Słowem wstępu
Moda na zakrzywione telewizory wcale nie mija. Pokazują to wyniki sprzedaży oraz zainteresowanie ludzi, którzy cały podczas zwiedzania marketów z wielkim zaciekawieniem przyglądają się takim ekranom. Dlatego kolejnym modelem ze stajni LG, który dla Was przetestowaliśmy jest właśnie zakrzywiony telewizor Ultra HD o oznaczeniu UG870V w 65 calach.
Wygląd
Podobnie jak model UF950V telewizor prezentuje się doskonale. To jeden z najładniejszych i najlepiej wykonanych telewizorów z jakim było mi przyjemność obcować do tej pory. Ekran jest oczywiście zakrzywiony jednak umówmy się – nie jest to jakaś poważna krzywizna. Wszystko jest zrobione z umiarem aby widz miał jak najlepsze odczucia podczas oglądania filmów w swoim kinie domowym. Na powyższych zdjęciach możecie to z łatwością ocenić. Samo wykonanie stoi na bardzo wysokim poziomie. W budowie można zauważyć sporo elementów aluminiowych. Wszystko jest doskonale spasowane. Patrząc od tyłu telewizor jest biały. Fani nowoczesnego designu będą zachwyceni.
Podstawa to spory element, który jest także bardzo atrakcyjny wizualnie. Idealnie współgra z ekranem. Jej wykonanie także nie budzi żadnych zastrzeżeń.
Szerokość podstawy to 120 cm
Ramka otaczająca ekran ma około 15 mm. Ekran robi spore wrażenie wisząc na ścianie. Grubość telewizora patrząc od dołu to 6 cm. Jednak idąc w górę jest coraz bardziej smukły
Rozstaw śrub jest standardowy
Wyposażenie i Złącza
Telewizor jak przystało na klasę premium jest bardzo dobrze wyposażony. Posiada wszystkie niezbędne złącza video oraz audio. Mamy tutaj do dyspozycji m.in trzy złącza HDMI 2.0, trzy złącza USB (jedno 3.0), złącze component, euro, wyjście słuchawkowe oraz ethernet. Część z nich została wyprowadzona na specjalnych przejściówkach dostępnych w zestawie. Do tego możliwość umieszczenia modułu dostępu CI Plus np. dla telewizji kablowej UPC czy satelitarnej nc+. Telewizor posiada oczywiście wbudowaną kartę WiFi oraz wyposażony jest w tunery telewizji naziemnej, kablowej oraz satelitarnej. Ten ostatnio posiada jedno złącze antenowe.
Telewizor pozwala na odtwarzanie obrazów 3D (technologia pasywna) a w zestawie znajdziemy dwie pary okularów.
Dużą zmianę zaliczyliśmy w przypadku pilota multimedialnego. Firma słuchając głosów z rynku postanowiła go nieco rozbudować. Dostaliśmy zatem hybrydę pilota multimedialnego oraz zwykłego. Jakie to proste i logiczne. Jak widać nie trzeba dodawać do telewizora dwóch pilotów. LG pokazuje, że da się to zrobić w jednym, małym urządzeniu. Mamy zatem klawisze numeryczne jak również żyroskop czy rolkę do przewijania tekstu czy ekranu. Pilot jest dobrze wykonany i doskonale leży w dłoniach. Bardzo udana konstrukcja do której trzeba się przyzwyczajać nie dłużej niż 5-10 minut.
