieli. To jednak można by rzec drobnostki i w telewizorze tej klasy nie ma co się nad nimi rozwodzić. Po wstępnej konfiguracji obraz będzie zadowalający. Zobaczmy co więcej może wnieść kalibracja.

Galeria przekłamań obrazu

Wybierz kadr z filmu:
Wybierz ustawienia obrazu w telewizorze:
  • Tryb Fabryczny
  • Najlepszy tryb fabryczny
  • Profesjonalna kalibracja
  • Referencja (studio)

Profesjonalna kalibracja Philips PUS6262

wynik wynik
Średnia deltaE barw ze standardowych 1,6 maksymalna 3,5
Średnia deltaE barw ze wzornika 1,5 maksymalna 3,8
Średnia deltaE palety szarości 1,7 maksymalna 3,9

Ustawień kalibracyjnych w PUS6262 jest jak na lekarstwo. Do dyspozycji zaledwie kilkanaście suwaków, jednak telewizor posiada prostą budowę, dzięki czemu nie potrzeba złożonych zabiegów, by zbliżyć oddanie barw do studyjnej referencji. Po kalibracji udało się faktycznie dojść dosyć blisko jej. Jak na półkę cenową telewizora jest wręcz świetnie. Da się zauważyć na diagramach, że wierzchołek zieleni jest minimalnie zbyt mało nasycony, ale konia z rzędem temu, kto wyszuka to przekłamanie na filmie. Już prędzej będzie dało się zobaczyć lekkie zaniebieszczenie obrazu w czerniach. To częsta przypadłość matryc IPS z niskim kontrastem. Ogółem barwy wyglądają bardzo dobrze i pod tym względem nie ma co zarzucić telewizorowi.

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych telewizorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
o
raz w temacie: Wielki test kalibracji 

Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Aby uzyskać najlepszą ostrość obrazu, bez sztucznego uwypuklania krawędzi, należy ustawić ostrość na wartość 0. Przy takim ustawieniu obraz wyświetlany jest ze swoją źródłową ostrością (tak jak został nagrany). Można jednak pokusić się o podwyższenie tej wartości, szczególnie, gdy oglądamy głownie telewizje o przeciętnej jakości. Algorytm upscalujący działa skutecznie, w tej materii nie dopatrzyłem się jakichkolwiek niuansów.

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.

Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

Kontrast i Czerń

Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń nie są akurat najmocniejszą stroną matryc IPS. Uzyskują one natywny kontrast w okolicach 1000:1, co generalnie nie zapewnia zbyt atrakcyjnej czerni w nocy. Widać wtedy, że wydobywa się z niej światło. PUS6262 posiada typową matrycę IPS i jej wynik to 860:1, więc nie powala przy seansach kinowych. Warto mieć jednak na uwadze, że choć obraz nie jest kontrastowy, to nie wytraca swojej charakterystyki pod kątem i gdy usiądziemy na brzegu kanapy, to wcale nie jest już oczywiste, czy telewizor z matrycą VA daje wciąż lepszy obraz! Nawet niewielkie kąty patrzenia, takie na brzeg ekranu siedząc na środku, powodują już uwypuklanie detali w czerniach na konkurencyjnych telewizorach, a Philips jest tego pozbawiony.

Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)
Opis sceny Wynik pomiaru (natywne możliwości matrycy)
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 820:1
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania 830:1
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora 1 100:1
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni 940:1

Philips pozbawiony jest niestety funkcji lokalnego wygaszania, więc nie jest w stanie pogłębić miejscowo czerni, aczkolwiek w menu znajdziemy następujące ustawienie, które z reguły realizuje takie zadanie w telewizorach tegoż producenta:

Jednak w PUS6262, tak jak w innych ekranach o prostej konstrukcji, kontroluje ona jedynie globalną jasność telewizora (steruje podświetleniem) w zależności od danej sceny. Im ciemniejsze ujęcie w filmie tym bardziej ekran przygasi ekran by dać wrażenie głębszej czerni. Trzeba przyznać, że swoje zadanie to spełnia, choć jest w pewnym sensie oszukiwaniem wzroku. Szczególnie dobrze efekt poprawia się, gdy połączymy wygaszanie z funkcją Ambilight…

Ambilight a czerń

Dodatkowym powodem dla którego czerń telewizora wygląda dobrze (mimo IPS) jest… system Ambilight. Światło padające za telewizor znakomicie poprawia wrażenie głębi czerni. Umieszczanie diod lub lampki za telewizorem jest typowym zabiegiem podnoszącym jakość i komfort oglądania, każdemu je polecam.

