Jakość obrazu
Ultra HD
Panasonic UB900 wspiera standard Ultra HD pod każdym względem. Możemy zatem cieszyć się nieskazitelną jakością filmów UHD wraz z wysoką rozdzielczością (4K), HDR i szeroką paletą barw (Rec. 2020). Oczywiście potrzebujemy do tego ekranu wspierającego te trzy dobrodziejstwa. W obecnej chwili najlepiej wyświetlają je ekrany z segmentu premium, takie jak na przykład Panasonic DX900, Samsung KS9500, LG OLED czy Sony ZD9, projektory Epsona (TW9300), Sony (VW550) i JVC (od RS400). Na czas testu odtwarzacza wszystkie z tych urządzeń miały okazję gościć w redakcji a ich testy znajdziecie w odpowiednim dziale! Z każdym z nich UB900 współpracował bez najmniejszego zająknięcia, warunkiem było tylko przejście przez opisaną powyżej konfigurację. Ilość detali, przy obrazie masterowanym w 4K budziła podziw.
Warto jednak pamiętać, że wyższa rozdzielczość obrazu widoczna jest dopiero przy względnie niskich odległościach od ekranu i dużych przekątnych. Więcej o tym możecie dowiedzieć się w naszym kalkulatorze odległości od TV. Bez względu jednak na odległość, znacznie większe wrażenie robi efekt HDR, oraz szeroka paleta barw. Te dwie rzeczy mogą wywierać różne wrażenie w zależności od klasy wyświetlacza. O ile każdy wyświetlacz 4K prezentuje wyższą rozdzielczość w ten sam sposób (większa ilość detali), tak efekt HDR zależy od maksymalnej jasności ekranu, a paleta barw może mieć różne pokrycie. Obie te informacje sprawdzam dokładnie dla Was w testach wyświetlaczy i sugeruję zwracać na nie szczególną uwagę. Korzyści jakie płyną z obu technologi nie da się pokazać na monitorze komputera. Można jednak zrobić małą symulację, w której zobaczycie jak duża różnica w ilości detali w bielach, oraz ich ekspresji następuje:
Funkcje dodatkowej obróbki obrazu
W ogólnym założeniu, odtwarzacz Blu-ray nie powinien dokonywać jakiejkolwiek obróbki obrazu, a jedynie przekazywać go do źródła w takiej formie w jakiej został nagrany. Mniej więcej tak działa UB900. Są jednak pewne etapy obróbki, które muszą zostać przeprowadzone na etapie odtwarzacza. Należą do nich przynajmniej podnoszenie rozdzielczości kolorów (konwersja z 4:2:0 do 4:4:4), w przypadku płyt Ultra HD Blu-ray. W przypadku materiałów o niższej jakości, np. Full HD, czy SD dochodzi kwestia skalowania. W każdym przypadku możemy użyć także dodatkowych “uszlachetniaczy” obrazu, w które UB900 jest dosyć bogaty. Zerknijmy zatem w menu podstawowe:
Jak na załączonych obrazkach widać, znajdują się w nich podstawowe funkcje konfiguracji obrazu. Oczywiście zarówno konwersja 24/25p powinna być ustawiona na Wył, jak i cztery parametry na zdjęciu po prawej stronie powinny być wyzerowane, by UB900 nie wpływał na oddanie kolorów, czy ilość detali w czerniach i bielach. Po rozwinięciu menu zaawansowanego uzyskujemy dostęp do ciekawszych funkcji wpływających na ostrość obrazu:
Zdjęcie po lewej można podsumować jednym zdaniem: ustawić wszystko na zero i zapomnieć. Redukcja szumów nie ma żadnego uzasadnienia w przypadku nośników cyfrowych i może poskutkować jedynie zmniejszeniem ilości detali obrazu. Menu po prawo jest za to bardzo ciekawe. Pierwszymi dwoma funkcjami możemy regulować postrzeganą ostrość obrazu, zwiększając kontrast wokół krawędzi. Pierwszy z suwaków jest subtelniejszy w działaniu i uwypukla drobne detale. Drugi dosyć mocno pogrubia kontury obiektów, coś na wzór suwaka ostrości w telewizorze. Efekty zademonstrowałem na zdjęciach poniżej:
Filtry o nazwie chrominancja, oraz korekcja krawędzi, mają ciekawe działanie, jednak ich wpływ na obraz jest bardzo mały. Pierwszy z nich może rozmywać lub wyostrzać kontury przedmiotów kolorowych, za to drugi usuwa efekt halo powstający wokół krawędzi podczas skalowania z niższej rozdzielczości do wyższej. Osobiście proponowałbym ustawić drugi filtr na niską wartość np. 2 i tak zostawić.