Menu telewizora
Testy syntetyczne
Rozdzielczość i przekątna ekranu | 3840×2160, 65″ |
Typ matrycy | LCD z podświetleniem W-LED typ. IPS |
Odświeżanie matrycy: | 120Hz |
Kontrast natywny (bez wygaszania): | 800:1 |
Kontrast w filmach: | średni: 5 100:1 max: 19 000:1 min: 950:1 |
Maksymalna jasność po kalibracji | 470cd/m2 |
Odbicia od ekranu: | średnie, ekran satynowy |
Błędy barw po kalibracji | średnia dE: 0,9 maks. dE: 2,0 |
Rozdzielczość ruchomego obrazu | >1080 TVL z upłynniaczem, 300 TVL bez |
Input Lag | 48ms w trybie gra, 110ms w trybie standardowym |
Pełna rozdzielczość koloru (PC – 4:4:4) | tak – po oznaczeniu wejścia jako “PC” |
Poprawna obsługa klatkaży | 24Hz TAK, 50Hz TAK, 60Hz TAK |
Obsługa 10 bitowego koloru | Tak |
Matryca, zalecane ustawienia
|
LG UG870V wyposażony został w autorską matrycę IPS, której maksymalne odświeżanie wynosi 120Hz. Podświetlenie ekranu jest krawędziowe, a diody rozmieszczone są na bocznych krawędziach. W takim układzie tworzą poziome strefy, które mogą być niezależnie gaszone w celu poprawy czerni, o czym tradycyjnie więcej napiszę w dedykowanym akapicie. Diody użyte do podświetlenia są zwykłymi białymi diodami LED. Oznacza to niewielki potencjał do wyświetlania barw z szerokiej palety, jaka będzie używana w filmach Ultra HD. Jak niewielki? Tym zajmiemy się w akapicie o Ultra HD. Ekran, jak wiecie, jest zakrzywiony. Czy ma to sens? O tym dowiecie się z felietonów, które znajdziecie na naszym portalu
Zalecane ustawienia
Dostęp do menu trybów obrazu jest bardzo prosty. Wystarczy przycisnąć jedynie “zębatkę” na pilocie i od razu znajdziemy się na pozycji wyboru. Najlepszym trybem, w myśl idei odwzorowania tego, co widział reżyser na swoim studyjnym ekranie, jest ISF-Ekspert 1, ISF-Ekspert 2, lub Kino. Tryby te są ze sobą tożsame, zatem nie ma znaczenia, który wybierzemy do oglądania. Obecność pierwszych dwóch świadczy o tym, że telewizor posiada certyfikat wystawiony przez organizację ISF. Przypominam co on daje:
Po wejściu w tryb ISF-Ekspert lub Kino sugeruję też wprowadzić następujące zmiany w podstawowe ustawienia obrazu:
- Proporcje obrazu -> Skanuj, by obraz był poprawnie dopasowany do ekranu, bez przycinania krawędzi
- Opcje obrazu -> Redukcja szumów -> Wył, by obraz nie był rozmywany w miejscach gdzie telewizor samoczynnie stwierdzi, że wykrywa szum
- Opcje obrazu -> Redukcja szumów mpeg -> Wył, by obraz nie był rozmywany w miejscach gdzie telewizor samoczynnie stwierdzi, że wykrywa szum
Dodatkowym krokiem, w celu uzyskania wierniejszej reprodukcji obrazu, może być przestawienie Gammy (Ustawienia Zaawansowane -> Gamma) na wartość 2.4. W moim testowym egzemplarzu, gamma była mocno zaniżona, co mogłoby być adekwatne do oglądania w dzień. Do warunków nocnych lepszym wyborem był 2.4, aczkolwiek nie gwarantuję, że inne egzemplarze tego telewizora będą miały również zbyt niską gammę w ustawieniach fabrycznych. Bez pomiaru docelowego egzemplarza nie da się tego stwierdzić.
Reprodukcja Obrazu
Fabrycznie
W najlepszym fabrycznym trybie rzuca się w oczy lekka dominanta chłodnych barw, która nie jest jednak na tyle duża by znacząco wpływać na przyjemność oglądania. Po odcieniach skóry widać jednak, że są trochę zbyt blade. Wynika to także z zaniżonej gammy, która powoduje spadek nasycenia obrazu, a także zmniejszenie jego kontrastowości. Ogółem zastane ustawienia mogą być nie najgorsze do oglądania w dzień, jednak do wieczornych seansów warto byłby te niuanse zniwelować.