Równomierność ekranu

Nie zaobserwowałem żadnych niepokojących zjawisk na ekranie, poza tradycyjnym spadkiem jasności na jego brzegach. Ten mankament jest jak zawsze widoczny na białym tle (jak na zdjęciu poniżej), jednak podczas oglądania programów telewizyjnych nie manifestuje się zbyt mocno.

Rozkład jasności wypadł typowo, jak dla telewizora LCD. Najciemniejszy był dół ekranu.

-24% -10% -6% -10% -22%
-16% -1% +1% +2% -16%
-15% 0% ref. 0% -13%
-16% -2% +5% 0% -15%
-27% -14% -12% -12% -29%

Obsługa Ultra HD / 4K

By uzyskać pełną kompatybilność z sygnałem Ultra HD przez HDMI, należy podłączyć sygnał do portu HDMI i zmienić konfigurację na UHD 4:4:4 (menu Zaawansowane). Taka konfiguracja może powodować niekompatybilność z niektórymi urządzeniami, z tego powodu domyślnie włączony jest tryb ograniczony. Podczas testów nie natknąłem się jednak na jakiekolwiek problemy. Najlepiej więc ustawić UHD 4:4:4 i zapomnieć. PUS6262 wspiera bazowe elementy normy Ultra HD, takie jak HDR10, oraz paleta barw Rec 2020, choć jak napisałem we wstępie nie jest w stanie jej pokazać w pełnej krasie. Sprawdźmy zatem jak radzi sobie z oddawaniem efektów.

Cecha Wynik
Certyfikat Ultra HD Premium NIE
Pokrycie szerokie palety barw DCI / Rec 2020 80% / 58%
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 NIE
Wsparcie dla Dolby Vision NIE
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC TAK
Obsługa YouTube w 4K TAK
Kompatybilność z HDCP 2.2 TAK – HDMI 3
Obsługa Ultra HD z wbudowanych tunerów TAK

Jakość efektu HDR

W celu pomiarów jasności HDR, użyjemy własnej sekwencji testowej, która jest znacznie bardziej wnikliwa niż np. testy UHD Alliance a co najważniejsze życiowa a nie czysto akademicka. Więcej w temacie: Jakość efektu HDR, jak ją ocenić? Wprowadzamy własny system testowy!

Scena Opis sceny Jasność HDR
Najjaśniejsza ze scen, blaski słońca przekraczają jasność 2 000cd/m2 325 cd/m2
Scena o niskiej jasności, gdzie tylko księżyc i jego odbicie ma ponadnormatywną jasność 315 cd/m2
Bardzo ciemna scena, najłatwiejsza do odtworzenia. Jedynymi jasnymi elementami są płomienie 340 cd/m2
Zbilansowana scena o średniej jasności nieznacznie wchodzącej w zakres HDR 265 cd/m2
Plansza “L20”. Na takiej robione są testy konsorcjum UHD Alliance 330 cd/m2

Wyniki można zinterpretować w następujący sposób (na obecny czas):

  • 350 cd/m2 – minimum, by w ogóle było widać, że jest to obraz z efektem HDR
  • 351 – 500 cd/m2 – przedział w którym da się odczuć wyższą jasność i większą ilość detali w bielach, ale nie ma jeszcze przepaści względem treści SDR
  • 501 – 750cd/m2 – zaczyna się robić przyjemnie, czuć, że obcujemy z nową jakością obrazu
  • 751 – 1 000 cd/m2 – efekt HDR wyraźnie odczuwalny, ilość detali w jaskrawych polach jest bardzo duża
  • 1 001 – 1 500 cd/m2 – efekt HDR w pełnej krasie, wywołujący efekt WOW
  • > 1 500 cd/m2 – pieśń przyszłości, sam czekam na wyświetlacz, który będzie w stanie pokazać efekt HDR w takim wymiarze.

