TEST: Panasonic CX800 65" Ultra HD 3D Firefox OS

TEST: Panasonic CX800 65" Ultra HD 3D Firefox OS

588
0

Odwzorowanie ruchu

 
Testy przeprowadzone za pomocą szybko rejestrującej kamery wykazały, że jego matryca ma 120Hz.  Do tej wartości zostanie powielona ilość klatek obrazu, jeśli tylko włączymy funkcję Intelligent Frame Creation. Samo powielenie ilości klatek daje wymierne rezultaty. Ostrość przy szybkich ruchach wyraźnie wzrasta, co widać na zdjęciach poniżej. Rozdzielczość w ruchu z włączonym IFC wynosi około 550TVL właściwie bez względu na tryb działania (a dostępne są cztery: wyłączony, minimalny, pośredni i maksimum). Nie są to niestety rekordowe wyniki i na telewizorze nadal da się zauważyć mniejsze lub większe smużenie. O ile z większych odległości jest ono mało dokuczliwe, tak przy bliżej ekranu nie będę ukrywał, że da się je dostrzec.
 
Po doświadczeniach z ubiegłorocznymi modelami telewizorów Panasonic’a miałem nadzieję, że telewizor wykorzystuje technologię tzw. backlight scanningu (zwanego przez niektórych wstawianiem czarnych klatek), która pozwala znacząco poprawić ostrość ruchu, przy zmniejszeniu wartości podświetlenia. Niestety nie do końca tak jest. Panasonic CX800 wykorzystuje w zasadzie pewną formę tej funkcji, ale impulsy podświetlenia nie są w pełni zsynchronizowane z pracą matrycy. Znaczne zmniejszenie suwaka podświetlenie zapewnia zatem trochę ostrzejszy obraz, ale też pozostawia, za szybko przesuwającym się obiektem, poszatkowane kontury z dodatkowym czerwonym zabarwieniem. Dobrze widać to na ostatnim zdjęciu.

 

Nazwa trybu Informacje Obraz postrzegany w ruchu
Wyłączony, podświetlenie 100 Smużenie:

bardzo duże

 

 

Maksymalna jasność:

340cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

m_04.jpg
Minimalny, podświetlenie 100 Smużenie:

średnie

 

 

Maksymalna jasność:

340cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

brak

m_03.jpg
Maksymalny, podświetlenie 100 Smużenie:

średnie

 

 

Maksymalna jasność:

340cd/m2

Powielenie krawędzi:

brak (krawędzie rozmyte)

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

duża (efekt teatru)

m_02.jpg
Maksymalny, podświetlenie 35 Smużenie:

umiarkowane

 

 

Maksymalna jasność:

120cd/m2

Powielenie krawędzi:

średnie

 

 

Poprawa płynności filmów (24p):

duża (efekt teatur)

m_01.jpg
 
Teraz trochę o odwzorowaniu ruchu w filmach, które mają 24 klatki i prezentują się całkowicie inaczej niż materiały wideo 50 fps (wspomniany sport itp.). System Intelligent Frame Cration (IFC) zmienia nazwę na 24p Smooth Film w zetknięciu z materiałem filmowym (24Hz) to pozwala zapisać w telewizorze oddzielne ustawienia poprawy ruchu dla filmów (by nie powodować nadmiernego efektu teatru), a oddzielne dla materiałów wideo (50Hz). Pewnym mankamentem rozwiązania jest to, że decyzja o stopniu ingerencji podejmowana jest tylko na podstawie wchodzącego sygnału, czyli jeśli podamy sygnał 1080i50 to mamy IFC, a jeśli 1080p24 to 24p Smooth Film. W praktyce oznacza to, że w przypadku zewnętrznego tunera telewizyjnego jedno ustawienie IFC będzie obowiązywało zarówno dla np. transmisji sportowych (50i) jak i dla filmów transmitowanych tą drogą.
 
Panasonic CX800 poprawnie przyjmuje i wyświetla materiał 24 klatkowy, z czy miały problem ubiegłoroczne telewizory. Niestety w trybie filmowym jego upłynniacz działa bardzo niezadowalająco. Tryb minimalny nie odróżnia się w ogóle od wyłączonego, więc filmy cechują się swoim charakterystycznym, kinowym, szarpaniem. W pośrednim jak i maksymalnym są już na tyle mocno upłynnione, że większość osób określiłaby je mianem teatralnych (niemniej niektórym ten efekt odpowiada). Podsumowując, nie da się uzyskać obrazu filmowego o polepszonej płynności, ale nie na do takiego stopnia by film wyglądał jak opera mydlana.
 
Odwzorowanie ruchu w filmach zadowoli więc jedynie tych, którzy albo preferują nie ingerować w płynność wcale (i oglądać z charakterystycznym kinowym szarpaniem), albo upłynnić na tyle by ruch był idealnie gładki, na co używa się określenia “efekt teatru”.

 

(588)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

106
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x