Home Testy Projektory ViewSonic ViewSonic Pro7827HD Test – DLP, Full HD, Dark Chip 3
ViewSonic Pro7827HD Test – DLP, Full HD, Dark Chip 3

ViewSonic Pro7827HD Test – DLP, Full HD, Dark Chip 3

768
0

Słowem wstępu

ViewSonic to firma słynąca od lat z m.in. projektorów, odpowiadających potrzebom różnych segmentów rynku. Dzisiejszy bohater testu – Pro7827HD jest typowym urządzeniem kina domowego, do nabycia w całkiem przystępnej cenie. Miał on swój debiut niedawno, zaledwie miesiąc temu można było przeczytać zapowiedź, a już dziś trafił do naszego laboratorium!

 

Pro7827HD wyposażono w przetwornik DLP. Technologia ta znana jest już od lat i powszechnie stosowana w urządzeniach profesjonalnych. W zasadzie każdy z projektorów, stosowanych w komercyjnych kinach cyfrowych, korzysta właśnie z niej. Klasycznie na wstępie chciałbym przypomnieć zalety przetworników DLP:
  • Wysoki współczynnik wypełnienia (małe odległości między sąsiadującymi pikselami) dzięki czemu obraz ma bardzo dobrą ostrość. Zasadniczo jest ona lepsza niż w projektorach LCD, jednak nie aż tak dobra jak w najnowszych LCoS
  • Bardzo niski czas reakcji, co przekłada się na dobre 3D i niższe smużenie (aczkolwiek to zjawisko zależy głównie od obecności systemu poprawy ruchu)
  • Najczęściej rewelacyjne oddanie barw. Przetworniki DLP są proste w sterowaniu i dzięki temu odcienie kolorów są takie jak być powinny.
  • Dobra równomierność obrazu
  • Niezły kontrast, aczkolwiek na tym polu ustępują technologii LCoS, a także nowsze modele LCD mogą z nimi konkurować


Wygląd

Projektor wykonany jest znacznie lepiej, niż na przykład testowany niedawno PJD7830HDL. Czarna obudowa zrobiona z dobrej jakości tworzywa daje wrażenie zwartej i solidnej konstrukcji. Na górze znajdziemy podstawowe przyciski do obsługi urządzenia, a także pokrętło lens shift! Producentowi udało się zaimplementować tę niezwykle wygodną funkcję przesuwania obrazu w pionie, bez utraty jakości. Jest też oczywiście pierścień zoom, oraz focus.

 

Pro7827_1.jpg Pro7827_5.jpg

 

Projektor został także przystosowany do podwieszania pod sufitem. Polecamy wieszak sufitowy Peerless-AV PRG-UNV ze względu na mikrometryczną regulację. Występuje w wersji białej oraz czarnej (dostępne tutaj). Oczywiście są też tańsze wersje – wszystko w zależności od posiadanego budżetu.

29.JPG

 

28.jpg

 

Peerless-AV PRG-UNV.

 



Wyposażenie i Złącza

Projektor posiada wszystkie złącza wyprowadzone na tylnym panelu. Jest do nich dołączona maskownica, która świetnie ukrywa kable, jeśli zdecydujemy się powiesić projektor pod sufitem. Urządzenie wyposażono w złącze RS232, które umożliwia współpracę z systemem zdalnego sterowania Crestron RoomView.

 

Pro7827_4.jpg Pro7827_3.jpg

 

Dołączony pilot jest mały i wygodny w obsłudze. Dodatkowym plusikiem jest wbudowany w niego laserowy pointer, który pozwala wygodnie wskazywać rzeczy na ekranie. Rozwiązanie to znane jest głównie z projektorów biznesowych, w kinie domowym raczej nie mamy potrzeby wskazywać niczego, ale zawsze lepiej jest mieć jakąś funkcję niż jej nie mieć.

Pro7827_19.jpg

 

Niestety pilot nie jest podświetlany, szkoda.



