Jaki kupić telewizor 120Hz do 3000 zł? Porównanie modeli
Samsung LCD RU8002 55 cali – cena od 2690 zł
55-calowy model RU8002, dysponuje matrycą VA i jest to bardzo rozsądna propozycja dla osób poszukujących telewizora o uniwersalnym zastosowaniu. Jest on zarówno dobrym wyborem do oglądania codziennej telewizji, jak i sportu, a także świetnie sprawdza się w grach. Od tej właśnie serii wzwyż gracze będą mogli skorzystać ze specjalnego trybu Motion Plus Gra. Powoduje on upłynnienie każdego tytułu w dużym stopniu bez dodania zauważalnych opóźnień. Dodatkowo telewizor odznacza się bardzo niskim input lagiem w 4K HDR wynoszące zaledwie 14ms oraz obsługę AMD FreeSync (wspomaga płynność i eliminuje rozrywanie obrazu)! Warto podkreślić również dostęp do aplikacji Apple TV dającej dostęp do tysięcy filmów oraz seriali, a także nowej usługi Apple TV+ (pisaliśmy o niej tutaj). Telewizor posiada dość niskie wartości HDR wynoszące średnio 325 nitów a maksymalnie 370 co jest chyba jedynym dość sporym minusem tego ekranu. Zawsze mówimy, że w tej cenie to normalne ale tylko w przypadku gdy na pokładzie znajduje się pomoc i wsparcie ze strony HDR Dolby Vision a tutaj niestety wsparcia tego formatu brak. Jednak podsumowując stosunek ceny do tego co otrzymujemy w zamian, cena 2690 zł wydaje się na ten moment bezkonkurencyjna i zapewne ciężko będzie ją pobić w trakcie różnych promocji i wyprzedaży.
Odwzorowanie ruchu Samsung RU8002
Matryca Samsunga RU8000 pracuje ze 120Hz odświeżaniem. Użytek z dodatkowych klatek obrazu (bo do telewizora w Ultra HD można podać maksymalnie 60, na więcej nie pozwala złącze HDMI) robi funkcja „Auto Motion Plus”. Menu konfiguracji nie różni się od tego co obserwowaliśmy na przestrzeni ostatnich lat. Do dyspozycji mamy dwa suwaki. Jeden z nich odpowiada za płynność obrazu przy filmach (24p i 25p), drugi zaś za ostrość przy treściach wideo (50i/p i 60i/p). Jest też opcja „Wyraźny ruch (LED)” której jednak nie warto używać, bo obraz migocze nie do zniesienia.
Zarówno współpraca z materiałem filmowym (24 i 25 fps), oraz video (50 i 60 fps) działa doskonale. 10 stopniowa podziałka jest idealnie wyważona, oznacza to, że z każdym kliknięciem, płynność lub ostrość obrazu poprawia się dokładnie o taką samą wartość i możemy łatwo znaleźć złoty środek (na ile poprawioną płynność filmów tolerujemy i na ile cenimy sobie ostrość ruchu względem ewentualnych artefaktów). Samych artefaktów jest z resztą niewiele nawet przy maksymalnych wartościach ustawień. Osobiście preferuję ustawienie 10/5 jeśli chcemy uzyskać ostry obraz w ruchu i polepszyć płynność filmów, ale bez powodowania efektu teatru. Zachęcam jednak każdego do samodzielnych poszukiwań optymalnego wariantu.
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
W najnowszych telewizorach producenta w tym Samsung RU8000, “Ustawienia Trybu gra” i opcje z nim związane znajdują się w głównym menu. Tryb gra, aktywuje się samoczynnie po wykryciu konsoli. Po sprawdzeniu np. z Xbox One X tak właśnie się dzieje, wystarczy wybrać opcję “Auto”. Po wejściu w “Ustawienia Trybu gra” naszym oczom ukazuje się dość rozbudowane menu przeznaczone dla każdego użytkownika konsoli oraz PC. Trzeba zaznaczyć, że jest to najbardziej rozbudowanego tego typu menu ze wszystkich dostępnych telewizorów na rynku. Samsung zaczyna się tutaj zbliżać do rozwiązań stosowanych w monitorach co cieszy gdyż telewizory mają ogromny potencjał a ich zaletą jest oczywiście ogromny rozmiar w stosunku do (z reguły) małych monitorów. W menu znajdziemy znane z 2018 roku opcje jak “Ustawienia gry Motion Plus” czy “FreeSync” (VRR) ale doszły także tajemnicze funkcje o nazwie “Wzmacnianie Gier”, oraz “Dynamiczny korektor czerni” o których w dalszej części tekstu.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 14 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | HDMI: PC | 14 ms |
[GRY] 4K | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 14 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy odświeżonych wersjach konsol obecnej generacji (Xbox One S, PlayStation 4 Pro) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 14 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | 72 ms |
[GRY] 4K / 1080p + upłynniacz gra |
Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Gra” | 38 ms |
W klasycznym trybie “Gra” lag jest niezwykle niski, bo wynosi zaledwie 14 ms. To już poziom niektórych monitorów dedykowanych dla graczy! Praktycznie nie da się już zrobić nic lepiej, bo od czasu wyświetlenia pierwszej linii, na górze telewizora, upływa zaledwie ok. 6ms! Tak krótki czas nie ma prawa być zauważony, ani odczuty w jakikolwiek sposób. Generalnie wszystko co poniżej 30ms traktujemy już jako placebo. Fani liczenia każdej milisekundy mogę śmiało sięgać po RU8002.
