Słowem wstępu
Zeszły rok był wyjątkowy dla firmy Panasonic. Japoński gigant, wszedł bowiem w 100% w technologię LCD rezygnując przy tym z uwielbianej przez maniaków jakości obrazu. Mam tutaj oczywiście na myśli technologię plazmową. Krok ten, należał do udanych gdyż modele jakie zaoferowała firma były naprawdę wysokich lotów ze znakomitym AX900 na czele.
Nadszedł 2015 rok a wszyscy wielbiciele firmy byli bardzo ciekawi co zaoferują nowe modele względem ubiegłego roku. Jak się okazuje, naprawdę wiele. Część z tych zapowiedzi mogliście już przeczytać w naszej relacji z konwencji w Niemczech.
Obecnie w sklepach, dostępny jest m.in model CX700 (bliźniaki to CXM710 / CXE720 w zależności od miejsca zakupu), który reprezentuje średnio-wyższą klasę telewizorów Ultra HD. Zatem nasz wybór na pierwszy test nie mógł być inny. 2015 rok u Panasonica, zaczynamy właśnie tym modelem na naszym portalu. Od razu zapowiem, że zaraz po nim, przetestujemy dla Was model Full HD CS520, który także w tym samym czasie sprawdzamy.
Wygląd
Telewizor w swojej klasie jest naprawdę dobrze wykonany. 50 calowy ekran otacza wyjątkowo wąska ramka (0,9 mm!!), która idealnie komponuje się z dość sporą przekątną. Została wykonana w kolorze srebrnym. Każdy narożnik naszego testowego egzemplarza był idealnie spasowany. Podstawa została podzielona na dwie stopy, które oddzielnie przykręcamy do podstawy ekranu. W tym przypadku, zwróćmy uwagę jak szeroka jest szafka na której będzie stał TV. Może się zdarzyć, że może być za wąska. Wtedy, telewizor trzeba będzie zawiesić na ścianie. Chociaż trzeba przyznać, że to właśnie na niej z tak wąską ramką prezentuje się najefektowniej! Design naprawdę może się podobać.
W tym roku Panasonic postanowił iść w stronę podstawy składającej się z dwóch elementów czyli nóżek.
Ramka otaczająca ekran to zaledwie 0,9 cm. To naprawdę minimalna grubość jaką praktycznie można zaproponować w tym temacie. Nie trzeba chyba pisać, że ekran z taką ramką najładniej prezentuje się powieszony na ścianie
Rozstaw śrub jest standardowy
Wyposażenie i Złącza
Telewizor w swojej klasie jest bardzo dobrze wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in trzy złącza HDMI 2.0, trzy złącza USB (jedno w wersji 3.0), złącze component, euro oraz ethernet. Do tego możliwość umieszczenia modułu dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC.
Telewizor pozwala na odtwarzanie obrazów 3D (technologia aktywna) jednak okularów nie znajdziemy w zestawie. Temat jak widać całkowicie zamiera.
Pilot to doskonale znana konstrukcja. Nie zmieniło się tutaj wiele. Jest dobrze wykonany a gumowe klawisze wciskają się bez problemów. Ciekawie wygląda dedykowany klawisz dla Netflixa. Kto wie: może w końcu serwis zawita do Polski skoro firma pozostawiła go na nasz rynek?
Na odrębną uwagę zasługuje nowy pilot multimedialny (dostępny w modelu 710 oraz 720). Nowy ponieważ jest to nowa konstrukcja do tej pory nieznana. Jest o niebo lepszy od poprzedniego rozwiązania. Począwszy od dużo lepszego trzymania w dłoni (zakrzywiony kształt), poprzez wbudowanie bardzo płynnie działającego gładzika oraz touchpada a kończąc na doskonałym wykonaniu. Pilot posiada także wbudowany mikrofon używany do wydawania poleceń głosowych.
