Skocz do zawartości
Maciej Koper

Co to jest Kalibracja Telewizora? Jakie ustawienia są dobre i "naturalne"?

Polecane posty

Co to jest Kalibracja Telewizora? Jakie ustawienia są dobre i "naturalne"?

O kalibracji telewizora, czy projektora można usłyszeć na każdym kroku. W moich testach przywiązuję do niej dużą wagę, ponieważ jest nierozłączna z oceną odwzorowania barw. Podejrzewam, że nie jest jednak dla wszystkich jasne, czym są "dobre", czy "naturalne" kolory, co ta kalibracja właściwie oznacza i jak się ją robi. Ten artykuł dedykuję zatem osobom początkującym, które mają po raz pierwszy styczność z tematem.

 

Przeczytaj całość

Edytowano przez Maciej Koper

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Mam dwa pytania związane z kalibracją TV

- Czy taką kalibrację się przeprowadza raz, trzy też trzeba ja powtarzać? (aktualizować)

-Czy w przypadku jeżeli TV został skalibrowany a uległ Awarii / Np. Matryca w takim wypadku Kalibracja przepada bo Serwis musi wymienić matrycę w tym przypadku? Dobrze mam to rozumieć? 

Pozdrawiam :)

Edytowano przez Robert_1988_KrK

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
W zasadzie nie powinienem \"wcierać się \" i dać odpowiedzieć Maciejowi, ale cóż, MOIM ZDANIEM: - powinno się co pewien czas powtarzać kalibrację - nie tylko awaria matrycy powoduje \"pzepadnięcie\" kalibracji, to samo dotyczy każdego elementu tzw. łańcucha video ...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Z rozmów z Maćkiem wiem ,że min. co 12 miesięcy. Gdyby nie to, że sprzedaję swoja plazmę już bym ją ponownie kalibrował...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Większość walorów kalibracji zostaje na zawsze. Warto skorygować odcień i jasność bieli, która zmienia się z czasem. Rozsądny termin to 12 - 24 miesięcy.

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Czy po kalibracji można zmieniać podstawowe ustawienia (podświetlenie,jasność,kontrast,nasycenie,ostrość), bez ryzyka rozjechania się szczegółowych ustawień kalibracyjnych?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Tylko po co ?

Jeśłi wrócisz ze wszystkimi ustawieniami do ustawień "poikalibracyjnych" nic Ci nie grozi.

Ostrość jest jedynym parametrem, który nie ma wpływu na - ujmijmy to krótko -  "ustawienia kalibracyjne". Pozostałe wymienione przez Ciebie  jak najbardziej mają.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się. Tzn. ostrość też jest ustandaryzowana i w raport wpisana jest jej poprawna wartość, przy której TV nie dodaje nic od siebie, ale nic się nie stanie jak ją podniesiesz. Wszak w telewizji, a nawet na płytach nie ma treści wideo bez widocznej kompresji.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie wstrzymywałem się z kalibracją projektora bo myślałem że już mam na tyle dobry obraz, że nie trzeba...... po Maćka kalibracji zobaczyłem na własne oczy ile traciłem na jakości obrazu. Kolory i odcienie szarości, bieli oraz czernie nabrały innego wymiaru. Jak zobaczyłem po przełączeniu na stary obraz na jakim oglądałem i porównywaliśmy go do skalibrowanego to pierwsze co to rzuciły mi się na pierwszy ogień wyprane kolory oraz zaniebieszczenie obrazu. Bardzo dobrze też było widać różnicę w odcieniach kolorów trawy i drzew gdzie w obrazie przed kalibracją był praktycznie zdominowany jeden odcień a po nagle się okazało, że poszczególne obszary na trawniku posiadają inne odcienie...;-) Reasumując, kalibrację naprawdę warto przeprowadzić jeżeli zależy nam na naturalnych kolorach oraz chcemy dopracować swój obraz w 100%... ;-)

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Witam

Miałem przeprowadzona kalibrację na TV SONY z Android 5.1. Niedługo ukaże się aktualizacja Androida do wersji 6.0.1. Czy po aktualizacji wymagana jest ponowna kalibracja TV?