Testy syntetyczne

 

Przetwornik obrazuDLP Dark Chip 3, Full HD

Odświeżanie obrazu60Hz (w 2D)

Jasność po kalibracji

zoom 1.0x: 660 lumenów (Normal) / 540 lumenów (Eco)

zoom 1.32x: 1030 lumenów (Normal) / 830 lumenów (Eco)

Kontrast On/Off1 400:1

Kontrast ANSI110:1

Błędy barw po kalibracjiśrednia dE: 2,2 maks. dE: 5,0

Input Lag49ms konsola (LeoBodnar test), 56ms PC (od kliknięcia myszą)

Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4)TAK – w każdym trybiePoprawna obsługa klatkaży24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAKObsługa 10 bitowego koloruTak

 



Instalacja projektora

Pro7827HD posiada obiektyw pozwalający na przesunięcie obrazu w pionie (lens shift). Zakres regulacji nie jest jednak bardzo duży. Na stronie producenta znajdziemy informację o zakresie 110%~130%±5%, co w rzeczywistości odpowiada przesunięciu o minimum 55% wysokości ekranu względem środka (czyli 5% ponad krawędź), a maksimum 65% (15% ponad krawędź). Na poniższych symulacja dokładnie wyrysowałem pozycję obrazu względem projektora:

vls.png hls.jpg

 

Takie możliwości ułatwiają znacznie instalację projektora, aczkolwiek nie są bardzo duże. Jeśli zamontujemy urządzenie w mniej dogodnym położeniu to prawdopodobnie będziemy musieli przechylić projektor, by obraz trafił w ekran. Powstanie wtedy trapez, który będzie trzeba zniwelować funkcją cyfrowego keystone’a. Powinniśmy unikać takich sytuacji, ponieważ keystone zmniejsza ostrość obrazu. Tak czy inaczej, Pro7827HD posiada nie tylko klasyczną regulację trapezową, ale także funkcję corner, która pozwoli dopasować każdy narożnik z osobna.

 

Pro7827_15.jpg Pro7827_12.jpg

 

Zespół optyczny pozwala na rzut w zakresie 1,1 – 1,5:1 (stosunek odległości projektora od ekranu do szerokości wyświetlanego obrazu). Oznacza to, że aby wypełnić nasz redakcyjny, 99″ ekran (220cm szerokości), możemy umieścić projektor w odległości od 2,4 do 3,3 metra. W kwestii odległości projektora od ekranu mamy zatem pewną elastyczność. Pamiętajmy jednak, że im bliżej umieścimy projektor tym większą jasność będziemy w stanie uzyskać. W przypadku Pro7827HD różnica ta wynosi około 26% jasności (tyle stracimy montując projektor w maksymalnej odległości).

 

Pro7827_6.jpg

 

Wszelkie ustawienia optyki są dokonywane oczywiście ręcznie. Nie ma zatem jakichkolwiek funkcji pamięci soczewki, co jest jednak oczywiste w tej półce cenowej urządzenia. Pokrętła działają płynnie i bardzo łatwo wyłapać ten optymalny moment ustawień.

 



Jasność i głośność

W przypadku maksymalnego przybliżenia obrazu, jasność lampy (po kalibracji) wyniosła dokładnie 1030 lumenów w trybie normalnym i 830 w trybie ECO. Oczywiście mowa tu o jasności zgodnej z pomiarem ISO (dla barw RGB), a nie wyłącznie dla światła białego, które mogłoby być jaśniejsze przy użyciu, wypaczającej obraz, funkcji brilliant color.

 

Pro7827_17.jpg

 

Przy danych wartościach sugeruję więc następujące przekątne ekranu, przy użyciu tkaniny białej (gain 1.0) i chęci uzyskania wzorcowej jasności, wynoszącej 48cd/m2:

 

 

Tryb ECO, zoom 1,32x (rzut z ok. 3,5m)ekran 16:9: 142″, 3,15m x 1,77m

Tryb Normal, zoom 1,32x (rzut z ok. 3,8m)ekran 16:9: 158″, 3,5m x 1,97m

Tryb ECO, zoom 1,00x (rzut z ok. 3,8m)ekran 16:9: 114″, 2,53m x 1,42m

Tryb normal, zoom 1,00x (rzut z ok. 4,2m)ekran 16:9: 127″, 2,81m x 1,58m

Wydajność modelu Pro7827HD pozwala używać ekranów o dużej przekątnej. W kinie domowym najlepiej sprawdzi się jednak tryb ECO, ponieważ projektor pracuje w nim względnie cicho. Przy ustawieniu normalny wiatrak daje się we znaki, jeśli projektor znajduje się niedaleko widza.

 



Jakość optyki

Układ optyczny zapewnia standardowe możliwości rzutu, toteż spodziewałem się niezłej ostrości na całej powierzchni ekranu i nie doznałem rozczarowania. Testowany projektor posiada jeden przetwornik obrazu, dlatego uzyskanie dobrej konwergencji (zbieżności barw) nie jest dla niego problemem. Ostrość jest także dobra na całym ekranie. Zobaczcie sami:

 

konwergencja.jpg



Ustawienia obrazu

Menu obrazu nie jest rozbudowane. Do dyspozycji jest kilka trybów obrazu, z których najlepszym jest Film (Rec 709).
Pro7827_14.jpg
Sugeruję wyłączyć także funkcję brilliant colour, która znajduje się w zaawansowanych ustawieniach obrazu.
Pro7827_13.jpg
To tyle co można zrobić domowymi metodami, by zapewnić sobie najlepsze możliwe odwzorowanie barw.


