Kontrast i Czerń
Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń nie są akurat najmocniejszą stroną matryc IPS. Bez wspomagania ze strony funkcji wygaszającej strefowo matrycę, są one w stanie osiągnąć kontrast na poziomie 800 – 1200:1. Testowany dziś UG870V “robi” około 800:1 przed kalibracją i 900:1 po. co generalnie nie zapewnia zbyt atrakcyjnej czerni w nocy. Widać wtedy jej świecenie. LG UG870V na szczęście posiada ową funkcję, która może wspomóc czerń! Przejdźmy zatem do naszej sekwencji testowej.
Regulacja funkcji wygaszania strefowego znajduje się na samym dole menu [opcje obrazu]. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb działania jej, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem).
Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | |||
wygaszanie: ”WYŁ” | wygaszanie: MINIMUM | wygaszanie: POŚREDNIE | wygaszanie: MINIMUM | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 2 400:1 | 2 700:1 | 3 100:1 | 3 200:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 850:1 | 900:1 | 900:1 | 950:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 1 700:1 | 2 000:1 | 2 300:1 | 2 700:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 15 700:1 | 17 500:1 | 19 500:1 | 19 000:1 | |
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni | 1 900:1 | 2 400:1 | 2 500:1 | 2 700:1 | |
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) | 2 000:1 | 2 100:1 | 2 200:1 | 2 300:1 |
Sekwencja testowa skrywa pewien haczyk. Mianowicie lokalnego wygazania w UG870V nie da się wyłączyć. Da się oczywiście wybrać takie ustawienie (“wył”) w menu opcji obrazu, jednak algorytm nadal będzie pracował, tylko z nieznacznie mniejszą intensywnością. Stąd brak wyraźnych różnic pomiędzy poszczególnymi ustawieniami. Przechodząc jednak do odczuć subiektywnych: obraz posiada pewną głębię i świecenie czerni jest niewielkie w niektórych scenach. Są jednak też takie w których widać, że obraz jest trochę płaski i że czerń odcina się dosyć mocno od ramki. W UG870V, w przeciwieństwie do dwóch modeli, które przetestowaliśmy niedawno (UF8507 i UF950) strefy wygaszania są poziome. W większości przypadków rozwiązanie to jest użyteczniejsze, ponieważ pozwala pogłębić czerń w filmach z pasami.
Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie
Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:
Tryb funkcji wygaszania | Zdjęcie obrazu | Opis |
Wyłączony | Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. | |
Minimum | Nieznaczna, nieistotna wizualnie degradacja | |
Pośrednie | Nieznaczna, nieistotna wizualnie degradacja | |
Maksimum | Nieznaczna, nieistotna wizualnie degradacja |
Jak widzimy po powyższych scenach, korzystanie z funkcji lokalnego wygaszania nie niesie za sobą jakichkolwiek poważnych konsekwencji w postaci zlewania się detali w bielach, czy zmiany odcienia obrazu. Śmiało więc można włączyć funkcję na tryb maksymalny (zgodnie z resztą z zaleceniem).