|
|
Menu telewizora
Testy syntetyczne
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 3840×2160, 50″ |
Typ matrycy | LCD z podświetleniem WCP-LED typ. VA |
Odświeżanie matrycy: | 120Hz |
Kontrast natywny (bez wygaszania): | 3 300:1 |
Kontrast w filmach: | średni: 16 800:1 max: 62 000:1 min: 4 200:1 |
Maksymalna jasność po kalibracji | 470cd/m2 |
Odbicia od ekranu: | średnie, ekran satynowy |
Błędy barw po kalibracji | średnia dE: 1,0 maks. dE: 2,8 |
Rozdzielczość ruchomego obrazu | 550 TVL z upłynniaczem, 300 TVL bez |
Input Lag | 38,5ms w trybie gra, 50ms w trybie standardowym |
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) | tak, wymaga włączenia [4K Pure Direct] |
Poprawna obsługa klatkaży | 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK |
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak |
Matryca, zalecane ustawienia
|
Panasonic CX700 został wyposażony w 120Hz matrycę VA (modele CX740 i CX750 to matryce IPS). Jako podświetlenie ekranu, zastosowane zostały diody LED rozmieszczone na krawędziach ekranu (najprawdopodobniej górna i dolna). Posiadają one zmodyfikowaną budowę (konkretnie specjalny luminofor), która pozwala uzyskać znacznie szerszą paletę barw niż przy klasycznym typie podświetlenia (W-LED). Znaczek “studio master panel” został przyznany testowanemu telewizorowi właśnie przez zastosowanie diod nazwanych przez producenta Wide Color Phosphor LED (WCP-LED).
W 2015 roku zagadnienie szerokiej palety barw staje się bardzo ważne. Wiemy bowiem, że nadchodzące filmy Ultra HD (Ultra HD Blu-ray) wykorzystywać będą szerszy gamut (DCI lub Rec 2020). Do obsługi tego udoskonalenia konieczna jest modyfikacja systemu podświetlenia taka jak na przykład użycie diod WCP-LED, RGB-LED, czy kwantowych kropek. Panasonic CX700 jest więc przygotowany pod tym względem na najbliższe lata.
Zalecane ustawienia
Trybem obrazu, który został przygotowany z myślą o najwierniejszym odwzorowaniu rzeczywistego wyglądu obrazu (bez naciągnięć i przekłamań) jest tryb “Prawdziwe Kino”. To jego będzie dotyczyła dalsza część tekstu i to jego radzę używać użytkownikowi pragnącemu zobaczyć materiał wideo w formie najbliższej temu co widział reżyser.
Ponadto należy upewnić się, czy zostały wyłączone następujące funkcje psujące obraz:
Obraz -> Korekcja MPEG -> Wyłączony
Obraz -> Redukcja szumów -> Wyłączony
Warto też upewnić się, czy obraz jest poprawnie mapowany na ekranie, to jest czy nie są obcinane jego krawędzie (bo domyślnie są):
Obraz -> Ustawienia na ekranie -> 16:9 Overscan -> Wyłączony
Reprodukcja Obrazu
Najlepszy tryb fabryczny (prawdziwe kino):
W najlepszym trybie fabrycznym, bez kalibracji, reprodukcja obrazu jest dobra, aczkolwiek da się zauważyć mankament w postaci dominanty barwy czerwonej. Odcień całego obrazu przesunięty jest jakby w kierunku właśnie tych kolorów. Niedoskonałość tą da się zauważyć na bielach, na przykład w naszym filmie testowym Earth (z którego sceny prezentowane są w galerii przekłamań). Mi chyba bardziej rzucał się jednak w oczy na stonowanych barwach, np. ujęciach zieleni w filmie “The Tree of Life” i odcieniach skóry prezentowanych w tymże filmie. W ponurych scenach, jakie przewijają się przez pierwsze minuty tego filmu, twarz Jessic’i miała wyraźny odcień czerwieni, który wiedziałem, że powinien zniknąć po kalibracji.
Poza tym niedociągnięciem, nie dopatrzyłem się (ani nie zmierzyłem) większych przekłamań. Choć charakterystyka jasności odchodzi trochę od normy (wykres gamma), co nadmiernie dusi detale w cieniach to problem jest niezauważalny z racji tego, że na matrycy VA detale uwypuklają się nawet pod niewielkim kątem patrzenia.
