Kontrast i Czerń
Kontrast naturalny wyświetlacza wynosi 4000:1. To wartość po kalibracji, zmierzona na planszy ANSI. Panasonic DX750 posiada podświetlenie krawędziowe, jak zaznaczyłem na wstępie, co nie daje mu wysokiego potencjału do uzyskania wyższego kontrastu, jednak producent zrobił co się dało i zaimplementował w nim funkcję wygaszania lokalnego. Znajduje się ona dokładnie w tym miejscu menu:
Funkcja lokalnego wygaszania znajduje się w Menu -> Obraz -> Sterowanie adapt. podśw.
Jak widzicie, system lokalnego wygaszania ma trzy tryby działania i jeden z nich akcentuję kolorem pomarańczowym jako zalecany wybór. W tym jednak przypadku nie ma jednoznacznie najlepszego wariantu. Dlaczego? O tym dowiecie się zaraz. Przejdźmy więc do sekwencji testowej:
Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | |||
wygaszanie: WYŁ | wygaszanie: MINIMUM | wygaszanie: POŚREDNIE | wygaszanie: MAKSYMALNE | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 5 400:1 | 5 500:1 | 8 100:1 | 32 000:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 4 000:1 | 3 800:1 | 4 200:1 | 6 500:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 5 000:1 | 4 700:1 | 5 200:1 | 5 000:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 3 900:1 | 4 000:1 | 4 300:1 | 5 200:1 |
Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie
W związku z agresywnym działaniem funkcji wygaszającej, postanowiłem pokazać jak wygląda degradacja odcieni przy najwyższych ustawieniach.
Tryb funkcji wygaszania | Wyłączony | Minimum | Pośredni | Maksimum |
Zdjęcie obrazu | ||||
Opis działania | Zdjęcie prezentuje obraz referencyjny (po kalibracji) bez lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. | Brak zmian w jakości obrazu, lekka zmiana jasności. | Dosyć duży spadek jakości, najjaśniejsze tony obrazu zlewają się ze sobą. | Tak jak w trybie Pośrednim |