Po kalibracji
Telewizory LG posiadają najbardziej rozbudowane ustawienia kalibracyjne jakie możemy spotkać pośród wszystkich telewizorów na rynku. Balans bieli i gammę regulować możemy aż w 20 punktach. Do tego dochodzi klasyczna 6 punktowa, 3 osiowa kontrola nad gamutem barw, oraz wszelkie inne standardowe regulatory. Łącznie daje to ponad 100 parametrów! Czy to raj dla specjalisty od kalibracji? Mogło by się tak wydawać, jednak ubiegłoroczne (i wcześniejsze) telewizory tegoż producenta miały poważny problem. Mianowicie wszystkie te suwaki robiły nie do końca to co powinny. Kalibracja nie była więc przyjemnością lecz katorgą. Jakże wielka była więc moja radość, gdy zweryfikowałem, że wszystkie problemy zostały rozwiązane i funkcje kalibracyjne robią dokładnie to do czego zostały stworzone! W obliczu tych faktów korekcja zachwianego odcienia obrazu przebiegła bezproblemowo. Po zakończonym procesie udało się zredukować przekłamania barw poniżej progu zauważalności, a co za tym idzie wyświetlacz stał się istnym oknem na filmowy świat. Innymi słowy pozwolił odwzorować wszystkie treści prawie dokładnie tak jak widział je reżyser. Naturalność obrazu budziła podziw. Odcienie skóry były stonowane i miały odpowiedni odcień. W filmach takich jak “Casino Royale” biła soczystość wybuchów ognia na tle czerwieni rusztowań. Takie rzeczy aż miło oglądać!
Więcej informacji zaczerpnąć można w: Wielkim teście kalibracji
Oraz w temacie: Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora/projektora
Pobierz pełny raport z kalibracji TV
Galeria przekłamań obrazu
- Tryb “Standard”
- Najlepszy fabryczny
- Obraz Skalibrowany
- Referencja (studio)
- 1
- 2
- 3
- 4
Skalowanie SD, obróbka cyfrowa
Skalowanie materiałów o niższej rozdzielczości, niż rozdzielczość matrycy przebiega sprawnie i nie ma na tym etapie żadnych niespodzianek.
Kontrast i Czerń
Jak już każdy powinien wiedzieć z artykułu o matrycach, kontrast i czerń nie są akurat najmocniejszą stroną matryc IPS. Bez wspomagania ze strony funkcji wygaszającej strefowo matrycę, są one w stanie osiągnąć kontrast na poziomie 800 – 1200:1. Testowany dziś UG870V “robi” około 800:1 przed kalibracją i 900:1 po. co generalnie nie zapewnia zbyt atrakcyjnej czerni w nocy. Widać wtedy jej świecenie. LG UG870V na szczęście posiada ową funkcję, która może wspomóc czerń! Przejdźmy zatem do naszej sekwencji testowej.
Regulacja funkcji wygaszania strefowego znajduje się na samym dole menu [opcje obrazu]. Kolorem pomarańczowym został zaznaczony tak zwany wybór redakcji, czyli tryb działania jej, który moim zdaniem daje najlepsze rezultaty. Zalecam używać go nabywcom telewizora, oraz brać pod uwagę wartości zmierzone w kolumnie dotyczącej tego trybu (została ona zaakcentowana innym kolorem).