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
4 minuty temu, osaczony30 napisał:

Witam

Miałem przeprowadzona kalibrację na TV SONY z Android 5.1. Niedługo ukaże się aktualizacja Androida do wersji 6.0.1. Czy po aktualizacji wymagana jest ponowna kalibracja TV?

Ciekawe pytanie. Podłączam się.

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wątpię czy to ma wpływ. Żeby jednak mieć 100% pewność, należy zapoznać się szczegółowo co dana aktualizacja "poprawia" :)

Edytowano przez bankroot
znak przestankowy

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Właściwie nie poprawia a jest to zupełnie nowy system operacyjny. Dlatego pytanie do Maćka, czy po takiej zmianie wymagana jest ponowna kalibracja.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Ja nie wiem, dlatego pytam na forum. Dodam że NIE jest to AKTUALIZACJA. Aktualizacja jest nazwą potoczną. 5.1 a 6.0 to dwa różne systemy i mogą wiele zmienić. Nie wiem jak jest to w TV i czy taka zmiana może mieć wpływ na parametry wyświetlania obrazu.

Edytowano przez osaczony30

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Kalibracji podlega jeden z profili obrazu, który nie ma nic wspólnego z aktualizacja smarta. Wiec spokojnie "nie lękajcie się" ;)

Edytowano przez Xisiek

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Wątpię by aktualizacja do 6.0 wpłynęła na zwykłe ustawienia kalibracyjne. Nie wiem tylko, czy wraz z nią nie przechodzi czasem do historii tryb "wideo hdr", na którym wcześniej wgrywało się kalibrację UHD. Ktoś musi potwierdzić. W ZD9 np. na systemie 6.0 można włączać i wyłączać HDR na każdym trybie obrazu.

  • Lubię 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
A moja córka nauczyła się HCFR-a w 3 dni z i1D/3 . I nie trzeba straszyć tymi przyrządami ludzi . Każdy TV powinien mieć auto kalibrację taką jak multiprofiler w Nec-u - każdy .
  • Lubię 2

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Wielokrotnie było o tym mówione. To dodatkowy koszt i żadna firma nie jest tym zainteresowana, zwłaszcza, że 99,999% tzw. populacji preferuje obraz dynamiczny. Jak w to nie wierzysz, popytaj znajomych albo zwracaj uwagę na obraz, jak jesteś \"w gościach\"
  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Skąd takie informacje o tym " dynamicznym " obrazie i takim procencie ??? Nie znam wśród moich znajomych nikogo kto by miał takie ustawienie. 

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że nie mam takich danych, specjalnie przerysowałem, aby powiedzieć, że zdecydowana większość użytkowników nie jest zainteresowana jakąkolwiek formą kalibracji. Być może wśród Twoich znajomych  wszyscy zwracają uwagę jak świeci TV, ja sugeruję TYLKO abyś sprawdził, czy aby na pewno mają dobrze ustawioną czerń.

Wracając jeszcze do autokalibracji zaproponowanej przez  @VETO: jak rozumiem kolorymetr i HCFR producent wyświetlacza dołączałby do sprzętu za darmo ?

Myślę, że jednak taniej zamówić usługę u Macieja.

 

PS. @artomoher jestem z Warszawy a nie z [beeep] wi skąd

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Jest jeszcze taki problem, że nie każdemu pasuje kalibracja i z obrazem jest tak samo jak postrzeganiem sztuki, jeden zobaczy kreskę inny cięcie, a autor miał na myśli granicę między, a między. To co podoba się jednemu inny ma to gdzieś, ot tyle i aż tyle. :)

 

P.S.

To Twój problem skąd jesteś, nie dzielę ludzi . Podpis jest kierowany, ale skoro Ciebie poruszył. :D;) 

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
51 minut temu, artomoher napisał:

Jest jeszcze taki problem, że nie każdemu pasuje kalibracja i z obrazem jest tak samo jak postrzeganiem sztuki, jeden zobaczy kreskę inny cięcie, a autor miał na myśli granicę między, a między. To co podoba się jednemu inny ma to gdzieś, ot tyle i aż tyle. :)

 

P.S.

