Test monitora Asus Proart PA348CGV 120Hz dla więcej niż entuzjastów bez wydawania majątku!
Niespełna 5 miesięcy temu do naszej redakcji trafił monitor spod szyldu tajwańskiego brandu, jakim jest Asus Pro art PA32DC, z wyświetlaczem typu OLED. W naszych testach i pomiarach wypadł rewelacyjnie. Dziś mamy okazję przetestować jego młodszego brata, z tej samej linii produktów, dla użytkowników segmentu Creator. Ma on rozmiar 34″ i rozdzielczość 3440 × 1440. Deklaracje producenta zapewniają nas o pokryciu barwy DCI-P3 na poziomie 98%, a sRGB oraz Rec. 709 na poziomie 100%. Ponadto sprzęt jest przedstawiany również jako idealny dla graczy Czy producent dotrzyma słowa? W dzisiejszym teście przedstawimy Wam wszystkie zalety, wady oraz nasze przemyślenia. Zapraszamy do testu!
Najważniejsze cechy i funkcje monitora ASUS ProArt PA348CGV:
- Przekątna ekranu 34″
- Częstotliwość odświeżania 120Hz
- Wiele złącz: dwa złącza HDMI 2.0, Display Port 1.4, Wyjście słuchawkowe, cztery wejścia USB 3.2 oraz USB Typu-C z PD
- Szeroki zakres regulacji: obrót +30° ~ -30°, wysokość 0-115mm, pochylenie +23° ~ -5°
- Technologia Asus Flicker-Free
- Obsługa HDR10
- Niski input lag
- Oprogramowanie ChromaTune
- Dwa głośniki 2x2W
- 16 stref lokalnego wygaszania w pionie
Ile zapłacimy za ekran do Asus i gdzie możemy go kupić?
Dostępność modelu | |
Monitor ASUS ProArt PA348CGV | 4000 zł |
Dostępność Media Expert | |
---|---|
Model | Cena (w PLN) |
Monitor ASUS ProArt PA348CGV 34" 3440x1440px IPS 120Hz 2 ms | 3 833.00 zł |
Czytelniku. Jako jedyni w Polsce należymy do Europejskie Stowarzyszenie Obrazu i Dźwięku EISA panelu Home Theatre Display & Video.
Osobiście sprawdzamy opisywane monitory, telewizory i projektory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:
- Spektroradiometr Jeti SpectraVal 1511 HiRes
- Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
- Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
- Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
- Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
- Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink
Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!
Wygląd i budowa monitora Asus Proart PA348CGV
Monitor Asus Proart PA348CGV posiada nowoczesny design podkreślony szerszą listwą i dużą, stabilną podstawą. Ramka okalająca ekran jest smukła i dobrze wykonana. Przyciski umieszczone na dolnej partii są wygodne i responsywne.
Dopasowanie monitora pod własne preferencje jest bardzo łatwe za sprawą wielopoziomowej regulacji urządzenia. Posiada on regulację, wysokości 0-115mm, pochylenia +23° ~ -5° i obrotu +30° ~ -30°
WYMIARY MONITORA Z PODSTAWĄ | 817,6 x (453,9~568.9) x 245 mm |
WAGA | 12.2 Kg |
OTWÓR DO MONTAŻU NA ŚCIANIE | VESA 100x100mm |
Asus Proart PA348CGV posiada trzy porty (dwa HDMI 2.0 jeden DisplayPort 1.4 oraz złącze USB-C) pozwalające na podłączenie źródeł sygnału. W testowanym monitorze nie zabrakło również miejsca na bogaty zestaw wejść USB 3.2 typu A (4 sztuki) oraz wyjście słuchawkowe. Wartym odnotowania faktem jest, że USB-C posiada PowerDelivery rzędu 90W, dzięki czemu nasz notebook będzie ładowany bezpośrednio z monitora (o ile ma on możliwość ładowania przez USB-C). Pozwala również na opcjonalną transmisję obrazu.
Testy syntetyczne Asus Proart PA348CGV
BADANA CECHA: | Wynik: |
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 34″ |
Typ matrycy | IPS |
Odświeżanie matrycy (min. 120Hz zalecane do oglądania sportu) | 120Hz |
Kontrast ANSI (więcej – lepiej) | 1200:1 |
Maksymalna jasność po kalibracji | 353 cd/m2² |
Odbicia od ekranu | średnie, ekran matowy |
Błędy barw po kalibracji (mniej – lepiej) | średnia dE: 1,1
maks. dE: 2,5 |
Input Lag (ważne dla graczy, mniej – lepiej) |
|
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak |
Zalecane ustawienia
Producent uraczył nas sześcioma predefiniowanymi ustawieniami przygotowanymi do pracy z różnego rodzaju materiałem. Wśród tych trybów znalazły się:
- sRGB do podstawowej obróbki grafiki
- REC.709 do pracy z materiałem wideo w SDR
- DCI-P3 do pracy w kinowej palecie barw
Prócz nich w monitorze znajduje się kilka trybów o mniej zaawansowanym zastosowaniu, są to Standard, Reading czy Scenery.