Scena
(kontrast między białym kołem, a środkiem białego okręgu) |
Opis sceny | Wynik pomiaru | |||
wygaszanie: ”WYŁ” | wygaszanie: MINIMUM | wygaszanie: POŚREDNIE | wygaszanie: MINIMUM | ||
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 2 400:1 | 2 700:1 | 3 100:1 | 3 200:1 | |
Czerń otoczona z każdej strony detalami, wymagająca scena, poradzą z nią sobie jedynie najlepsze systemy wygaszania | 850:1 | 900:1 | 900:1 | 950:1 | |
Pas w filmie sąsiadujący z obrazem o średniej jasności, przy niskim kontraście wyraźnie odcina się od ramki telewizora | 1 700:1 | 2 000:1 | 2 300:1 | 2 700:1 | |
Duża powierzchnia czerni bez sąsiadujących detali, przy niskim kontraście łatwo dostrzec świecenie czerni | 15 700:1 | 17 500:1 | 19 500:1 | 19 000:1 | |
Skrawek czerni w pobliżu (ale nie bezpośrednim) złożonego obiektu geometrycznego, przy niskim kontraście widać świecenie czerni | 1 900:1 | 2 400:1 | 2 500:1 | 2 700:1 | |
Ta sama scena jednak bliżej jasnego obiektu. Spadek kontrastu w tej scenie można interpretować jako efekt halo (łuna świetlna wokół obiektu) | 2 000:1 | 2 100:1 | 2 200:1 | 2 300:1 |
Sekwencja testowa skrywa pewien haczyk. Mianowicie lokalnego wygazania w UG870V nie da się wyłączyć. Da się oczywiście wybrać takie ustawienie (“wył”) w menu opcji obrazu, jednak algorytm nadal będzie pracował, tylko z nieznacznie mniejszą intensywnością. Stąd brak wyraźnych różnic pomiędzy poszczególnymi ustawieniami. Przechodząc jednak do odczuć subiektywnych: obraz posiada pewną głębię i świecenie czerni jest niewielkie w niektórych scenach. Są jednak też takie w których widać, że obraz jest trochę płaski i że czerń odcina się dosyć mocno od ramki. W UG870V, w przeciwieństwie do dwóch modeli, które przetestowaliśmy niedawno (UF8507 i UF950) strefy wygaszania są poziome. W większości przypadków rozwiązanie to jest użyteczniejsze, ponieważ pozwala pogłębić czerń w filmach z pasami.
Degradacja obrazu przez lokalne wygaszanie
Z reguły każda implementacja systemu lokalnego wygaszania połączona jest z mniejszą lub większą manipulacją kontrastu. To drugie zjawisko jest oczywiście niepożądana cechą ponieważ zaburza wierność przekazu obrazu. Jego konsekwencją jest przeważnie zlewanie się jasnych detali obrazu do kupy, bądź “spłaszczanie” jaskrawych obiektów. Poniższa tabelka przedstawia konsekwencje korzystania z danego trybu wygaszania:
Tryb funkcji wygaszania | Zdjęcie obrazu | Opis |
Wyłączony | Zdjęcie prezentuje obraz po kalibracji nie zaburzony przez manipulacje systemu lokalnego wygaszania. Do niego należy porównywać dalsze zdjęcia. | |
Minimum | Nieznaczna, nieistotna wizualnie degradacja | |
Pośrednie | Nieznaczna, nieistotna wizualnie degradacja | |
Maksimum | Nieznaczna, nieistotna wizualnie degradacja |
Jak widzimy po powyższych scenach, korzystanie z funkcji lokalnego wygaszania nie niesie za sobą jakichkolwiek poważnych konsekwencji w postaci zlewania się detali w bielach, czy zmiany odcienia obrazu. Śmiało więc można włączyć funkcję na tryb maksymalny (zgodnie z resztą z zaleceniem).
Seans w dzień
Równomierność ekranu
Ekran ma przeciętną równomierność jeśli chodzi o barwę. Na białej planszy widać, zakolorowanie dołu i góry ekranu i to w różnych odcieniach, tak jak na powyższym diagramie. Występuje też dosyć duży spadek jasności na brzegach ekranu, w stosunku do jego środka. Ta negatywna cecha jest większa niż zazwyczaj spotyka się w ekranach, choć podczas oglądania raczej trudno dostrzec jej skutki. Czarna plansza na szczęście nie ukazuje plam, czy innych niedoskonałości.