To Twój problem skąd jesteś, nie dzielę ludzi . Podpis jest kierowany, ale skoro Ciebie poruszył. :D;) 

To potwierdza to o czym pisałem, że jakakolwiek dodatkowa inwestycja producenta w możliwości kalibracyjne telewizora jest z jego punktu widzenia pozbawiona sensu.

 

Co do PS. Wydaje mi się, że za bardzo filozofujesz, jeśli się mylę to przepraszam.

Bardzo nie lubię postów ad personam, zwłaszcza jak ktoś mi mówi, że mam z czymś problem, z czym problemu nie mam. Szukałbym go raczej nie u mnie, bo ja podałem skąd piszę. Nie lepiej było zostawić puste miejsce ?

Co do motta, któremu jak rozumiem hołdujesz: jeszcze lepiej być człowiekiem, który nie przeklina i nie być małym i cichym sku.......em.

 

  • Lubię 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony


  • Kto przegląda   0 użytkowników

    Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Podobna zawartość

    • Przez Maciej Koper
      O kalibracji pisałem już sporo, a artykuły służyły powiększaniu świadomości o tym procesie. Wiedza i zrozumienie jest kluczowe w tak egzotycznej i niszowej branży. Na portalu znajdziecie kilka tekstów. Między innymi:
      O kalibracji subiektywnie i obiektywnie (http://hdtvpolska.com/topic/26929-wielki-test-kalibracji-tv-czy-to-jest-rzeczywiscie-potrzebne/). Czy opłaca się kalibrować tanie telewizory (http://hdtvpolska.com/topic/35255-czy-warto-kalibrowac-tani-telewizor-np-taki-za-1600zl/) Co musi zawierać kalibracja by była PROFESJONALNA (http://hdtvpolska.com/topic/35068-czym-jest-profesjonalna-kalibracja-telewizora-projektora-monitora/) Tworzyłem także, dla bardziej zaawansowanych czytelników, testy kolorymetrów (http://hdtvpolska.com/topic/35765-test-kolorymetrow-spyder-5-vs-i1-display-pro-vs-nec-pa242w/), a niektórzy z Was, którzy mieli okazję mnie gościć na kalibracji odwdzięczali mi się ładnymi "laurkami". Niektóre z nich były naprawdę treściwe (http://hdtvpolska.com/topic/35178-skalibrujtvpl-vs-system-readypl-czyli-jak-sie-nie-dac-oszukac/).
      W dzisiejszym tekście chciałbym poruszyć po raz kolejny kwestię profesjonalizmu osób, które oferują swoje usługi z kalibracji. Niektórzy z nich mają bardzo ładne strony, chwalą się certyfikatami, ale... no właśnie, jak z najważniejszym - jakością usługi? Przeanalizujemy sobie zaraz jeden przypadek. Nie zamierzam mówić kto był wykonawcą - nie jest moją intencją hejt i rujnowanie komuś interesu. Wręcz przeciwnie. Chcę podnieść poziom wiedzy zarówno wśród potencjalnych klientów jak i potencjalnych wykonawców (być może wykonawca omawianej usługi też to przeczyta), a w tekście znajdzie się kilka bardzo profesjonalnych porad. Nie żebym uważał się teraz za najmądrzejszego kalibratora na świecie. Ja po prostu wiem jak szeroka wiedza potrzebna jest by uzyskać rezultat OPTYMALNY (w oryginalnym tego słowa znaczeniu) i wiem, że nie przyswoi się jej w kilka dni, a także, że nie mając styczności z taką ilością wyświetlaczy, jaką mamy na portalu, z inżynierami z fabryk, oraz osobami z branży profesjonalnej, ciężko będzie zdobyć ją w ogóle, bowiem nie wszystko można znaleźć w Internecie (Jak tokiedyś mój znajomy ładnie powiedział wiedza w Internecie jest jak kałuża (pozdrawiam Marcina z Krakowa jeśli czyta ten tekst ) - szeroka, ale płytka). Szkolenia THX, czy ISF są z kolei bardzo pobieżne i podstawowe. Jeśli ktoś z mojej publiki czuje się jednak mocny w zagadnieniach i nie zgadza się z czymś co piszę to zapraszam do dyskusji. Przecież do tego służy forum!

