Test TV na taras z 2000 nitów HDR! Odporny na deszcz i słońce. Samsung The Terrace LST7T
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1
Samsung jest zdecydowanie liderem w implementacji najnowszych technologii dla graczy w swoich telewizorach. Oto co mamy do dyspozycji:
- ALLM – automatyczny tryb gra
- Dynamiczny korektor czerni
- Motion Plus Gra
- Tryb Multi View
- 4K@120Hz (HDMI 2.1 – port HDMI 1)
- 1080p@120Hz
Ustawienia związane z graniem na konsoli znajdują się w menu “opcje”. Warto zaznaczyć, że jest to najbardziej rozbudowane menu tego typu ze wszystkich dostępnych telewizorów na rynku. Samsung zaczyna się tutaj zbliżać do rozwiązań stosowanych w monitorach co cieszy, gdyż telewizory mają ogromny potencjał, a ich zaletą jest oczywiście ogromny rozmiar w stosunku do (z reguły) małych monitorów. W menu znajdziemy znane z ubiegłych lat opcje jak “Ustawienia gry Motion Plus” czy “Dynamiczny korektor czerni”, która (na wzór funkcji z monitorów gamingowych) sztucznie uwypukla detale w czerni, by było lepiej widać przeciwnika.
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 4K/1080p 120Hz + HDR | Lag przy konsolach nowej generacji (Xbox Series S/X, Playstation 5) pracujących w 120Hz (z i bez HDR) | “Gra” | 6 ms |
[GRY] 4K/1080p 60Hz + HDR | Lag przy konsolach nowej generacji (Xbox Series S/X, Playstation 5) pracujących w 60Hz (z i bez HDR) | “Gra” | 13 ms |
Input lag przy sygnale 60Hz wynosi tylko 13 ms co mieści się w najbardziej restrykcyjnej grupie – placebo. Znaczy to, że opóźnienie jest nie odczuwalne nawet dla najbardziej wprawionych graczy. Jeżeli podamy sygnał 120Hz (np. z konsoli Xbox Series X) to uzyskamy jeszcze niższy input lag na poziomie 3 ms.
Rodzaj funkcji |
Opis | Dostępność |
Dolby Vision |
Obsługa technologii Dolby Vision w grach. | NIE |
VRR-HDMI |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. | NIE |
VRR AMD FreeSync Premium Pro |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) | NIE |
VRR NVIDIA G-Sync |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) | NIE |
ALLM |
Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. Xbox One S oraz One X obsługuję ALLM. PlayStation 4 oraz PlayStation 4 Pro nie. | TAK |
4K 120Hz |
Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) | TAK |
1440p 120Hz |
Obsługa formatu 1440p w 120Hz | NIE |
1080p 120Hz |
Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz | TAK |
QFT (szybka transmisja ramek) | Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. | b.d. |
Samsung The Terrace LST7T obsługuje większość najnowszych technologii dla graczy. Uświadczymy wsparcia między innymi dla ALLM oraz 4K120Hz . Nie ma tutaj wsparcia dla G-Sync oraz dla Dolby Vision, jednak brak obsługi tego drugiego nie będzie problemem dzięki bardzo dobrym osiągom HDR i HGiG. HGiG to alternatywa dla technologii Dolby, która po poprawnym ustawieniu w grze zapewnia zbliżone rezultaty.
Upłynniacz 120Hz w trybie Gra (Gra Motion Plus)
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, na szczególną uwagę zasługuje dedykowany upłynniacz ruchu dla trybu gra, który działa świetnie z bardzo niewielkim opóźnieniem. Póki co żaden inny producent nie wprowadził tego rozwiązania do trybu gra z tak dobrym rezultatem. W telewizorze mamy dostęp do ustawień upłynniacza:
Jak widać, do dyspozycji mamy dokładnie takie same suwaki jak w zwykłej zakładce Motion Plus! Możemy zatem uzyskać dwie, a w zasadzie trzy rzeczy:
- Interpolację gier z niską płynnością (30fps) do 120fps, by uzyskać wrażenie lepszej płynności, jakby gra miała prawie 60fps natywnie! (“Redukcja drgań”)
- Interpolacje gier z wysoką płynnością (60fps) do 120fps, by znacząco zmniejszyć rozmycie obrazu! (“Redukcja rozmycia”)
- Drastyczną poprawę ostrości ruchu gier z niską lub wysoką płynnością poprzez migoczące podświetlenie (“Clear Motion”)
System działa naprawdę bardzo imponująco. Za sprawą bardzo szybkiego procesora telewizor jest w stanie bez znacznego wzrostu opóźnienia zinterpolować wyświetlany na nim obraz i umilić granie w tytuły działające np. w 30fps. Co ciekawe żaden inny producent nie wdrożył tego rozwiązania do swoich telewizorów, a więc Samsung jest, póki co jedyną firmą, która oferuje taką funkcjonalność.
Na koniec krótko o funkcji “korektor czerni”. Funkcja ta pozwala uwypuklić detale w czerni, co w niektórych grach typu FPP może ułatwić zauważanie przeciwnika w ciemnej scenerii. Dokładnie takie same funkcje znamy z monitorów komputerowych dla graczy. Może być przydatne!