Po kalibracji
Kalibracja Panasonic’a CX700 przynosi bardzo wymierne rezultaty i zdecydowanie warto ją przeprowadzić. Zyskują na tym przede wszystkim odcienie skóry i barwy o mniejszym nasyceniu (pastelowe). Ustępuje z nich bowiem wspomniana dominanta czerwieni. Po przeprojektowaniu systemu podświetlenia reprodukcja różnych barw uległa lekkiemu pogorszeniu, w stosunku na przykład do modeli ubiegłorocznych, jednak dokładnie to samo można powiedzieć o telewizorach każdego innego producenta. Zarówno Samsung jak i Sony stracił trochę na wierności odwzorowania barw po przejściu na kwantowe kropki, rozwój jest niestety okupiony pewnymi mankamentami w pierwszej fazie. W przypadku Panasonic’a mankamenty te wkradły się jednak tylko i wyłącznie w kolory niebieskie, co właściwie nie rodzi żadnego problemu. Odwzorowanie barw niebieskich jest bowiem najmniej istotne w przypadku telewizora. Pozostałe kolory reprodukowane są z fenomenalną wiernością i po kalibracji obraz który widzimy na telewizorze doskonale naśladuje to co widział reżyser wraz z ekipą filmowców w studio!
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji
Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
Pobierz pełny raport z kalibracji TV
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb “Standard”
- Najlepszy fabryczny
- Obraz Skalibrowany
- Referencja (studio)
- 1
- 2
- 3
- 4
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
Po zaaplikowaniu zalecanych ustawień (opisanych we wstępie), CX700 może pochwalić się bardzo dobrą obróbką obrazu. Wyłączenie redukcji szumów, oraz innych zbędnych “dopalaczy” sprawiło, że obraz trafiał na ekran praktycznie w takiej formie, w jakiej został wypalony na płycie, tudzież nadany w telewizji. Bez jakichkolwiek zmian. Po ustawieniu suwaka ostrości na pozycję “0” nie miało też miejsca jakiekolwiek uwypuklanie krawędzi, aczkolwiek w trybie prawdziwe kino nawet ustawienie domyślne (50) nie powoduje zbędnych przeostrzeń. Jeżeli jednak planujemy oglądać głównie materiały poddane mocnej kompresji, na przykład z telewizji, to możemy sobie pozwolić na nieznaczne podniesienie suwaka “ostrość”. Sugeruję użyć wtedy trybu “ustawienia własne”.
Przykład: siedząc przed ekranem w odległości optymalnej do oglądania treści HD czyli np. 2,3m dla 55″ ostrzejszy i subiektywnie lepszy obraz dostrzeżemy na wyświetlaczu Full HD, a nie na Ultra HD. Siadając jednak bliżej, dużo lepiej wygląda ekran o wyższej rozdzielczości, nawet jeżeli materiał źródłowy jest tylko skalowany (nie mówiąc już o natywnym). Nie widać bowiem struktury ekranu i tak zwanej “pikselozy” materiału.Trzeba nadmienić, że różnice są jednak dosyć małe, szczególnie z większych odległości.
Kontrast i Czerń
Matryca VA, którą zastosowano Panasonic CX700 zapewnia kontrast na poziomie 3400:1 po kalibracji i ok. 20% mniej przed kalibracją. Ta wartość została jednak zmierzona bez wspomagania ze strony systemu lokalnego wygaszania, który jest obecny w telewizorze i znacząco poprawia kontrast (wersja 50 cali to wygaszanie stref pionowe a wersja 55 cali to wygaszanie stref poziome). W tym miejscu, by zastąpić długi, nudny, a przede wszystkim mało konkretny opis działania systemu wygaszania, postanowiłem zastąpić go nowoczesną metodologią pomiarową, która jednoznacznie pozwoli powiedzieć jak dobrą czerń osiąga testowany telewizor. Od tej pory wszystkie wyświetlacze będą testowane w taki właśnie sposób.
Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem)
Opis sceny | Wynik pomiaru | ||||
wygaszanie: WYŁ | wygaszanie: MINIMUM | wygaszanie: POŚREDNIE | wygaszanie: MAKSYMALNE | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 3 500:1 | 62 000:1 | 56 000:1 | 53 000:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 3 300:1 | 5 800:1 | 10 100:1 | 11 500:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 4 400:1 | 4 400:1 | 4 100:1 | 4 200:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 3 300:1 | 8 600:1 | 9 400:1 | 11 600:1 | |
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni | 4 700:1 | 16 200:1 | 28 000:1 | 28 000:1 | |
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) | 3 600:1 | 4 200:1 | 7 300:1 | 7 500:1 |
Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie
Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Konsekwencją jest przeważnie zlewanie się ze sobą jasnych detali obrazu, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:
Tryb funkcji wygaszania | Zdjęcie obrazu | Opis |
Wyłączony | Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. | |
Minimum | W trybie minimalnym widzimy podbicie jasności, jednak bez znaczącego zaburzania przejść tonalnych. Można więc zaakceptować ten tryb pracy i zmniejszyć jasność podświetlenia. Ponieważ kontrast wzrasta pokaźnie w tym trybie pracy jest on zalecanym przeze mnie ustawieniem. | |
Pośrednie | W trybie pośrednim widać już spore spłaszczenie obrazu testowego. W bielach zaczynają gubić się detale. W prawdzie kontrast wzrasta wyżej niż w trybie minimalnym, ale jest to obarczone niemałymi konsekwencjami. | |
Maksimum | W trybie maksymalnym rozlane mleko jest już praktycznie jednolitą plamą. Odradzam ten tryb pracy, chyba, że dbamy jedynie o jak najwyższy kontrast. |
Z powyższych testów jednoznacznie wynika, że choć telewizor wyposażono jedynie w podświetlenie krawędziowe, które nie pozwala na utworzenie wielu stref wygaszania, to mimo to jest w stanie dostarczyć bardzo dobrą czerń w scenach, które tego wymagają (jak scena 1, 4, 5 i 6). Efekt halo nie jest duży, aczkolwiek da się go zauważyć patrząc na ekran pod kątem – widać pionowe rozjaśnienia ekranu, bowiem strefy działają właśnie od góry do dołu ekranu. Z tego też powodu telewizor trochę traci przy filmach z pasami (w formacie 2,39:1). Podczas wieczornego seansu widać, że pasy odcinają się od ramki telewizora. Niestety nie przy pionowych strefach nie ma możliwości skutecznego ich wygaszenia, stąd też w scenie nr. 3 kontrast praktycznie nie wzrasta przy którymkolwiek trybie systemu wygaszania. Poza pasami w filmach wygaszanie robi jednak bardzo dobrą robotę. Tam gdzie znajdują się największe obszary czerni jest ona wygaszona do bardzo niskich wartości. Kontrast miejscowy wynoszący ok 50 000:1 to przecież dużo ponad możliwości telewizora plazmowego! Jeśli by tylko umieścić źródło światła za ekranem to moglibyśmy liczyć na niemalże OLED’ową czerń w niektórych scenach
Podchodząc do sprawy subiektywnie mogę powiedzieć, że kontrast testowanego telewizora jest dobry i usatysfakcjonuje znaczną część audiencji. By pobić taki wynik potrzeba by już systemu podświetlenia “direct led”, obecnego jedynie w najwyższych i najdroższych modelach telewizorów, podczas gdy testowany dziś TV jest raczej reprezentantem klasy średniej. Pod względem czerni zakwalifikowałbym go jednak co najmniej do klasy wyższej. Kontrast jest zdecydowanie dobrym punktem Panasonic’a CX700!
Seans w dzień
W modelu CX700 zastosowano matrycę, którą większość określiłoby jako błyszcząca, lub wysokiej przejrzystości. W praktyce jest ona lekko satynowa, co zapobiega powstawaniu lustrzanych odbić, a przy tym pozwala zachować smoliście głęboką czerń w warunkach dużego oświetlenia pomieszczenia. Za dnia trudno sobie wyobrazić by ekran mógł mieć jeszcze lepszy kontrast.
Niewątpliwym atutem testowanego telewizora jest też bardzo wysoka jasność jaką jest w stanie osiągnąć ekran. To aż 470 cd/m2 po pełnej kalibracji (model 55 cali ustanowił rekord tego roku: 640 cd/m2). Tak duży potencjał stawia model CX700 na pozycji jednego z najlepszych telewizorów do oświetlonych salonów, gdzie przez duże okna pada na ekran lub na widza znaczna ilość światła. Testowany telewizor nie zostanie zdominowany przez światło otoczenia
Równomierność ekranu
Wady równomierności ekranu były na niewielkim poziomie i nie dawały się we znaki. Pod tym względem telewizor okazał się naprawdę w porządku. Przede wszystkim nie spotkałem się z oznakami pionowego bandingu, lub innymi formami efektu “brudnego ekranu”. Nie dało się też dostrzec specjalnie cloudingu, co jest w dużym stopniu spowodowane dobrą czernią.
