TEST: Dual View Gaming – w końcu można grać na podzielonym ekranie i nikt nie będzie podglądał :-)
Dual View Gaming Philips
Pamiętam jak kiedyś ostro zagrywałem z kumplami na PSX czy N64. Złote lata 90 Do PSXa kupowało się Multitapa żeby podłączyć kilka padów i już można było bawić się w takie szlagiery jak np. Quake 2 czy Micro Machines. Oczywiście mowa o PSX bo w przypadku N64 czy potem już Dreamcasta podłączaliśmy bez problemu 4 pady. Ah ten Goldeneye 007, Perfect Dark czy …. No tak. O tym mógłbym pisać i pisać jako staroszkolny gracz. Jednak zawsze był jeden aczkolwiek denerwujący problem. Były to czasy gdzie sieć i konsole nie szły w parze i trzeba było umawiać się w domu. Problem był taki, że np. gry FPS nie lubią gdy jeden gracz widzi drugiego. Akurat w 4 osoby to jeszcze można było grać bo trudno było skupić się i wszystkich podglądać ale już granie w dwie osoby praktycznie traciło sens…
Ale i na to był sposób. Osobiście budowałem domki z kartonu gdzie każdy widział tylko swoją połowę. W sumie bez zdjęcia może ciężko to sobie wyobrazić ale tak tak. Czego to się nie robiło. A inni jak sobie radzili? Proszę:
Zabawne acz skuteczne No cóż… mamy rok 2011, czasy telewizorów 3D, które okazuje się, że są dzięki tej technologii w stanie rozwiązać problem znany od lat. I nie chodzi tutaj o obraz w 3D ale wykorzystanie tej samej technologii i okularów do… separacji obrazów.
Tylko czy w czasach sieci, PSStore czy Xbox Live ma to w ogóle sens? A czy jest coś lepszego niż party z 4 osobami w jednym pokoju i miód płynący z tego powodu Dlatego właśnie ciągle wiele gier ma taką opcję a teraz zapewne dostanie ona drugą szansę.
Dual View Gaming
Co potrzebujemy do zabawy? Oczywiście odpowiedni telewizor i odpowiednie okulary. Co ciekawe od biedy można użyć pewnych tricków i nawet na telewizorze bez dedykowanej opcji do grania w dualu i bez dedykowanych okularów grać na tzw. jedno oko Ale o niestandardowych metodach wspomnę na koniec. Póki co skupmy się na komfortowym graniu przez dwie osoby na jednym ekranie.
Pierwszym zestawem który dostałem do testów był telewizor Philips 42PFL7606K/02 (o którym pisałem już tutaj) pracujący w pasywnej technologii 3D oraz zestaw okularów zwykłych oraz specjalnie dedykowanych dla dwóch graczy. Do tego oczywiście PS3 i X360 (obie konsole podłączone po HDMI) co by przetestować jak to wszystko działa.
Same okulary do grania dualnego różnią się budową od tych zwykłych. Ale sprawa jest bardzo prosta. Po prostu okulary dla gracza mają dwa takie same szkła. Dwa “lewe” i dwa “prawe” a nie jak w zwykłych wersjach czyli szkło dla prawego oka i szkło dla lewego oka. Właśnie dlatego gracz widzi tylko to co jest przeznaczone dla jednego oka czyli część obrazu.
Xbox 360
Na początek konsola Microsoftu. Zaczynamy od mocarnego tytułu przeznaczonego także do grania na split screenie, Gears of War 2.
W tym tytule obraz dzieli się horyzontalnie. Po odpaleniu rozgrywki, musimy wejść w menu i wybrać odpowiednie opcje w tym przypadku identycznie jak w przypadku oglądania obrazu 3D w trybie side by side. Skoro obraz dzieli się poziomo to wybieramy obraz góra – dół.
Obraz nakłada się jeden na drugi.
A tak wygląda obraz separowany przez okulary dla jednego i dla drugiego gracza z tej samej perspektywy:
Trzeba przyznać, że to działa i to naprawdę robi wrażenie Jednak są też widoczne minusy i nie mogę o nich nie wspomnieć.
Po pierwsze co rzuca się od razu w oczy to format obrazu. Póki co nie do końca jest on poprawny. Przy podziale poziomym i rozciągnięciu obrazu na cały ekran, obraz jest nieco rozciągnięty do góry. Pomimo zabawy z proporcjami nie udało mi się dojść do idealnego obrazu. Zawsze albo coś jest lekko przycięte albo rozciągnięte. Nie jest to mocno uciążliwe ale jednak należy to dopracować.
Po drugie minimalnie widać przebijający się obraz od drugiego gracza. Nie ma idealnej separacji. Oczywiście nie ma opcji by podglądać ale coś tam widać. Zobaczymy co stanie się podczas podziału pionowego. A taki podział umożliwiła mi kolejna gra – Sega Rally.
Jak widać dużo zabawy znowu poświęciłem na ustawienia formatu by dojść do złotego środka. Ale nie udało mi się uzyskać w 100% tego co powinno być. Ale grać się oczywiście da i nie jest to coś co może powodować niechęć do rozgrywania pojedynków.
Gracz 1 widzi:
Gracz 2 widzi:
Na koniec postanowiłem sprawdzić Halo. W sumie bez znaczenia czy byłoby to Halo 3, Halo 3: ODST czy Halo: Reach – każdy z tych tytułów wykazał jeszcze inne zachowanie jeżeli chodzi o format przy podziale ekranu.
Jak widać dzięki czarnym, bocznym marginesom format został praktycznie zachowany. Ale też nie był w 100% idealny.
