TEST: Panasonic 55" 65" AX900 Ultra HD 4K 55AX900 65AX900 TX-65AX900 TX-55AX900

TEST: Panasonic 55" 65" AX900 Ultra HD 4K 55AX900 65AX900 TX-65AX900 TX-55AX900

1.10K
0

Czekaliśmy, czekaliśmy i się doczekaliśmy. Na rynku pojawił się Panasonic AX900. Pod wieloma względami może w końcu konkurować z plazmami, które swoją popularność zawdzięczały kinowym cechom jak kontrast czy doskonałe kąty widzenia.
 

Słowem wstępu

Z wielką niecierpliwością czekaliśmy na najnowszy i najwyższy topowy model LCD od Panasonica czyli AX900. Co tu dużo pisać: po szumnych zapowiedziach miał stać się cud: telewizor LCD, który jest tak dobry jak pamiętne plazmy od rzeczonej firmy. Pierwszy szok nastąpił na targach IFA w Berlinie. Panasonic zaprezentował prawie finalny produkt, który w zaciemnionym pomieszczeniu zrobił na nas ogromne wrażenie. Rzeczywiście wszystko wskazywało na pogromcę wszystkich ekranów na rynku. W końcu nastał ten moment i możemy przedstawić Wam finalny, chyba jeden z najbardziej rozbudowanych testów na naszym Portalu jaki kiedykolwiek się pojawił (a na pewno w Polsce i na świecie). Mamy nadzieję, że pomoże Wam w podjęciu decyzji czy właśnie ten model zasługuje na wydanie wcale nie małej sumy pieniędzy.
 



Wygląd

Telewizor testowaliśmy zarówno w 55 jak i 65 calowej wersji. Na rynku będzie także dostępna wersja 85 calowa. Wszystkie modele z zewnątrz wykonane są w ten sam sposób. A w tej cenie dostaliśmy chyba najlepiej zrobiony ekran na rynku. Wszystko jest dopieszczone i dopracowane w najdrobniejszym szczególe. Nie ma tutaj miejsca na żaden plastik. Wszystko to ciężkie, szczotkowane aluminium. Dlatego nawet model 55″ waży naprawdę sporo a wyjmowanie go w pojedynkę może nie być dobrym pomysłem.

 

Matrycę otacza bardzo wąska ramka a u dołu umieszczono listwę w której znajduje się nowoczesne podświetlenie LED koloru niebiesko-fioletowego. W razie potrzeby można je wyłączyć w odpowiednim menu telewizora. Jak więc widzicie króluje tutaj wszechobecna elegancja.
 
Ciekawa sprawa zaczyna się w momencie gdy chcemy postawić ekran na podstawie. W zestawie znajduje się bardzo ciężka i masywna podstawa. Stawiamy ją za ekranem a telewizor nakładamy na nią od przodu. Jest to dość nietypowe rozwiązanie ale siedząc na przeciw tv mamy wrażenie, że ekran nie posiada podstawy. Jak widać nadal da się wymyślić w tym temacie coś ciekawego, fajnego i oryginalnego.
 

 

0.jpg

 

2.png 3.png

Wymiary wersji 65 oraz 55 calowej

 

 

4.jpg 5.jpg
6.JPG 7.JPG

8.JPG

 

13.JPG

Tak prezentuje się LEDowe podświetlenie pod ekranem telewizora. Można je oczywiście wyłączyć w menu ustawień



Wyposażenie

AX900 jest bardzo bogato wyposażony. Nie powinno to dziwić w przypadku najwyższego modelu w gamie. Na pokładzie między innymi cztery złącza HDMI 2.0. Do tego trzy złącza USB (jedno 3.0) oraz takie standardowe sprawy jak złącza antenowe, ethernet czy component.
 
Natomiast standardem na pewno nie jest to, że ekran posiada aż dwa miejsca na moduły dostępu dla telewizji satelitarnej czy złącze komputerowe DisplayPort w wersji 1.2. To ostatnie przyda się dla fanów podłączenia PC i uzyskania bez żadnych problemów rozdzielczości 4K w 60Hz. DisplayPort jest ciągle wspierany przez Panasonica i chwała za to firmie. Co prawda Nvidia wypuściła swego czasu sterowniki, które w końcu uruchomiły 60Hz 4K na starszych kartach graficznych jak również od niedawna dostępne są już karty z HDMI 2.0. Nadal jednak są spore problemy z HDMI dlatego DP jest idealnym rozwiązaniem by wszystko działało bez żadnych problemów. Firma zapowiedziała jednak, że w przyszłości przestanie wspierać DP na rzecz HDMI 2.0.
 

10.JPG

 
W zestawie znajdziemy także dwie pary pasywnych okularów 3D oraz dwa piloty. Okulary są dobrze wykonane: lekkie i komfortowe. Chwała firmie, że wróciła w modelu 4K z technologią pasywną. To jest najlepsze rozwiązanie w przypadku 3D!
 
W końcu w tej klasie otrzymaliśmy pilota wykonanego na poziomie ekranu premium. Główny pilot jest ciężki i sprawiający wrażenie pokrycia szczotkowanym aluminium (na pewno nie jest to plastik) albo czegoś co mocno go przypomina. Kawał porządnego pilota jak za dawnych czasów. Podobnie pilot multimedialny. Oprócz wysokiej jakości wykonania posiada on dotykowy panel oraz mikrofon dzięki któremu możemy wydawać komendy głosowe.
 

7.JPG

 
9.JPG

 



Reprodukcja barw

Po wyjęciu z pudełka i osadzeniu AX900 na swoim miejscu przeszedłem od razu do pomiarów. Zacząłem oczywiście od oceny trybu THX-Cinema, bo to tego powinniśmy używać jako najlepszego trybu fabrycznego mającego na celu odwzorowywać intencję autora treści wideo. Rezultaty wnikliwych testów nie są idealne (tak, nawet przy telewizorze za ponad 20 tyś. zł wskazana będzie kalibracja) jednak zdecydowanie bardzo dobre i wymagają jedynie zmian, które można by określić “ostatnim szlifem”. Barwy są reprodukowane dosyć naturalnie, a mankamenty widzę tylko trzy – odcień lekko ostudzony, zdominowany przez niebieski, niektóre barwy żyją z lekka swoim życiem, biele są trochę nazbyt rozjaśnione, ale też nie tak by zlewały się detale obrazu. Oprócz tych drobnostek, które są do skalibrowania oczy cieszy naturalny, nieprzesadzony obraz. Aż chciałoby się powiedzieć plazmowy   :) Odcienie skóry wyświetlane są należycie i tak samo inne znane z dnia codziennego kolory zielone, czerwone i niebieskie. Przewaga AX900 nad innymi telewizorami LCD, jeśli o reprodukcję barw chodzi, zaczyna się przy kolorach ciemnych. AX900 został wyposażony w podświetlenie RGB LED, które sprawia, że nawet ciemne barwy mają dobrze zdefiniowany kolor i nie zachodzi granatowym odcieniem czerni. Coś takiego obserwowaliśmy dotychczas wyłącznie w plazmach, jednak rozwój nowych typów podświetleń telewizora jak na przykład Quantum Dots – występujące pod marketingowym sloganem “Triluminos” u Sony, czy właśnie RGB LED u Panasonic’a pozwala osiągnąć taką bardziej plazmową reprodukcją ciemnych partii obrazu. Nie ma więc tu granatowych ciemnych szarości na co uskarżają się często posiadacze innych telewizorów LCD.