      Studium przypadku
      Sprzęt
      Kalibracja została wykonana za pomocą spektrofotometru x-rite i1 pro/2 jako sensora referencyjnego. Jak opisywałem już w temacie o profesjonalnej kalibracji nie jest to sprzęt amatorski, ale i nie jest profesjonalny. Jest gdzieś pomiędzy. Nie sypnie grubym błędem, ale może zostawić zauważalny błąd. Przypomnijmy z tekstu:

      Generalnie na podstawowych źródłach światła (typu biały led) nie ma sensu zastosowanie lepszej sondy. Jednak kalibracja przeprowadzana była na Samsungu JS9000, który, jak każdy telewizor SUHD posiada podświetlenie złożone z kwantowych kropek. To trudne do zmierzenia widmo światła i choć nie robiłem na nim testu błędu sensora i1 pro, tak wiem, że przypadku złożonych widm potrafi on wygenerować błąd dE ponad 2. Oczywiście to nie dużo, ale już widzialnie. Tak na przykład jest na podświetleniu WGC-LED Panasonic'a (jeti vs i1pro):

      Jak jednak wspomniałem nie wiem o ile przekłamuje na widmie Quantum Dots Samsung'a, więc nie będziemy ciągnąć dalej tego tematu. Na pewno jakiś błąd pozostawia sensor, ale nawet jak jest to dE 2, czy nieznacznie więcej, to nie przekreśla jeszcze całkowicie sensu kalibracji takim sensorem. Przejdźmy do...
      Przebieg kalibracji
      Kalibrator zostawił na szczęście raport, co jak pisałem w jednym z w/w tekstów, jest podstawową cechą profesjonalnej kalibracji. Dzięki temu możemy oszacować wyniki prac. Przejdźmy zatem do omawiania raportu. Zdjęcia, które tu zamieszczę są oryginalnymi zrzutami z pliku pdf, jednak z wyciętym logo firmy i zaznaczonymi na czerwono istotnymi informacjami.
      Strona 1

      Zawartość powyższego zrzutu nie świadczy jezcze o niczym źle, poza tym, że pomiar x: -0.015 to kompletna bzdura, bowiem wychodzi poza figurę gamutu (w rejon barw nieistniejących). W tabeli po kalibracji widać jednak wartości wyglądające na poprawne. Może być to więc błąd oprogramowania, ale i błąd sensora, co już by było niedobre...
      Strona 2

      Do tej strony raportu mam już kilka zastrzeżeń. Mianowicie: w Samsungu JS9000 występuje 10 punktowy balans bieli, który w zależności od ustawień jasność/kontrast może, ale nie musi mapować się z realnymi poziomami sygnału wejściowego. W świetle tego należałoby samplować balans bieli znacznie gęściej niż rozdzielczość regulacji. Podstawa to 21 punktów. Tu zaś mamy ich tylko 10. To jeszcze nie świadczyłoby o błędzie gdyby nie.. pomiar Red: 102.2% przy 10% poziomie sygnału. Model JS9000 jest mi dobrze znany i wiem, że nie da rady uzyskać idealnego balansu bieli w takim pobliżu czerni bez psucia obszarów sąsiadujących. Kolor czerni zawsze przebija się na najciemniejsze odcienie, a czerń w LCD QD ma odcień granatu. Zrobienie z niej czerwieni wymaga drastycznego domieszania tej składowej. Taka zabawa kończy się przeważnie tak:

      Górny obrazek przedstawia optymalną kalibrację, zaś dolny wariant po przesadzeniu z korekcją na poziomie 10%. W takim wypadku obszary 15% zakresu dynamiki dostają znacznie za dużą domieszkę tej składowej i mamy wyraźne zaczerwienienie okolic około-czerni. Oczywiście nie jestem w stanie odgadnąć, że na pewno tak właśnie wyszło w tym konkretnym przypadku, jednak z taką liniowością kilku egzemplarzy JS9000 właśnie się spotkałem. Raport zaś nie dostarcza na tyle wyczerpujących danych by wykluczyć ten problem.
      Strona 3