Efekty HDR na PUS6262 są takie, że… da się zauwazyć, że czasem istnieją, ale niestety nic ponad to. Totalnym minimum jest 350 nitów, a telewizor tylko w niektórych scenach jest je w stanie osiągnąć. Jasność w zasadzie nie jest zależna od sceny, ponieważ telewizor nie posiada żadnych zaawansowanych systemów kierujących moc świetlną w dany rejon telewizora. Intensywność efektów waha się tylko przez rozkład jasności na matrycy. Oznacza to też, że w trybie HDR czerń wizualnie się pogarsza, ponieważ telewizor musi pracować na pełnej mocy podświetlenia (w warunkach kinowych). Sprawdźmy jak wyświetlacz radzi sobie z oddawaniem palety barw i poziomów jasności.

Odwzorowanie obrazu z szeroką paletą barw (Rec 2020/DCI)

Rodzaj palety barw Wynik
Pokrycie szerokiej palety barw DCI 80%
Pokrycie szerokiej palety barw Rec 2020 58%
Tryby obrazu w Ultra HD.

Pokrycie palety barw nie wypada zbyt bogato, w trybie Ultra HD nie powiększa się specjalnie w stosunku do Rec 709 (do filmów Full HD). Oczywiście telewizor rozpoznaje, że obcuje z sygnałem Rec 2020 i odpowiednio mapuje barwy by kolory nie były nazbyt osłabione.

Niestety osłabienie barw także w Ultra HD jest widoczne, jednak i tu można popracować suwakiem nasycenia. Zwróćmy jednak uwagę na inny fakt – oddanie stopni jasności obrazu. To wygląda dosyć rozsądnie. W cieniach jasności są podbite, by lepiej odcinać się od czerni matrycy IPS, aczkolwiek zmniejsza to trochę kontrastowość. Jasność telewizora w HDR jest, jak już napisałem, bardzo niska. Telewizor pracuje więc nad tym by nie odcinać zbyt szybko detali w bielach poprzez mapowanie wyższych jasności z filmu do niższych jasności na ekranie. W efekcie obraz jest nieco ciemniejszy niż być powinien, ale nie traci przejść tonalnych. Co ciekawe mamy wpływ na tą charakterystykę obrazu poprzez ustawienie w menu, które pojawia się przy treści Ultra HD. Im niższe ustawienie tym więcej detali w bielach zobaczymy, ale także obraz będzie ciemniejszy. Dlatego sugerowane przez mnie jest ustawienie “Średni”.

Nie zagłębiając się dalej w techniczne dywagacje, ponieważ myślę, że nabywcę telewizora w tej półce cenowej nie ciekawią one aż tak bardzo, napiszę, że warto doprowadzić sygnał UHD do PUS6262. Choć nie wygląda on aż tak rewelacyjnie, jak zwykłem go widzieć, to widać różnicę technologii w stosunku do zwykłej treści z Blu-ray Full HD. Oczywiście nie mówię tu o elemencie rozdzielczości 4K, bo to jest oczywiste. Rozprawiam cały czas o palecie barw i efekcie HDR 🙂

Odwzorowanie ruchu

Philips PUS6262, jak na dobrze działający telewizor przystało, poprawnie wyświetla i odtwarza wszystkie formaty wejściowe, z Blu-ray’a (24p), konsoli (50p), czy komputera (60p). Jak jednak wiadomo każdy telewizor LCD bez włączenia upłynniacza będzie smużył przy szybkich ruchach kamery i wyświetlał szarpiący ruch charakterystyczny dla filmów Blu-ray. Testowany telewizor posiada oczywiście upłynniacz, jednak jego matryca zapewnia jedynie 60Hz odświeżanie. W menu ustawień znajdziemy więc tylko regulacje odpowiedzialne za płynność filmów, pomimo np. nazwy “Sport”.

