Kino domowe na najwyższym poziomie! Test laserowego projektora Sony VPL-XW7000ES
Granie na konsoli i PC
Wszystkie testy sygnału 4K Ultra HD w grach przeprowadzamy na sprawdzonych kablach HDMI firmy Magic Link 2.1
Input lag
Rodzaj sygnału | Opis | Ustawienia telewizora | Wynik |
[GRY] 1080p | Lag przy konsolach obecnej generacji (PlayStation 4, Xbox One, Nintendo WiiU) pracujących w rozdzielczości Full HD | “Gra” | 29 ms |
[GRY] 1080p + HDR | Lag przy konsoli PlayStation 4, pracującej w rozdzielczości 1080p z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 29 ms |
[PC] 4K / 1080p @ 4:4:4 | Lag przy natywnej rozdzielczości np. z komputera i chęci uzyskania chromy 4:4:4 (wyraźne kolorowe czcionki) | “PC” | 21 ms |
[GRY] 4K | Lag przy konsolach nowej generacji (Xbox Series X/S, PlayStation 5) pracujących w 4K bez HDR | “Gra” | 21 ms |
[GRY] 4K + HDR | Lag przy konsolach nowej generacji (Xbox Series X/S, PlayStation 5) pracujących w 4K z szeroką paletą barw i HDR | “Gra” | 21 ms |
[GRY] 1080p 120Hz + HDR | Lag przy konsolach nowej generacji (Xbox Series X/S, PlayStation 5) pracujących w 1080p z HDR i odświeżaniem 120Hz | “Gra” | 14 ms |
[FILM] 4K / 1080p + upłynniacz | Lag w natywnej rozdzielczości, przy działającym upłynniaczu z interpolacją klatek | “Film” | 87 ms |
Projektor Sony VPL-XW7000ES doczekał się wsparcia dla sygnału 1080p z HDR, co może brzmieć komicznie, zważywszy na to, że raczej wszyscy gracze konsolowi grają już w 4K. Czy aby na pewno? Ma to jednak swój powód – projektor został zaktualizowany w taki sposób aby wspierać sygnał 1080p 120Hz (z konsol i tak ciężko będzie wycisnąć coś więcej). To doskonała wiadomość, bo granie w 120 klatkach daje niezrównaną płynność i responsywność, a także zapewnia jeszcze krótszy input lag! Szkoda, że nie uzyskamy nic ponadto (mowa tu o 4K 120Hz), ale to ze względu na ograniczone porty HDMI 2.0 (wciąż brak HDMI 2.1) i nic z tym nie zrobimy. Jeśli mowa o input lag’u to przyznać trzeba, że uległ on skróceniu i mieści się teraz w najbardziej rygorystycznej kategorii – placebo. Brawo!
Rodzaj funkcji |
Opis | Dostępność |
Dolby Vision | Obsługa Dolby Vision w grach. | NIE |
VRR-HDMI |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna w wybranych grach na konsolach. | NIE |
VRR AMD FreeSync |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC AMD) | NIE |
VRR NVIDIA G-Sync |
Zmienna częstotliwość odświeżania, dostępna we współpracy z kompatybilnym urządzeniami (np. PC NVIDIA) | NIE |
ALLM |
Auto Low Latency Mode – funkcja, która pozwala telewizorowi automatycznie przełączyć się w tryb „Gra” z niskim opóźnieniem. | NIE |
4K 120Hz |
Obsługa formatu 4K w 120Hz (wymaga HDMI 2.1 z pełną przepustowością) | NIE |
1080p 120Hz |
Obsługa formatu Full HD 1080p w 120Hz | TAK |
1440p 120Hz |
Obsługa formatu 1440p w 120Hz | NIE |
QFT (szybka transmisja ramek) | Funkcja pozwalająca zmniejszyć input lag o dodatkowe 0 – 16ms. Polega na enkapsulacji ramek obrazu w sygnale o wyższym odświeżaniu, co zmniejsza czas przesyłu. Obecnie (bez QFT) najniższy możliwy lag na środku matrycy wynosi 8ms. | b.d. |
Z dodatkowych funkcji dla graczy uświadczymy jedynie 1080p 120Hz. Duża szkoda, ponieważ nawet bez zwiększania przepustowości portu HDMI dałoby się zaimplementować funkcje takie jak VRR, czy ALLM. Widać, że w projektorach tak wysokiej klasy, japońska firma skupia całą uwagę na kinie domowym czyli oglądaniu seansów filmowych.
Trzeba jednak jasno napisać: rozgrywka na tak dużym ekranie projektora wciąga dużo bardziej niż na przykład na telewizorze, więc efekt jest świetny. Wrażenia są naprawdę niesamowite a sama jakość obrazu tylko je potęguje. Mamy jednak nadzieję, że w kolejnej generacji projektorów, Sony spojrzy łaskawiej w stronę hardcore’owych graczy i zaimplementuje takie elementy jak VRR, ALLM czy 4K@120FPS.