Home News CRT lepsze do gier niż LCD? Digital Foundry odpowiada
CRT lepsze do gier niż LCD? Digital Foundry odpowiada

CRT lepsze do gier niż LCD? Digital Foundry odpowiada

2.05K
0

Technologia telewizorów rozwinęła się w niesamowitym stopniu. Ale czy granie na najnowszych odbiornikach LCD lub OLED jest naprawdę lepsze od CRT? Na to pytanie odpowiedziało Digital Foundry.

Serwis Digital Foundry postanowił sprawdzić wydaną w sierpniu grę Control na monitorze CRT.  Wnioski, jakie nasuwają się Johnowi Linnemanowi z Eurogamera / Digital Foundry są zaskakujące!

Zobacz materiał Digital Foundry

Posługując się 19-calowym monitorem Sony Trinitron (proporcje obrazu 16:10) z 2003 (kosztował 10 euro), redaktor Eurogamera z całkowitą pewnością stwierdził, że obraz w 1280 x 960 pikseli na monitorze CRT wygląda znacznie lepiej niż na telewizorze OLED w 4K!

Przede wszystkim na CRT otrzymamy lepsze odwzorowanie ruchu, a matryce tego typu lepiej radzą sobie z szybkim odświeżaniem. Ponadto nie mamy w ogóle do czynienia z efektem motion blur.  Zdaniem Linnemana Control w 120 FPS na monitorze CRT wygląda w ruchu lepiej niż na jakimkolwiek telewizorze LCD w historii. Efekt ten jest w jego odczuciu lepszy niż dowolna technika interpolacji obrazu (np. black frame insertion).

digital foundry crt

Razem z Richardem Leadbetterem, redaktorzy są zgodni, że telewizory LCD, owszem, zapewniają wyższą rozdzielczość, ale ekrany CRT utrzymają maksymalną szczegółowość obrazu w ruchu. Dlatego też pomimo 4K obraz z LCD, szczególnie jeśli są to sceny szybkiej akcji, typowe dla gier – mogą i wyglądają gorzej.

Co ciekawe, nawet przy użyciu współczesnego monitora 240 Hz, obraz będzie znacznie bardziej rozmyty, niż w przypadku 60 Hz CRT. Ponadto dodatkowym problemem jest kwestia natywnej rozdzielczości. Właśnie gdy na LCD gry jej nie osiągają, to zarówno obraz jest skalowany wzwyż, ale i dołożony jest dodatkowe rozmycie z tym związane. Monitory CRT nie operują na zasadzie natywnej rozdzielczości, lecz wyświetlają wybraną przez nas wartość pikseli w poziomie i pionie. Ponadto poziomy czerni dostępne na tego typu monitorach są również fenomenalne. Linneman zauważył, że wiele technik przetwarzania obrazu w grach stworzone jest pod LCD, ale są w ogóle niekoniecznie na starych monitorach.

digital foundry crt

Konkluzja ekipy Digital Foundry jest taka, że telewizory głównie rozwinęły się w kwestii ergonomii, redukując gabaryty, ale niekoniecznie poprawiły standard obrazu dostępny już dwie dekady temu.

Źródło: Digital Foundry

(2047)

5 1 głos
Article Rating
Jakub Fascynuje mnie świat filmu, technologii i popkultury ogólnie, a poza dobrym kinem samym w sobie, doceniam także świetną jakość obrazu - tak w grach, jak i filmach.

6
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x