 

Po zaznajomieniu się z menu telewizora zabrałem się za kalibrację. Mogę na ten moment uchylić rąbek tajemnicy, że telewizor ten kalibruje się generalnie tak samo jak inne modele Panasonic’a z certyfikatem ISF. Oznacza to, że nie ma dostępu do całej tablicy kolorów (3D LUT) o której wspominano na konferencji IFA. O co zatem chodziło w tamtej informacji? Tego nie wiemy Po zeszłotygodniowym wywiadzie z inżynierami firmy Panasonic, który będziecie mieli okazję przeczytać już niebawem, wiemy już, że jest to po prostu precyzyjniejsze sterowanie kolorami. Tak czy inaczej nie da się zastosować tej metody kalibracji, znanej z przemysłu profesjonalnego (niewykluczone jednak, że będzie można, zasugerowaliśmy bowiem producentowi dodanie takiej funkcjonalności podczas wywiadu). Jak się jednak przekonamy, wbudowane w wyświetlacz regulatory całkowicie wystarczą by uzyskać podobne rezultaty. Wystarczy spojrzeć na wykresy  ;) Po należytej kalibracji nie da się dostrzec mankamentów barwowych i sadzę, że gdyby obok AX900 postawić jeden z monitorów studyjnych to obraz wyglądałby niemalże identycznie. Konfrontacja ze skalibrowaną plazmą wypada w każdym razie bardzo dobrze, oba wyświetlacze świecą niemal identycznie.

 

Przed kalibracją Po kalibracji
15.jpg 16.jpg

 

Czytając akapit o odwzorowaniu barw, w naszych testach, czytelnik ma prawo zadać pytanie: skoro nawet tanie modele, takie jak Samsung H6000, czy Sony W6 kalibrują się niemalże pod linijkę to czy wielokrotnie droższy Panasonic AX900 ma w tym aspekcie jakąś przewagę? Odpowiedź brzmi: TAK, jednak diabeł tkwi jak zwykle w szczegółach. Choć 80% barw, szczególnie tych jasnych, będzie wyglądało identycznie na obu wyświetlaczach, to im więcej najciemniejszych odcieni będzie dana scena posiadać, tym większa będzie różnica – oczywiście na korzyść AX900 i innych telewizorów opartych o zaawansowany system podświetlenia.

 

Na początku tekstu przekreśliłem informację o podświetleniu RGB LED. Dlaczego?

Okazuje się bowiem, że telewizor posiada podświetlenie oparte na błękitnych diodach (standardowe rozwiązanie w telewizorach LCD) jednak owe diody posiadają na sobie specjalnie zmodyfikowane filtry, by dać taki efekt jak RGB LED, a przy tym nie mieć wad tych drugich, takich jak np. wyraźna zmiana odcienia obrazu po czasie.

 

 



Pomiary

17.png

14.jpg

 



Zaawansowane ustawienia obrazu i kalibracja

Na początku tekstu wspomniałem o trybie obrazu THX-Cinema, co jest oczywiście jednoznaczne z posiadaniem certyfikatu THX przez telewizor. Naturalnie jest też certyfikat ISF. Przypomnę co dwie te rzeczy oznaczają:

  • Certyfikat THX oznacza obecność dwóch trybów ustawień – dziennych, oraz nocnych. Tryby te powinny zapewniać reprodukcję obrazu zbliżoną do studyjnej. Są zatem pewnym przybliżeniem tego co można uzyskać po kalibracji.
  • Certyfikat ISF gwarantuje, że telewizor posiada dwa banki pamięci, na których można przeprowadzić kalibrację oddzielnie dla każdego złącza, a następnie zablokować ją przed przypadkowymi zmianami. W telewizorach Panasonic tryby te można aktywować włączając w ustawieniach opcji tryb profesjonalny (isfccc). Po przeprowadzeniu profesjonalnej kalibracji, ekspert może zablokować te tryby nadając im jednocześnie nowe nazwy – isf dzień i isf noc.

12.jpg

 

Miłośnicy własnoręcznej konfiguracji telewizora dostają także narzędzie do “zabawy obrazem”, które rozumie nawet laik – Aplikację TV Remote 2. Czerwienie są zbyt mocne? Wystarczy palcem przesunąć punkt czerwieni do środka. Brudna biel? To można kombinować ze składowymi. W prawdzie nie da się w ten sposób zgrać parametrów poprawnie bez urządzenia pomiarowego i odpowiedniej wiedzy, ale można w wygodny i prosty (graficzny) sposób ustawić obraz pod własny gust. Aplikacja pozwala także na zapisywanie i przywracanie ustawień do telewizora, można więc dokonywać szybkich porównań w bardzo prosty sposób. Panasonic jest dumny ze swojej aplikacji i na swojej konferencji w Warszawie wielokrotnie zaznaczał jej użyteczność, dla miłośników obrazu. Ci ludzie naprawdę wiedzą co jest grane na rynku kalibracji!

15.png 16.png
17.png 18.png

 
Ja oczywiście użyłem do kalibracji oprogramowania Spectracal Calman, które wspiera interfejs kalibracyjny Panasonic. Za jego pomocą możliwa jest konfiguracja parametrów pracy telewizora, z poziomu laptopa.
 

19.jpg 20.jpg

 



Poszerzona paleta barw

Zmodyfikowane diody użyte do podświetlenia matrycy telewizora, przypominają swoją charakterystyką matrycę OLED lub RGB LED.

32.jpg

 
A dzięki temu udało się poszerzyć paletę kolorów do rozmiarów bliskich Ultra HD (Bt. 2020):

33.jpg

 
Dla porównania tak wygląda obecny standard Rec 709.

34.jpg

 

W chwili obecnej zysk z tego rozwiązania technicznego obserwujemy w postaci lepszego odwzorowania ciemnych barw. Gdy jednak światło dzienne ujrzą już filmy z poszerzoną paletą barw – UHD Rec. 2020, może okazać się, że AX900 jest jednym z nielicznych telewizorów mogących faktycznie wyświetlić większość z nich.