Reprodukcja Obrazu

Fabrycznie

wb_f.png gamut_f.jpg
Średnia deltaE barw standardowych 3,5 maksymalna 7,7
Średnia deltaE barw ze wzornika 4,1 maksymalna 14,9
Średnia deltaE palety szarości 3,5 maksymalna 5,1

Ustawienia fabryczne projektora nie należą do szczególnie dobrych. Choć przestrzeń kolorów jest w miarę na swoim miejscu (mówiąc o wierzchołkach barw), to ich mieszanki są dosyć mocno porozrzucane w losowe strony. Odcień bieli też nie należy do najlepszych – jest zbyt chłodny. Większym jednak problemem jest to, że w najjaśniejszych tonach ulega nagłej zmianie, co sugeruje, że niebieski kanał zostaje obcięty i projektor nie może wyświetlić najjaśniejszych odcieni błękitu.

 

Po kalibracji

wb_c.png gamut_c.jpg
Średnia deltaE barw standardowych 1,9 maksymalna 8,2
Średnia deltaE barw ze wzornika 2,2 maksymalna 5,0
Średnia deltaE palety szarości 2,9 maksymalna 5,0
Kalibracja Pro7827HD przynosi ogromną poprawę jakości oddania barw. Przede wszystkim za pomocą systemu CMS udało się wprowadzić na swoje miejsce odcienie kolorów. Dzięki temu obraz przypomina swoją wzorcową formę. Nie ma niestety możliwości dopracować lepiej odcienia szarości, ponieważ projektor nie oferuje jakichkolwiek ustawień balansu bieli. Po wyłączeniu brilliant color nie ma nawet możliwości zmiany fabrycznego presetu związanego z tym.
Pro7827_11.jpg

W każdym razie projektor udaje się skalibrować na tyle, że barwy są satysfakcjonujące.

 

Pro7827_7.jpg

Pamiętajmy, że opis kalibracji tyczy się egzemplarza, który trafił do naszych testów. Egzemplarze takich samych projektorów różnią się między sobą, więc te nabyte przez czytelników mogą mieć inne błędy odwzorowania barw (mogą być one większe lub mniejsze – nie ma reguły). Z tego powodu nie publikuję ustawień kalibracyjnych, bowiem są one indywidualne dla każdego telewizora i toru wideo. Zachęcam natomiast do poczytania o profesjonalnej kalibracji.

 

Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji

Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora

 

 

Pobierz pełny raport z kalibracji projektora download-icon.png



Skalowanie SD, obróbka cyfrowa

Skalowanie sygnału działa bardzo dobrze i w dziedzinie cyfrowej obróbki obrazu nic nie zaskakuje. W projektorze nie ma wręcz możliwości sztucznego wyostrzenia obrazu – funkcja sharpness jest permanentnie zablokowana w menu. Innymi słowy dostajemy na ekran obraz jaki stworzył reżyser, pod względem ostrości, czy ilości ziarna.

 

W tym miejscu będę do znudzenia powtarzał, że w dzisiejszych czasach rezultaty skalowania wyglądają niemal identycznie na wszystkich telewizorach i projektorach. Twierdzenie to znalazło potwierdzenie w moim eksperymencie, którego wyniki znajdują się pod tym adresem.
Zwracam też uwagę, że skalowanie nie jest procesem podnoszącym jakość obrazu i materiał HD czy nawet SD generalnie wygląda bardzo podobnie czy to na wyświetlaczu Ultra HD, czy na Full HD. Dopiero treść natywna o wysokiej rozdzielczości pozwala odczuć wyraźną różnicę, jednak pod warunkiem, że widz znajduje się w odpowiedniej odległości od ekranu. Można ją wyliczyć z kalkulatora odległości.

 



Kontrast i Czerń

Ocena kontrastu projektora jest znacznie cięższym zadaniem aniżeli w przypadku wyświetlacza. W tym przypadku dużą rolę odgrywają warunki otoczenia (to ile światła odbija się od ścian i rozświetla czerń na ekranie). Na szczęście w naszej sali redakcyjnej 95% przedmiotów ma kolor czarny i odbicia są zminimalizowane. To pozwala wydać nam rzetelny werdykt.