Producent dołączył także autorską aplikację Chroma Tune, która pozwala zautomatyzować przełączanie trybów w zależności od bieżącej zawartości ekranu. Przeprowadza się to w intuicyjny sposób jak na poniższym screenshocie. Aplikacja może okazać się dużym ułatwieniem w pracy, jednak należy wspomnieć o jej kilku wadach. Po pierwsze nie synchronizuje ona profilu barwnego w systemie Windows, więc aplikacje graficzne nie wiedzą, w jakim ustawieniu znajduje się monitor w danym momencie. Po drugie przejście z jednego trybu do drugiego powoduje chwilowy zanik obrazu co bywa irytujące, zwłaszcza gdy przełączamy się np. między aplikacją wideo a przeglądarką www.
Dla osób, które zajmują się tworzeniem różnego rodzaju treści czy obróbką graficzną zalecamy jednak profesjonalną kalibrację.
Testy szczegółowe
WSZYSTKIE KALIBRACJE W NASZYCH TESTACH WYKONYWANE SĄ ZA POMOCĄ OPROGRAMOWANIA CALMAN FIRMY PORTRAIT DISPLAYS
Kolory
Sugerowana cena Asus Proart PA348CGV jest dość wysoka, a obietnice producenta niemniej niskie. Jest to urządzenie do pracy na wielu płaszczyznach. Sprzęt musi podołać od obróbki graficznej po rendering. Dlatego też wymagania były niemałe. Z tego powodu monitor fachowo skalibrowaliśmy, a wynikami dzielimy się poniżej:
Tryb Fabryczny DCI-P3
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,3 | maksymalna | 4,3 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,9 | maksymalna | 4,6 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,7 | maksymalna | 4,8 |
Profesjonalna kalibracja monitora DCI-P3
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,2 | maksymalna | 3,1 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,1 | maksymalna | 2,5 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,8 | maksymalna | 2,5 |
Jak możemy zauważyć na pomiarach przed-kalibracyjnych monitor posiadał problem z balansem bieli przez nadwyżkę koloru czerwonego i za małą ilość niebieskiego. Dawało to żółtawy odcień bieli. Odnotowaliśmy również problem z za wysoką gammą, która powodowała przekontrastowanie obrazu. Profesjonalna kalibracja wyświetlacza pozwoliła na drastyczne zredukowanie problemu skali szarości i barw. Mimo tego monitor posiada pewne problemy z dostosowaniem gammy, więc najciemniejsze przejścia tonalne są niemalże zlane z czernią.
Tryb Fabryczny REC.709
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 2,4 | maksymalna | 4,0 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 3,0 | maksymalna | 5,0 |
Średnia deltaE palety szarości | 2,8 | maksymalna | 4,5 |
Profesjonalna kalibracja REC.709
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,2 | maksymalna | 4,1 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,1 | maksymalna | 3,3 |
Średnia deltaE palety szarości | 0,6 | maksymalna | 0,9 |
I tym razem ekran posiada fabryczne niedoskonałości w skali szarości oraz barw z za dużą domieszką koloru czerwonego, a za małą ilością niebieskiego. Natomiast za niska gamma powodowała za duże rozjaśnienie obrazu. Kalibracja ekranu pozwoliła zbliżyć się do naprawdę dobrego wyniku średnich dE w okolicach “1”, czyli takiego jaki chcielibyśmy oglądać w monitorach przeznaczonych do prac graficznych, gdyby nie te błędy maksymalne, wykraczające ponad dE 3.
Tryb fabryczny HDR10
wynik | wynik | ||
Średnia deltaE barw ze standardowych | 1,4 | maksymalna | 2,9 |
Średnia deltaE barw ze wzornika | 1,7 | maksymalna | 2,7 |
Średnia deltaE palety szarości | 1,6 | maksymalna | 5,1 |
Występujący w ekranie Asusa tryb HDR10 wypadł ponadprzeciętnie. Krzywa EOTF również pokazała się z naprawdę dobrej strony, wręcz prawie wzorcowej. Niestety model tajwańskiego producenta nie zaoferował nam możliwości kalibracji tego trybu. Szkoda, bo dzięki niej bylibyśmy w stanie otrzymać świetny wynik również w palecie szarości. Warte uwagi jest też prawie pełne pokrycie szerokiej palety barw DCI P3 (brakuje dosłownie kilku procent).