 



Kontrast i czerń

Czas na najważniejszy akapit dzisiejszego testu!  :D Po tak mocnej zapowiedzi tego telewizora poprzeczka dla niego została postawiona niezwykle wysoko. Na targach IFA prezentował się on jednak niezwykle korzystnie, nawet w sąsiedztwie ZT60. Dzisiejsza obecność leciwej już plazmy Pioneera jest jednak wyzwaniem nie mniejszym… 

 

1.jpg

Panasonic AX900 to matryca IPS z podświetleniem direct led zwanym przez firmę Local Dimming Ultra (128 stref)

 

Każdy kto widział w swoim życiu telewizor z podświetleniem direct led i skutecznym algorytmem wygaszania, taki jak na przykład Sony HX950, czy Philips PFL9707 wie, że uzyskanie plazmowej czerni na telewizorze LCD jest z grubsza możliwe. Cały czas brakuje jednak pewnej cechy, która kolokwialnie nazwę “plazmowatość”. Żaden w historii elcedek o tak porażającej czerni nie miał tak plazmowego obrazu jak AX900, a jaka jest tego przyczyna? Otóż omawiany Panasonic jest pierwszym telewizorem LCD który może poszczycić się takim kontrastem uzyskanym na matrycy IPS. Wspomniane modele japońskiego i niemieckiego producenta posiadały zaś mocno wyżyłowane matryce VA, a co za tym idzie nawet minimalne zejście z osi ekranu powodowało drastyczny spadek kontrastowości obrazu. Zwracam tu szczególną uwagę na rozgraniczenie pojęcia kontrastu (stosunku poziomu czerni do bieli) widzianego na wprost od kontrastowości obrazu, która wynika głównie kontrastu pomiędzy poszczególnymi odcieniami barw. W matrycach VA nawet jeśli czerń jest jak smoła, to kontrastowość spada już przy 5 stopniach od zejścia z osi, bo ciemne odcienie natychmiast się uwypuklają. Dużo więcej niż 5 stopni tworzą już nasze oczy z brzegiem ekranu. Gdy siedzimy odpowiednio do obrazu Full HD to kąt wynosi już 15 stopni, a dla Ultra HD, aż 30 stopni (!). Pada więc argument typu “ale przecież ja siedzę tylko na wprost telewizora”. 

 

18.jpg

 

Tak kończy się mniej więcej oglądanie poza osią ekranu, telewizora wyposażonego w matrycę VA (na powyższych zdjęciach Samsung H8000 na górze i Toshiba L74 na dole). Degradacja obrazu zaczyna się już od kilku stopni. AX900 jest całkowicie pozbawiony takiego zjawiska!

By dowiedzieć się więcej o różnicach pomiędzy matrycą IPS, a VA zapraszam do tematu: Dwa typu matryc LCD, jaką wybrać dla siebie?

 

Spójrzcie sami:

19.jpg 20.jpg

21.jpg

 

Pod jakim kątem byśmy nie patrzyli, AX900 jest cały czas tak samo kontrastowy! Staje się jedynie ciemniejszy i lekko ocieplony.

 

AX900 jest więc zupełnie inną bestią jeśli mowa o wrażeniach jakie zapewnia przy nocnym seansie. Choć sam poziom czerni w kilku momentach jest wyraźnie gorszy od Pioneer’a LX5090H to odczucie kontrastowości jest podobne. Ten telewizor ma więc faktycznie obraz, który można nazwać plazmowym. Mówiąc jednak o samym poziomie czerni (bo to tygrysy lubią najbardziej   :D) to może być z nim rewelacyjnie, ale może być też co najwyżej dobrze. Wszystko tak na prawdę zależy od sceny, co było w sumie do przewidzenia, bo mówimy tu o telewizorze, który czerń uzyskuje dzięki funkcji lokalnego wygaszania. Przy obrazach, w których jaskrawy obiekt znajduje się w centrum, a otacza go czerń, możemy liczyć na głębie rodem z najlepszych plazm, co widać było dobrze na prezentacji IFA. Trochę gorzej w wygląda to jednak, jeśli to czerń jest otoczona jakimiś elementami obrazu, które muszą zostać rozświetlone. Wtedy czerń pogarsza się lokalnie. Jak bardzo? Ponownie zależy to od sytuacji. W pewnych krytycznych momentach może pozostać na swoim natywnym poziomie, czyli około 1100:1 (na przykład na planszy ANSI). Na szczęście im bardziej niekorzystna dla telewizora sytuacja tym i mniej jest dostrzegały spadek kontrastu, bo oko ma też przecież swoje ograniczenia.

 

22.png

 

Żeby wytłumaczyć to bardziej obrazowo posłużę się przykładem filmu Casino Royal, który użyłem specjalnie do konfrontacji jednego wyświetlacza z drugim. Koniec zatem pisania, czas to zobaczyć   :)

 

23.jpg

 

W powyższej konfrontacji oba telewizory wypadają dosyć podobnie. Jest to scena w której nie ma dużej ilości bardzo ciemnych detali, jednak są pasy, które sąsiadują z  jaskrawymi partiami obrazu. Jak widać skuteczne wygaszanie AX900 daje radę dogonić Pioneera Kuro   ;)

 

24.jpg

 

Tu biały obiekt (napisy) otoczone pełną czernią. Jak widzicie telewizory skalibrowane są do tej samej jasności – napisy są tak samo jaskrawe, jednak czerń jest znacznie lepsza na AX900! W Kuro można zauważyć nieznaczne świecenie.

 

25.jpg

 

Tu pierwsza scena, gdzie plazma ma nieznaczną przewagę. W centrum obrazu widać, że przebija się trochę granatowe podświetlenie ekranu i zaburza w pewnym stopniu kontrast. Widać też gorszą ekspozycję najciemniejszych detali na AX900. Niemniej jednak oba telewizory prezentują się nadal korzystnie.

 

26.jpg

 

Na logo MGM niestety AX900 trochę już kuleje. Złożone kształty, wymagające niesymetrycznego rozświetlenia stref ekranu powodują lekki efekt halo. Nie jest to bardzo mocne zjawisko, niemniej widoczne i tu widać przewagę plazmy.

 

Podsumowując zatem serię testów jaką przeprowadziliśmy na różnych materiałach, zarówno syntetycznych jak i filmowych, sprawność telewizora można podsumować krótko: Miazgi plazmy nie ma, ale było blisko!

 

W niektórych scenach AX900 wypada lepiej od LX5090. W innych – gorzej. Można jednak z czystym sercem powiedzieć, że jest to bardzo plazmowy ekran  :)

 

Wykorzystanie funkcji lokalnego przyciemniania wiąże się też często z innym natrętnym problemem – efektem halo wokół jasnych obiektów na ekranie. Przy AX900 to zjawisko da się opisać jednym słowem: brak. Algorytm został tak zaprojektowany, że, o ile nie będziemy oglądać wyłącznie syntetycznych testów to nie zobaczymy problemów związanych z efektem halo.

 



Seans w warunkach dziennych

Osobną sekcję postanowiłem poświęcić na opis tego jak wyśmienicie radzi sobie telewizor w trudnych warunkach dziennych, gdy duża ilość światła pada na ekran. Po pierwsze powłoka telewizora jest satynowa, ale w taki sposób, że wygląda prawie zupełnie jak szyba. Dzięki temu telewizor zachowuje świetną, smolistą czerń, w pełnym świetle. Po drugie wyświetlacz osiąga niemalże rekordową jasność wynoszącą aż 520cd/m2 po kalibracji. To pozwala ustawić telewizor nawet w bardzo niekorzystnych warunkach oświetlenia.

