Motion Plus Gra | TEST | Nowość w TV od Samsung dedykowana dla graczy!
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Empty string supplied as input in /alt/home/webmaster.hdtv/www/hdtvpolska.com/wp-content/plugins/bootstrap-3-shortcodes/bootstrap-shortcodes.php on line 2122
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Empty string supplied as input in /alt/home/webmaster.hdtv/www/hdtvpolska.com/wp-content/plugins/bootstrap-3-shortcodes/bootstrap-shortcodes.php on line 2122
Input Lag, Motion Plus Gra
Po podłączeniu konsoli Xbox One X/S czy PS4 (Pro) warto skorzystać na początek z “Tryb gry”. Ustawienie to zostało w prawdzie przeniesione z głównej zakładki menu, ale powinno aktywować się ono samoczynnie po wykryciu konsoli. Po sprawdzeniu np. z Xbox One X tak właśnie się dzieje. Tryb gry musimy bowiem ustawić na “Auto”. Jak wygląda poziom laga w tegorocznych telewizorach? Sprawdziliśmy właściwie wszystkie modele na ten rok a rozbieżność między nimi to zaledwie kilka ms. Mowa o seriach: QLED 2018 (Q6, Q7, Q8, Q9) oraz NU8XXX, NU7XXX. Serie NU posiadają różne końcówki w zależności od sieci sprzedaży. Końcówki te wcale nie dotyczą tylko wyglądu gdyż np. budżetowa seria NU7472 w odróżnieniu od innych modeli z tej linii posiada pokrycie szerokiej palety barw tak przydatnej by zobaczyć nową jakość Ultra HD np. z konsoli (na poziomie 92% DCI).
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | tryb “Gra” | 14 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 14 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | HDMI: PC | 14 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | tryb “Gra” | 14 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | tryb “Gra” | 14 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “Film” | 74 ms |
[GRY]4K / 1080p + upłynniacz gra | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | tryb “Gra” | 20 ms |
W tym roku producent osiągnął kolejny pułap w redukowaniu wartości input lag! W ubiegłym roku wynosiła ona nieco ponad 20ms. W tym średnio, zaledwie 14ms chociaż wspomniany np. model NU7472 osiąga rekordowy wynik 10ms. To już poziom niektórych monitorów dedykowanych dla graczy! Praktycznie nie da się już zrobić nic lepiej, bo od czasu wyświetlenia pierwszej linii, na górze telewizora, upływa zaledwie ok. 5ms! Tak krótki czas nie ma prawa być zauważony, ani odczuty w jakikolwiek sposób. Generalnie wszystko co poniżej 30ms traktujemy już jako placebo. Fani liczenia każdej milisekundy mogę śmiało sięgać po modele QLED oraz NU 2018.
Upłynniacz 120Hz w trybie Gra (Gra Motion Plus)
Na miano prawdziwego przełomu dla graczy zasługuje jednak tegoroczna możliwość użycia systemu upłynniacza w trybie Gra! W zakładce znajdziemy dedykowane do tego opcje:
Jak widać, do dyspozycji mamy dokładnie takie same suwaki jak w zwykłej zakładce Motion Plus! Możemy zatem uzyskać dwie, a w zasadzie trzy rzeczy:
- Interpolację gier z niską płynnością (30fps) do 120fps, by uzyskać wrażenie lepszej płynności, jakby gra miała prawie 60fps natywnie! (“Redukcja drgań”)
- Interpolacje gier z wysoką płynnością (60fps) do 120fps, by znacząco zmniejszyć rozmycie obrazu! (“Redukcja rozmycia”)
- Drastyczną poprawę ostrości ruchu gier z niską lub wysoką płynnością poprzez migoczące podświetlenie (“Wyraźny ruch (LED)”)