UltraHD / 4K
|
Telewizor świetnie poradził sobie z wyświetlaniem testowych transmisji Ultra High Definition zarówno z anteny satelitarnej jak i DVB-T (ostatnimi czasy pojawił się tam testowy kanał UHD od TVP). Przez złącze HDMI przyjął oczywiście wszystkie warianty rozdzielczości włącznie z kinowym formatem 4096×2160 (został on przeskalowany do rozdzielczości matrycy). Pliki HEVC podane z pendrive nie stanowiły żadnego problemu dla testowanego telewizora. Odtwarzał je płynnie, bez zająknięcia.
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:2:0 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@24Hz 4:4:4 | TAK |
Obsługa rozdzielczości 3840×2160@60Hz 4:4:4 | b.d. |
Poprawne odtwarzanie testowego kanału SAT UHD | TAK |
Wsparcie dla plików UHD z kodekiem HEVC | TAK |
Obsługa YouTube w 4K | TAK |
Kompatybilność z HDCP 2.2 | TAK – wszystkie złącza |
Niestety zabrakło wsparcia dla elementów takich jak HDR, czy szeroka paleta barw. Zastosowanie zwykłych białych diod do podświetlenia ekranu, a nie specjalnych szeroko-gamutowych, lub kwantowych kropek, pozwala uzyskać niewiele ponad wąską paletę kolorów, stosowaną w materiałach HD. Wobec tego, gdy w przyszłości włączymy film Ultra HD, to wykorzystamy jednie jego jeden walor – rozdzielczość.
DCI P3 | Rec 2020 |
---|---|
Pokrycie palety: 81% | Pokrycie palety: 61% |
Odwzorowanie ruchu
- De-Judder – do regulacji płynności w materiałach filmowych. Przy ustawieniu 4 lub 5 uzyskujemy złoty środek, czyli polepszoną płynność filmu, ale nie do tego stopnia by była ona teatralnie sztuczna
- De-Blur – do redukcji rozmycia w materiałach wideo takich jak na przykład transmisje sportowe. By uzyskać najwyraźniejszy obraz sugeruję użyć ustawienia 10. Wtedy też będzie należycie działać technologia “scanning backlight”
|
Nazwa trybu | Informacje | Obraz postrzegany w ruchu | |
Wyłączony | Smużenie:
bardzo duże
Maksymalna jasność: 470cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak (krawędzie rozmyte)
Poprawa płynności filmów (24p): brak |
|
De-judder: 10
De-blur: dowolnie Podświetlenie: 100 |
Smużenie:
umiarkowane
Maksymalna jasność: 470cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
brak
Poprawa płynności filmów (24p): idealna, regulowana w 10 stopniowej skali |
|
De-judder: 10
De-blur: dowolnie Podświetlenie: 21 |
Smużenie:
ledwie widoczne
Maksymalna jasność: 120cd/m2 |
Powielenie krawędzi:
nieznaczne
Poprawa płynności filmów (24p): idealna, regulowana w 10 stopniowej skali |
Kąty widzenia
Jak zobaczycie na poniższym wideo, UG870V jest jednym z tych wyświetlaczy, które nadają się do oglądania pod kątem. Nawet przy dużym zejściu z osi nasycenie barw i kontrastowość obrazu pozostaje stała. Dla osób siedzących na wprost telewizora jest to również istotne, choć często niedocenianie. Siedząc w optymalnych odległościach, które można wyliczyć z naszego kalkulatora. Znaczący kąt tworzy się nawet podczas patrzenia w róg ekranu i kontrastowość spada na matrycach VA. Matryce IPS wolne są od tego zjawiska! Jedyne negatywnej cechy można dopatrzeć się obserwując czerń pod kątem, szczególnie pionowym. Widać wtedy tak zwane srebrzenie, czyli zabarwienie czerni barwą szaro-srebrną.