 



Odwzorowanie ruchu

Na stronie producenta, w związku z odwzorowaniem ruchu widnieje informacja “4K 3000 Hz BLS IFC PRO”. Spróbujmy rozszyfrować ten długi ciąg mało mówiących wyrazów :) “4K” to jasny przedrostek zaznaczający, że system działa także z obrazem UHD. “BLS” to backlight scanning, czyli po polsku technologia migoczącego podświetlenia, która pozwala uzyskać ostrzejszy obraz przez częściowe przygaszanie klatki (zazwyczaj w momencie, gdy obraz akurat się odświeża). “IFC”, czyli Intelligent Frame Creation, to nazwa ustawienia, które znajdziemy w menu i które determinuje stopień ingerencji (poprawy płynności i ostrości). Czym jest “PRO”? Trudno powiedzieć, bowiem jeśli chodzi o funkcję IFC to ma ona klasycznie (jak w innych telewizorach) 4 ustawienia: Wyłączone, Minimalne, Pośrednie i Maksimum. Podobnie trudno rozszyfrować skąd producent wziął wartość “3000 Hz”. Takie liczby wymyślają zazwyczaj marketingowcy mnożąc na przykład ilość klatek materiału przez częstotliwość matrycy, bądź wykonując inne i równie bezsensowne zabiegi. W tym konkretnym przypadku nie udało się mi jednak domyślić działania, z którego mogło by wyjść 3000 (herców rzecz jasna ;) ). Widocznie wartość ta ma za zadanie sugerować po prostu wyższość nad modelem AX800, którego to oznaczono etykietą 2000 Hz.

 

Matryce IPS kojarzą się nam przeważnie z bardziej smużącym ruchem, tudzież powielonymi konturami w ruchu. Jak jednak opisałem w artykule opisałem o dwóch typach matryc LCD uzależnione jest to mocno od zastosowanych systemów elektronicznych, które niwelują te fizyczne niedoskonałości ekranów. W Panasonic AX900 jest ich niemało. Zacznijmy więc od sprawdzenia jak wyświetlacz radzi sobie z szybkim ruchem na materiałach “wysokoklatkowych” – 60p, 50p i 50i, czyli tych z którymi mamy do czynienia na przykład przy transmisjach sportowych, czy wyścigach formuły 1(to tam zazwyczaj spotykamy się z największym smużeniem).

 

Matryca Panasonic’a AX900 ma natywne 120Hz. Do tej wartości zostanie powielona ilość klatek obrazu, jeśli tylko ustawimy funkcję Intelligent Frame Creation na Maksimum. Samo powielenie ilości klatek daje wymierne rezultaty. Rozdzielczość w ruchu wzrasta dzięki temu do około 380TVL, czyli krótko mówiąc typowej wartości dla matryc 120Hz. To pozwala na oglądanie wyraźnego obrazu przy szybkich ruchach, jednak nadal pozostaje pewna doza smużenia. Choć większości osób zapewne to wystarczy to pamiętajmy, że mamy przecież do czynienia z flagowym produktem, który dedykowany jest największym maniakom jakości obrazu i spodziewalibyśmy się najmniejszego smużenia w klasie. Panasonic wiedział to i wygląda na to, że nie rozczarował nas. W telewizorze została zaimplementowana szczególna forma migoczącego podświetlenia (scanning backlight), której nie aktywujemy żadną dodatkową funkcją. Dla przypomnienia powiem, że w telewizorach Sony, migoczące podświetlenie działa jedynie przy ustawieniu motionflow na: wyraźny, wyraźny plus lub impuls. W AX900 wystarczy zredukować suwak podświetlenie i z każdym stopniem będziemy widzieli coraz wyraźniejszy obraz w ruchu. Okazuje się bowiem, że sterownik podświetlenia taktuje diody podświetlające matryce z dokładnie taką samą częstotliwością z jaką ona pracuje – czyli 120Hz. Mignięcia podświetlenia są zsynchronizowane z obrazem na ekranie, zatem przyciemnianie obrazu (suwakiem “podświetlenie” – przypominam) zaczyna wygaszać te momenty, w których matryca zaczyna wyświetlać nową klatkę. Dzięki temu pozbywamy się zarówno momentu smużenia matrycy, jak i niwelujemy smużenie powodowane efektem Sample & Hold, szerzej opisanym w teście OLED LG.

 

Mam nadzieję, że czytelników nie przestraszył ten lekko naukowy opis działania. Tym, którzy nie rozumieją go jednak zbyt dobrze, dedykuję poniższe przykłady. Przedstawiają one przesuwający się obiekt testowy, wyświetlony ze strony: http://testufo.com/#test=framerates Na telewizor podajemy sygnał 1080p60Hz. w każdej klatce obrazu obiekt przesuwa się dokładnie o 16 pikseli. By pomiar był możliwy, pod obiektem umieściłem czarno białą podziałkę. Każdy czarny i biały pasek ma 8 pikseli. Poniższe animowane gify przedstawiają jedynie zgrubnie to co nagraliśmy podczas testów (konwerter video nie pozwala lepiej skonwertować pliku do obrazka). Tym, którzy chcą obejrzeć ruch w zwolnionym tempie, z wysoką dokładnością, zapraszam do pobrania plików źródłowych: 

 

Wariant #1: wyłączony Inteligent Frame Creation, Podświetlenie 100%. Obiekt zgodnie z przewidywaniami “skacze” w każdej klatce o 16 pikseli (mamy więc 60Hz), czyli tyle ile czarny i biały pasek razem wzięte. Innymi słowy telewizor wyświetla dokładnie to co dostał z idealną synchronizacją. Widać także lekkie migotanie obrazu. Oznacza to więc, że nawet przy pełnym podświetleniu widać pewną ingerencję funkcji migoczącego podświetlenia.

fwi87T.gif

 

Wariant #2: włączony Inteligent Frame Creation (max), Podświetlenie 100%. Obiekt skacze już 2 razy częściej o połowę dystansu, czyli o 8 pikseli (mamy więc 120Hz). Dzięki temu stoi w miejscu dwukrotnie mniejszy czas, co doskonale odbija się na postrzeganej ostrości obrazu.