Upłynniacz 120Hz w trybie Gra (Gra Motion Plus)
W zeszłym roku w telewizorach Samsung pojawiła się funkcja, która zasługiwała na miano prawdziwego przełomu. Chodzi oczywiście o możliwość użycia systemu upłynniacza w trybie Gra! W tym roku także w zakładce znajdziemy dedykowane do tego opcje:
Jak widać, do dyspozycji mamy dokładnie takie same suwaki jak w zwykłej zakładce Motion Plus! Możemy zatem uzyskać dwie, a w zasadzie trzy rzeczy:
- Interpolację gier z niską płynnością (30fps) do 120fps, by uzyskać wrażenie lepszej płynności, jakby gra miała prawie 60fps natywnie! (“Redukcja drgań”)
- Interpolacje gier z wysoką płynnością (60fps) do 120fps, by znacząco zmniejszyć rozmycie obrazu! (“Redukcja rozmycia”)
- Drastyczną poprawę ostrości ruchu gier z niską lub wysoką płynnością poprzez migoczące podświetlenie (“Wyraźny ruch (LED)”)
Zalety zastosowania systemu wyglądają naprawdę imponująco. Nadal zastanawiające jest dlaczego żaden z innych producentów nie poszedł taką, rewolucyjną ścieżką? Myślę, że problem jest nadal w odpowiednio szybkim procesorze obrazu, który udało się Samsungowi zbudować. Upłynniacz jest funkcją znacząco podwyższającą wartość input lag i tworzenie trybu “Gra” polega przede wszystkim na zablokowaniu tej funkcji. Na rynku były w prawdzie telewizory, które z upłynniaczem miały niewielką wartość opóźnienia np. ok. 50ms, co pozwalało pograć np. w gry wyścigowe, ale w strzelankach już było irytujące.
Samsung RU8000 natomiast, wraz z upłynniaczem, ma opóźnienie na poziomie 38ms. Jest to w prawdzie wartość powyżej progu placebo i zarazem wyższa niż w zeszłym roku, jednak algorytm przeszedł ewidentny tuning i teraz zapewnia jeszcze mniejsze rozmycie, a także mniejsza ilość artefaktów niż w modelach 2018! Zobaczmy teraz jakie korzyści, w kontekście odwzorowania ruchu niesie za sobą system Motion Plus w grach:
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
W praktyce, największy efekt “wow” uzyskamy oczywiście gdy odpalimy upłynniacz w grze, która działa w 30fps. Serio, złudzenie jest na tyle mocne, że mamy obraz, który wygląda “prawie jak w 60fps”. Nie jest to oczywiście takie samo 60fps jak natywne ale na oko to wygląda jak 30-50% efektu z 60fps. Najgorzej gdy po chwili chcemy wyłączyć upłynniacz. Wtedy dopiero widzimy jak np. Forza Horizon 4 szarpie. Notabene to doskonały tytuł na testy trybu Motion Plus Gra. Przypomnę, że możemy tam zagrać w natywnym 4K 30fps, który z trybem Samsunga jest mocno zbliżony do 60fps. Albo np. God of War i jego tryb 4K 30fps. Tutaj zobaczymy zdecydowaną poprawę ostrości obrazu i praktycznie brak smużenia. No właśnie. Ciekawa więc nastała sytuacja gdy to telewizor za pomocą swojej mocy obliczeniowej jest w stanie znacznie poprawić efekt płynności w grze a nie sama konsola.
