Odwzorowanie ruchu
|
W Sony X8505C zastosowana została 120Hz matryca, której potencjał wykorzystuje autorski system poprawy płynności – Sony Motionflow. Od wielu lat słynął on za dostarczający najpłynniejszy i najmniej smużący ruch. W tym roku przeszedł delikatny lifting po którym zyskał nowe możliwości. Nie jesteśmy już ograniczeni jedynie do wybrania jednego z kilku przedefiniowanych trybów działania. Pojawiła się opcja [Własne] po uruchomieniu której mamy do dyspozycji dwa suwaki – [Gładkość], oraz [Czystość], a każdy z nich regulowany jest w skali 0 – 5. Wdrożenie tej funkcjonalności jest bardzo dobrą decyzją, bowiem umożliwia łatwiejsze znalezienie ustawień odpowiadających widzowi.
Walory poszczególnych trybów pracy systemu Motionflow przedstawiłem szczegółowo w poniższej tabeli, wraz ze zdjęciami dokumentującymi ilość smużenia bardzo szybko przesuwającego się obrazu. Moim osobistym faworytem jest wariant [Wyraźny] lub [Standardowy]. [Własny] nie okazał się potrzebny w obliczu dwóch poprzednich wariantów, tym bardziej, że jego działanie jest nieco… oryginalne. Pierwszy suwak reguluje bowiem płynność zarówno przy materiałach filmowych jak i wideo, oznacza to, że zwiększanie wartości poprawia ostrość (zmniejsza smużenie), ale i coraz bardziej upłynnia materiały filmowe, wprowadzając na pewnym etapie (3 – 4) tzw. efekt opery mydlanej czy jak kto woli efekt teatru. Użycie drugiego suwaka [Czystość], nie wpływa zaś na płynność ruchu wcale, a jedynie redukuje rozmycie. Robi to za pomocą modulacji podświetlenia (co niektórzy zwą “wstawianiem czarnych klatek”). Zwiększanie wartości drugiego suwaka skutkuje więc spadkiem jasności obrazu, jednak rozmycie wyraźnie spada. Kłopot w tym, że przy wartości pierwszego suwaka niższej niż 5 te czarne klatki (mignięcia podświetlenia) nie są wstawiane w równych odstępach czasu przez co pojawiają się lekko poszarpane kontury. Jasność zaś spada stosunkowo szybko, dlatego wariantem, który uznałem za optymalny jest 3/3 (pierwszy suwak/drugi suwak). W nim bowiem mamy na ekranie jeszcze 85cd/m2. Tyle wystarczy do oglądania nocnego, aczkolwiek nawet w takich warunkach mogłoby być więcej.
Na osobny akapit i pozycję w tabeli zasługuje ustawienie [Własny]: 0/5. W tym bowiem wariancie pierwszy suwak staje się nieaktywny całkowicie. Jasność obrazu spada bardzo mocno i pojawia się migotanie, jednak ostrość obrazu jest na bardzo, bardzo wysokim poziomie. W zasadzie jest to brak smużenia i innych negatywnych cech jak na przykład rozdwojone krawędzie. Czytelnicy portalu z dłuższym stażem widzą pewnie podobieństwo tego opisu z opisem trybu [Impuls] obecnym w ubiegłorocznych modelach Sony. Istotnie, jest to właśnie tryb Impuls. Niestety z powodu opisanych mankamentów tryb jest ten w zasadzie nieużywalny. Trochę szkoda, tym bardziej, że nie mogę pozbyć się wrażenia, że dałoby się lepiej zaimplementować tą funkcję. Przykładowo telewizory Samsunga korzystają z podobnej techniki do trybu Impuls jednak używają przy tym interpolacji do 120Hz. Jak widać po efektach (np. w teście modelu JS9000) da się uzyskać równie małe rozmycie bez żadnych mankamentów.
Nazwa trybu | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
Wyłączony / True Cinema | Smużenie:
bardzo duże
Maksymalna jasność: 350cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
Poprawa płynności filmów (24p): brak |
|
Płynny / Standardowy | Smużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność: 350cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
Poprawa płynności filmów (24p): duża, na pograniczu ef. opery mydlanej (standardowy), lub idealna płynność z ef. opery mydlanej (płynny) |
|
Wyraźny | Smużenie:
małe
Maksymalna jasność: 175cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
umiarkowane (podwójny kontur)
Poprawa płynności filmów (24p): umiarkowana |
|
Własne 3,3 | Smużenie:
bardzo małe
Maksymalna jasność: 85cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
umiarkowane
Poprawa płynności filmów (24p): od braku aż do idealnej płynności (5 stopniowa skala) |
|
Własne 0,5 | Smużenie:
brak
Maksymalna jasność: 45cd/m2 (dodatkowo obraz migocze) |
Powielenie krawędzi:
brak (minimalny duch za obiektem)
Poprawa płynności filmów (24p): brak |
Jak widzimy po rezultatach, najciekawiej wypadają tryby [Standardowy], oraz [Wyraźny]. W pierwszym z nich mamy dobrą płynność w filmach i jednocześnie brak spadku jasności w drugim zaś znacznie mniejsze smużenie i wciąć 175cd/m2 jasności, co wystarcza na wieczory i noce. Choć nawet w tym trybie obiekt testowy nie wygląda idealnie to dla większości widzów na pewno będzie to całkowicie wystarczające