EfB7oU.gif

 

Wariant #3: włączony Inteligent Frame Creation (max), Podświetlenie 75%. Obiekt skacze co 8 pikseli (mamy więc 120Hz). Dodatkowo moment zmiany klatki jest częściowo wygaszony (niewidoczny dla oka)

FkxrmH.gif

 

Wariant #4: włączony Inteligent Frame Creation (max), Podświetlenie 12%. Obiekt skacze co 8 pikseli (mamy więc 120Hz). Dodatkowo moment zmiany klatki jest znacznie wygaszony (niewidoczny dla oka). Dlaczego wybrałem ustawienie 12%? Bowiem przy 12% ekran uzyskuje jasność 120cd/m2, czyli dokładnie tyle ile powinien mieć do nocnego oglądania w większości przypadków.

rvHGqC.gif

 

Skoro wytłumaczyłem już jak działa upłynniacz, pozostaje teraz pytanie najważniejsze: jakie są tego rezultaty? Na to pytanie odpowiem tak: Panasonic AX900 uzyskuje maksimum tego co da się wyciągnąć z matrycy IPS z zachowaniem zdrowego rozsądku. Wyciśnięto tu po prostu ostatnie soki z matrycy. W praktyce gdy ustawimy IFC na max i podświetlenie na 12% to ujrzymy obraz praktycznie pozbawiony smużenia, o świetnej wyrazistości i uzyskujący maksymalny wynik (>970TVL) w naszym teście syntetycznym. Jedyna negatywna cecha, którą możemy zauważyć patrząc zahipnotyzowanym w doskonale wyraźny ruchomy obraz, jest lekkie rozdwojenie konturów. Niestety nie da się przeskoczyć pewnych technologicznych obostrzeń. Matryca IPS ma na tyle długi czas reakcji, że podczas modulowanych impulsów światła nadal pozostaje pozostałość poprzedniej klatki obrazu. W konsekwencji widzimy subtelny i niewielki drugi kontur za obiektem uchwyconym w szybkim ruchu.

 

Tryb Rozdzielczość Smużenie Powielenie krawędzi Maks. jasność Poprawa płynności obrazu (filmy – 24Hz)
Wyłączony <300 bardzo duże brak (krawędzie rozmyte) 520cd/m2 brak
Minimalne ~360 umiarkowane nieznaczne 520cd/m2 brak widocznej poprawy
Pośrednie ~360 umiarkowane nieznaczne 520cd/m2 średnie upłynnienie (na pograniczu efektu teatru)
Maksymalne ~380 umiarkowane nieznaczne 520cd/m2 idealna płynność (mocny efekt teatru)
Maksymalne (+podświetlenie 12%) >970 prawie wcale nieznaczne (drugi kontur) 120cd/m2 idealna płynność (mocny efekt teatru)

 

Teraz trochę o odwzorowaniu ruchu w filmach, które mają 24 klatki i prezentują się całkowicie inaczej niż materiały wideo 50 fps (wspomniany sport itp.). System Intelligent Frame Cration (IFC) zmienia nazwę na 24p Smooth Film w zetknięciu z materiałem filmowym (24Hz) to pozwala zapisać w telewizorze oddzielne ustawienia poprawy ruchu dla filmów (by nie powodować nadmiernego efektu teatru), a oddzielne dla materiałów wideo (50Hz). Pewnym mankamentem rozwiązania jest to, że decyzja o stopniu ingerencji podejmowana jest na podstawie wchodzącego sygnału, a nie na podstawie rozpoznanej treści (jak np. u Samsunga i LG). W praktyce oznacza to, że w przypadku zewnętrznego tunera telewizyjnego jedno ustawienie IFC będzie obowiązywało zarówno dla np. transmisji sportowych (50i) jak i dla filmów (które mają w prawdzie 24 klatki/sek, ale są przerobione na 50 dla potrzeb transmisji).

 

Trzystopniowy system regulacji płynności w filmach nie pozwala na bardzo precyzyjne ustawienie stopnia upłynnienia filmu. W wielu modelach Panasonic występuje jednak pewne ustawienie, które doskonale trafia w mój gust. Nie powoduje bowiem efektu teatru, a całkiem efektywnie redukuje skokowość obrazu filmowego. Tak jest na przykład na AX800 – ustawienie “pośrednie”. W przypadku AX900 nie znalazłem niestety takiego ustawienia. Wybranie “minimalne” nie wnosi praktycznie niczego. “Pośrednie” i wyżej daje już efekt teatru. W testowanym telewizorze nie udało mi się zatem uzyskać odwzorowania ruchu w filmach podchodzącego pod mój gust. Niemniej, Ci, którzy preferują oglądanie filmów z całą, charakterystyczną skokowością, tudzież z mocnym upłynnieniem (tzw. efektem teatru), będą tym produktem zachwyceni.

 



Równomierność podświetlenia, Input Lag

Równomierność podświetlenia telewizora była nienaganna. Nie zaobserwowałem jakichkolwiek zjawisk typu clouding, czy DSE (vertical banding itp.). Pod tym względem było więc również blisko ekranu plazmowego.

 

Muszę jednak wspomnieć o pewnym drobnym mankamencie, dotyczącym równomierności obrazu. Okazjonalnie (głównie na czerniach) i gładkich tłach (np. przy panoramowaniu nieba) dawało się zauważyć kwadratową siatkę stref podświetlenia ekranu. Trudno mi opisać wygląd tego zjawiska, sfotografować też jest niełatwo. Wygląda to trochę jakby obraz składał się z małych kostek, jednak jak już pisałem widać to okazjonalnie i trzeba się wpatrywać.

 

Obraz jest jedynie trochę ciemniejszy po bokach. Odcień jest niezmieniony.

31.png

 



Budowa telewizora

“Na deser” postanowiłem zachować akapit o budowie telewizora. Mając taki sprzęt w rękach nie omieszkałem zajrzeć do środka :) Oto co widzimy po zdjęciu tylnej obudowy:

 

32.jpg

 

Budzi podziw, nie da się ukryć. Centralnie po środku znajduje się sekcja sterująca diodami podświetlającymi strefy ekranu:

33.jpg

 

Sterowana jest ona z płytki znajdującej się pod spodem. Podejrzewam (aczkolwiek to tylko moje domysły), że na owej płytce znajduje się procesor obliczający w czasie rzeczywistym, które strefy mają zostać przygaszone i jaka w związku z tym musi zostać nałożona korekta na obrazu. Stąd potrzeba zastosowania dużego radiatora odprowadzającego ciepło, wszak ilość obliczeń jest bardzo duża i musiano zastosować odpowiednio mocne układy obliczeniowe. Po zdemontowaniu systemu chłodzącego widzimy heatsink, czyli element zbierający ciepło z elektroniki. Tego niestety nie odmontujemy, ponieważ jest on przyklejony na taśmy termoprzewadzące, które są tak mocne, że istnieje obawa o zniszczenie układu.

34.jpg

 

Jak widzimy sekcja zasilania jest bardzo pokaźna

35.jpg

 

Podstawowego procesora obrazu szukałbym zaś na płytce ze złączami, aczkolwiek mogę się mylić, bo tego heatsinka również nie udało się zdjąć

36.jpg

 

Zbliżenie na wentylatory – tych jest aż 4

37.jpg

 

Subwoofer:

38.jpg

 
 



Ultra HD 4K

Na ten moment brakuje komercyjnie dostępnej treści 4K, która pozwoliłaby wykorzystać wszystkie możliwości telewizora AX900. Wciąż czekamy na oficjalne ogłoszenie nowego nośnika, które zapewne wydarzy się pod koniec 2015 roku.
 