ZOBACZ TAKŻE: Motion Plus Gra | TEST | Nowość w TV od Samsung dedykowana dla graczy!
Pozostałe opcje trybu gra
Jak widzimy Samsung RU8000 obsługuje także funkcję FreeSync po ostatniej aktualizacji oprogramowania. Z pewnością przetestujemy ją w działaniu niebawem.
Doszły także tajemnicze funkcje o nazwie “Wzmacnianie Gier”, oraz “Dynamiczny korektor czerni”. Pierwsza z nich to nic innego jak dodatkowy tryb “Dynamiczny” nakładany na tryb “Gra”, czyli cała mnogość filtrów wyostrzających, przesycających i ochładzających obraz. Raczej nic poważnego, choć fani jak wiadomo mogą się znaleźć.
Funkcja korektora czerni jest już dużo ciekawsza. Pozwala ona bowiem uwypuklić detale w czerni, co w niektórych grach typu FPP może ułatwić zauważanie przeciwnika w ciemnej scenerii. Dokładnie takie same funkcje znamy z monitorów komputerowych dla graczy. Może być przydatne!
Zalety
- 120Hz matryca dobra do oglądania sportu
- Bardzo dobra płynność ruchu, obecność upłynniacza z wielostopniową regulacją
- Bardzo niski input lag (14ms) – bardzo dobry wybór dla graczy
- Unikalna możliwość użycia upłynniacza w grach (30fps jak 60fps!)
- Dobre pokrycie szerokiej palety barw – możliwość reprodukcji bardzo nasyconych barw w trybie Ultra HD
- Bardzo wysoki kontrast naturalny matrycy, a w związku z tym dobra czerń
- Niezłe kolory w fabrycznym trybie Film i bardzo dobre efekty profesjonalnej kalibracji
- Szeroka paleta barw – 93% DCI
- Szybki i rozbudowany system Tizen z opcją łatwej konfiguracji na start SmartThings
- Świetna współpraca z urządzeniami zewnętrznymi (sterowanie jednym pilotem)
- Wprowadzenie Apple iTunes oraz AirPlay 2
Wady
- Słabe kąty widzenia, typowe dla matryc VA
- Brak wsparcie dla Dolby Vision
- Dosyć niska jasność matrycy SDR, telewizor może być za ciemny w bardzo słonecznych pomieszczeniach
- Niska jasność w HDR, efekty nie są zbyt namacalne, momentami obraz jest trochę za ciemny
Cechy neutralne
- Brak implementacji systemu BLS, który mógłby dać lepszą ostrość w ruchu
- Brak systemu lokalnego wygaszania, który mógłby poprawić czerń
Oferty na Samsung RU8002:
- RTV EURO AGD Samsung RU8002 55 cali – 2690 zł
- Media Markt Samsung RU8002 55 cali – 2699 zł
- Media Expert Samsung RU8002 82 cale – 8990 zł
LG LCD NanoCell SM8600
NIE POSIADA HDMI 2.1
Wejście HDMI 2.1 posiadają nasze zeszłoroczne OLED-y oraz telewizory NanoCell od modelu SM9000 wzwyż (czyli SM9000, SM9010, SM9800)
Dziwię się, że w tym zestawieniu autor nie wymienia telewizora Philips 55PUS8303. Cenowo stoi tak samo jak LG, a parametrami jest porównywalny jak nie lepszy od Samsunga.
Może dlatego, że ten Philips ma matrycę 60 Hz?
Nie mogę nigdzie znaleźć informacji na temat częstotliwości odświeżania opisanego wyżej LG (nawet na stronie LG).
Czy to jest 120Hz po użyciu TruMotion, a podstawą jest 60Hz?
Przecież artykuł brzmi: telewizor 120Hz to skąd takie pytanie?
Pytanie z powodu ceny. Większość telewizorów w takiej cenie niestety odświeża w 60Hz, ale w ofertach zamiast tej wartości podawana jest ilość Hz osiągana za pomocą “dopalaczy” typu TruMotion itp. Jeżeli ten LG rzeczywiście ma 4k/120Hz, to cena jest bardzo dobra.
Dlatego powstał ten artykuł 😉 Oba telewizory posiadają matrycę natywną 120Hz.
Model LG z artykułu testuję już ponad miesiąc. Nie żałuję decyzji, to świetny sprzęt.
Lepszy lg widziałem na zywo
Dlaczego nie ma wskazania który tv wybrały autor artykulu