Zalety zastosowania systemu wyglądają naprawdę imponująco. Aż człowiek zaczyna zastanawiać się czemu żaden z innych producentów nie poszedł taką, rewolucyjną ścieżką? Myślę, że problem jest w odpowiednio szybkim procesorze obrazu, który udało się Samsungowi zbudować. jak już wspomniałem na początku artykułu, upłynniacz jest funkcją znacząco podwyższającą wartość input lag i tworzenie trybu “Gra” polega przede wszystkim na zablokowaniu tej funkcji. Na rynku były w prawdzie telewizory, które z upłynniaczem miały niewielką wartość opóźnienia np. ok. 50ms, co pozwalało pograć np. w gry wyścigowe, ale w strzelankach już było irytujące. Telewizory Samsung natomiast, wraz z upłynniaczem, mają opóźnienie na poziomie zaledwie 20ms, czyli raptem kilka ms więcej niż bez (wartość z tabeli)! Zobaczmy teraz jakie korzyści, w kontekście odwzorowania ruchu niesie za sobą system Motion Plus w grach:
Patrząc na ostatnie zdjęcie można wręcz nie dowierzać, lub zastanawiać się jak to możliwe, że dotychczas grało się z tak dużym rozmyciem! Bez dwóch zdań granie z funkcją “wyr. ruch LED” to przepaść względem grania na innym TV, szczególnie w grach 60fps, gdzie ruch ma tendencję do rozmywania się. Uchwycenie przeciwnika w celowniku jest tysiąc razy prostsze!
Największy efekt wow uzyskamy oczywiście gdy włączymy upłynniacz w grze, która działa w 30fps. Złudzenie jest na tyle mocne, że dostajemy na ekranie telewizora obraz, który “przypomina 60fps”. Nie jest to oczywiście takie samo 60fps jak natywne ale na oko to wygląda jak 30%-50% efektu z 60fps ;-). Najgorzej gdy po chwili będziemy chcieli wyłączyć upłynniacz. Wtedy dopiero zobaczymy jak np. Forza Horizon 3 szarpie. A do tej pory tak właśnie graliśmy. Kolejny przykład to najnowszy God of War i jego tryb 4K 30fps. Chyba wiecie co stanie się gdy upłynnimy go telewizorem Samsung 2018? Praktycznie brak smużenia i dużo ostrzejszy obraz. No właśnie. Ciekawa więc nastała sytuacja gdy to telewizor za pomocą swojej mocy obliczeniowej jest w stanie znacznie poprawić efekt płynności w grze a nie sama konsola.
Rozwiązanie to jest tak dobre i skuteczne, że aż nie che dowierzać się, że może być bez wad, prawda? Niestety pewne wady występują. Uzyskanie tak wysokiej ostrości i praktycznie zerowego rozmycia, w trybie “wyr. ruch LED”, wiąże się z widocznym migotaniem i spadkiem jasności ekranu. To drugie nie jest problemem, bo np. QLED Q9 ma bardzo duży zapas mocy, ale migotanie niestety widać i najprawdopodobniej nie wszyscy gracze będą je w stanie zaakceptować. Na szczęście wady takie nie dotyczą używania funkcji “redukcja rozmycia” czyli tego przeznaczonego dla upłynniania gier działających w 30fps a to meritum trybu Motion Plus Gra. Obraz jest wtedy tak samo jasny i przyjemny jak bez upłynniacza. Mogą jednak występować artefakty przy ruchach kamery chociaż podczas testów w kilku grach właściwie ich nie zaobserwowaliśmy! To także doskonała wiadomość i pytanie, które jest wiele razy zadawane. Kwestia więc naszego wyboru z których funkcji skorzystamy. Tak szeroki wybór czyni jednak telewizory Samsung najlepszymi obecnie ekranami do gier, jakie przyszło mi testować.
Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980. Komponenty od firm NVIDIA, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska, Wydawnictwo Techland oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.
Na moim nu8000 gow ładnie chodzi w 1080p, w trybie 4k 30fps uplynniacz dużo nie poprawia, bardziej rozmazuje obraz i zjawisko ghostingu jest bardziej widoczne