Menu monitora Asus Proart PA348CGV pozwala nam na regulacje balansu bieli, 6 osiową korekcję barw, wybór parametru gamma, sterowanie jasnością w zakresie 26 – 345cd/m2 (duże zmiany jasności powodują znaczącą zmianę odcienia bieli) co daje nam całkiem spore pole do popisu, jednak nie w trybie HDR. Pozwoliło ono nam w dużym stopniu poprawić reprodukcję skali szarości oraz kolorów. Jeśli jednak monitor będzie nam służyć do tworzenia treści, zalecamy profesjonalną kalibrację.
Czytelniku. Jako jedyni w Polsce należymy do Europejskie Stowarzyszenie Obrazu i Dźwięku EISA panelu Home Theatre Display & Video.
Osobiście sprawdzamy opisywane monitory, telewizory i projektory pod względem posiadanych parametrów za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego o wartości ponad 100 000 zł:
- Spektroradiometr Jeti SpectraVal 1511 HiRes
- Kolorymetr Klein-K10A oraz Klein-K80
- Murideo Fresco Six-G (Dolby Vision)
- Murideo The SEVEN Generator HDMI 2.1 4K/120fps (Dolby Vision, Dolby Audio)
- Autorski pomiar Input Lag w 4K HDR (jako jedyni w Polsce dokonujemy takich pomiarów w 4K HDR)
- Najlepsze na rynku kable HDMI: MagicLink
Masz więc pewność, że czytasz o produkcie czy promocji, która nie jest przepisana z ulotki lub z innej strony w sieci bez jej faktycznego sprawdzenia. Jeżeli zamierzasz skorzystać z naszego tekstu, skontaktuj się z Redakcją. Wszelkie prawa do informacji i zdjęć z testów HDTVPolska są zastrzeżone!
Kontrast, powłoka ekranu
Maksymalna jasność monitora to 353 nitów. Ustawienie Jasność reguluje tylko diody podświetlające ekran w zakresie od 26 do 353cd/m2, dzięki czemu niezależnie od preferowanej jasności, nie doświadczymy spadku/zwiększenia kontrastu.
26 do 353cd/m2 (stały poziom kontrastu) |
Kontrast na szachownicy ANSI (symulacja rzeczywistych warunków) jest dobry, wynosi on 1200:1. Czerń ta nie jest wprawdzie smolista, lecz jest ona typowa dla matrycy IPS. Z tego powodu zalecamy lekkie oświetlenie przy pracy w zaciemnionym pomieszczeniu. Dodatkowo trzeba wspomnieć, że monitor posiada lokalne wygaszanie, które przy ciemnych tłach potrafi znacząco poprawić wynik, choć mamy tylko 16 stref w pionie i żadnej w poziomie. W związku z tym nawet niewielkie jasne obiekty na ekranie nie pozwolą podświetleniu ponad i poniżej się wygaszać.
Dzięki matowej powierzchni matrycy odbicia są w sporej części redukowane niżeli w przypadku monitorów z połyskującą powłoką. Wartym jednak odnotowania faktem jest, że czerń za dnia będzie wypłowiała.
Równomierność ekranu
Równomierność ekranu jest na dobrym poziomie. Od monitora za 4 tysiące nie oczekujemy referencji w tej kategorii niemniej jednak spisał się poprawnie. Egzemplarz dostarczony do testów nie posiadał wyraźnych oznak problemów z popularnym zjawiskiem winietowania, choć brzegi ekranu były nieco ciemniejsze.
Responsywność, Odwzorowanie ruchu
Testowany model został wyposażony w matrycę o częstotliwości odświeżania 120Hz. Urządzenie zostało dodatkowo wyposażone w VRR i FreeSync które wspomogą płynność oraz ostrość rozgrywki
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.0
Input lag monitora wynosi 10ms przy sygnale 2160p60Hz/1080p60Hz oraz 5ms dla sygnału 1080p/120Hz co w obu przypadkach jest wynikiem bardzo dobrym. Warto wspomnieć, że różnica między 10ms a 5ms jest wartością niezauważalną gołym okiem i mieści się w najbardziej rygorystycznej grupie — placebo.
Jeśli przeglądasz stronę na urządzeniu mobilnym, możesz przesuwać tabelę w lewo/prawo.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia monitora | Wynik |
[PC] 1080p 120Hz | Lag przy konsolach | PC pracujących w rozdzielczości Full HD | dowolne | 5ms |
[PC] 1080p 60Hz | Lag przy konsolach | PC pracujących w rozdzielczości Full HD | dowolne | 10ms |
[PC] 2160p 60Hz | Lag przy konsolach | PC pracujących w rozdzielczości 4K | dowolne | 10ms |
Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w kartę ASUS GeForce RTX 3090 powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce RTX 2080 Ti. Komponenty od firm NVIDIA, ASUS, Gigabyte, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Koch Media, Eletronics Arts Polska, Cenega oraz PlayStation Polska i Microsoft Polska.