Technologia 3D
Telewizor jak to w przypadku LG korzysta z pasywnej technologii 3D. W zestawie znajdziemy dwie pary okularów. Jak doskonale wiecie technologia ta charakteryzuje się bardzo lekkimi okularami bez potrzeby ich zasilania a sam komfort oglądania jest dużo lepszy niż w przypadku aktywnych okularów bateryjnych. O ile przy telewizorach Full HD mamy problem z wycinaniem linii w technologii pasywnej o tyle przy ekranach 4K zazwyczaj widzimy obraz z rozdzielczością ponad Full HD (3840×1080). Czy tak jest w przypadku UG870V? Otóż tak! Tutaj nie było żadnej wpadki i mamy do czynienia z idealnym 3D czyli maksymalną rozdzielczością dla tej technologii oraz obsługą jej za pomocą okularów w technologii pasywnej. Brawo dla LG.
Granie na konsoli i PC
|
By aktywować tryb tryb PC, przeznaczony do współpracy z komputerem, należy zmienić odpowiednio nazwę danego złącza HDMI. Robimy to przez przytrzymania klawisza “input” na pilocie. W tryb Gra jest łatwiej wejść, wystarczy wybrać taki tryb obrazu. W obu wariantach ustawienia, input lag wynosi 46 [msec], jest on zatem dosyć krótki, ale najbardziej wprawieni gracze gier FPS mogą go odczuć. Pełna rozdzielczość barw (przy podaniu sygnału YCbCr 4:4:4 / RGB) jest dostępna w trybie PC. Jak widać poniżej:
WebOS 2.0
Muszę przyznać, że pierwsza wersja systemu WebOS była niezła ale niestety cierpiała na pewne problemy. Główne narzekania skupiały się wokół wydajności. Najzwyczajniej w świecie system był wolny i przeładowany. Firma wzięła do siebie wszelkie uwagi i stworzyła na 2015 rok nową wersję systemu o oznaczeniu 2.0. I co? I naprawdę jestem pod ogromnym wrażeniem tego co zastałem na ekranie telewizora. Już samo jego włączenie, które trwa kilka sekund pokazuje jak bardzo zmienił się system.
Gmeru i jego wrażenia z obcowania z nową wersją systemu WebOS 2.0
Obcowanie z WebOS 2.0 rozpoczynamy od głównej belki startowej, która nie jest przeładowana w żaden sposób a oferuje nam wszystkie podstawowe funkcje TV. Możemy z niej dotrzeć m.in do sklepu LG z aplikacjami, ulubionych kanałów telewizyjnych, plików z pamięci masowych i DLNA, przeglądarki internetowej czy najważniejszych aplikacji video jak YouTube, Player oraz Ipla. Tutaj należy zaznaczyć, że WebOS jest systemem wielowątkowym co oznacza, że przy przełączaniu się zarówno między telewizją a różnymi aplikacjami zawsze po ich uruchomieniu zastaniemy moment kiedy zakończyliśmy z nimi obcowanie. Czyli np. przeglądarka internetowa będzie na tej samej stronie a na YouTube będzie leciał ten sam film, który przerwaliśmy i wyłączyliśmy aplikację. Wszystko działa w tym samym czasie. Bez żadnych zwolnień czy zawieszania się systemu. Aby ułatwić dostęp do podstawowych funkcji ekranu zastosowano boczne menu “na skróty”, z którego możemy się bardzo szybko dostać do klasycznego już menu obrazu czy dźwięku.
Dwa kluczowe miejsca w WebOS 2.0. Jedno podstawowe menu oraz drugie podręczne. Dzięki nim dotrzecie w każdy zakątek swojego telewizora w mgnieniu oka.
Jak już wspomniałem telewizor posiada dostęp do szeregu aplikacji takich jak video, gry i inne. Z polskich aplikacji mamy wszystkie najbardziej popularne. System jest prosty w programowaniu zatem bardzo szybko pojawiło się wszystko co ważne na wersję 2.0.