Na potrzeby testu wykorzystaliśmy jednak nasze testowe zbiory, których w 4K posiadamy dosyć dużo. W ich skład wchodziły zarówno dema filmów komercyjnych jak Transformers: Wiek zagłady (najnowsza 4 część) czy Tears of Steel (bardzo ciekawy projekt – polecam poczytać w sieci) oraz dema nagrywane kamerami 4K z różnych zakątków świata. Mieliśmy też sporo materiałów filmowych w 4K od zaprzyjaźnionych studiów filmowych oraz przede wszystkim naszą mocarną maszynę PC do odpalania gier w rozdzielczości 4K!
 
Telewizor czyta to wszystko po złączu USB. AX900 potrafi oczywiście dekodować format kompresji HEVC / H.265 i robi to dobrze aczkolwiek zdarzyły się momenty gdzie film zaliczył przycięcie. Filmy miały bitrate dochodzący do 51Mbps więc było naprawdę wymagająco. Naprawdę jestem pod ogromnym wrażeniem, że nie potrzebujemy w tym roku PCeta by odtwarzać tak mocne materiały. Chyba nie muszę mówić co oznacza to dla przyszłych odtwarzaczy sieciowych…
 
Wrażenia z oglądania filmów w 4K? Krótko mówiąc WOW! Przeskok między Full HD, a 4K jest naprawdę ogromny. Porównywalny z tym, który obserwowaliśmy 8 lat temu przechodząc z SD na HD. Tak gęsto upakowane informacje dają obraz o niezwykłej ostrości i detaliczności. Bezpośrednio pogłębia to wrażenie kontrastu i trójwymiarowości obrazu. Naprawdę jest się czym zachwycać i każdy kto twierdzi inaczej widocznie nie miał bezpośredniego porównania obu obrazów. Jednak jak już wspomniałem, odległość od wyświetlacza musi być niewielka. Wtedy zachwyt nad tak dużą rozdzielczością trudno ubrać w słowa. Mamy przed sobą ekran o cztery razy większej ilości obrazu, więc widzimy cztery razy więcej akcji. To zasługuje na miano przełomu! Poniżej możecie zobaczyć kilka zdjęć zrobionych z aparatem praktycznie przy samej matrycy. Niezła jakość prawda?
 

46.jpg

Panasonic AX900 ma unikalną funkcję pozwalającą porównać materiał skalowany do 4K z wyświetlonym natywnie na wyświetlaczu o takim samym rozmiarze.

 

44.jpg 45.jpg
46.jpg 47.jpg
48.jpg 49.jpg

 
Wysoką rozdzielczość wyświetlacza możemy w tej chwili wykorzystać na inne sposoby, na przykład w roli monitora komputerowego. Nie mówimy w tym momencie o pracy, ale o rozrywce! Telewizor AX900 jest wyjątkowy gdyż posiada unikalne złącze DisplayPort 1.2 dzięki któremu już teraz możemy wypróbować 60Hz w 4K (bez użycia HDMI 2.0). Specyfikacja DP 1.2 bez problemy pozwala na przesłanie tak wysokiej rozdzielczości w 60Hz. Unikalne ponieważ żaden producent telewizorów nie odważył się aby zastosować ten prosty a jakże sprytny zabieg ominięcia problemu braku sprzętów z HDMI 2.0 na rynku (jak wiemy Nvidia właśnie wypuszcza karty graficzne z HDMI 2.0 ale póki co bywają różne problemy z uzyskaniem poprawnego obrazu). AX900 posiada też 4 złącza HDMI w wersji 2.0 a dzięki temu, że nie tak dawno Nvidia wypuściła stosowny update do swoich starszych kart graficznych – także i tutaj możemy uzyskać 4K w 60Hz. Jednak dla posiadaczy ATI ratunkiem będzie właśnie port DP. Warto także zaznaczyć, że właśnie ten port bez względu na posiadaną kartę da najwyższą jakość obrazu. Nvidia zastosowała bowiem pewną sztuczkę ze sterownikami dla starszych kart, która potrafi czasem wyjść przy czcionkach a wprawne oko wypatrzy czasem problem z kolorami (4:2:0 zamiast pełnego 4:4:4 / RGB). Sprawdźcie temat na naszym forum, który o tym mówi. 
 

10.JPG

 

Oczywiście do 4K potrzebujemy naprawdę mocnej konfiguracji PC a bez SLI raczej nie ma co się zbliżać. Jesteśmy właśnie po premierze nowych kart ze stajni Nvidia jak chociaż GTX 980 z HDMI 2.0 jednak nadal do płynnej rozgrywki w 4K potrzebujemy dwóch lub trzech kart!
 
Gry w 4K wyglądają F E N O M E N A L N I E. Pole widzenia jest ogromne, a ostrość jak przy użyciu funkcji antyaliasingu (który przy 4K wcale nie jest potrzebny). Na rynku mamy też nowe konsole Playstation 4 i Xbox One. Gry co prawda nie są w 4K jednak także prezentują się okazale na tak dużym ekranie. Jednak umówmy się: po zobaczeniu 4K na PC nic nie jest już takie samo. Nawet obraz z konsol nowej generacji. Coś pięknego!

50.jpg 51.jpg
48.JPG 53.jpg
54.jpg 55.jpg
56.jpg 57.jpg
58.jpg 59.jpg

49.jpg 50.jpg

 

 

Gracze mogą już sobie ostrzyć zęby! PC-towcy już teraz mogą grać w rozdzielczości 4K. Nasz redakcyjny potwór wyposażony w dwie karty GTX 780 (na dniach update do 980) / 30GB Ramu pokazał gry w niesamowitej, płynnej jakości 4K. Konsolowcy muszą poczekać. Jest na co! Wierzcie mi, zdjęcia nie oddają całego efektu.
 

W chwili obecnej dla masowego odbiorcy, substytutem jakości Ultra HD mają być reedycje niektórych filmów, wydanych przez Sony Pictures. Są one opatrzone napisem „Mastered in 4K”. Wydania te mają poprawione barwy, oraz znacznie mniejszy stopień kompresji, który ma dać przedsmak obrazu 4K. Test takiego materiału został przeprowadzony przy okazji testu Sony 4K X9005.
 

60.jpg 61.jpg

 
PrzedSmak (w tym przypadku dosłownie   ;)) o jakości obrazu UHD mogą dać także poniższe zdjęcia. Proponujemy także pobrać je nieskompresowane z aparatu!
 

72.JPG 73.JPG
74.JPG 75.JPG

 

Zdjęcia z odległości i w przybliżeniu. Podchodząc do ekranu nasze oczy zaczynają dostrzegać nowe detale!

 
Na koniec ciekawostka jeżeli chodzi o wyświetlanie obrazu Full HD na matrycy 4K. Mamy tutaj trochę więcej przemyśleń, bo zajmując się Panasonic AX900 mieliśmy okazję bardzo dokładnie to przetestować. Wyświetlacz posiada bowiem funkcję pozwalającą “skleić” piksele tak, że z ekranu 4K robi się ekran Full HD. Można tym sposobem w prosty sposób przetestować czy lepiej prezentuje się treść przeskalowana do 4K, czy wyświetlona na telewizorze Full HD o tym samym rozmiarze. Wnioski?