Kąty widzenia
Za sprawą matrycy IPS, kąty widzenia monitora stoją na bardzo dobrym poziomie. Jedynym minusem tego rozwiązania jest srebrzenie się czerni, podczas użytkowania urządzenia pod kątem.
Współpraca z konsolami nowej generacji XSX|S oraz PS5
Za sprawą bardzo niskiego input laga, monitor można bezproblemowo wykorzystać do grania na konsolach lub PC. Przyjemnym dodatkiem jest wyposażenie monitora w technologię VRR, FreeSync oraz HDR10. Te trzy udogodnienia z pewnością spotęgują doznania płynące z płynnej i ostrej rozgrywki. Fani konsoli od Microsoftu docenią z pewnością możliwość natywnej rozdzielczości 1440p.
Werdykt i rekomendacja
Monitor Asus Proart PA348 CGV będzie ciekawym rozwiązaniem dla osób poszukujących sprzętu pozwalającego na spektrum różnych zastosowań bez wydawania majątku. Coś dla siebie znajdzie większość osób poszukująca sprzętu do obróbki zdjęć, pracy przy renderingu, czy miłośników gier. Wartym odnotowania faktem jest liczba złącz, pod które ekran możemy podłączyć i to jak dużo producent oferuje portów pod które możemy podłączyć nasze akcesoria (mysz, klawiatura, dyski etc.). Nie musimy dzięki temu ograniczać się do liczby portów w samej jednostce centralnej. Kolejnym wyróżnieniem dla monitora, na które warto zwrócić uwagę, jest jego konstrukcja. Mimo posiadania szerszej ramki, sprzęt od Asusa prezentuje się bardzo dobrze i solidnie (a zwłaszcza podstawa). Budowa monitora powinna spodobać się większości użytkowników ze względu na możliwość personalizacji położenia ekranu. Posiada on bowiem duży zakres regulacji wysokości, pochylenia i obrotu. Matryca IPS z szerokimi kątami widzenia sprawia, że monitor jest bardzo wygodny w codziennym użytkowaniu. Dzięki implementacji 120Hz matrycy w Asus Proart PA348 CGV, a także FreeSync, HDR10 oraz VRR stanowi on również ciekawą propozycję dla osób lubiących spędzić wolne chwile przy ulubionej grze. Mimo sporej liczby zalet należy zwrócić uwagę na dość istotny szczegół. Monitor nie będzie pierwszym wyborem dla osób chcących pracować w przestrzeni DCI-P3. Powodem tego stanu rzeczy jest wybita gamma w okolicach czerni, przez co staje się on mało użyteczny do zastosowań stricte profesjonalnych (w takim momencie trzeba już posiadać większy budżet i skierować się np. w stronę monitora OLED ASUS ProArt PA32DC) . Zbyt wysoka gamma to utrata detali w czerni. Jeżeli jednak szukamy monitora do zastosowań korzystających z REC. 709, czy sRGB nadal jest on wyborem bardzo dobrym, choć i tu zdarzają się pomniejsze błędy w reprodukcji kolorów.
- Możliwość podłączenia zgodnych urządzeń jednym kablem USB-C (obraz)
- Opcjonalne ładowanie zwrotne USB-C 90W
- Szeroki zakres regulacji
- 120Hz
- Matowa matryca IPS, niskie obycia i dobre kąty widzenia
- Duża powierzchnia robocza 34” 3440 × 1440
- Ostrość obrazu w ruchu
- Mnogość złącz i portów
- VRR, HDR10 i FreeSync
- Aplikacja ChromaTune służąca do przełączania trybów (sRGB,REC.709 etc)
Minusy:
- Przełączanie trybów z jej poziomu powoduje chwilowy zanik obrazu co jest uciążliwe
- Problemy z gammą w DCI-P3
- Brak możliwości sprzętowej kalibracji
Dostępność modelu | |
Monitor ASUS ProArt PA348CGV | 4000 zł |
Dostępność Media Expert | |
---|---|
Model | Cena (w PLN) |
Monitor ASUS ProArt PA348CGV 34" 3440x1440px IPS 120Hz 2 ms | 3 833.00 zł |
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.
Zastanawiam sie nad monitorem do pracy (grafik komputerowy, tworzenie wnętrz). Zastanawiam się pomiędzy tym Asusem lub BenQ pd3420q i AOC AGON Pro AG344UXM, niestety ciężko jest je porównać, bo AOC jest w srgb testowany. Pomożecie?
Witam,
jedyna profesjonalna recenzja tego monitora, na jaką trafiłem. Mam pytanie odnośnie doboru trybu przy pracy z drukiem. Który z nich daje najbardziej zbliżone rezultaty? Standard?