 

ViewSonic Pro7827HD dostarcza niezłą czerń, która jest typowa dla projektorów z przetwornikiem DLP Dark Chip 3. Pozwala to cieszyć się seansami filmowymi o zadowalającej głębi i plastyce. Oczywiście pomimo tego, że świecenie czerni da się zauważyć w niektórych scenach, ponieważ wynik 1400:1 jest wysoki w gronie przystępnych cenowo projektorów, jednak nie na tyle wysoki by było wrażenie, że siedzimy przed dużym telewizorem plazmowym, czy OLED. Takich wrażeń dostarczyć mogą jedynie projektory LCoS, które są jednak wielokrotnie droższe.
Scena

(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)Opis scenyWynik pomiaru

pj_contrast1.jpgOn/off zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli1 400:1

pj_contrast1.jpgOn/off + dynamiczna przysłona zdolność projektora do wyświetlania naprzemiennie czerni i bieli wraz ze wspomaganiem dynamicznej przysłony, która przyciemna czarny obraz

pj_contrast2.jpgKontrast ANSI obrazujący zdolność do wyświetlania czerni w bezpośrednim sąsiedztwie jasnych elementów185:1

pj_contrast3.jpgKontrast APL 50% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 50% ekranu210:1

pj_contrast4.jpgKontrast APL 65% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 35% ekranu315:1

pj_contrast5.jpgKontrast APL 80% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 20% ekranu510:1

pj_contrast6.jpgKontrast APL 90% Czerń w po środku ekranu przy otoczeniu bielą o powierzchni 10% ekranu740:1

Pro7827_8.jpg

 



Jednolitość obrazu

Jednorodność obrazu była niezła. Odcień był równomierny. Na białej planszy można było dostrzec tylko spadki jasności na krawędziach, co jest nieuniknione, ze względu na prawa optyki projektora. Ogółem nie dało się zauważyć jednak problemów podczas oglądania filmów.

 

Pro7827_9.jpg

 

A tak wygląda równomierność jasności:

 

uniformity.png

Spadki jasności podaję bardziej w ramach ciekawostki, bowiem są naturalną cechą optyki i zależą głównie od ustawienia zoom-u. Płynny spadek luminancji od środka do brzegu jest przeważnie niezauważalny nawet gdy dochodzi do 40%. Wygląda to inaczej w telewizorach, gdzie spadek może być gwałtowny.

Jak widzimy najjaśniejszy punkt wypadł na dole ekranu, ponieważ projektor pracował w pozycji stojącej i był to punkt najbliższy obiektywu.


Odwzorowanie ruchu

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o fotografiach ruchu:
“Śledząca Kamera – najlepsze kryterium odwzorowania ruchu”
trackingcamera.png

ViewSonic Pro7827HD poprawnie przyjmuje każdy rodzaj klatkażu, tj. 24, 50 i 60Hz. Pliki te wyświetla ze standardową płynnością. Oznacza to, że filmy (24 klatki) charakteryzują się klasycznym skokowym obrazem, jaki znamy dobrze z kin. Niestety, producent nie zdecydował się zaimplementować systemu poprawy płynności ruchu (upłynniacza), zatem nie ma szans wpłynąć na to jak wyświetlany jest film. Co, gdy włączymy materiał 50/60 klatkowy, na przykład transmisję sportową w telewizji? Tam ruch oczywiście jest płynny jak na każdym wyświetlaczu czy projektorze, jednak cechuje się pewną dozą rozmycia. Projektor DLP jakim jest Pro7827 ma w tym przypadku taką przewagę, że owe rozmycie jest na nim zauważalnie mniejsze niż na projektorach wykorzystujących inny przetwornik (3LCD lub LCoS) ze względu na błyskawiczny czas reakcji pikseli. Oczywiście jeśli mowa o projektorach bez wspomagania ze strony elektronicznego systemu. Dowolny projektor 3LCD posiadający chip 120Hz oraz system – “upłynniacz” pozwalający powielić ilość klatek do tej wartości sprawdziłby się lepiej, jednak trzeba nadmienić, że w tej półce cenowej chyba nie znajdzie się projektora posiadającego taki system.

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

110cd/m2Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brakm_1.jpg

 



Granie na konsoli i PC

Koniecznie kliknij i przeczytaj artykuł o dwóch sprawach:

“Input Lag, chroma 4:4:4 – czy są istotne?”lag.png

 

Input Lag

Brak dodatkowych systemów obróbki obrazu sprawia, że opóźnienie jest równie niskie bez względu na tryb i ustawienia projektora.