Patrząc na ekran w odległości odpowiedniej dla full HD czyli np. 2,5m dla 65″ ostrzejszy obraz jest na wyświetlaczu Full Hd tej samej wielkości. Siadając bliżej, dużo lepiej wygląda ekran z rozdzielczością 4K nawet jeżeli materiał jest tylko skalowany (nie mówiąc już o natywnym). Trzeba nadmienić, że różnice są jednak dosyć małe.

 

tmzk.jpg wj7t.jpg
9qv5.jpg zcmn.jpg

Aż trudno uwierzyć, że z bliskiej odległości Full HD jest tak poząbkowane. Tak jednak to wygląda na 65″ wyświetlaczu. Skalowanie daje tu świetne efekty. Jeśli siedzimy odpowiednio blisko obraz będzie lepiej wyglądał niż na wyświetlaczu Full HD o tym samym rozmiarze.

 
 
Jak zatem widać duża rozdzielczość ekranu w tej chwili prawie nie krzywdzi, a pomaga dużo jeśli siedzimy na prawdę blisko, czyli tak jak to do 4K potrzeba. Gdy odległość robi się mniejsza niż zalecana do Full HD to ekran 4K zaczyna mieć dużo do powiedzenia. Krawędzie robią się gładsze i znika ta cała pikseloza.
 



Technologia 3D

Jak już wiemy z doświadczenia i testów paneli 4K w tym roku – 3D nie zawsze wygląda tak pięknie. Boleśnie przekonaliśmy się o tym testując Sony X9. Na szczęście w przypadku AX900 zastosowano to co tygrysy 3D lubią najbardziej: matryca o rozdzielczości 4K w połączeniu z technologią pasywną. Dzięki temu jakość obrazu 3D to 3840×1080 na każde oko a komfort oglądania jest najwyższy z możliwych dzięki lekkim i funkcjonalnym okularom. Takie połączenie daje wiarę, że 3D może być bardzo miłym i wygodnym dodatkiem przy oglądaniu filmów czy graniu na konsoli.

 

9.JPG

Dzięki technologii pasywnej okulary nie wymagają żadnego dodatkowego zasilania



Granie na konsoli i PC

Input Lag telewizora jest… niestety nie mały. Po włączeniu trybu gry wynosi on 84 [msec]. Przy grach wymagających wysokiego skupienia pewnie będzie to odczuwalne. Dla graczy weekendowych raczej będzie OK.  Gry jak już wyżej pisaliśmy wyglądają super czy to z PC czy PS4 / Xbox One i granie na takim ekranie to prawdziwa przyjemność!

 

39.jpg

 



Smart TV

Panasonic AX900 jak przystało na najwyższy model z linii TV posiada bardzo rozbudowane możliwości Smart TV. Można powiedzieć, że nie brakuje tutaj niczego. Ale jak to mówią: diabeł tkwi w szczegółach  ;) Włączając telewizor wita nas specjalnie przygotowane menu, które możemy w pełni custom’izować pod własne preferencje. To bardzo fajne rozwiązanie stawiające na funkcjonalność i oryginalność! Telewizor bez problemu podłączymy do sieci zarówno standardowym kablem jak również używając sieci WiFi. 
 

51.jpg

 

Smart TV to przede wszystkim dostęp do setek najróżniejszych aplikacji. Część z nich to oczywiście znane, polskie serwisy takie jak np. Player czy Ipla. Jak widzicie poniżej są też znane światowe serwisy video jak chociażby YouTube czy Eurosport. Na uznanie zasługuje 4K serwis Panasonica, który dostarcza treści demo właśnie w rozdzielczości 4K. Możemy przetestować nasz telewizor pod kątem jakości.

52.jpg 53.jpg
54.jpg 58.jpg
55.jpg 56.jpg

Kolejna ważna rzecz to odtwarzanie różnych plików z pamięci masowych. Telewizor całkiem nieźle radzi sobie z większością plików. Można na nim bez problemów i płynnie obejrzeć zdjęcia czy posłuchać muzyki (chodzą m.in pliki muzyczne FLAC). Oczywiście dla większości osób najważniejszym elementem będą pliki video. Jest dobrze: telewizor czyta popularne formaty jak np. MKV. Obsługuje też napisy .srt oraz .txt. W zeszłym roku narzekałem na problem z odtwarzaniem katalogów jednak w tym roku wszystko mamy ładnie poukładane i bez problemu wyszukamy pliki, które interesują nas np. z podłączonego dysku twardego.

 

Obsługiwane formaty: HEVC, H.264, AVCHD 3D, progresywny, SD-VIDEO, AVI, MKV, WMV, MP4, M4v, FLV, 3GPP, VRO, VOB, TS, PS, MP3, AAC, WMA Pro, FLAC, Apple Lossless, WAV, JPEG, MPO
 

63.jpg

 

64.jpg 65.jpg
66.jpg 67.jpg
68.jpg 69.jpg

Do telewizora można także mówić. Stało się to dość modne ostatnimi czasy i także Panasonic wziął w tym udział. Efekt trzeba przyznać jest całkiem udany. Mówimy do specjalnego multimedialnego pilota, który dołączony jest do zestawu. Oczywiście rozpoznawany jest język polski. Nie zawsze telewizor robi to co chcemy ale zazwyczaj mowa rozpoznawana jest poprawnie. Możemy zatem np. zrobić głośniej czy dokonać innej czynności związanej z oglądaniem telewizji nie używając standardowego pilota.
 

70.JPG

 

62.jpg

 
Skoro jesteśmy już przy dodatkowym pilocie to bardzo dobrze sprawdza się też przy przeglądaniu stron www na ekranie telewizora. Posiada on bowiem dotykowy wskaźnik, który zastępuje nam z powodzeniem myszkę. Tą jednak jeżeli tylko chcemy możemy podłączyć podobnie jak klawiaturę. Przeglądarka www działa sprawnie i szybko. Z powodzeniem możemy na niej przejrzeć strony www.

60.jpg 61.jpg

Telewizor obsługuje serwery DLNA. Możemy na nim oglądać zasoby sieciowe znajdujące się np. na naszym PC.
 
Na uwagę zasługuje także REWELACYJNA aplikacja o której pisaliśmy już przy okazji obrazu 2D, która służy także do zarządzania naszym telewizorem. TV Remote 2 z powodzeniem zastąpi nam wszystkie piloty, myszki itd. a za jej pomocą kompleksowo zarządzimy naszym AX900.

71.PNG 72.PNG
73.PNG 74.PNG



TV Anywhere

Funkcję TV Anywhere postanowiliśmy opisać w osobnym akapicie ze względu na jej unikalność i naprawdę spory wyróżnik na rynku telewizorów w Polsce. Okazuje się bowiem, że rzeczywiście możliwe jest oglądanie telewizji z tunera DVB-T oraz DVB-S z każdego punktu na ziemi a nie tylko w sieci lokalnej. Jak to działa?