      Chromaticity performance, czyli analiza gamutu barw - jak widać przeprowadzona jedynie na wierzchołkach barw, czyli barwach RGBCMY. To skrajnie mało danych, ale przejdźmy dalej....
      Strona 4 i 5

      Na tych stronach widać czarno na białym, że celem kalibratora była minimalizacja przekłamań na wierzchołkach gamutu. To w 99% przypadków jest działaniem nieoptymalnym, często generującym dodatkowe przekłamania. W tym miejscu znowu nie mogę przecież powiedzieć, że wyświetlacz był w tych 99%, bo przecież nie zdjąłem pomiarów z tej konkretnej sztuki, ale wiedząc, że 5 ostatnich JS9000 zachowywało się właśnie w taki (zły) sposób (liniowość jest z grubsza cechą całej serii, a nie tylko danej sztuki), mogę z przekonaniem stwierdzić, że jest to metoda psucia, a nie naprawiania. Dlaczego? Przyjrzyjmy się naszej sztuce, na której przeprowadziliśmy test (http://hdtvpolska.com/topic/35128-test-samsung-js9000-55-suhd-ultra-hd-4k-3d-led-lcd-tizen/)

      Pomiar fabryczny[/td][td]
      Pomiar pokalibracyjny[/td]
      Jak widzicie na pomiarze po-kalibracyjnym. W egzemplarzu tym (jak i innych z którymi miałem styczność) celowo nie minimalizowałem błędu na wierzchołkach, bowiem generuje to pokaźne błędy w dużo ważniejszych rejestrach barw. Zastanówmy się jakie znaczenie będzie miała dla nas mocniejsza czerwień na np. puszce coli, a jakie znaczenie będzie miało spowodowanie, że wszystkie odcienie skóry będą wydawały się bledsze. Oczywiście znacznie ważniejsze jest to drugie i dlatego zawsze obiorę ten kierunek. Tak samo robią inni wysokiej rangi kalibratorzy na przykład Cedric Louis, Vincent Teoh, czy Ted Aspiotis. Przy takich ustawieniach jakie wygenerowałem powyżej, odcienie skóry i żółcie są oddane niemalże wzorcowo. W świetle raportu zamieszczonego powyżej sytuacja ta byłaby niedopuszczalna i kalibrator znacznie zredukowałby nasycenie czerwonych barw. Rozumiecie mniej więcej o co chodzi, prawda? Podobnie z zieleniami. Wierzchołek jest przesycony, a ważne mieszanki (symulujące np. wiosenną trawę) mają nadal zaniżoną saturację. Co jeśli zmniejszymy jego nasycenie wierzchołka jeszcze bardziej? Barwy "pastelowe" zbledną podwójnie...
      Telewizory nie są zwyczajnie na tyle liniowe, by pomiar 6 barw wystarczył do kalibracji gamutu. Takie rzeczy można robić na wysokiej klasy monitorach studyjnych. W przypadku TV domowych to przeważnie dobry sposób na... generowanie nowych błędów.
      Strona 6

      Dane dotyczące gammy pokazują dwie bardzo dziwne rzeczy. Po pierwsze target gammy na poziomie 2.2 mógłby być prawidłowy jedynie do oglądania w dzień, ale na matrycy VA? Bez sensu. Tu i tak dropuje gamma przy minimalnych kątach, a nikt przecież nie ogląda "krytycznie" przy słońcu w pomieszczeniu. Normą studyjną nie jest jednak gamma 2.2. Takie ustawienie jeszcze bardziej pogłębia spadek saturacji obrazu! Ponadto dziwny jest przebieg tej gammy. Jeśli już ktoś przyjął wykładnik w okolicach 2.2 to czemu waha się on od 2.06 do 2.38? Przecież da się to skalibrować w Samsungu JS9000 z dokładnością co do 0.01 i to wcale nie wielkim wysiłkiem.
      Groźniejszy jest jednak pomiar kontrastu. W żadnym wypadku JS9000 nie może pochwalić się takim wynikiem, chyba, że czerń zmierzymy na całkowicie czarnym ekranie, kiedy ten przygasi się. To jednak spowoduje niepoprawną kalkulację gammy i program zaniży wartości (pamiętajmy, że gamma to funkcja opisująca przejście od czerni do bieli). Operator próbując skorygować nieświadomie zabije detale w czerniach!
      Jest jeszcze druga możliwość - sensor sypał głupotami przy pomiarze tak niskich poziomów jasności. Mogłoby to tłumaczyć te dziwne wartości na stronie pierwszej. Tak stałoby się, gdyby kalibrator użył na przykład swojego spektrometru do mierzenia czerni. Dokładność i1 pro kończy się na 0,2 cd/m2 i już tu powtarzalność pomiaru jest dosyć niska. JS9000 przy kalibracji do 120cd/m2 ma zaś poziom czerni w okolicy 0,05cd/m2.