Jedyne do czego można by mieć uwagę to równomierność bieli. Ta była lekko różowa w prawym dolnym rogu, a zielona w górnym, ale podczas oglądania filmu raczej ciężko było ten problem dostrzec.
Nierównomierność barwy względem środka – różowy lewy dolny róg i zielonkawy prawy górny to lekki grzech CX700
UltraHD / 4K
|
Panasonic CX700 cechuje się niezłą kompatybilnością z dostępną (i nadchodzącą w najbliższym czasie) treścią Ultra HD. Ze źródeł HDMI przyjmuje on sygnały UHD w każdym formacie. Podczas testu nie byłem jedynie w stanie sprawdzić, czy obsługuje pełną rozdzielczość koloru (RGB/4:4:4) co umożliwiłoby mu wyświetlenie drobnych kolorowych czcionek tak czytelnie jak monitor komputerowy.
Telewizor kompatybilny jest ze standardem HDCP 2.2, co powinno umożliwić bezproblemowe podłączenie odtwarzacza Ultra HD Blu-ray z treścią zabezpieczoną przed kopiowaniem. Standard HDCP możemy także samodzielnie zmienić na starszy (1.4) w przypadku kłopotów z kompatybilnością z obecnymi urządzeniami. Telewizor obsługiwał (z pendrive’a) pliki UHD korzystające z kodeka HEVC, aczkolwiek zdarzaly mu się czasem zacięcia. Jeśli chodzi o odtwarzanie materiału w ultra wysokiej rozdzielczości z youtube, to na ten moment niestety nie można było tego sprawdzić, ponieważ nie powstała jeszcze aplikacja youtube na firefox os (ma powstać w najbliższych tygodniach).
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | brak danych |
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD | brak tunera sat |
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC | TAK |
Obsługa YouTube w 4K | brak aplikacji YT na czas publikacji |
Kompatybilność z HDCP 2.2 | TAK – wszystkie złącza |
Ultra HD to także znaczenie szersza paleta barw. Specyfikacja Ultra HD Blu-ray dopuszcza zarówno standard DCI P3, który do tej pory stosowany był wyłącznie w komercyjnych kinach cyfrowych jak i najnowszą i jedną z najszerszych palet barw – Rec 2020. Została ona ustalona specjalnie na cele standardu Ultra High Definition. Panasonic CX700 dzięki specjalnym diodom podświetlającym ekran radzi sobie wyśmienicie z wyświetlaniem gamutu DCI P3, oraz całkiem nieźle z Rec.2020. Daje to nadzieje na wsparcie dla szerokich przestrzeni barwnych w przyszłości:
DCI P3 | Rec 2020 |
---|---|
Pokrycie palety: 95% | Pokrycie palety: 74% |
Odwzorowanie ruchu
Panasonic CX700 został scharakteryzowany przez producenta jako “4K 800Hz BMR IFC”. 4K w nazwie oznacza wsparcie systemu poprawy ruchu dla sygnału UHD. Odbywa się za pomocą funkcji IFC (intelligent frame creation). 800Hz nie ma bezpośredniego związku z działaniem telewizora (jest jedynie katalogowym oznaczeniem). BMR ma natomiast związek ze sposobem działania podświetlenia ekranu. Nie wiem jednak co konkretnie ten skrót oznacza. W ubiegłorocznych modelach, takich jak na przykład Panasonic AX900 używany był skrót BLS oznaczający backlight scanning, czyli technologię synchronizacji podświetlenia z matrycą dzięki czemu możliwe było uzyskanie znacznie lepszego odwzorowania ruchu.
Testy przeprowadzone za pomocą szybko rejestrującej kamery wykazały, że jego matryca ma 120Hz. Do tej wartości zostanie powielona ilość klatek obrazu, jeśli tylko włączymy funkcję Intelligent Frame Creation. Samo powielenie ilości klatek daje wymierne rezultaty. Ostrość przy szybkich ruchach wyraźnie wzrasta, co widać na zdjęciach poniżej. Rozdzielczość w ruchu z włączonym IFC wynosi około 550TVL właściwie bez względu na tryb działania (a dostępne są cztery: wyłączony, minimalny, pośredni i maksimum). Nie są to niestety rekordowe wyniki i na telewizorze nadal da się zauważyć mniejsze lub większe smużenie. O ile z większych odległości jest ono mało dokuczliwe, tak przy bliżej ekranu nie będę ukrywał, że da się je dostrzec.