Jak widać na powyższym obrazku, menu ustawień upłynniacza zostało rozbudowane i pojawiło się więcej ustawień ingerencji w płynność. To dobrze, uprości to wybór odpowiedniego dla siebie ustawienia.

Ustawienia Stylu Ruchu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Dowolne

Kontrast: 100

Smużenie: 

bardzo duże

Maksymalna jasność: 

295 cd/m2

Powielenie krawędzi: 

brak (krawędzie rozmyte)

Poprawa płynności filmów (24p): 

dowolnie regulowana pod własny gust

Użytkownik

 

Podświetlenie: 40

Smużenie:

małe

Maksymalna jasność: 

120 cd/m2

Powielenie krawędzi:

wyraźne (podwojone obiekty)

Poprawa płynności filmów (24p):

dowolnie regulowana pod własny gust

Regulacja płynności w filmach działa należycie, więc na płynność ruchu na pewno nikt nie będzie narzekał. Jeśli chodzi jednak o ostrość w treściach typu sport, to tak jak w każdej 60Hz matrycy nie da się uzyskać idealnie wyraźnego obrazu, pozbawionego rozmycia. Philips dał jednak dużo, synchronizując diody w ten sposób, by po zmniejszeniu podświetlenia pojawiały się tylko podwójne kontury. Jeśli komuś nie przeszkadza rozdwojony obraz to może uzyskać lepszą ostrość w ten sposób.

Kąty widzenia

Jak zobaczycie na poniższym wideo, PUS6262 jest jednym z tych wyświetlaczy, które nadają się do oglądania pod kątem. Nawet przy dużym zejściu z osi nasycenie barw i kontrastowość obrazu pozostaje stała. Dla osób siedzących na wprost telewizora jest to również istotne, choć często niedocenianie. Siedząc w optymalnych odległościach, które można wyliczyć z naszego kalkulatora. Znaczący kąt tworzy się nawet podczas patrzenia w róg ekranu i kontrastowość spada na matrycach VA. Matryce IPS wolne są od tego zjawiska! Jedyne negatywnej cechy można dopatrzeć się obserwując czerń pod kątem, szczególnie pionowym. Widać wtedy tak zwane srebrzenie, czyli zabarwienie czerni barwą szaro-srebrną.

Granie na konsoli i PC

Rodzaj sygnału Opis Ustawienia telewizora Wynik
[GRY] 1080p Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD tryb “Gra” 125 ms
[GRY] 1080p + HDR Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR tryb “Gra” 125 ms
[PC] 4K @ 4:4:4 Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) Styl aktywności: PC 125 ms
[GRY] 4K Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR tryb “Gra” 125 ms
[GRY] 4K + HDR Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR tryb “Gra” 125 ms
[FILM] 4K + upłynniacz Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek tryb “Kino” 125 ms
Bez chromy 4:4:4 kolorowe czcionki z PC nie są wyraźne.

Patrząc na wyniki input lag’a Philips PUS6262 raczej można jednoznacznie stwierdzić, że wyświetlacz ten dla graczy się nie nadaje. Tak duże opóźnienie wyraźnie czuć podczas rozrywki na konsoli, czy komputerze. Nawet jest ciężej wcelować w cokolwiek myszką. Co ciekawe w Philipsie jest przecież dedykowany tryb “Gra”, oraz ustawienie do trybu PC, jednak ani jedno ani drugie nie realizuje swojego zadania. W trybie “Gra” opóźnienie wejścia nie spada nawet o milisekundę, a w trybie PC nadal nie ma pełnej rozdzielczości chromy 4:4:4. Drobne kolorowe czcionki wyglądają więc jak na miniaturze po prawo. Oczywiście mowa tylko o kolorowych elementach wyświetlanych z PC, nie w filmach.

Być może jest to wada wczesnej wersji oprogramowania i producent z czasem rozwiążę problem. Zobaczymy. Napisaliśmy już w tej sprawie do Philipsa i patrząc na przeszłość, nowy soft powinien wyeliminować ten problem.

