Kontrast i Czerń
Zobaczmy jak prezentuje się to pomiarowo w naszej procedurze testowej:
Scena |
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu)Opis scenyWynik pomiaru
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerninieskończoność
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszanianieskończoność
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizoranieskończoność
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerninieskończoność
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerninieskończoność
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu)nieskończoność
Jak widać, w każdej scenie testowej mój laboratoryjnej klasy kolorymetr – Klein K-10A – nie był w stanie wychwycić jakiegokolwiek wartości luminancji. Oznacza to, że punktach pomiarowych czerń była absolutna Odnosząc się do kilku niezerowych wyników z testu EG960V myślę, że jest to jedynie spowodowane różnicą w rozmiarze matrycy. 65″ CZ950 ma większą powierzchnię niż 55″ EG960V, więc odstęp obszaru pomiarowego od świecących przedmiotów jest także większy. Z tego powodu rozproszone na powłoce ekranu światło nie wpada pod kolorymetr.
Cały ten powyższy opis nie odda jednak przyjemności jaką odczuwa się podczas obcowania z OLED’em. Polecam każdemu. To prawdziwy przełom! Zwracam jednak uwagę, że wykorzystanie takiego potencjału wiąże się z seansem w warunkach wieczornych lub nocnych. W dzień, czy na sklepowej hali, przy ostrych światłach, różnica w czerni pomiędzy “zwykłym” telewizorem LCD wciąż jest widoczna, jednak nie jest tak ogromna. Skoro jednak widać ją nawet na sklepowej hali, to pozostaje sobie wyobrazić jak dobrze jest w domu.