Zdecydowanie warto omówić także funkcję regulacji konwersji zakresu dynamiki. Jest ona bardzo istotna, gdy nasz wyświetlacz lub projektor nie obsługuje standardu HDR, a umieścimy tego typu materiał w odtwarzaczu. Zgodnie z normami, które każdy odtwarzacz blu-ray musi spełniać, musi nastąpić w takiej sytuacji konwersja, która pozwoli wyświetlić obraz na ekranie w akceptowalnej formie. Nikt jednak nie narzuca jak ma ona przebiec. Oczywistym jest, że część detali obrazu musi zostać usunięta, ponieważ nie da się na zwykły ekran przelać tego co zapisane w HDR. Suwak ten pozwala dostosować tę konwersje pod własny gust i możliwości sprzętu. HDR pozwala zapisywać detale o jasności maks 10 000 cd/m2. Gdy damy suwak skrajnie w prawo, zostanie odcięte wszystko powyżej 100cd/m2. Obraz będzie więc ogólnie jasny, jednak będzie miał mniej detali w bielach. Gdy damy skrajnie w lewo, przelejemy na ekran jasności aż do 1 000cd/m2, ale oczywiście obraz będzie ciemniejszy.
Niezwykle ważną zaletą Panasonic UB900, w kontekście odtwarzania treści Ultra HD, jest jego kompatybilność i obsługa różnych formatów sygnału wyjściowego. Był to jedyny odtwarzacz, który zadziałał jak należy w połączeniu z, nieco ograniczonym, projektorem Epson TW9300. Inne odtwarzacze nie dają zwyczajnie tak dobrej kontroli nad rozdzielczością, formatem, klatkażem i precyzją kodowania sygnału. UB900 wszystkie te elementy nie tylko daje precyzyjnie ustawić, ale także podejrzeć czy się zgadzają podczas odtwarzania filmu. To bardzo ważne w dobie Ultra HD, w której mamy wiele nowych standardów powiązanych i “poplątanych” ze sobą.
Blu-ray (HD) / DVD (SD)
Jak wyglądają filmy SD lub Full HD na UB900? Jak wyświetlacz radzi sobie ze skalowaniem? Moi drodzy, generalnie jak każdy komponent audio-wideo z XXI wieku radzi sobie bardzo dobrze, jednak nie możemy liczyć, że dzięki temu treść o niskiej rozdzielczości będzie wyglądała tak rewelacyjnie jak materiały HD, czy Ultra HD. Zwyczajnie jest to nie możliwe. Odtwarzacz robi najlepsze co może, ale i tak w filmach na DVD widać makrobloki i znacznie mniejszą ilość detali. Treść ze zwykłych płyt blu-ray, również nie może mierzyć się ekspresją obrazu taką jak UHD/4K. Generalnie w skalowaniu nie ma już różnic pomiędzy urządzeniami. Zbadałem to dokładnie w teście “Skalowanie Obrazu – czy widać różnice?”. Jeśli mamy mówić o skrajnie małych niuansach, to na pewno plusem UB900 jest filtr chrominancji i krawędzi, opisany w poprzednim akapicie, a także funkcje wyostrzające, które pozwalają uzyskać wrażenie pseudo-wyższej rozdzielczości. Dokładniej postanowiłem wybadać temat usuwania przeplotu, bowiem tego typu materiały możemy spotkać np. w nagraniach koncertów, lub na niektórych filmach wydanych na nośniku blu-ray. Przeplot był także powszechnie używany w erze SD. Na specjalnie spreparowanych materiałach testowych UB900 wykazał się bardzo, bardzo dobrą sprawnością w tym temacie. Potrafił oszczędzić bardzo dużo detali w przypadku prawdziwego materiału 50i, a także odróżnić od niego materiał 25p zapisany jako 50i, odczytać schemat pulldown’u i odzyskać pełną rozdzielczość.