Playstation 3
W przypadku PS3 wybrałem tytuł typowo stworzony dla 4 graczy na splita, The Club. Można w nim wybrać od razu podział pionowy lub poziomy ekranu.
Gracz 1 widzi:
Gracz 2 widzi:
Gracz 1 widzi:
Gracz 2 widzi:
Druga gra, którą sprawdziłem to Gran Turismo 5. Właściwie w tym przypadku chyba najgorzej to wszystko wyglądało. Ale to z powodu tego co stało się z grafiką, która na cały ekran wyglądała po prostu słabo. O ile w pasku na połowie telewizora wygląda to jeszcze ok o tyle już na całym wychodzi za dużo uproszczeń. Do tego wszystkiego doszedł mega dziwny format i efekt mamy jak niżej:
Inne ciekawostki
Na koniec dwie ciekawostki. O części z nich pisałem już na początku testu. Okazuje się, że tak naprawdę podmieniono tylko szkła w okularach. Czyli jak założyłem normalne okulary do 3D pasywne to zamykając jedno oko widziałem obraz jednego gracza a jak drugie to drugiego Kolejną ciekawostką było odpalenie trybu side by side na aktywnej wersji telewizora z aktywnymi okularami. I znowu sztuczka zadziałała pomimo, że telewizor nie miał dedykowanego trybu dual view. Ale był jeden wielki ból. Obraz bardzo mocno przebijał od drugiego gracza (oczywiście okulary normalne więc jedno oko trzeba było zamknąć). Mam nadzieję, że to nie jest zwiastun tego, że w aktywnej wersji tego trybu (bo przecież pojawi się to zaraz wszędzie) będzie aż taka zła jakość. A różnie to może być.
Podczas testów miałem też dostęp do Philipsa 21:9 Cinema 3D. I co się okazało? Że to było lekarstwo na problemy z formatem Dzięki takim proporcjom obraz był zawsze w idealnym formacie w trybie Dual View Gaming.
Gracz 1 widzi takie menu:
W tym samym momencie Gracz 2 widzi swoje menu:
Dodatkowo wrzucam jeszcze film, który ktoś umieścił na YouTubie a ładnie pokazuje jak to wszystko działa:
Podsumowanie
Osobiście cała ta zabawa bardzo mi się podobała. Jest to dość spory przełom w domowym party graniu W końcu Sony ogłosiło nie dawno specjalny ekran dla graczy też z tym trybem (Telewizor 3D Sony dla graczy) a i u innych producentów powinno się to stać zaraz standardem. Jest też bardzo fajny przykład jak można było wykorzystać technologię 3D do czegoś innego niż efekt 3D
Dziękuję firmie Philips Polska za udostępnienie całego sprzętu do testów.
Gmeru
Edit 1.08.2011
Ponieważ dostałem już pełne info od Philips na temat ich produktów do Dual View Gaming więc dzielę się prędko. Na rynku jak wiadomo będą dostępne (już zaczynają być) telewizory aktywne oraz pasywne. Do jednych jak i drugich zostały stworzone dedykowane modele okularów dla graczy.
Okulary pasywne do grania to model: PTA436
Opis:
Dotyczy wszystkich gier 2D
W przypadku dwuosobowych gier 2D każdy z graczy widzi zazwyczaj tylko połowę ekranu.
Dzięki tym okularom będą mogli cieszyć się grą na pełnym ekranie. Mogą więc siedzieć obok
siebie, grać na jednym telewizorze i jednocześnie korzystać z trybu pełnoekranowego.
Maksimum emocji w czasie gry z przyjacielem
• Granie na pełnym ekranie
• Łatwe przełączanie między z widoku pełnoekranowego na zwykły
Wygoda podczas gry
• Ostry obraz bez migotania
• Ich lekkość zapewnia komfortowe oglądanie przez długie godziny
• Regulowana nakładka na nos zapełnia komfort noszenia
• Optymalny obszar pokrycia w soczewkach nawet w przypadku osób noszących okulary
Zalety
Granie na pełnym ekranie
W przypadku dwuosobowych gier 2D każdy z graczy widzi zazwyczaj tylko połowę ekranu. Telewizory 3D firmy Philips umożliwiają granie w trybie pełnoekranowym dwóm osobom jednocześnie. Dzięki tym okularom będą mogły one cieszyć się grą na pełnym ekranie. Mogą więc siedzieć obok siebie, grać na jednym telewizorze i jednocześnie korzystać z trybu pełnoekranowego.
Możliwość ustawienia widoku pełnoekranowego i zwykłego
Dwukrotne naciśnięcie przycisku umożliwia przełączenie z widoku pełnoekranowego na zwykły w celu zmiany ustawień gry lub innych opcji — bez kłopotów.
Ostry obraz bez migotania
Ostry obraz bez migotania
Optymalny obszar pokrycia w soczewkach
Szerokie soczewki i delikatna krzywizna okularów sprawiają, że okulary będą pasować większości osób, nawet tym noszącym okulary. Dodatkowy haczyk na górnej krawędzi oprawki pomaga przymocować okulary Easy 3D do okularów korekcyjnych.
Lekkość przez długie godziny
Ich lekkość zapewnia komfortowe oglądanie przez długie godziny
Regulowana nakładka na nos
Osłonki na nos okularów można dopasować do każdego nosa. Nawet w przypadku noszenia okularów korekcyjnych pod nimi, osłonki na nos można dopasować tak, aby zapewnić sobie wygodę podczas oglądania.
Okulary aktywne do grania to model: PTA516