Całym systemem sterujemy za pomocą pilota multimedialnego, którego opisałem we wstępie. Używamy albo strzałek kierunkowych co jest raczej wątpliwe albo kursora co jest oczywiście najlepszym wyjściem. Dzięki temu, że jest on dopracowany do perfekcji sterowanie jest proste i szybkie. Wystarczą małe ruchy nadgarstka by wybrać to co nas akurat najbardziej interesuje.
Wbudowana przeglądarka to kolejny pokaz mocy WebOSa. Jest tak dobra, że spokojnie może zastąpić nam komputer czy urządzenie mobilne. Szybka, stabilna z możliwością zapamiętywania zakładek.
Ekran wspiera także łączenie się z urządzeniami mobilnymi poprzez Miracast oraz Inte WiDi. Do telewizora można też oczywiście wydawać komendy głosowe. W dalszej części testu zobaczycie kolejne jego zalety jak chociażby w przypadku multimediów czy oglądania telewizji.
Obsługa multimediów
Testowy model jest niemalże idealnym telewizorem jeżeli chodzi o odtwarzanie wszelkiej maści multimediów. Prostota i szybkość WebOS 2.0 dała także znać w przypadku tego jakże ważnego aspektu funkcjonalności TV. Mamy bardzo dobrze skonstruowane ekrany wyboru konkretnych nośników jak dyski twarde, peny czy też dostęp sieciowy do sprzętów przez DLNA. Wszystko proste i przejrzyste.
Telewizor doskonale radzi sobie zarówno z plikami wideo jak również zdjęciami oraz muzyką. Ostanie dwa typy są oczywiste i wspomnę tylko, że zdjęciom można dodawać różne efekty specjalne i je edytować (do dyspozycji mieliśmy najnowszy smartfon LG G4, który robił niesamowite zdjęcia a na panelu 4K powalały jakością) czyli coś więcej niż samo przeglądanie natomiast muzycznie telewizor czyta takie pliki jak FLAC.
Natomiast dużo więcej dzieje się w przypadku odtwarzania wideo. Oczywiście chodzą właściwie wszystkie typy plików filmowych oraz wszelkiej maści napisy txt czy srt. Ale ilość opcji dodatkowych jest zaskakująca i np. możliwość zabawy z napisami jest ogromna. To już jest poziom najlepszych odtwarzaczy sieciowych. Można ustawiać ich kolor (!!), synchronizację, wielkość. Zaskakujące było też czytanie plików wyjętych z płyty Blu-ray wraz z napisami oraz ścieżkami zaszytymi w pliku. Jeżeli chodzi o 4K nie było zaskoczenia. Każdy plik zakodowany w HEVC szedł jak burza. Podsumowując to najlepszy odtwarzacz multimediów z jakim miałem do czynienia do tej pory.
Filmy:
Zdjęcia:
Muzyka:
Jakość dźwięku
Telewizor posiada wbudowane dwa pełno zakresowe głośniki o łącznej mocy: 20 W (10 W x 2). Trzeba przyznać, że gra to bardzo przyzwoicie i do codziennego oglądania będzie w zupełności wystarczające. Głównie ze względu na dobrze brzmiące dialogi. Jednak jeżeli chcemy oglądać na nim filmy czy koncerty to warto będzie zaopatrzyć się np. w soundbar czy kino domowe.
Oglądanie telewizji DVB-T / DVB-S / DVB-C
Na pokładzie mamy wszystkie możliwe tunery telewizyjne. Jak już czytaliście wyżej telewizor radzi sobie doskonale z 4K HEVC. Oznacza to, że bez problemu obejrzeliśmy na nim kanał satelitarny w rozdzielczości 4K czy testowy kanał 4K od TVP w DVB-T2. Ekran jest zatem gotowy na wszystko pod względem oglądania telewizji UHD. Samo menu oraz ekrany są oczywiście bardzo dopieszczone graficznie i funkcjonalnie co też już wyżej było opisywane. Z głównego menu WebOS możemy dodać swoje ulubione kanały i mieć je pod ręką. Gdy do ekranu podłączymy dysk twardy możliwym staje się nagrywanie kanałów także tych w 4K. Działa też funkcja time-shift. Bez problemu obejrzeliśmy także materiały z HbbTV (także testowe w 4K HEVC od TVP). Jedyny minus w tym wszystkim jest taki, że ekran ma tylko jedno złącze anteny satelitarnej.
