PS5 dostanie kompletnie nowy, intuicyjny interfejs. Co jeszcze przegapiliśmy podczas prezentacji konsoli? | LISTA
Podczas prezentacji gier i designu konsoli PS5 na moment pokazano nam próbkę wyglądu interfejsu użytkownika nowej konsoli Sony. Teraz odpowiedzialny za ten element Matt MacLaurin zdradził, że gracze dostaną wraz z urządzeniem zupełnie nowy, przeprojektowany i nastawiony na szybkość odnajdowania zawartości interfejs. Przyglądnijmy się tej i innym kwestiom, które zdradziło Sony podczas “The Future of Gaming”.
Interfejs użytkownika PS5 to zupełnie świeży pomysł
Odpowiedzialny w zespole PlayStation za szeroko pojęty user experience Matt MacLaurin zdradził ostatnio w serwisie LinkedIn całkiem sporo cennych informacji o konsoli. O innych wersjach kolorystycznych i opcjach modyfikacji sprzętu informowaliśmy w osobnym wpisie, teraz zaś skupmy się na interfejsie, czyli menu głównym PS5, bo o tym elemencie MacLaurin miał szczególnie wiele do powiedzenia.
Menu to pierwsze, co zobaczą gracze po uruchomieniu konsoli. Jeśli ufać treściom zaprezentowanym podczas eventu “The Future of Gaming”, interfejs PS5, a przynajmniej jego główny ekran, będzie wyglądał dokładnie tak jak zdjęcie tytułowe naszego artykułu. Pojawił się on na moment tuż po zapowiedzi trzeciej części serii Hitman.
MacLaurin ujawnił, że w stosunku do interfejsu znanego z PS4, ten z nadchodzącej konsoli nowej generacji został w stu procentach przeprojektowany. Podkreślił, że skupiono się na kwestii szybkości, z jaką gracz będzie docierał do poszukiwanych treści i informacji – te procesy mają być mierzone w “milisekundach”. Projektant dodał też, że interfejs PS5 jest bardzo praktyczny i komunikuje się z użytkownikiem w zupełnie nowym języku wizualnym.
Jedną z funkcji, których możemy się spodziewać w obrębie systemu PS5, jest “Direct Gameplay”. Patent, który złożyło jakiś czas temu Sony sugeruje, że konsola mogłaby pozwolić na załadowanie konkretnych fragmentów gier (np. ostatniego automatycznego zapisu) prosto z poziomu menu głównego. To samo tyczyłoby się rozgrywki multiplayer. Biorąc pod uwagę, że moc dysku SSD zaimplementowanego w nowym PlayStation ma niemal wyeliminować ekrany ładowania, Sony może w ten sposób osiągnąć naprawdę piorunujący efekt.
Sprawdźmy tymczasem co jeszcze – poza szybkim rzutem oka na menu główne PS5 – mogli przegapić widzowie oglądający czwartkową konferencję Sony. Jest kilka kwestii, które zwróciły naszą uwagę, a najlepiej podsumował je redaktor serwisu VGC Mike Jackson.
PS5 to naprawdę duża maszyna
Rozpisywaliśmy się już o tym szerzej, ale przypomnijmy: PlayStation 5 będzie zdecydowanie największą z dotychczasowych konsol. Szybkie spojrzenie na poniższą grafikę i już wszystko jasne – przyszli posiadacze tej maszyny muszą przygotować sobie sporo miejsca na półkach.
W zapowiedzi Gran Turismo 7 zobaczyliśmy próbkę możliwości ray tracingu
Ten obrazek powinien zapaść w pamięć tym, którzy z uwagą obejrzeli pierwszą zapowiedź nowego Gran Turismo. Siódma odsłona kultowej wyścigowej serii wykorzysta w pełni możliwości ray tracingu, który wprowadzi zupełnie nową jakość oświetlenia w grach. Widać tu doskonale, z czym będziemy mieć do czynienia podczas rozgrywki na PS5. Nie zabraknie realistycznych cieni i refleksów światła:
Wielkie, otwarte światy to dla PS5 przysłowiowa bułka z masłem
Konsole 9. generacji mają zdjąć z twórców gier wszelkie limity dotyczące tworzenia dużych, szczegółowych światów. Podczas prezentacji znakomicie zaprezentowała to w praktyce zapowiedź nowej odsłony… Ratchet & Clank. W trailerze główny bohater gry przemierza sporą ilość rozbudowanych, zdywersyfikowanych światów, zmieniając je w zasadzie co kilka sekund. Możemy sobie wyobrazić, że nawet na PS4 Pro czy Xbox One X taka sekwencja szalonej akcji spowodowałaby co najmniej zadyszkę konsoli i masywny spadek ilości klatek na sekundę. W przypadku PS5 ma być zupełnie inaczej.
Wiemy jakie porty otrzyma nowa konsola Sony
Jakie porty dostanie PS5? Filmik prezentujący wygląd konsoli zdradza wszystko – maszyna dostanie jedno wejście USB-A i jedno USB-C. Cieszy obecność tego drugiego, bo wreszcie dostaniemy szybszy transfer danych i szerszą możliwość zastosowań. Także za jego pomocą naładujemy kontroler DualSense.
Konsola pojawi się z szeregiem akcesoriów
Nie zapominajmy o akcesoriach, które zaprezentowało Sony. Japończycy “poszli po bandzie”, już teraz pokazując całą gamę dodatkowych urządzeń. Poza samą konsolą i nowym padem DualSense, będzie także można dokupić: bezprzewodowe słuchawki z mikrofonem nazwane Pulse 3D (wykorzystujące nowy system dźwiękowy Sony), stację dokującą dedykowaną kontrolerom, pilot do multimediów (szczególnie przydatny tym, którzy chcieliby wykorzystać PS5 jako odtwarzacz płyt 4K UHD Blu-ray) oraz wyposażoną w dwa obiektywy kamerę HD, którą Sony zapewne wykorzysta we współpracy z systemem VR.
Źródła: https://www.videogameschronicle.com/news/ps5s-menu-will-be-100-percent-overhauled-a-sony-designer-has-claimed/, https://www.videogameschronicle.com/blog/ps5-8-details-you-might-have-missed-in-sonys-big-reveal/
Więcej na temat konsol i gier:
- PS5 nie tylko w białym wydaniu? Sony ma pokazać inne kolory i wiele opcji modyfikacji konsoli
- PS5 jako odtwarzacz 4K Ultra HD Blu-ray? Przyszykujcie sporo miejsca – sprzęt nie będzie mały
- Sprawa ceny PS5 powoli się klaruje. Po Amazonie, nową konsolę wyceniono w kolejnym sklepie!
- Pierwsze gry na PS5 zachwycają grafiką. Czy wycisną maksimum z telewizorów 4K i 8K?
- The Last of Us Part II | RECENZJA | Czy to najwybitniejsza historia w dziejach? Ta gra powala na kolana na telewizorze OLED
Samo użycie złącza USB-C nie gwarantuje szybszego transferu danych, USB-C może bowiem implementować zarówno standard USB 2.0 (jest tak w wielu smartfonach), jak i USB 3.x.