Technologia telewizorów rozwinęła się w niesamowitym stopniu. Ale czy granie na najnowszych odbiornikach LCD lub OLED jest naprawdę lepsze od CRT? Na to pytanie odpowiedziało Digital Foundry.
Serwis Digital Foundry postanowił sprawdzić wydaną w sierpniu grę Control na monitorze CRT. Wnioski, jakie nasuwają się Johnowi Linnemanowi z Eurogamera / Digital Foundry są zaskakujące!
Zobacz materiał Digital Foundry |
Posługując się 19-calowym monitorem Sony Trinitron (proporcje obrazu 16:10) z 2003 (kosztował 10 euro), redaktor Eurogamera z całkowitą pewnością stwierdził, że obraz w 1280 x 960 pikseli na monitorze CRT wygląda znacznie lepiej niż na telewizorze OLED w 4K!
Przede wszystkim na CRT otrzymamy lepsze odwzorowanie ruchu, a matryce tego typu lepiej radzą sobie z szybkim odświeżaniem. Ponadto nie mamy w ogóle do czynienia z efektem motion blur. Zdaniem Linnemana Control w 120 FPS na monitorze CRT wygląda w ruchu lepiej niż na jakimkolwiek telewizorze LCD w historii. Efekt ten jest w jego odczuciu lepszy niż dowolna technika interpolacji obrazu (np. black frame insertion).
Razem z Richardem Leadbetterem, redaktorzy są zgodni, że telewizory LCD, owszem, zapewniają wyższą rozdzielczość, ale ekrany CRT utrzymają maksymalną szczegółowość obrazu w ruchu. Dlatego też pomimo 4K obraz z LCD, szczególnie jeśli są to sceny szybkiej akcji, typowe dla gier – mogą i wyglądają gorzej.
Co ciekawe, nawet przy użyciu współczesnego monitora 240 Hz, obraz będzie znacznie bardziej rozmyty, niż w przypadku 60 Hz CRT. Ponadto dodatkowym problemem jest kwestia natywnej rozdzielczości. Właśnie gdy na LCD gry jej nie osiągają, to zarówno obraz jest skalowany wzwyż, ale i dołożony jest dodatkowe rozmycie z tym związane. Monitory CRT nie operują na zasadzie natywnej rozdzielczości, lecz wyświetlają wybraną przez nas wartość pikseli w poziomie i pionie. Ponadto poziomy czerni dostępne na tego typu monitorach są również fenomenalne. Linneman zauważył, że wiele technik przetwarzania obrazu w grach stworzone jest pod LCD, ale są w ogóle niekoniecznie na starych monitorach.
Konkluzja ekipy Digital Foundry jest taka, że telewizory głównie rozwinęły się w kwestii ergonomii, redukując gabaryty, ale niekoniecznie poprawiły standard obrazu dostępny już dwie dekady temu.
Źródło: Digital Foundry
(2108)