Po doświadczeniach z ubiegłorocznymi modelami telewizorów Panasonic’a miałem nadzieję, że odwzorowanie ruchu uda się poprawić zmniejszając jasność matrycy suwakiem “podświetlenie”. Niestety nic z tego. Panasonic CX700 nie korzysta z funkcji backlight scanning (stąd pewnie oznaczenie BMR zamiast BLS) i impulsy podświetlenia nie są synchronizowane z pracą matrycy. Znaczne zmniejszenie suwaka podświetlenie nie zapewnia zatem ostrzejszego obrazu, a jedynie szatkuje smugę pozostającą za szybko przesuwającym się obiektem, jak widać na ostatnim zdjęciu.
|
Tryb | Rozdziel- czość | Smużenie | Powielenie krawędzi | Maks. jasność | Poprawa płynności filmów (24p) | Zdjęcie obiektu testowego |
---|---|---|---|---|---|---|
Wyłączony | 300 | bardzo duże | brak (krawędzie rozmyte) | 470cd/m2 | brak | |
Minimalne | 550 | średnie | brak (krawędzie rozmyte) | 470cd/m2 | brak | |
Pośrednie | 550 | średnie | brak (krawędzie rozmyte) | 470cd/m2 | b. duża (efekt teatru) | |
Maksimum | 550 | średnie | brak (krawędzie rozmyte) | 470cd/m2 | b. duża (efekt teatru) | |
Maksimum, podświetlenie 17 | 550 | umiarkowane | średnie | 120cd/m2 | b. duża (efekt teatru) |
Teraz trochę o odwzorowaniu ruchu w filmach, które mają 24 klatki i prezentują się całkowicie inaczej niż materiały wideo 50 fps (wspomniany sport itp.). System Intelligent Frame Cration (IFC) zmienia nazwę na 24p Smooth Film w zetknięciu z materiałem filmowym (24Hz) to pozwala zapisać w telewizorze oddzielne ustawienia poprawy ruchu dla filmów (by nie powodować nadmiernego efektu teatru), a oddzielne dla materiałów wideo (50Hz). Pewnym mankamentem rozwiązania jest to, że decyzja o stopniu ingerencji podejmowana jest tylko na podstawie wchodzącego sygnału, czyli jeśli podamy sygnał 1080i50 to mamy IFC, a jeśli 1080p24 to 24p Smooth Film. W praktyce oznacza to, że w przypadku zewnętrznego tunera telewizyjnego jedno ustawienie IFC będzie obowiązywało zarówno dla np. transmisji sportowych (50i) jak i dla filmów transmitowanych tą drogą.
Panasonic CX700 poprawnie przyjmuje i wyświetla materiał 24 klatkowy, z czy miały problem ubiegłoroczne telewizory. Niestety w trybie filmowym jego upłynniacz działa bardzo niezadowalająco. Tryb minimalny, czy pośredni odróżniają się bowiem od maksymalnego tylko tym, że działają mało stabilnie (tj. mamy chwilę płynnego ruchu po czym następuje chwila szarpania). Oznacza to, że nie da się uzyskać obrazu filmowego o polepszonej płynności, ale nie na do takiego stopnia by film wyglądał jak opera mydlana.
Odwzorowanie ruchu w filmach zadowoli więc jedynie tych, którzy albo preferują nie ingerować w płynność wcale (i oglądać z charakterystycznym kinowym szarpaniem), albo upłynnić na tyle by ruch był idealnie gładki, na co używa się określenia “efekt teatru”.
Kąty widzenia
Jak wspomniałem we wstępie Panasonic CX700 wyposażony został w matrycę VA, a jak powinniśmy wiedzieć (chociażby z tego artykułu) ten typ matryc nie może pochwalić się szerokimi kątami widzenia. W konsekwencji degradację obrazu widać już nawet po niewielkim zejściu z osi. Przy niskich poziomach jasności widać ją nawet na wprost ekranu. Zdjęcie planszy 20% zamieszczone w sekcji “równomierność ekranu” wygląda nierówno właśnie przez kąt jaki tworzy się z brzegiem ekranu.