Podsumowanie i ocena
Testowany dziś LG UG870V ma kilka niekwestionowanych zalet – należą do nich bardzo dobre kąty widzenia, co jest główną zaletą matrycy IPS. Widzowie siedzący po bokach ekranu, jak i ci siedzący na wprost ale w niewielkiej odległości od wyświetlacza nie doznają więc spadku kontrastowości obrazu, czy nasycenia kolorów. Telewizor chwali się też świetnym odwzorowaniem barw po kalibracji. Tutaj firma wykonała ogromną pracę względem zeszłego roku – ustawienia kalibracyjne są na najwyższym możliwym poziomie. Kontrast jak na matrycę IPS jest niezły i choć może nie powala na kolana to mimo wszystko może się podobać w związku z wygaszaniem strefowym. Odwzorowanie ruchu to kolejna rzecz, którą TV może się pochwalić. 120Hz matryca wsparta systemem scanning backlight, oraz upłynniacz z 10 stopniową regulacją pozwalają uzyskać bardzo wyraźny ruch przy transmisjach sportowych, oraz pożądaną płynność w filmach. Kompatybilność z Ultra HD jest podstawowa. Brakuje pokrycia szerokiej palety barw oraz HDR jednak mamy poprawny odbiór testowego kanału UHD z satelity i telewizji naziemnej w rozdzielczości 4K. Odrębną sprawą jest system WebOS 2.0. Z tak dobrze przemyślanym systemem nie miałem już dawno styczności. Oczywiście konkurencyjne rozwiązania są bardzo blisko ale jednak to WebOS wygrywa starcie. Możliwościami może mu oczywiście zagrozić Android TV ale na pewno nie prostotą i stabilnością. Można śmiało więc powiedzieć, że LG UG870V to bardzo dobry zakrzywiony telewizor w swojej klasie szczególnie dla fanów nowinek technologicznych. (testował Gmeru & Maciej Koper) |
PLUSY
- Wysokiej jakości wykonanie
- Bogata ilość złącz oraz wyposażenie
- Doskonały pilot multimedialny
- System WebOS 2.0
- Jak na matrycę IPS kontrast i czerń na dobrym poziomie
- Bardzo dobry dla graczy – Input Lag
- Dobrej jakości ustawienia fabryczne obrazu oraz ideale po kalibracji (kolory)
- 120Hz matryca i odwzorowanie ruchu
- Idealne kąty widzenia
- Dźwięk
- Pilot multimedialny 2in1
- Doskonale przystosowany do zaawansowanej profesjonalnej kalibracji
- Pełna obsługa HEVC 4K – pliki, telewizja naziemna i satelitarna
- Dla wielu będzie to zakrzywienie ekranu
MINUSY
- Brak szerokiego pokrycia barw pod Ultra HD oraz obsługi HDR
- Czerń zawsze może być bardziej czarna ale pamiętajmy, że to IPS
- Jeżeli ktoś nie lubi zakrzywionego ekranu sięgnie po model UF950V
Cena: LG 65 UG870V około 11 999 zł
Sprzęt do testów dostarczyła firma LG
Przeczytaj artykuł odnośnie ocen oraz wyróżnień na HDTVPolska.com:
Ekrany biorące udział w naszych testach są profesjonalnie skalibrowane i przygotowane przez http://skalibrujtv.pl/. To daje nam pewność, że wyciągnęliśmy z nich maksimum możliwości! Jak kalibrujemy? Przeczytaj “Czym jest PROFESJONALNA kalibracja telewizora / projektora / monitora?” oraz “Test kalibracji”. |