      Podsumowując
      Powyższa kalibracja, choć rokuje na profesjonalną, zostawia jednak kilka istotnych wątpliwości. Abstrahując od użytego sensora, mamy tu kilka znaków zapytania nad wykonaniem. Nigdy nie napiszę, że coś zostało zrobione nieoptymalnie na podstawie domysłów, jednak tutaj przesłanki są wyjątkowo silne. Wiem, że przy liniowości Samsungów SUHD nie powinno się absolutnie kalibrować im gamutu "wierzchołkowo", gdyż zmniejsza to nadmiernie nasycenie barw. Wiem, że wyciskanie ostatnich potów z balansu bieli w dolnych zakresach dynamiki pogarsza przejścia tonalne. Na koniec, wiem, że po odmierzeniu nierealnego kontrastu nie ma szans dobrze skalibrować gammy. Ta z resztą nie wygląda nawet dobrze na wykresie.
      Czy ta kalibracja mogła zatem więcej popsuć, czy poprawić?
      Odpowiedź na to pytanie bezwzględnie wymagałaby obmierzenia tego wyświetlacza. Przypuszczam jednak, że więcej elementów zostało poprawionych. Przede wszystkim bardzo ważny balans bieli, który miał wysoki błąd. Nawet jeśli by doliczyć ewentualny błąd sensora to na pewno nadal będzie dużo lepiej niż fabrycznie.
      Czy poprawienie tych ewentualnych mankamentów dało by wyraźnie lepszy obraz?
      Również udzielenie odpowiedzi na to wymagałoby sprawdzenia, czy wszystkie moje przypuszczenia się sprawdziły. Jeśli tak, to odpowiedź brzmi raczej tak. W kwestii balansu bieli, wygenerowałem sobie kiedyś (za pomocą oprogramowania LightSpace CMS) przekłamania wynikające ze zbytniego wypieszczenia balansu bieli, oraz zawyżenia gammy (np. przez zbyt wysoki pomiar kontrastu). Wygląda to mniej więcej tak na 4x zoomie:
      [slider=800,450]http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/Kalibracja1/dobrze.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/Kalibracja1/dobrze.jpg;http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/Kalibracja1/zle1.jpg,http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/Kalibracja1/zle1.jpg[/slider]
      Niestety na małym sliderze jest to pewnie ciężkie do zaobserwowania, więc daje bezpośrednie linki
      http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/Kalibracja1/dobrze.jpg http://hdtvpolska.com/zdjeciamaciek/Kalibracja1/zle1.jpg W oryginale odzież aktorów ma ciemnoszary kolor z lekką nutą zieleni. Przy skoku czerwieni w okolicach 15% część tych odcieni barwi się na brunatny kolor. Mamy zatem zielono brunatne detale w czerniach. Niby nic, ale jednak. Gdy rozciągniemy to na 55" matrycę to jednak może być istotne. Pewnie nie na co dzień, ale przecież kalibracja to eliminowanie między innymi takich różnic. Widać też przygaszenie detali w czerniach wynikłe ze złej kalkulacji targetu gamma.
      Druga kwestia to jak mocno zmniejszone jest nasycenie kolorów z uwagi na taki a nie inny sposób kalibracji gamutu - ponownie, nie będę zgadywać, ale gdyby TV zachowywał się tak jak 5 moich to byłoby spore, szczególnie w połączeniu z gammą na poziomie 2.2.
×