Granie na konsoli i PC
Panasonic CX700 może pochwalić się całkiem przyzwoitym opóźnieniem input lag, wynoszącym zaledwie 38,5 [msec]. Oczywiście nie jest to wartość rekordowa, jednak wyświetlacz z tak niskim opóźnieniem może być bez większych przeszkód używany nawet jako monitor ponieważ opóźnienie jest właściwie w ogóle nieodczuwalne.
Nie ma też problemu z obsługą formatu sygnału YCbCr 4:4:4 / RGB dzięki czemu przy użyciu jako monitor drobne kolorowe czcionki są idealnie czytelne. W tym celu należy tylko włączyć funkcję 4K Pure Direct.
Smart TV – Firefox OS
W tym roku, firma Panasonic zastosowała nowy system operacyjny napędzający najnowsze modele. Mowa oczywiście o Firefox OS. Znacie go na pewno z domowej przeglądarki np. na swoich PC. Osobiście bardzo ją lubię ze względu na szybkość działania. Podobnie jest na nowych telewizorach. System został bardzo ładnie zoptymalizowany i chodzi płynnie oraz posiada całkiem fajne możliwości. Jego ogromną zaletą jest prostota użytkowania. Jak działa? Wyjaśnia to bardzo dobrze poniższy film:
Tak wygląda samouczek gdy po raz pierwszy włączymy telewizor
Smart TV to przede wszystkim dostęp do setek najróżniejszych aplikacji. Część z nich to oczywiście znane, polskie serwisy takie jak np. TVN Player. Jak widzicie poniżej są też znane światowe serwisy video jak chociażby YouTube czy Eurosport. Widać jednak, że jeszcze nie wszystkie aplikacje (podobnie jak u konkurencji) zostały przepisane na nowy system. Podczas testów brakowało kilku jednak to oczywiście kwestia tygodni zanim wszystkie pojawią się w jednym miejscu.
Firefox OS w praktyce
Do telewizora można także mówić. Tym razem nie wykorzystujemy dodatkowego pilota (chyba, że wybraliśmy model 710 lub 720) tylko aplikację TV Remote 2 oraz mikrofon naszego smartfona. Działa to bardzo dobrze.
Aplikacja posiada też Touchpad, dzięki któremu możemy szybko i łatwo przeglądać strony www. Skoro Firefox OS to oczywiście przeglądarka także pochodząca od tej firmy. Działa idealnie i może być alternatywą np. do PC.
Jak już wyżej napisałem całym telewizorem zarządzamy aplikacją TV Remote 2. Z powodzeniem zastępuje ona dedykowanego multimedialnego pilota. O kilku jej funkcjach już przeczytaliście. Ma ona jednak jeszcze więcej możliwości. Możemy np. bezpośrednio z urządzenia mobilnego przesyłać na ekran telewizora zdjęcia oraz filmy.
TV Anywhere
Funkcję TV Anywhere postanowiliśmy opisać w osobnym akapicie ze względu na jej unikalność i naprawdę spory wyróżnik na rynku telewizorów w Polsce.
Na stronie www Panasonica lub w samym TV zakładamy specjalne konto, które umożliwi nam korzystanie z wirtualnej chmury znajdującej się na serwerach Panasonica. Następnie podłączamy nasz telewizor do anteny naziemnej. Na smartfonie lub tablecie instalujemy aplikację Panasonic Media Center i wchodzimy w odpowiednią zakładkę.
To naprawdę działa! Bez problemu kanały telewizyjne dostępne na naszym TV były odbierane na ekranie małego urządzenia. Telewizor może być przy tym wyłączony a my nie musimy być nawet w… Polsce… Jak dla mnie: REWELACJA i daje mocno do myślenia operatorom kablowym czy satelitarnym. Aplikacje telewizyjne rozwinęły się na niesamowitą skalę skoro to sami producenci tv dostarczają nam już tak zaawansowane rozwiązania do oglądania programów.
Obsługa multimediów
Telewizor dobrze radzi sobie z wszelkiej maści multimediami dostępnym ze źródeł zewnętrznych jak np. pamięć USB, karta SD czy serwery DLNA. Nie nastąpiły tutaj jakieś poważne zmiany względem zeszłego roku. Możemy przeglądać płynnie zdjęcia, słuchać muzyki z plików mp3 czy flac oraz oglądać materiały video w postaci np. MKV z napisami TXT/SRT czy też HEVC w 4K.
