Home News 8K za chwilę na konsolach? Oto nowa technologia od AMD, która może to umożliwić! Jak działa?
8K za chwilę na konsolach? Oto nowa technologia od AMD, która może to umożliwić! Jak działa?

8K za chwilę na konsolach? Oto nowa technologia od AMD, która może to umożliwić! Jak działa?

3.47K
10

Pod koniec kwietnia AMD ogłosiło, że konsole Xbox Series X i S otrzymały wsparcie dla pakietu funkcjonalności FidelityFX. Jednym z jego elementów ma być technologia FSR, która w teorii może umożliwić “podbicie” rozdzielczości w grach do 8K. W jaki sposób?

Granie na konsolach w 8K? Ważna technologia od AMD zapowiedziana na Xbox Series X i S

Technologia FSR (FidelityFX Super Resolution) jest bezpośrednim odpowiednikiem NVIDIA DLSS. Obie mają za zadanie odciążenie karty graficznej, renderując obraz w niższej rozdzielczości i “łatając” resztę dzięki sztucznej inteligencji. W ten sposób większość tekstur i detali powstaje bez zaprzęgania pełni mocy. Różnica polega na tym, że w przypadku tej pierwszej funkcji jest to rozwiązanie software’owe, a drugiej – sprzętowe.

8K wkrótce na konsolach? Pojawiła się nowa technologia od AMD, która ma to umożliwić! Jak działa?

Otrzymując pakiet FidelityFX, który wkrótce będzie zawierał FSR, deweloperzy mogą tworzyć gry z użyciem takich technologii jak Contrast Adaptive Sharpening, Variable Rate Shading (VRS), Ray Traced Shadow Denoiser, Ambient Occlusion czy Screen Space Reflections. W efekcie możliwe jest uzyskanie lepszej wydajności oraz wyższej częstotliwości odświeżania i rozdzielczości.

Ekscytują jednak prawdziwe możliwości FSR. W technologii od AMD drzemie bowiem potężny potencjał i moc porównywalna właśnie z NVIDIA DLSS. Koniec końców może się okazać, że przy jej pomocy twórcy będą w stanie zapewnić graczom zabawę w rozdzielczości 8K, wzorem gamingu na komputerach. Odbywałoby się to rzecz jasna przy niższej częstotliwości odświeżania – prawdopodobnie 30 fps.

Specyfikacja techniczna xbox series x xbox series s 2
Gaming w 8K wkrótce na konsolach Xbox? W teorii już teraz może to być możliwe…

Póki co nie sposób stwierdzić, czy technologia FSR rzeczywiście zaoferuje takie możliwości. FidelityFX dopiero co zostało wdrożone na nowych konsolach Microsoftu, a optymalizacja pakietu i rzeczywista implementacja FSR na tych platformach jeszcze trochę potrwa. Dobrze muszą ją też poznać ją deweloperzy. Nie można jednak wykluczyć, że za dwa lub trzy lata doczekamy 8K na konsolach.

Co z PlayStation 5? Konsola Sony również jest oparta o architekturę AMD RDNA 2, z którą kompatybilny jest pakiet FidelityFX. Póki co ani Japończycy ani Amerykanie nie ogłosili jednak jego implementacji w tej konsoli. Na opakowaniu PS5 obecna jest jednak ikona 8K, jasne więc jest, że producent prędzej czy później będzie chciał osiągnąć tę jakość. Czy przy pomocy AMD, czy też własnymi rozwiązaniami dla deweloperów – to się okaże.Kabel HDMI MagicLink 2.0

Źródło: https://www.avcesar.com/actu/id-33927/xbox-series-x-8k-en-vue-avec-la-technologie-fsr-signee-amd.html


Więcej na temat konsol i gier:

(3472)

0 0 głos
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

10 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Grzegorz
3 lat temu

Witam to nastąpi ale nie w tej generacji konsol

Last edited 3 lat temu by Grzegorz
Roch
Roch
3 lat temu

Tylko po co? Skoro nie widać różnicy między 4k a 8k?

Gość
Gość
3 lat temu

Granie w 30fpsach? Serio? Wolę już grać w full hd ale mieć te 144 klatek…

Gosc
3 lat temu
Reply to  Gość

Kolejna patola patrzaca na klatki. Masakra. Nie zagram jak nie bede miec 60 fps. Niestety nie wszedzie to przejdzie. Jak słyszę takie gadanie to śmiać się chce. Ale no cóż niektórzy graja w mmo tylko i tacy zazwyczaj tak piszą no ewentualnie samochody i jakies fps ale nie otwarte swiaty i gry z RT.

Radek
Radek
3 lat temu

Tylko że ps5 nie ma pełnego rdna 2.0 dlatego na xsx FidelitFX już jest a na ps5 raczej nie będzie albo bedzię miało okrojone funkcje.

Bart
Bart
3 lat temu
Reply to  Radek

Dokładnie, nawet inżynierowie Sony potwierdzali brak pełnego wsparcia PS5 dla RDNA2. Tylko XSX będzie w pełni z tych bajerów korzystał, oczywiście również XSS – może w mniejszym stopniu ale jednak.

Maxoff
Maxoff
3 lat temu

Żart….
Mam jedną i drugą konsole i nie radzą sobie dobrze z natywnym 4K, a co dopiero z grami w 8K…
Większość gier ma rozdzielczość 2560×1440 i są dopiero sklowne do pełnego 4K, także o jakim 8K mówimy?
Może wyświetlanie menu konsoli w 8K lub co najwyżej multimedia (filmy) ale z pewnością nie gry…

Aros
Aros
3 lat temu
Reply to  Maxoff

Masz sporo tytułów w 4k . Większość gier bez patcha z ps 4 chodzi w natywnym 4k i 60 . Poza tym checkerboard jest zajebisty i oszczędza dużo mocy więc nie ma co robić zadymy . I jeszcze jedno to nie upscaler poczytaj najpierw

M@stino
M@stino
3 lat temu
Reply to  Aros

“Masz sporo tytułów w 4k . Większość gier bez patcha z ps 4 chodzi w natywnym 4k i 60”
To raczej Ty poczytaj i poogladaj np jakie różnice są między grami w checkerboard na PlayStation a tymi samymi w natywnym 4K na XoX czy XsX.
I możesz mi podać te tytuły w natywnym 4K60fps na PlayStation bez patcha, bo jakoś nie kojarzę i mimo, że z konsolami Sony jestem od października 1995 roku, to nie jestem w stanie wymienić tych tytułów.

Kak Lak
3 lat temu

Tak tak….50K……..

10
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x