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980. Komponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.

Smart TV

Philips PUS6262 nie posiada systemu operacyjnego Android, toteż wyposażony jest wyłącznie w okrojoną wersję, zintegrowanej platformy Smart TV. Na pilocie możemy wywołać menu główne aplikacji i prezentuje się ono mniej więcej tak:

Warto wspomnieć, że w telewizorze nie ma podręcznego ekranu “home”, który agregowałby najczęściej używane aplikacje, czy źródła obrazu, ale ekran aplikacji spełnia podobną rolę. Telewizor oferuje najważniejsze aplikacje streamingowe, takie jak Netflix, Player, czy YouTube. Ten ostatni odtwarza nawet pliki Ultra HD z HDR, a to oznacza, że PUS6262 jest kompatybilny z kodekiem VP9 level 2.

Możliwości telewizora poszerzają dedykowane aplikacje, które pojawiły się już kilka lat temu, na przykład “Cloud TV”, pozwalająca odtwarzać pliki multimedialne prosto z naszego konta na Dropbox.

Interfejs telewizyjny, z wbudowanych tunerów także nie powala designem, aczkolwiek pokazuje wszystko co ma pokazywać. Niestety wejście np. w EPG powoduje chwilowe zerwanie wizji i fonii, jakbyśmy co najmniej chcieli wejść w jakąś zewnętrzną aplikację.

Jakość dźwięku

Philips nie chwali się konfiguracją głośników w swoim telewizorze, jednak nie trzyma w sekrecie, że moc całego zestawu dźwiękowego wynosi 20W. Pomimo, że nie jest to duża wartość, to telewizor gra nadzwyczaj dobrze. Holenderski producent zawsze przykładał z resztą wagę nie tylko do kwestii wideo, ale i audio. Do oglądania telewizji nie trzeba będzie więc dokupować zewnętrznego systemu dźwiękowego, jednak do filmów zawsze będzie to koniecznością.

Podsumowanie i ocena

Budżetowy model w ofercie Philipsa – PUS6262 – przypadł mi do gustu i myślę, że tak samo przypadnie wielu nabywcom. Warto mieć jednak na uwadze do jakich odbiorców kierowany jest to produkt, głównie ze względu na matrycę IPS – ma świetne kąty widzenia, ale gorszą czerń. Kontrast jednak nie wydaje się taki zły głównie ze względu na funkcję automatycznie sterującą jasnością telewizora, oraz system Ambilight, który sprytnie oszukuje wzrok. Telewizor obronił się także pod kilkoma względami, które bywają problematyczne w niedrogich telewizorach. Odwzorowanie barw w materiałach Full HD jest bardzo dobre, a telewizor jest podatny na kalibrację, pomimo okrojonej liczby dostępnych funkcji. Udało się także dodać system poprawy płynności w filmach, pomimo 60Hz matrycy. Warto jednak pamiętać, że nie pozwala on uzyskać idealnie ostrego obrazu w ruchu przy np. materiałach sportowych. Jeśli jesteśmy fanami oglądania sportu to warto by rozważyć model ze 120Hz matrycą. Podobnie w kwestii Ultra HD. PUS6262 zapewnia podstawową kompatybilność. Poszerzonej palety kolorów na nim nie zobaczymy, ale HDR już tak, chociaż w mocno okrojonym wydaniu. Maksymalna jasność jest nieco za niska, by dostarczyć mocnych wrażeń z seansu. Oczywistym jest jednak, że nie można mieć wszystkiego w tej cenie. Producent mógłby jednak popracować na input lagiem. Tego typu telewizory są częstym obiektem pożądania graczy, a w obecnej chwili PUS6262 nie będzie dla nich przekonywującym wyborem.

PLUSY

MINUSY

Cena referencyjna: Philips 43PUS6262/12 2 590 zł / Philips 49PUS6262/12 2 999 zł  / Philips 55PUS6262/12 3 399 zł  / Philips 65PUS6262/12 5 899zł

Sprzęt do testów dostarczyła firma Philips


Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?


Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

(70567)