Lista plików kompatybilnych: Panasonic TX-50CX700E
Jakość dźwięku
Telewizor posiada wbudowane dwa pełno zakresowe głośniki o łącznej mocy: 20 W (10 W x 2). Trzeba przyznać, że gra to bardzo przyzwoicie i do codziennego oglądania będzie w zupełności wystarczające. Głównie ze względu na dobrze brzmiące dialogi. Jednak jeżeli chcemy oglądać na nim filmy czy koncerty to warto będzie zaopatrzyć się np. w soundbar czy kino domowe.
Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-C
CX700 posiada wbudowane tuner telewizji naziemnej oraz kablowej. Skanowanie następuje w prosty sposób podczas instalacji i inicjalizacji nowego TV. Fabrycznie dostawca UPC został dodany do listy wyboru przy tunerze DVB-C (dlatego też znalazło się miejsce na moduł CI Plus). Ekran bez problemu radzi sobie także z odbiorem HbbTV. Do telewizora możemy podłączyć zewnętrzny dysk twardy i nagrywać audycje lecące w telewizji. Jedynie co mnie boli to wygląd samego menu. Szkoda, że firma nie poszła tutaj w parze z nowym wyglądem systemu Firefox OS. Przez to wygląda to trochę surowo.
Podsumowanie i ocena
Panasonic CX700 to telewizor Ultra HD w przystępnej cenie i zaletach stawiających go na pozycji świetnego wyświetlacza do seansów zarówno po zmroku jak i w bardzo jasnym salonie. Jego powłoka zachowująca smolistą czerń w dzień i potężna jasność (470cd/m2) pozwolą mu wyglądać bardzo atrakcyjnie nawet przy dużej ilości światła, a system wygaszania pozwalający uzyskiwać momentami smoliście głęboką czerń da satysfakcję z seansów w nocy. Model ten wyśmienicie nadaje się też do grania dzięki niskiemu input lagowi. Wartym wyróżnienia jest także fakt wysokiej kompatybilności tego modelu z technologią Ultra HD. Oprócz obsługi rozdzielczości 4K, mamy tutaj także wsparcie wyświetlania szerokiej palety barw. W tej cenie jest to rzadkością a efekty będziemy mogli zobaczyć zaraz po premierze Ultra HD Blu-ray. Jedynym mankamentem jest odwzorowanie ruchu, z którym są pewnie niuanse. Przy filmach denerwować może brak złotego środka na poprawę płynności, więc musimy oglądać albo jak w kinie (z delikatnym szarpaniem), albo z “teatralnie” dużą płynnością. Przy sporcie powstaje pewne rozmycie w ruchu, które będzie widoczne szczególnie jeśli nabędziemy duży ekran. Przy obrazach mniej ruchomych jest jednak dużo lepiej, a po kalibracji niemalże idealnie jeśli mowa o ogólnym odwzorowaniu obrazu. (testował Gmeru & Maciej Koper) |
PLUSY
- Staranne wykonanie
- Bogata ilość złącz
- Wysoki kontrast – doskonale nadaje się do nocnych seansów
- Wysoka jasność – doskonale nadaje się do oglądania w dzień przy mocnym świetle (model 55″ to najjaśniejszy ekran tego roku)
- Sprawnie działający system wygaszania (przez producenta zwany Local Dimming)
- Szeroki zakres barw – gotowy na przyszłość związaną z Ultra HD
- Bardzo dobry dla graczy – Input Lag
- Niezłej jakości ustawienia fabryczne obrazu
- Płynny nowy system Firefox OS
- Doskonała współpraca z aplikacją Panasonic TV Remote 2
- Dźwięk
- Dobra obsługa multimediów ze źródeł zewnętrznych
- Doskonale przystosowany do zaawansowanej profesjonalnej kalibracji
- Stosunek cena jakość
MINUSY
- Kąty (standard przy matrycy VA)
- Odwzorowanie ruchu w filmach mogłoby być bardziej dostosowane do konkretnych potrzeb
- Zdarzające się momenty z surowym menu (nie wszystko wygląda jak Firefox OS)
Cena: Panasonic TX-50CX700E (dotyczy także modelu CXM710 i CXE720) około 3690 zł (stan na 12.12.2015)
Instrukcja obsługi: Panasonic TX-50CX700E
Sprzęt do testów dostarczyła firma Panasonic Polska
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”. |