Konsola konsola.jpg Pomiar za pomocą Leo Bodnar Lag Tester – odwzorowuje opóźnienie input lag podczas używania konsoli do gier 49 ms

Komputer PCpc.jpgCałkowity czas upływający od kliknięcia myszą do reakcji na ekranie56 ms

 

Wynik 49/56ms nie jest w prawdzie super-niski, jednak pozwala na w miarę komfortowe użytkowanie sprzętu. Najbardziej wprawieni gracze sieciowi mogą mieć jednak z nim problem. Dla niedzielnych graczy pozostanie bez znaczenia. W każdym trybie obsługiwana jest też chroma w pełnej rozdzielczości. Na poniższym zdjęciu widać, że kolorowe czcionki są czytelne. Widać też nieznaczną strukturę pikseli DLP.

 

Pro7827_10.jpg

 

Oczywiście granie na tak dużym ekranie nie może równać się praktycznie z żadnym telewizorem. Jest to jedna z najfajniejszych cech każdego projektora. Do ViewSonic’a podłączyliśmy naszego redakcyjnego potwora od NVIDIA a gry w Full HD robiły naprawdę spore wrażenie.

 

 

44.jpg

Nasz redakcyjny sprzęt wyposażony jest w dwie karty GeForce GTX 980 Ti SLI powered by NVIDIA. Drugi komputer to ASUS GeForce GTX 980 przygotowany we współpracy z firmą HyperCube Stacje GraficzneKomponenty od firm Nvidia, ASUS, Intel, HyperX. Gry dostarcza nam m.in Eletronics Arts Polska oraz PlayStation Polska

 



Jakość dźwięku

W projektor wbudowano głośnik o mocy 10W. Oczywiście jest on niewielki i pasma niskich częstotliwości nie oddaje prawie wcale. Byłem jednak zaskoczony tym, że jest całkiem głośny. Myślę, że do szybkiego obejrzenia np. wiadomości w TV mógłby wystarczyć.

 



Podsumowanie i ocena

ViewSonic Pro7827HD okazał się dla mnie pozytywnym zaskoczeniem. Jest to znacznie lepszy projektor niż testowany wcześniej PJD7830 i to zarówno pod względem obrazu jak i wykonania. Dzięki obudowie z dobrej jakości tworzywa i maskownicy może stać się on ozdobą sufitu, a nie elementem, który chcemy ukryć. Przetwornik Dark Chip 3 daje wreszcie porządny kontrast, a obiektyw z lens shiftem pozwala na lepszy dobór miejsca montażu. Nie jest to jednak produkt bez wad. Pewne mankamenty wiążą się z odwzorowaniem barw. Choć po skrupulatnej kalibracji jest nieźle, to zabrakło dobrego trybu fabrycznego, a także bardziej rozbudowanych ustawień, dzięki którym można by np. uzyskać lepszy odcień bieli. Szkoda też, że producent nie zaimplementował upłynniacza, nawet takiego 60Hz, dzięki któremu można by osiągnąć lepszą płynność w filmach. Jest to jednak uzasadnione, ponieważ cena projektora jest niewysoka – jedynie 3 300zł. Jeżeli szukacie niezłego projektora do kina domowego oraz do grania to warto zainteresować się produktem firmy ViewSonic.

polecamy.png

PLUSY

  • Dobra ostrość i konwergencja obrazu
  • Wysoka jasność, pozwalająca uzyskać dużą przekątną ekranu
  • Lens shift pionowy, pozwalający przesunąć projekcję do góry i w dół
  • Niezłe odwzorowanie barw po kalibracji obrazu
  • Reprodukcja chromy w pełnej rozdzielczości (4:4:4/RGB) – w każdy trybie, przy każdej konfiguracji
  • Przetwornik DLP o krótkim czasie reakcji, zapewniający niższe smużenie w kategorii projektorów 60Hz
  • Wbudowane głośniki
  • Dobre wykonanie + maskownica na kable
  • Kompatybilność z systemem sterowania Creston
  • Niska cena

MINUSY

  • Brak dobrych trybów fabrycznych, funkcje kalibracji też mogłyby być bogatsze
  • Niewielki zakres lens shift, brak lens shift poziomego
  • 60Hz przetwornik i brak upłynniacza (większe rozmycie obrazu w ruchu)
  • Input lag mógłby być jeszcze niższy

Cena referencyjna: ViewSonic Pro7827HD 3 300zł

 

Sprzęt do testów dostarczyła firma ViewSonic

 

Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?

 

logo600skalibruj.png Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”.

 

(768)

0 0 głos
Article Rating
tags:
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x