 

Na stronie www Panasonica lub w samym TV zakładamy specjalne konto, które umożliwi nam korzystanie z wirtualnej chmury znajdującej się na serwerach Panasonica. Następnie podłączamy nasz telewizor do anteny naziemnej oraz satelitarnej. Na smartfonie lub tablecie instalujemy aplikację TV Remote 2 o której pisaliśmy wyżej i wchodzimy w odpowiednią zakładkę.
 
Aplikacja zapyta nas czy chcemy oglądać programy z DVB-T czy DVB-S. To naprawdę działa! Bez problemu kanały telewizyjne dostępne na naszym TV były odbierane na ekranie małego urządzenia. Telewizor może być przy tym wyłączony… Jak dla mnie: REWELACJA i daje mocno do myślenia operatorom kablowym czy satelitarnym. Aplikacje telewizyjne rozwinęły się na niesamowitą skalę skoro to sami producenci tv dostarczają nam już tak zaawansowane rozwiązania do oglądania programów.

71.PNG 76.PNG
77.PNG 75.PNG

 

78.PNG

 

 

 



79.JPG 80.JPG

 



Jakość dźwięku

Telewizor posiada wysokiej jakości głośniki – przednie głośniki płaskie x 2, głośnik niskotonowy x 1 (18 W (4 + 4 + 10)). Szczególnie warto zajrzeć do menu dźwięku gdzie znajdziemy wiele przydatnych funkcji. Oczywiście nie ma co się spodziewać dźwięku na poziomie kina domowego więc do takiego ekranu zalecane jest wręcz skorzystanie chociażby z soundbara a najlepiej kina 5.1 Jednak na co dzień słuchanie go np. przy TVN24 daje dobre rezultaty. Dźwięk jest czysty i nawet przy większej głośności nic się nie dzieje.
 



Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S

AX900 posiada wbudowane tunery m.in naziemnej telewizji cyfrowej oraz satelitarnej. Na pokładzie znajdziemy aż dwa miejsca na moduły dostępu CI+ oraz dwa złącza antenowe sat i jedno telewizji naziemnej.
 
TV jest gotowy na platformy cyfrowe nc+ czy Cyfrowy Polsat. Strojenie odbywa się szybko i bezproblemowo. Kanały możemy sortować i robić w sumie dokładnie to samo co na zewnętrznym dekoderze satelitarnym dobrej klasy. Należy zaznaczyć, że AX900 dekoduje kanały UHD w HEVC. Oficjalnie zostało to potwierdzone podczas konferencji z Warszawie. Telewizor wspiera HEVC.
 
Menu z EPG jest czytelne chociaż osobiście podrasowałbym trochę grafikę gdyż mogłoby to wszystko wyglądać bardziej nowocześniej. Ale tutaj Panasonic nie jest wyjątkiem. Większość producentów ma dość prostą szatę graficzną w przypadku menu związanego z telewizją.
 

81.jpg 82.jpg
83.jpg 84.jpg

 



Pobór energii

Tryb obrazu Standardowy 260 W
Tryb obrazu Film (po kalibracji)  220 W
Tryb czuwania  <1 W
 



Podsumowanie

9+.png Rok 2014 to całkowicie nowy etap dla firmy Panasonic. Po zakończeniu produkcji plazm firma w 100% skupiła się na telewizorach LCD. Wszystko wskazuje na to, że obrany kierunek okazał się słuszny a firma nie pozwoli nam szybko zapomnieć o technologii LCD. Potwierdza to na pewno doskonały model TX-65AX900 i TX-55AX900 z rozdzielczością 4K, który charakteryzuje się niebywale wysoką jakością obrazu, wykonania oraz ogromnymi multimedialnymi możliwościami. Na rynku pojawił się w końcu telewizor LCD, który może okazać się wybawieniem dla fanów plazmowego obrazu, którzy z jakiegoś powodu albo nie kupili plazmy albo czekali ze starszym telewizorem na model, który zaspokoi ich wygórowane wymagania. Do mocnych stron zaliczyć trzeba też pokrycie znacznej części palety barw Ultra HD, co może zaprocentować w przyszłości. Do tego bardzo unikalna funkcja TV Anywhere, której zalety można by długo opisywać. AX900 dostaje też status Referencji jako najlepszy LCD na rynku w tym momencie. Nawet mimo dość wygórowanej ceny. (testował Gmeru Maciej Koper)
 
PLUSY

  • Wykonanie najwyższe w swojej klasie
  • Bogate wyposażenie oraz złącza w tym unikalny DisplayPort dla 4K/60Hz oraz 4 złącza HDMI 2.0 4K/60Hz
  • Bardzo rozbudowane Smart TV
  • Unikalna funkcja TV Anywhere
  • Rozdzielczość Ultra HD 4K
  • Bardzo dobre ustawienia kolorów w trybach fabrycznych (z naciskiem na THX-Cinema)
  • Płynność obrazu
  • Równomierne podświetlenie
  • Plazmowy obraz!
  • Rewelacyjne kąty widzenia
  • Strefowe podświetlenie
  • Doskonała jakość obrazu 3D
  • Wbudowane WiFi
  • Doskonały pilot multimedialny do Smart TV
  • Miejsce na dwa moduły dostępu warunkowego dla telewizji
  • Aplikacja do zarządzania tv: TV Remote 2

 
MINUSY

  • Wysoki input lag
  • Wysoka cena

 

 

referencja.png

Oceny
 
Najlepszy tryb fabryczny:
 
Oddanie kolorów
8a.png
Skala szarości
8a.png
Gamma
8a.png

TV po kalibracji:
 
Oddanie kolorów 
10a.png
Skala szarości

10a.png
Gamma

9a.png

Kontrast i czerń
9a.png
Odwzorowanie ruchu (ostrość i poprawa płynności) 

8a.png
Jednorodność obrazu
 
9a.png
Degradacja obrazu pod kątem 

10a.png
Odporność na światło zewn. 

10a.png
Obróbka sygnału (deinterlacing, skalowanie)

9a.png

Obraz 3D:
 
Crosstalk
10a.png
Wygoda użytkowania
10a.png

Pozostałe elementy:
 
Smart TV
10a.png
 
Jakość dźwięku
9a.png
 
Wykonanie
10a.png
 
Cena / Jakość
7a.png
 
Cena: Panasonic Ultra HD 4K TX-65AX900 i TX-55AX900 (21 999 zł oraz 16 999 zł)
 
Telewizory do testów dostarczyła firma Panasonic
 
 
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com: 

Jak testujemy wyświetlacze na HDTVPolska.com? Czemu testy wyświetlaczy są najbardziej profesjonalne w Polsce i jedne z najlepszych na świecie?
 
 

                                                                                  x77k.png Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj test kalibracji.                                                                                  

(1102)

0 0 głos
Article Rating
Maciej Koper Szef działu testów na HDTVPolska. Posiadacz certyfikatów ISF oraz THX. Zapraszam studia filmowe oraz osoby prywatne do profesjonalnej kalibracji swoich wyświetlaczy: www.skalibrujtv.pl

138
Zobacz więcej komentarzy na forum

Subskrybuj
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
0
Chcielibyśmy poznać twoje zdanie na ten tematx
()
x