Portal Rock Paper Shotgun przetestował karty NVIDIA RTX 2080 i GTX 1080 aby porównać ich wydajność. Wyniki tego starcia są interesujące.
Katharine Castle przetestowała w sumie 5 gier: Assassin’s Creed: Origins, Middle Earth: Shadow of War, Final Fantasy XV, Monster Hunter World oraz Shadow of the Tomb Raider. Prób wydajnościowych dokonywano w trzech konfiguracjach: 4K przy wysokich ustawieniach, 1440p przy maksymalnych oraz 1080p również przy maksymalnych detalach.
W przedziale 4K największy wzrost w liczbie klatek można było zaobserwować w Assassin’s Creed Origins bo aż 13 na korzyść RTX 2080 (55 FPS vs 42 FPS), najniższy natomiast w Shadow of the Tomb Raider (9). Jednak w przypadku tej ostatniej gry był to zarazem najwyższy proporcjonalnie wzrost. W pozostałych przypadkach mówimy o różnicy 10 FPS.
Jeśli chodzi o 1440p przy maksymalnych ustawieniach, to tutaj najbardziej odskoczył Shadow of War, który doznał skoku 20 FPS-ów (91 vs 71). Najmniej widoczna była różnica przy Assassin’s Creed: Origins i Final Fantasy XV (zaledwie 5 FPS-ów). Reszta gier wypadła od 14 do 18 FPS-ów na korzyść RTX 2080.
Jeśli zaś chodzi o 1080p przy detalach na maksymalnym poziomie, to tutaj ponownie najbardziej odczuwalna różnica była w Shadow of War (18 FPS, 117 vs 99), natomiast najmniej w Assassin’s Creed: Origins (zaledwie 1 FPS). Reszta tytułów różniła się między sobą od 10 (FFXV) do 24 FPS (Tomb Raider).
Ogólnie rzecz biorąc skok jest zauważalny, ale jeśli zestawimy z kolei GTX 1080 Ti z RTX 2080 (które kosztują podobne pieniądze bo ta pierwsza 3200 PLN, a ta druga 3600; zwykła 1080 kosztuje około 2400), to wtedy perspektywa zakupu tej drugiej karty nie wydaje się aż tak kusząca.
Warto jednak wspomnieć o technologii DLSS unikatowej dla układów Turing (a więc np. RTX 2080 i RTX 2080 Ti). Zapewnia ona wspomaganie przetwarzania obrazu (np. wygładzanie krawędzi), które odciąża GPU. Niestety na razie zapowiedziano kilka gier z jej wykorzystaniem ale patche nie zostały jeszcze zaimplementowane. Dlatego też warto śledzić przebieg zastosowania tej technologii, gdyż potencjalnie może ona zapewnić wiele korzyść najnowszym kartom NVIDII.
(768)